Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:58

Kaja schreef:
Mosh schreef:
Een paar weken geleden heb ik mijn wedstrijdpaard een dag voor de wedstrijd op achterijzers gezet. Helaas kon het niet anders, maar ik kneep 'm wel hoor :D

Ik heb er ook wel eens eentje een dag voor SK op ijzers gezet.
Hoefsmid wilde absoluut niet, maar hij moest ~~}>
Merrie is met mooie cijfers en predikaat rijker thuis gekomen :D

Owja ik kwam ook met prijzen thuis, haha.

Leuk, zo'n oude merrie. Een paar jaar geleden hebben ze een Doruto merrie ster gemaakt, weet ff niet precies meer hoe oud ze was maar het zou ook zomaar richting de 20 geweest kunnen zijn :D

Fiebie

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:31

Ik hoop dat ze een beetje door haar ''oudheid'' heen kunnen kijken..... :o

Ik ben erg benieuwd wat ze van haar vinden. :j Hoop op een ster predikaat *\o/*
Ze heeft ook Z1 + 1 gelopen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:32

Kaja schreef:
Mosh schreef:
Een paar weken geleden heb ik mijn wedstrijdpaard een dag voor de wedstrijd op achterijzers gezet. Helaas kon het niet anders, maar ik kneep 'm wel hoor :D

Ik heb er ook wel eens eentje een dag voor SK op ijzers gezet.
Hoefsmid wilde absoluut niet, maar hij moest ~~}>
Merrie is met mooie cijfers en predikaat rijker thuis gekomen :D

Waarom wilde je hoefsmid niet dan? :')

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:54

Nou ik heb even snel een foto gemaakt van onze merrie, het regende dus heb haar ook niet goed weggezet zoals het hoort(beenbeschermers hadden afgemoeten maar het regende vrij hard dus, denk die maar weg haha).De achterbenen staan er ook niet op zn voordeligst op zo, zo staat ze normaal op stand niet gelukkig :)
Maar dan hebben jullie in iedergeval een indruk.
Dus kom maar op met jullie mening over de merrie :P

3 jarige tangelo van de Zuuthoeve x Ekstein x Voltaire
Afbeelding

Afbeelding
4 jarige Lupicor x Cantos x Voltaire

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:33

Prachtige vos!

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:37

Ik ben dus gister naar de keuring geweest, met nogal teleurstellend resultaat.

Zouden jullie eens je ongezouten mening willen geven?
Dan weet ik of het zin heeft om eventueel nog een keer ibop te rijden, of dat ik maar gewoon voor sportpredikaat moet gaan.

Foto is wel van driekwart jaar geleden, maar dat mag de pret niet drukken :P

Afbeelding

Cazila, 6 jarige merrie, Dreamcatcher x Jazz

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:03

van de zijkant bezien wel een aansprekende merrie Urobi...
@ onne: ongezouten meningen doe ik niet aan..., merrie is naar mijn idee ruim voldoende lang gelijnd, hals wat arm bespierd, schouder mocht wat schuiner gelegen zijn. Lendenen iets strak. beenstanden lijken correct (bandages om dus niet helemaal goed te beoordelen hoe de sprong is en de stand)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:07

Ik heb trouwens een hoop merries gezien met ongelijke voeten. En dan echt ongelijke voeten. Plat en lage verzenen en de andere hoef steil en hoge verzenen. Echt met een kort klein hoefje dus.
Dan ga je toch al gewoon niet? Zou ik in ieder geval niet doen. Ik wil een serieuze kans kunnen maken, anders ga ik niet. Dan is het nog afhankelijk van de vorm van de dag maar qua correctheid moet er geen twijfel zijn vind ik.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:10

Ik lees mooie resultaten! Proficiat!
Ik had me in het begin van dit topic gemeld omdat ik eventueel dit jaar wou meedoen maar heb dan maar besloten het niet te doen aangezien ze er nog heel jeugdig uit zag

Kunnen jullie even commentaar geven over mijn merrie? Of het al dan niet de moeite is om volgend jaar te proberen?

[EHK] Exterieur beoordeling First lady A - KWPN

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:21

Nou Urobi.....die vos vind ik helemaal geweldig.

@onne, Ik vind de merrie een wat neerwaartse romp hebben naast de punten die weule al aangeeft. Ze mag wat royaler in het front.

Maar wat voor een punten had ze?

Volgens mij kan een paard met ongelijke voeten wel stamboek worden. Ik zou met een paard met ongelijke voeten niet alleen niet meenemen naar de keuring, ik zou zo'n dier niet willen hebben.
Ik heb twee paarden gehad met ongelijke voeten en dat was twee keer ellende.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:11

Ze had 60 punten voor exterieur en 60 voor beweging.

