Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:13

Men gaat tegenwoordig nog verder bij de aankoop/verkoop keuringen
Met de echo of utc scan gaan ze over pezen heen
Uiteindelijk ook geen slechte zaak want je kan er ook oude letsels op zien en vaak blijft dit toch een zwakkere plek of iets om rekening mee te houden

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:15

Vulina schreef:
Nou, ik zette eergisteren 2 Jonge paarden op de foto, beide goed. Zo had ik het er even met de dierenarts over.. Die zei; je wilt niet weten hoeveel GP paarden KS hebben en totaal geen klachten hebben, en voor bakken geld verkocht worden..

Dit zijn toch van die mooie praatjes.... vaak afkomstig van mensen die zelf nog nooit een Gp paard verkocht hebben. Er worden inderdaad paarden met slechte rontgenfoto's voor net geld verkocht. Op een gegeven moment heeft het paard zelf bewezen dat de foto's niet al te hard in de weg zitten, vaak ook met intensieve dierenarts begeleiding.

Probeer maar een gp paard te verkopen met kissing spines. Veel kopers haken af. een paard met de waarde van normaal 250.000 gaat dan bijvoorbeeld in de verkoop voor 100.000 of minder. Nog steeds veel geld, maar niet voor een gp paard.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:18

Oh dan heeft mijn dierenarts gelogen O:)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:27

besita schreef:
Uiteindelijk ook geen slechte zaak want je kan er ook oude letsels op zien en vaak blijft dit toch een zwakkere plek of iets om rekening mee te houden

Dat is dus precies de reden waarom ik mijn veulens verkoop en alleen de beste merrieveulens aanhoud. Kortweg, ik word sch...ziek van al dat gekeur en gezeur. Ervaring "slecht en ongezond " paard voor een habbekrats verkocht en later gewoon lekker in de sport.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:34

Liegen misschien niet, eerder niet zo goed weten. Jou veearts maakt rontgenbeelden in de opfok, dat is een ander kaliber als een sport arts om gp paarden te ondersteunen en die veel aankoopkeuringen doet.

De gemiddelde buitenlandse klant is best kritisch kwa veearts, er zijn er niet zoveel die voor die markt gp paarden keuren.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:37

Vulina schreef:
Oh dan heeft mijn dierenarts gelogen O:)
Nou ik vind €100,000 best een"bak geld" :j

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:42

Voor een kwaliteitsvol gp paard is het peanuts.

helemaal als je het omrekend naar 6 / 7 jaar arbeid risico en onkosten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:44

Mijn veearts keurt onze opfok paarden ja, maar hopelijk zijn wij niet zijn enige klant :') Hij zal vast weten wat hij zegt, en ook geen reden tot liegen hebben.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:45

misterA schreef:
besita schreef:

Dat is dus precies de reden waarom ik mijn veulens verkoop en alleen de beste merrieveulens aanhoud. Kortweg, ik word sch...ziek van al dat gekeur en gezeur. Ervaring "slecht en ongezond " paard voor een habbekrats verkocht en later gewoon lekker in de sport.

Precies dat ja..

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:05

Vulina schreef:
Mijn veearts keurt onze opfok paarden ja, maar hopelijk zijn wij niet zijn enige klant :') Hij zal vast weten wat hij zegt, en ook geen reden tot liegen hebben.

als jou veerarts betrokken was bij talloze keuringen van gp paarden, of heel veel gp paarden veterinair ondersteund, stond hij niet in de opfok te rontgenen. Net zoals je Rob Renirie niet snel als smid in de opfok krijgt.

als het niet concreet is doen ook veeartsen aan hear say

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:06

misterA schreef:
besita schreef:

Ik ook hoor maar snap aan de andere kant ook mensen die een paard van tonnen aankopen zoveel mogelijk willen uitsluiten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:11

JeanneV schreef:
Vulina schreef:

als jou veerarts betrokken was bij talloze keuringen van gp paarden, of heel veel gp paarden veterinair ondersteund, stond hij niet in de opfok te rontgenen. Net zoals je Rob Renirie niet snel als smid in de opfok krijgt.

Ik weet wel zéker dat mijn veearts menig GP paard heeft gekeurd. Denk je dat ze daar van kunnen bestaan?

Wij zijn voor hun welkome klanten, met een hele lijst aan rontgen keuringen elke periode.

