Citaat:En zou je tot de conclusie komen dat het allemaal aan de ruiter ligt.
ZOnder ruiter, geen sport, zonder sport, alleen goeie bouw...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
s0173957 schreef:Nogal logisch, zonder een ruiter erop gaat een paard zich nooit op zo'n manier belasten, net zomin als dat het over een hindernis gaat springen...
ceasario schreef:[Nu kun je de vraag stellen wie belast wie, of belast een paard zichzelf ?
En zou je tot de conclusie komen dat het allemaal aan de ruiter ligt.
Of ???
s0173957 schreef:Citaat:En zou je tot de conclusie komen dat het allemaal aan de ruiter ligt.
ZOnder ruiter, geen sport, zonder sport, alleen goeie bouw...
Dees schreef:Ik vind dat Totilas een aardige bouw heeft. Niets meer, niets minder. In tegenstelling tot jouw opiniestuk vind zijn bouw simpelweg niet de prestatiebepalende factor. Er lopen genoeg paarden met een gelijke bouw rond die niets presteren. Waar er ook genoeg paarden lopen met een totaal andere bouw die ook tot prestaties komen.
Ik denk dat een dressuurpaard vooral een hele goede opleiding moet hebben, dát is naar mijn mening de prestatiebepalende factor.
................
Waarom het een product is van zijn opleiding: welnu, de paarden onder Gal lopen allemaal zo. Paarden die lang niet allemaal in het type van Totilas staan.
arie53 schreef:Sky_As schreef:en dit dan:
is dit wel gelijk belast? of heeft Totilas voor ook weke kooten (ik vraag het maar, want ik weet het niet hoor)
Niet gelijk belast. Bovendien is de nek hier niet het hoogste punt, wordt de rug meer weggedrukt en zit de ruiter niet in balans.
Sky_As schreef:[Een paard kan nog zo correct bewegen en gebouwd zijn. Als zo'n paard op concours geen punten scoort, wat heb je dan uiteindelijk aan de bouw?
Mosh schreef:Gelukkig ben je zelf wel zo'n topruiterIk heb nog nooit een topsporter horen zeggen dat ze zichzelf goed genoeg vinden. Daar zijn het ook topsporters voor hè.
Sky_As schreef:[Een paard kan nog zo correct bewegen en gebouwd zijn. Als zo'n paard op concours geen punten scoort, wat heb je dan uiteindelijk aan de bouw?
ceasario schreef:Mosh schreef:Gelukkig ben je zelf wel zo'n topruiterIk heb nog nooit een topsporter horen zeggen dat ze zichzelf goed genoeg vinden. Daar zijn het ook topsporters voor hè.
We hebben het over het Paard.. Ik zei net daar moet je ander topic voor starten om persoonlijk te kunnen worden.Sky_As schreef:[Een paard kan nog zo correct bewegen en gebouwd zijn. Als zo'n paard op concours geen punten scoort, wat heb je dan uiteindelijk aan de bouw?
Een andere ruiter er op..en daarmee wordt het probleem opgelost..
Maar aangezien men als ruiter over alle wijsheid beschikt, is het altijd het paard dat niet deugd..
Merendeel der ruiters ...een drama..Maar dat moet een ander topic worden, want daar heb je 30 mods bij nodig..
arie53 schreef:Sky_As schreef:
en dit dan:Citaat:is dit wel gelijk belast? of heeft Totilas voor ook weke kooten (ik vraag het maar, want ik weet het niet hoor)Citaat:Niet gelijk belast. Bovendien is de nek hier niet het hoogste punt, wordt de rug meer weggedrukt en zit de ruiter niet in balans.Citaat:Dus een verkeerde conclusie naar aanleiding van een slechte foto... een momentopname.
Want Totilas is (voor zover ik weet) niet heel week gekoot, wat op de foto wel zo lijkt.
ZO komen er hier meer foto's voorbij waar je geen conclusies uit kunt trekken.
Want hoe we het ook draaien of keren, dit is het beste paard ter wereld...... (is in ieder geval de mening van alle juryleden)
Jij vindt de andere foto wel goed....terwijl ik veel voorbeen zie, in verhouding minder achterbeen, een paard wat ver voor de loodlijn loopt met een (wat lijkt) weggedrukte rug.
Allemaal n.a.v. een foto....
een goede fotograaf is al 80% van een paard wat juist "lijkt" te lopen.
Ik denk dat we in deze discussie wel een beetje een conclusie kunnen trekken, dat de romp niet alles bepalend is voor een dressuurpaard, manier van bewegen, stand achterbeen, halsrichting etc. is allemaal minstens zo belangrijk. (een paard die namelijk een hele horizontale hals heeft, zal moeilijk bovenin kunnen lopen, met de nek als hoogste punt, daarbij de rug blijven gebruiken en het achterbeen goed onder te kunnben brengen)
Mijn discussiepunt gaat dus eigenlijk veel dieper dan alleen de opwaartse of neerwaartse romp.