Het enige ietwat positieve dat ze erover te zeggen hadden was dat ze voldoende in het rechthoekmodel stond en een goed ontwikkelde schoft heeft. Verder was het vooral negatief.

Mijn merrie heeft ook ongelijke voeten. Heel minimaal, je moet er echt op kijken.
Ze heeft een graasvoetje, wat dus ook minder is als ze alleen maar op stal staat. Maar om haar daarom alleen nog maar op stal te laten staan..
Ik had gedacht dat dat het struikelblok was om geen ster te worden, maar de rest van het paard blijkt ook krom te zijn :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:22

heb je dr zelf klaargemaakt en voorgebracht?

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:37

Ik heb haar zelf klaargemaakt, maar voor laten brengen.

Moet ook zeggen dat ze zich beroerd liet zien hoor, maar ik vond 60 punten wel erg laag..
Mijn vorige merrie had nog hogere punten. Die had ik uit de wei getrokken, een paar knotten in gemaakt en naar de keuring gebracht, zelf voorgebracht, gewoon omdat ik dat leuk vond.
Ik had toch het idee dat deze merrie beter in elkaar zit, en beter kan lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:41

J_Onne schreef:

Het enige ietwat positieve dat ze erover te zeggen hadden was dat ze voldoende in het rechthoekmodel stond en een goed ontwikkelde schoft heeft. Verder was het vooral negatief.

Mijn merrie heeft ook ongelijke voeten. Heel minimaal, je moet er echt op kijken.
Ze heeft een graasvoetje, wat dus ook minder is als ze alleen maar op stal staat. Maar om haar daarom alleen nog maar op stal te laten staan..
Ik had gedacht dat dat het struikelblok was om geen ster te worden, maar de rest van het paard blijkt ook krom te zijn :P

Dat is jammer maar weet je; een goed keuringspaard hoeft geen goed rijpaard te zijn.
Ik heb een aantal jaren geleden een merrie gehad die op de stamboekkeuring hele dikke punten liep en op de Centrale keuring reservekampioene was en naar de NMK mocht. Ze liep op die stamboekkeuring zoals ik haar nog nooit had zien doen en daarna heeft ze het ook nooit meer zo gedaan. :') Dat was een beetje een nuchtere en die was daar op haar best tussen enge dingen en veel zwepen. :')
Die was dus volgens de keuringsmeester heel goed...... maar onder het zadel thuis was ze zo vlug niet en moeilijk te prikkelen. Op vreemd terrein liep ze nog het beste. Thuis was ze te flegmatiek eigenlijk.

Je ziet wel vaker dat de echte toppers vaak geen keuringspaarden waren.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:10

Als eerste iedereen gefeliciteerd met het behalen van jullie prijs..

ik ga zelf aanstaande dinsdag naar varsseveld met een eigen fokproduct(v. vigaro mv. ovidius).
Ik laat haar voorbrengen aangezien ik nog nooit een merrie naar de keuring heb gedaan! Wel heb ik haar zelf klaargemaakt. (heb het vorig jaar uitbesteed kreeg haar slechter terug dan ze er naar toe ging, dus daarom toen niet gegaan).. ben benieuwd hoe ze het gaat doen :+

Gaan er nog meer naar varsseveld?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:15

Leuk anke een Vigaro. Spring je er ook mee? En heb je een foto?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:46

VVALAR.. zelf heb ik nog niet mee gesprongen najaar 2011 is ze zadelmak gemaakt door Eddie Brinkman(springruiter uit Zutphen) die heeft er wel een sprongetje mee gemaakt en zei dat het veel belovend was. los laat ze tot nu toe zich ook goed zien.. en nu hopen dat ze het dinsdag ook wil doen.. hihi
Wil dit najaar wel beginnen met springen maar wil dit haar goed aanleren dus ben opzoek naar een goed ruiter en instructeur die me bij de eerste paar stappen wil helpen.. eerst vind ik de dessuur heel belangrijk. Dit is een stuk controle die je nodig hebt met het springen. Ook moest ik zelf van ver komen vorige paard paar x goed afgevallen en verkeerd terug gekomen vandaar eerst de dressuur. :+
jouw vigaro doet het ook goed aan je ondertitel te zien 8-)

Foto van wedstrijd http://www.foto4u.nl/albums/2013/201304 ... _0986.html

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:00

Suzanne F. schreef:
J_Onne schreef:

Dat is jammer maar weet je; een goed keuringspaard hoeft geen goed rijpaard te zijn.
Ik heb een aantal jaren geleden een merrie gehad die op de stamboekkeuring hele dikke punten liep en op de Centrale keuring reservekampioene was en naar de NMK mocht. Ze liep op die stamboekkeuring zoals ik haar nog nooit had zien doen en daarna heeft ze het ook nooit meer zo gedaan. :') Dat was een beetje een nuchtere en die was daar op haar best tussen enge dingen en veel zwepen. :')
Die was dus volgens de keuringsmeester heel goed...... maar onder het zadel thuis was ze zo vlug niet en moeilijk te prikkelen. Op vreemd terrein liep ze nog het beste. Thuis was ze te flegmatiek eigenlijk.