Mijn reguliere veearts doet hier de andere handelingen, die komt niet voor de rontgen foto's.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:34

JeanneV schreef:
Vulina schreef:
Nou, ik zette eergisteren 2 Jonge paarden op de foto, beide goed. Zo had ik het er even met de dierenarts over.. Die zei; je wilt niet weten hoeveel GP paarden KS hebben en totaal geen klachten hebben, en voor bakken geld verkocht worden..

Dit zijn toch van die mooie praatjes.... vaak afkomstig van mensen die zelf nog nooit een Gp paard verkocht hebben. Er worden inderdaad paarden met slechte rontgenfoto's voor net geld verkocht. Op een gegeven moment heeft het paard zelf bewezen dat de foto's niet al te hard in de weg zitten, vaak ook met intensieve dierenarts begeleiding.

Probeer maar een gp paard te verkopen met kissing spines. Veel kopers haken af. een paard met de waarde van normaal 250.000 gaat dan bijvoorbeeld in de verkoop voor 100.000 of minder. Nog steeds veel geld, maar niet voor een gp paard.

Ik ben het hier ook niet volledig met Jeanne eens. Ook mijn veearts (een zeer gerenommeerde) concludeert dat wanneer het paard op topniveau presteert met bijbehorende punten en goed en fijn te rijden is, mensen KSS door de vingers zien omdat ze uitgaan van het klinische beeld en gedrag onder t zadel. Daarnaast is het ook niet dat heel het ‘buitenland’ rug en halsfoto’s wil. Amerika is heel streng ja, daar keren ze m ‘t liefst binnenstebuiten, maar in Azië is dit heel anders. Ik ken een aantal paarden met een bemerking op de röntgenbeelden die voor echt geld richting Azië gingen. Het is gewoon een heel lastig onderwerp en waar moeten we een streep trekken wb aankoopkeuringen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:35

JeanneV schreef:
Vulina schreef:

Mijn DA keurt in de opfok maar zeker ook GP paarden.

Snap niet zo goed hoe je erbij komt dat ze geen opfok meer röntgenen als ze ook GP paarden keuren. Alsof dat dagelijkse kost is.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:51

Dieuwke_ schreef:
Wat zetten jullie allemaal op de foto bij de jonge dieren uit de opfok? Hals, rug en benen?

Hals, rug en benen inderdaad :j Om de doodsimpele reden dat ik mijn paarden niet heb om ze hun hele leven te houden. Dus ze moeten wel een beetje verkoopbaar zijn.. Dat is soms best lastig, had een hele fijne 2jarige die een chip had door trauma, een oude breuk in een botje. Zat ingekapseld, kon er niet uit, was weer aan de rest van het bot gegroeid, een hele gunstige chip en de kans dat ze daar last van kreeg was eigenlijk verwaarloosbaar. Maar het was wel behoorlijk goed te zien op de foto. Verkoop zo’n paard maar eens, dat viel best wel tegen. Voor de handel is ze niet interessant en veel mensen durven geen paard met een bemerking te kopen. Ik vind dat we daar soms wel wat in doorslaan, als eindgebruiker bij een ouder paard zou ik prima over een bemerking heenstappen. Maar ik zie toch veel mensen die met een beperkt budget naar een fijn gereden, ouder paard zoeken dat 100% goed op de foto is en zulke paarden zijn er niet in overvloed.

Om even terug te komen op de GP-paarden, ik geloof dat er genoeg paarden GP lopen met KSS maar bij zo’n paard telt er imo zo veel meer dan de foto’s op dat moment.

Bij mijn ruin die naar een prof in Amerika ging hebben ze de rug trouwens niet gekeurd, stond ik persoonlijk best wel van te kijken, want de rest van de keuring was uiteraard heel uitgebreid.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:02

er lopen genoeg gp paarden met slechte rugfoto's. dat is wat anders dan dat ze net zo makkelijk te verkopen zijn. het komt altijd terug in de verkoopprijs, tenzij je de volgende totilas hebt.

janderegelaa schreef:
Snap niet zo goed hoe je erbij komt dat ze geen opfok meer röntgenen als ze ook GP paarden keuren. Alsof dat dagelijkse kost is.

