Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:47

Lovely schreef:
misschien is het handiger om de piaffe te beoordelen vanaf een foto van piaffe in plaats van de piaffe te beoordelen vanaf een foto van uitgestrekte draf (zoals de meeste waren).
En dan nog iets, het moment dat een paard al het gewicht draagt is niet het moment dat het been zo staat: / .

Zullen we de papa, van het desbetreffende uitgestrektedraf-paard, in de piaffe er maar eens bijpakken dan? Haha!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:48

Anoukie schreef:
:? Ik denk dat ik snap wat je bedoelt,... Dat hoe groter de pas naar voren is, hoe groter de pas naar achteren weer terug is (we hebben het dus over het voorbeen). Net als dat je zelf rent, dat je benen verder naar achteren "doorschieten" dan wanneer je bijv. gewoon wandelt.

Bedoel je dat? Ik weet alleen even niet wat je daarmee bedoelt in dit topic,...

OK dan!

Dat bedoelde ik. Ik probeer daar mee te vergelijken dat een paard dat dus ook moet doen in de uitgestrekte draf, anders krijg je toch een raar huppeltje als de pas naar voren heel groot is, maar om het gewicht over het been te dragen, zal dat ook naar achteren moeten scharnieren.

Toch?????

Maar goed, ik denk gewoon hardop, zoals ik het hele topic al doe! Dat ik zo weer beschuldigd word van kampjesvorming foute opmerkingen, en terug naar school moetend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:50

Lovely schreef:
In zoverre dat je een grotere stap moet nemen om verder te komen. Draf is echter een zodanig verende beweging dat ook tijden het zweefmoment nog een afstandje overbrugd wordt.
Dat naar achteren scharnieren zie ik niet zo. Volgens mij is het de helft naar voren en dan de overdracht en de helft naar achteren. Daarmee bereik je de afstand tussen 2 hoefafdrukken.

Ja maar het lichaam zal over die ruimte heen gescharniert moeten worden. Als het voorbeen stilblijft in het stuk voor het naar achteren scharnieren dan krijg je toch een heel vreemd drafje Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:55

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:
In zoverre dat je een grotere stap moet nemen om verder te komen. Draf is echter een zodanig verende beweging dat ook tijden het zweefmoment nog een afstandje overbrugd wordt.
Dat naar achteren scharnieren zie ik niet zo. Volgens mij is het de helft naar voren en dan de overdracht en de helft naar achteren. Daarmee bereik je de afstand tussen 2 hoefafdrukken.

Ja maar het lichaam zal over die ruimte heen gescharniert moeten worden. Als het voorbeen stilblijft in het stuk voor het naar achteren scharnieren dan krijg je toch een heel vreemd drafje Verward
[/quote]
Lees mijn stukje nog maar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:56

saluut"]
[quote="Lovely schreef:
misschien is het handiger om de piaffe te beoordelen vanaf een foto van piaffe in plaats van de piaffe te beoordelen vanaf een foto van uitgestrekte draf (zoals de meeste waren).
En dan nog iets, het moment dat een paard al het gewicht draagt is niet het moment dat het been zo staat: / .

Zullen we de papa, van het desbetreffende uitgestrektedraf-paard, in de piaffe er maar eens bijpakken dan? Haha!

Afbeelding
[/quote]
Van de paarden die eerder de revue passeerden zullen er misschien wel piaffe foto's te vinden zijn (van die paarden zelf dan he). Dit is de papa van K.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:00

Lovely"]
[quote="Pipo"][quote="Lovely schreef:

[/quote]
Lees mijn stukje nog maar eens.
[/quote]

Je zegt precies hetzelfde, lees het nu pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:05

Alleen een paard wat te ver doorscharniert, en ik denk dat dat is wat Anna bedoelt, duikt hoe dan ook de grond in, en loopt daarmee dus op de voorhand. Hij moet niet tever doorscharnieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:06

Het lijkt mij dat het midden in het midden blijft zitten, anders krijg je stekers.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:13

Weten we eigenlijk wel hoe het mechaniek werkt om het evenwicht te garanderen van een leven op vier benen en dit van de sportpaarden? Waaraan moet minimaal worden voldaan om het evenwichtproces te garanderen en hoe krijg je dat gerealiseerd?

we zijn nou al serieus uitgebreid en na een dag zitten er zowaar een 7-tal pagina's bij.

het is heel interessant, maar als we al het geleuter schrappen hebben we een topic dat de helft korter is én mss is het dan nog interessanter, zoals joost zegt om dit topic in deelvragen te verdelen, zo kunnen ook mensen die nog werken het verhaal volgen Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 21:16

Pipo schreef:
Alleen een paard wat te ver doorscharniert, en ik denk dat dat is wat Anna bedoelt, duikt hoe dan ook de grond in, en loopt daarmee dus op de voorhand. Hij moet niet tever doorscharnieren.

Misschien moeten we eerst de vraag stellen en beantwoorden hoe werkt het mechaniek van de voorhand in de daf. Met andere woorden hoe komt de schouder in beweging?
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 20-11-03 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:18

Daar laat ik de rest op antwoorden, aangezien ik inmiddels twee maal een clinic heb bijgewoond.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:33

Ik heb ook opgelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:39

Zolang er sprake is van beweging is het niet noodzakelijk dat het steunende been loodrecht op de grond staat, er is ook nog zoiets als dynamica.
Nog maar een voorbeeldje uit een andere sport:
Afbeelding

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:53

maar hier worden de armen uitzonderlijk zwaar belast.

denk dat het ook niet gemakkelijk is een tweevoeter met een viervoeter te vergelijken.

een paard kan ook op één achterbeen draaien in een zotte bui op de weide.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:04

Ik kom net van mijn paard af... heb een ingeving... en weer gekeken...