Je ziet wel vaker dat de echte toppers vaak geen keuringspaarden waren.

Het is ook geen wereldramp. Het is een fijn paard en ze doet het erg goed op het moment, dus ik ben er sowieso wel blij mee.
Maar het was wel even een domper. En gezien de goede lijn waar ze uit komt, met heel de merrielijn vol predicaten, was het wel mooi geweest als ze zelf ook predicaten had gehaald. Voor eventuele nafok.
Want ik hou persoonlijk niet zo van vermeerderen, maar van fokken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:48

J_Onne schreef:

Daarom staan ze er ook.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:05

J_Onne schreef:
Ik ben dus gister naar de keuring geweest, met nogal teleurstellend resultaat.

Zouden jullie eens je ongezouten mening willen geven?
Dan weet ik of het zin heeft om eventueel nog een keer ibop te rijden, of dat ik maar gewoon voor sportpredikaat moet gaan.

Foto is wel van driekwart jaar geleden, maar dat mag de pret niet drukken :P

[ Afbeelding ]

Cazila, 6 jarige merrie, Dreamcatcher x Jazz

Maar als zon paard 60 op ex haalt, hoe veel nut heeft t dan om ibop te doen? Want dan moet ie 10 punten omhoog, toch? Ibop moet je m toch ook op stand laten zien. Of ben ik nou gek?

Mijn merrie komt onderhand bij. Er moet veel voer in en we zijn mooi aan t werk onder het zadel en het wordt echt een paard. Ik hoop op volgend jaar toch merriekeuring of ibop, maar voel me opgelucht dat we nu niet gaan. Had ze niet gered.

Verder allemaal gefeliciteerd met eventuele sterren, en wie nog moet succes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:10

met een oudere merrie is een MK lastig, beter had je achteraf eerst naar een sportpredicaat kunnen rijden en dan voorstellen. of ze nu idd 10 punten omhoog gaan is de vraag.

dreamcather staat wel bekend om problemen in het fundament te geven

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:12

Voor degene die het leuk vinden heb ik hier nog een filmpje van onze 3 jarige van laatst van het vrijspringen.Het filmpje is iets van achteren genomen omdat ik ze ook nog moest aandrijven, ze is liever lui dan moe zeg maar.

http://www.youtube.com/watch?v=cyuCwcG3aPw

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:18

@Bolzak: Dat vraag ik me dus ook af. Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk dat ie ineens 10 punten hoger scoort, maar het is en blijft ook wel een beetje een jurysport..

En ik snap dat ze naar de hoeven kijken, maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik had gedacht dat ze dáár over zouden vallen, en daar hebben ze nu net niks van gezegd.. Ik hoorde ze wel tegen elkaar zeggen dat ie een beetje ongelijke voeten had, maar dat het wel goed bijgehouden was :P

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:13

Jullie zetten de paarden meestal alleen voor op ijzers?
En ze moeten op ijzers of is dat een eigen keus?

Waarom is het met een ouder paard beter om ibop te doen?

Sorry voor de vele vragen maar ben blanco wat betreft keuringen en heb onder voorbehoud een merrie gekocht waar ik wel mee naar de keuring zou willen volgend jaar.
Dus wil goed op de hoogte zijn van wat de mogelijkheden zijn.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:01

Wij zetten ze alleen voor op ijzers het is ieder zn keuze of de merrie op ijzers gezet wordt of niet.
Het is wel zo dat ze daar vindt ik net iets makkelijker en zekerder van gaan lopen(dat idee heb ik).
Als je met een oudere merrie een goede ibop test hebt gelopen zullen ze wat makkelijker die merrie opwaarderen in het exterieur mocht dat er net om houden of ze dat kwa punten zal redden ja of nee.Dat is ook zo als je je merrie eerst in de sport laten lopen voor het sport predikaat.Dan heb je net een kans meer omdat ze zich dan toch in de sport/aanleg hebben bewezen.Het wil niet zeggen natuurlijk dat als ze een goede ibop of sportpredikaat heeft dat je ervan uit kunt gaan dat ze op exterieur dan gelijk de 70punten haalt dat hangt natuurlijk van het totaal plaatje af.(misschien zijn er mensen die het nog net iets beter uit kunnen leggen dan ik :P )