Nederland en belgie hebben maar een paar serieus goede veeartsen en die houden zich de hele dag bezig met de begeleiding van sportpaarden en doen ook de meeste keuringen op dat nivo.

waarom zouden ze complete opfokken rontgenen, als op hun eigen klinieken de paarden gebracht worden voor inhoudelijk veel interessanter werk?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:07

Oké oké, jij hebt gelijk. Jij hebt alleen de beste veearts en als enige ooit GP paarden gekeurd *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:09

Ik heb ooit, jaren geleden, een keer een artikel gelezen over een onderzoek in duitsland, waarbij ze een hele grote populatie 2 jarige van een bepaald duits ras (weet niet meer zeker en kan het artikel niet meer vinden, maar dacht dat het Hannoveranen waren) de rug op de foto hadden gezet. Bij 60% was KS aangetroffen dus nog voor er iets mee gedaan was. Paarden waren ook gevolgd in ontwikkeling, maar was geen verhoogd percentage klinische rugproblemen.

Mijn gevoel zegt, dat een paard een aangeboren aanleg heeft voor KS of niet. Of dat erfelijk is of bv te maken heeft met hoe het veulen in de baarmoeder ligt, geen idee. Heeft een paard die aanleg, dan denk ik dat het dier er nooit last van hoeft te krijgen met correct rijden en management. Heeft een paard die aanleg niet, dan kun je er van alles mee doen, zonder dat er problemen ontstaan. De laatste categorie zijn de paarden die het bv ook prima doen op een manege...waar de rug toch vaak best mishandeld wordt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:23

Hier ook 2x naar Amerika met allemaal extra foto's op de benen, maar geen hals/rug. Met de merrie vond ik het wel een gedoe. Dan kan je beter een ruin exporteren.

Ik ben zelf helemaal niet zo van het keuren bij aankoop voor eigen gebruik. Ik weet dat ze totaal geen last hoeven te hebben van welke bemerking dan ook en als ze goed zijn is dat geen garantie voor een gezond paard. Eentje die hier voor de verkoop stond is helemaal binnenstebuiten gekeerd bij een onafhankelijke kliniek voor hij van eigenaar wisselde, maar was kort daarna stuk en i.v.m. verzekering weggebracht. Complete verandering op de foto. Hij was ineens helemaal niet meer goed in de hals. Het ging niet om een jong paard. Misschien een rijtechnische oorzaak of pech op stal/in de wei. Erg jammer in elk geval...

Bij mijn kliniek hebben ze ook al de raarste dingen gezien bij toppaarden, die daar probleemloos mee presteerden. En ontzettend gezonde paarden die om de haverklap niet in orde zijn. Tja... Niemand heeft een glazen bol en daarom probeer je ergens zekerheid in te zoeken, dus ik begrijp het keuren wel. Zeker als er zoveel tijd, geld en moeite in omgaat. Ik doe er alleen voor eigen gebruik niet zo aan mee. Ik heb een hartstikke afgeschreven paard met ataxie en een slachtpaard dat illegaal is verhandeld vanuit België. Ze doen het erg leuk, maar het zijn nou niet de verhalen waarmee je een paard idealiter zou willen verkopen. :P
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 26-12-19 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:26

Met halsfoto's kun je echt wel het eea uitsluiten, maar niet alles is te zien op foto's. Denk maar aan OCD (die je in 30% van de gevallen niet op foto's kan zien), vernauwingen, etc. Dus wat is wijsheid bij (ver)kopen? Heb vaak genoeg meegemaakt in mijn omgeving dat een paard werd ggk inclusief halsfoto's en later toch een atactisch beeld vertoonde.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:27

JeanneV schreef:
er lopen genoeg gp paarden met slechte rugfoto's. dat is wat anders dan dat ze net zo makkelijk te verkopen zijn. het komt altijd terug in de verkoopprijs, tenzij je de volgende totilas hebt.

janderegelaa schreef:

Nederland en belgie hebben maar een paar serieus goede veeartsen en die houden zich de hele dag bezig met de begeleiding van sportpaarden en doen ook de meeste keuringen op dat nivo.

waarom zouden ze complete opfokken rontgenen, als op hun eigen klinieken de paarden gebracht worden voor inhoudelijk veel interessanter werk?

Het is simpelweg gewoon niet waar. GP paarden met niet zo mooie foto's van de rug en zelfs met flinke KS worden nog steeds voor veel geld verkocht, mits klinisch goed. Drukt de prijs weinig. Hals en benen wordt wat meer moeilijk op gedaan en ook de USA doet in het algemeen wat moeilijker.

