Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:05

adriana schreef:
Als je kijkt naar een paard als Mackensen of Matador (holsteins) die hebben evenwicht in hun lichaam.

Ehm... de foto's zijn ergens neergezet maar even snel weer verwijderd, maar wat we nu nog niet weten is...

Wat is er nu zo geweldig aan deze paarden? Of waren het wel gewoon kromme bokken en heb je ze ergens vandaan getoverd om aan te tonen dat ze bestaan?
Wij hebben een shettie op stal, die heet Mackensen (Mackie). En een vriendin van mij heeft een Welsh die Matador heet.

Dus vertel vertel, want... !!!!!!!!!!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:21

Voor de zoveelste keer het bewijs dat Volbloeden wel degelijk kunnen springen.
Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 14:58

sarabande schreef:
Dank je Zannekin, dus Anna niets let je om de uitleg over die geweldige exterieuren bij deze hengsten alsnog te geven.

Wordt aan gewerkt. En het verheugd me dat je de uitleg zo geinteresseerd volgt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 14:59

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
Ben nog wel even benieuwd naar moeder.

We zeggen dat het een Faldo is, maar het is eigenlijk een Farmer.
Ze wordt tegenwoordig uitgebracht door Albert Zoer.........
[/quote]

Kom kom CGJ12 een beetje serieus. Of weet je zelfs de moederlijn niet?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:03

Blijkbaar is je geheugen niet zo best meer Anna.......
Dat van dat "blok beton" had je anders donders goed onthouden.

Die waardeloze Jazz uit Exloo..........daar de moeder van!
Zó'n selectief geheugen heb je toch niet?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 15:04

Missouri"]
[quote="Samsam schreef:
Dat is juist mijn grote probleem met deze theorie, er is maar manier om goed te fokken en wie dit niet op deze manier doet is en waardeloze dome fokker en Jazz, Krack en Bonfire zijn waardeloze dressuurpaarden!

De theorie van Anna presenteerd zich als "de waarheid" en er is geen discussie mogelijk!

Ik trek liever mijn eigen conclusies!

Bovendien behoor ik tot geen enkel kamp (ben geen super volbloed fan, maar zie wel dat volbloed ook goede dingen brengt)

Amen !!! Het lijkt erop een nietes-ikken nietes-ikke spelletje te worden.
Of een wanhopige poging om het easp "stamboek" op te hemelen t.o. het kwpn.
Ik kan ook tien hengsten kopen (maandag is het weer Hedelse markt!!) en een eigen stamboek beginnen.
[/quote]

Wat let je.
Ben benieuwd naar je antwoord over het voorbeen hoe het zou moeten en kan functioneren.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 30-10-03 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 15:12

CGJ12 schreef:
Blijkbaar is je geheugen niet zo best meer Anna.......
Dat van dat "blok beton" had je anders donders goed onthouden.

Die waardeloze Jazz uit Exloo..........daar de moeder van!
Zó'n selectief geheugen heb je toch niet?

Ook de tands des tijds begint aan mij de vreten, alhoewel het geheugen nog goed is.
De waardeloze Jazz zijn jouw woorden en niet de mijne.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen heb ik de moeder niet gezien en ken ook haar afstamming niet. En die zou ik graag willen weten.
Beviel jezelf de combinatie Jazz niet zo en heb je daarom nu voor Scandic gekozen?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:33

Zeg Missouri wil je je kromme taal wel voor je houden, deze taal van jou pik ik niet.
Die hengsten bestaan en Sarabande weet inmiddels ook dat ze bestaan misschien heb je het denkvermogen wel van je shet!
Ze staan in een hengstenboek van een bekende duitse auteur.

Ik ga nu en ik ga genieten van de Holsteiners.

Sarabande volgende week zoek ik de foto's weer voor je op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:44

Tot nu toe heeft niemand mij met goede argumenten weten te overtuigen waarom een lendenmechanisme niet nodig is, en waarom bovenstaande theorien onzin zijn.