Dat ene voorbeen wat op de grond blijft staan he, in draf dan... dat is echt altijd bij elk paard zo.
Als-ie achteruit zou draven dan zou het een achterbeen zijn.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:08

Pipo schreef:
Daar laat ik de rest op antwoorden, aangezien ik inmiddels twee maal een clinic heb bijgewoond.

Dit vind ik een mooie, en niet om te zeuren even een verhaaltje:

Vroegere vriendin van me gaat in het Bilthovense Bos wonen in een huisje met landje.
Meneertje van een failliete manege (met een paard dat Solist heet Haha! ) zet zijn twee overgebleven paardjes in de stalletjes daar neer en mijn vriendin werd enthousiast, "leuk paardrijden!!" en kocht een Tinker.
Meneertje gaf haar paardrijles in ruil voor korting op de stalling, want mijn vriendin had 3 keer in haar leven op een paard gezeten.
Meneertje leert haar lichtrijden.
Op het verkeerde been.
En ze keek heeeeeeeeel raar op toen ik dat tegen haar zei.
Want zij had het zo geleerd...

Haha! (moraal)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:13

Je hebt ook zo iets als ; Verder kijken dan je neus lang is Knipoog
Er zijn maar 5 of 6 die zich totaal niet in deze materie kunnen vinden en op elk topic weer beginnen.
Maar er zijn nog veel meer die wel zo iets hebben van verrek sommige dingen kloppen wat hij zegt.

Dus het moraal van jou reactie gaat niet helemaal op Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:15

Missouri o.i.d.

Ik kom net van mijn paard af... heb een ingeving... en weer gekeken...

Dat ene voorbeen wat op de grond blijft staan he, in draf dan... dat is echt altijd bij elk paard zo.
Als-ie achteruit zou draven dan zou het een achterbeen zijn.

ceasario"]
[quote="Zannekin schreef:
Vertel, er zijn er al een aantal vernoemd. Ik wacht op die wonderen der natuur Lachen

Komt er weer een hier onder met een voet op de grond of dat verkeerd is.

Natuurlijk is dat niet verkeerd.

Maar nu.
Wat wordt het volgende been bij sommige paarden het achterbeen
of het voorbeen of gelijk diagonaal.

En kijk maar video van veulens je haalt ze er uit.
Daarboven ook in galop het laatste plaatje.
Daarna kan een achterbeen eerst zijn of een voorbeen.

Hier nog een site van zo'n achterlijke als wij zijn.

http://www.horsemanpro.com/articles/balance.htm

En daar zullen wij wel verschillen van Anna.
[/quote]

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:21

ceasario schreef:

En daar zullen wij wel verschillen van Anna

Ehm... en nu in het Nederlands?
Sorry, maar ik ben blond en kan er echt geen pindakaas van maken Verward

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:25

Goed lezen, woordenboek erbij en dan kom je er wel, zo heb ik het Duits geleerd.
Ik ken alleen nog niet alle vaktermen, en ik ben ook blond.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 21-11-03 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:25

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:

En daar zullen wij wel verschillen van Anna

Ehm... en nu in het Nederlands?
Sorry, maar ik ben blond en kan er echt geen pindakaas van maken Verward
[/quote]

Citaat:
Today's style of "dressage" displaying the horse heavy on the forehand and as a result the rider is leaning back. The horse's neck is over flexed below the horizontal, refusing the bit. Note, the bit below the hip.
The front is overextending (note longer step), hind is dragging (note sorter step than the front and toes into the ground). The hind is off the ground (disengaged), while all the weight is on one front leg where it shows the immense stress on the deep flexor, hence future navicular problems. In balanced horse in trot, if and when both hinds are off the ground, so should be the fronts. (see collection)
Shortly said " a riding nightmare".
OK dan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:26

Dit vind ik nu al genoeg zeggen in zulke artikels:
"Unfortunately I couldn't find any photos to show balanced horse, but this should give you some idea." en dan zien we een tekening. Als zulke paarden niet bestaan moeten we misschien de mening herzien.

Wat ook gezegd wordt:
"The front is overextending (note longer step), hind is dragging (note sorter step than the front and toes into the ground)."
Paslengte vooraan en achteraan is altijd even lang bij een viervoetig dier. Bij de foto's die hier eerder stonden zie je ook duidelijk wat een grote stap wordt genomen door de achterbenen.

Ik zal deze misschien eens naar die man doorsturen Lachen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 21-11-03 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:27

ceasario schreef:

En daar zullen wij wel verschillen van Anna.

[/quote]

Dat in meervoud praten heb je in elk geval gemeen met anna!!

Wat een nare plaatjes op die site zeg! Afbeelding

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:51

Samsam schreef:
Wat een nare plaatjes op die site zeg!

Haha, de horrorfilm die Lendentelesc... euh, mechanisme heet Haha!

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:07

ik heb niet alles gelezen ,maar volgens mij is een paard alleen maar objectief te beoordelen wanneer hij vrij beweegt,het voorbeen blijft volgens mij langer aan de grond staan omdat de ruiter erop zit .ik denk dat een paard inderdaad niet in balans loopt wanneer hij dit nog doet als er geen ruiter op zit.zoals johan hinneman zei ;ik heb ideaal slechts een beetje verreden;hij bedoelde
hiermee,je kunt wel naar een optimale balans streven,maar je krijgt nooit de balans van een paard zonder ruiter en zo simpel is het.