En sommige vinden paarden die hoog in de sport lopen het beste paard, anderen vinden een paard wat op internet de oefeningen loopt zonder zadel/hoofdstel het beste paard. Dit zijn echter allemaal meningen natuurlijk. Want alleen in de sport worden paarden/ of liever gezegd combinaties met elkaar vergeleken. Dus alleen daar kunnen we stellen dat het beste paard/combinatie wint.
Een paard kan nog zo correct bewegen en gebouwd zijn. Als zo'n paard op concours geen punten scoort, wat heb je dan uiteindelijk aan de bouw?
ceasario schreef:Mosh schreef:Gelukkig ben je zelf wel zo'n topruiterIk heb nog nooit een topsporter horen zeggen dat ze zichzelf goed genoeg vinden. Daar zijn het ook topsporters voor hè.
We hebben het over het Paard.. Ik zei net daar moet je ander topic voor starten om persoonlijk te kunnen worden.
Citaat:Waarom het een product is van zijn opleiding: welnu, de paarden onder Gal lopen allemaal zo. Paarden die lang niet allemaal in het type van Totilas staan.
arie53 schreef:
Stel dat een paard wat weker is gekoot aan zijn voorbenen. Dan is het al snel mogelijk om dit soort streepjes te zetten.
En kun je gelijk vaststellen dat een weekgekoot paard veel meer onderhevig is aan een ongelijke belasting.
Sky_As schreef:arie53 schreef:
Stel dat een paard wat weker is gekoot aan zijn voorbenen. Dan is het al snel mogelijk om dit soort streepjes te zetten.
En kun je gelijk vaststellen dat een weekgekoot paard veel meer onderhevig is aan een ongelijke belasting.
waar baseer je dit dan op? Is dan toch ook een paard die meer gewicht op het dragende voorbeen heeft??
Sky_As schreef:Want hoe we het ook draaien of keren, dit is het beste paard ter wereld......
Citaat:
Dees schreef:Citaat:
Het is een 3 jarige paard.....
En de rode strepen staan niet correct, toon die foto zonder strepen en je zult zien dat de meesten van jullie, enkele uitgezonderd uiteraard, vinden dat het week-gekote van deze jonge hengst reuze meevalt.
Het is een goed paard, dat zijn achterbeen vanuit de lendenen (spieren!) naar voren brengt. Hij beweegt met zijn hele achterhand, in plaats van alleen het stukje vanaf het spronggewricht.
arie53 schreef:Yep. Heel duidelijk en met een zichtbaar neerwaartse romp.
nombrado schreef:wat een raar idee, dat een paard zijn achterbeen naar voren zet vanaf zijn lendenen (spieren!)![]()
weet je hoeveel slijtage hem dit gaat kosten? als hij op deze wijze beweegt.
nombrado schreef:even deze 2 onder elkaar
zie het verschil (in bouw)
Dees schreef:nombrado schreef:wat een raar idee, dat een paard zijn achterbeen naar voren zet vanaf zijn lendenen (spieren!)![]()
weet je hoeveel slijtage hem dit gaat kosten? als hij op deze wijze beweegt.
Welk nut heeft het 'over de rug rijden' in jouw opinie?
Er is natuurlijk veel meer gemoeid met de beweging, de gewrichten moeten uiteraard ook meedoen.
Maar een paard dat in beweging zijn lendenen niet wil/kan gebruiken, zal nooit het achterbeen onder kunnen brengen.
Je kan nog zoveel beweging vanuit het spronggewricht hebben, als dat wat erboven zit niet meedoet, is het een waardeloos bewegend paard.
Mijn input over het schenkel naar voren brengen en bewegen vanuit de lendenen was direct in reactie op Arie53, die beweerde dat de beweging uitsluitend vanuit het spronggewricht komt (hoogdrachtige merries in beweging, pagina 26 ofzo, zelf verder even terugzoeken).
arie53 schreef:[naam verwijderd] schreef:.Mimp3, helemaal mee eens. Zo'n veulen hangt bij 7 maanden dracht toch al mooi zwaar in de flanken. Dan kan een merrie haar achterbeen niet meer optimaal naar voren brengen.
De merrie brengt brengt het been niet vanuit knie naar voren doch enkel vanuit het spronggewricht. De knie an sich verandert niet van positie in de beweging. Die van jouw ook niet.
Zo dom is de natuur niet dat een hoogdrachtig paard daar hinder van zou ondervinden.