Dus mensen............ipv modder te gooien omdat men boos en het gevoel heeft aangevallen te worden, of door sterke aversie te hebben tegen de manier van schrijven van sommigen. Graag nu eens de tegenargumenten waarom deze theorie NIET correct is!!!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 15:47

Himyar schreef:
Voor de zoveelste keer het bewijs dat Volbloeden wel degelijk kunnen springen.
Afbeelding

Beste Himyar. Ik waardeer je volhardendheid om coute que coute aan te tonen dat Volbloeds naast rennen over een beperkte afstand (want dat kunnen ze als geen ander) ook nog over andere springkwaliteiten zouden beschikken.
Als het sportpaard zo zou springen als een Volbloed bleef er geen balk liggen. Met dit soort foto's doe je het Engels Volbloed als excellent racepaard meer kwaad dan goed.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:08

Ah de foto's hoef ik dus niet op te zoeken want ze staan op delmar, ok.

En die hengsten bij het Easp is niet van slechte kwaliteit.
De eigenaar van Charmander 2 heeft ook hengsten bij het Easp ondergebracht.

Niemand zegt hier dat het kwpn slechter is dan het easp, en we hebben al zo vaak met z'n allen gezegd dat we niet op de persoon moesten gaan spelen.
Daar hebben Pipo en Sarabande groot gelijk in.

En die foto's zijn er niet afgehaald, maar er staan kruisjes, van Matador en Mackensen.
En Matador is de vader van de moeder van Cobalt, en Cobalt zit in de 3e gen. van Cassini.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:16

Pipo schreef:
Tot nu toe heeft niemand mij met goede argumenten weten te overtuigen waarom een lendenmechanisme niet nodig is, en waarom bovenstaande theorien onzin zijn.

Dus mensen............ipv modder te gooien omdat men boos en het gevoel heeft aangevallen te worden, of door sterke aversie te hebben tegen de manier van schrijven van sommigen. Graag nu eens de tegenargumenten waarom deze theorie NIET correct is!!!

Tuurlijk is het vermogen tot verzameling/het "gaan zitten"/ vermogen tot schakelen super belangrijk voor een dressuupaard, niemand ontkend dat!

Het verhaal dat Anna/Karel dit bedacht heeft en dat dit enkel van het arabischevolbloed komt, daar heb ik problemen mee!! En daar zijn ook al heel wat tegenargumenten voor gevoerd!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:18

Anna heeft geen verhalen bedacht, ga eens oude boeken lezen staat precies hetzelfde in.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:24

Samsam schreef:
Tuurlijk is het vermogen tot verzameling/het "gaan zitten"/ vermogen tot schakelen super belangrijk voor een dressuupaard, niemand ontkend dat!

Het verhaal dat Anna/Karel dit bedacht heeft en dat dit enkel van het arabischevolbloed komt, daar heb ik problemen mee!! En daar zijn ook al heel wat tegenargumenten voor gevoerd!!

Maar dat het vermogen tot zitten beter gaat met een skelet wat in evenwicht staat en een goed functionerend lendenmechanisme, daar ben jij het dus ook mee eens als ik dit goed lees? Dan hebben we volgens mij niet eens zo'n heel erg groot verschil van mening. Wie dit heeft verzonnen is namelijk in feite helemaal niet interessant in mijn ogen, van mijn part hebben we het in de donald duck gelezen.

Ik zou dan toch ook nog een keer aan Anna willen vragen waarom dit vermogen uit het shagya bloed vandaan komt, en niet uit ander bloed als oude volbloeds of de koudbloeds of van mijn part kamelenbloed?

Kun je dat nog een keer helder (en met een korte samenvatting Knipoog ???) kunnen uitlegen?
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 30-10-03 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:26

adriana"]
Anna heeft geen verhalen bedacht, ga eens oude boeken lezen staat precies hetzelfde in.
[/quote]

[quote="anna schreef:
Maar inmiddels heb ik wel Karel de Lange (de ontdekker van het lendenmechisme, waar het vandaan komt en hoe dit mechanisme bij sportpaarden -springen en dressuur- werkt. een leerzame clinic van een uiterst deskundige paardenman als Karelde Lange

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:26

Missouri"]
[quote="CGJ12 schreef:
Ja ik dacht, een paard moet kunnen springen en dressuren. Dus waarom Scandic er niet bij!