Maar die gaan nog steeds voor 5/6 ton en meer, zelfs voor miljoenen. :)
Ook hele goede PSG paarden worden nog steeds voor paar ton verkocht ondanks geen goede foto's van de rug.

Jonge paarden met ks, (3/4/5 jaar) zijn een stuk lastiger te verkopen.

Overigens ben ik best "veel" (wat is veel?) tegen gekomen met KS, denk zo'n 10%-15%, wel paarden op stallen met vaak goed management en training. Geen enkele leek er in ieder geval last van te hebben.

Wel eens met dierenartsen over gehad en de meeste zijn het er toch wel overeens dat het nu waarschijnlijk niet direct heel veel meer voorkomt, maar het veel sneller gediagnosticeerd wordt. Sowieso wordt tegenwoordig alles van top tot teen op de foto gezet, maar ook kijken mensen sneller of er iets mis is bij een "lastig" paard. Vroeger werden ze er veel vaker gewoon door heen geduwd en kregen ze het niet even "gefixt" verdwenen ze door de achterdeur.

Het is trouwens ook onzin dat dierenartsen die GP paarden röntgen niet in een opfok gaan röntgenen. :+
Grootste deel van de GP paarden worden gewoon bij verkoop bij "normale" dierenartsen gedaan (meeste kopers laten de foto's toch nog bij de eigen dierenarts beoordelen). Eigenlijk alleen maar Dubai en enkele USA die "meer" willen en niet alleen de standaard opnames. Maar vaak wordt de rug niet eens zo belangrijk gevonden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:28

besita schreef:

misterA schreef:

Vulina schreef:
Precies dat ja..

Ik vind dat niet "precies dat". Verschil is dat een paard dat in de sport loopt vrijwel nooit brandschoon zijn op de foto. Dat paard heeft bewezen met zijn mankementen om te kunnen gaan, hetzij misschien met een beetje hulp. Dan betaal je voor de ervaring en kwaliteit van zo'n paard.
Maar een jong paard rontgenologische bemerkingen kopen voor pakweg 20.000 ga ik echt niet doen. Zo paard heeft nog helemaal niets bewezen en moet het eerste jaar nog maar eens doorkomen. Dan wil je zo min mogelijk risico's kopen.
En ik denk ook dat er veel paarden met wat KS in de sport lopen. Daarvoor geldt ook mits behandelbaar en niet over al te veel wervels. Dan is er zeker goed om te gaan. Maar een jong paard dat al KS heeft zou ik weer niet kopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:31

Ik begrijp wel dat een bemerking bij een ouder paard met werk in de benen veel minder problematisch gevonden wordt. Ik zou een 3-jarige ook veel sneller laten staan dan een ouder paard met dezelfde bemerking. Daarom snap ik goed dat je als fokker het liefst de veulens meteen verkoopt. Probeer je 3-jarige met bemerking maar eens te slijten. Dan ben je bijna genoodzaakt om hem voor weinig te verkopen of om er flink in te investeren, zodat hij op niveau wat aantrekkelijker is (maar nog steeds met bemerking en wellicht voor wat minder geld).

Het blijft ook wel zuur dat het geld doorgaans wordt verdiend door de handelaren en niet door de fokkers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:32

Quir schreef:
Het is simpelweg gewoon niet waar. GP paarden met niet zo mooie foto's van de rug en zelfs met flinke KS worden nog steeds voor veel geld verkocht, mits klinisch goed. Drukt de prijs weinig. Hals en benen wordt wat meer moeilijk op gedaan en ook de USA doet in het algemeen wat moeilijker.

Daar heb je gelijk in. Nu is de beweeglijkheid van de wervelkolom nog eens heel beperkt. Loopt het paard klinisch goed, ook onder het zadel zou ik niet weten waarom het paard niet goed verkocht zou kunnen worden. Benen is dan weer een groter risico dan KS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:34

_Lorette_ schreef:
Het blijft ook wel zuur dat het geld doorgaans wordt verdiend door de handelaren en niet door de fokkers.

Dat klopt, maar die nemen dan ook het meeste risico. Of het wordt iets en dan verdien je er op. Of het wordt helemaal niks.