En die heeft een super LM, want bokken en steigeren kan-ie als de beste! Haha!
[/quote]
Hoooo braaf. Zitten blijven remy, zitten blijven *LOL*.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 16:34

Sprintje"]
[quote="Samsam schreef:

Maar dat het vermogen tot zitten beter gaat met een skelet wat in evenwicht staat en een goed functionerend lendenmechanisme, daar ben jij het dus ook mee eens als ik dit goed lees? Dan hebben we volgens mij niet eens zo'n heel erg groot verschil van mening. Wie dit heeft verzonnen is namelijk in feite helemaal niet interessant in mijn ogen, van mijn part hebben we het in de donald duck gelezen.

Ik zou dan toch ook nog een keer aan Anna willen vragen waarom dit vermogen uit het shagya bloed vandaan komt, en niet uit ander bloed als oude volbloeds of de koudbloeds of van mijn part kamelenbloed?

Kun je dat nog een keer helder (en met een korte samenvatting Knipoog ???) kunnen uitlegen?
[/quote]

Probeer je eens in te denken met een skelet voor je wat het lendenmechanisme precies in detail moet doen om datgene wat noodzakelijk is voor een sportpaard te realiseren.
Dus wat moet het bekken precies. Links en rechts. Het dijbeen, de schenkel en het pijpbeen inclusief de gewrichten.
Dan zal ik in de tussentijd proberen nog eens "kort" uit te leggen waar het vandaan komt en waarom.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 16:36

Samsam"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Ik ben benieuwd naar onderbouwde tegenargumenten want die heb ik nog niet gezien. Maar misschien kun je ze even quoten.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:49

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:52

Anna42 schreef:
Dan zal ik in de tussentijd proberen nog eens "kort" uit te leggen waar het vandaan komt en waarom.

waar jij denkt dat het vandaan komt en waarom!

Omdat jij allerlei aannames doet en als "waarheden" voorspiegelt valt er met jou gewoon niet te discussieren!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:54

Anna42 schreef:
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen heb ik de moeder niet gezien en ken ook haar afstamming niet. En die zou ik graag willen weten.
Beviel jezelf de combinatie Jazz niet zo en heb je daarom nu voor Scandic gekozen?

Die moeder heb je vast en zeker gezien, maar wellicht niet bewust. En da's heel wat anders.

Ok dan.
Om het niet al te moeilijk te maken: Het is een Uniform (je weet wel, die hengst met een 10 op het springen bij zijn hengsten-examen).
Kijk maar even op "all-breeds" voor haar volledige afstamming.
Zoek maar op Leida.

Oh ja, waarom nu geen Jazz?
Ik heb er al vier op een rij, waarvan de laatste twee merries.
Ik ga er vanuit dat de merrie op deze 4 nakomelingen wel preferent wordt, en nu durf ik wel iets meer te experimenteren.
En omdat ik de jonge merries waarschijnlijk aanhoud om verder mee te fokken is een beetje bloedspreiding wel handig.
Ik had na 1 merrieveulen van Jazz ook voor een ander kunnen kiezen, maar dan ben je net iets te "kwetsbaar".

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:01

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

waar jij denkt dat het vandaan komt en waarom!

Omdat jij allerlei aannames doet en als "waarheden" voorspiegelt valt er met jou gewoon niet te discussieren!
[/quote]

Samsam, theorien berusten altijd voor een gedeelte op aannames. Meestal is een theorie iets waar je nog zaken aan kunt uit zoeken, en waar nog bewijzen voor gezocht moeten worden. Als je nooit ergens aannames doet, en nooit een keer verder durft door te beredeneren kom je nooit ergens, en zal er nooit iets nieuws ontdekt worden.

Tuurlijk moet je je eigen mening vormen, maar je afsluiten voor iemands gedachten omdat je de manier waarop het gebracht wordt niet fijn vind zal je niet echt verder brengen in deze materie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:13

Sprintje schreef:
[Tuurlijk moet je je eigen mening vormen, maar je afsluiten voor iemands gedachten omdat je de manier waarop het gebracht wordt niet fijn vind zal je niet echt verder brengen in deze materie.
[/quote]

Juist, dus laten we ons niet meer druk maken op wat voor manier iets geschreven word, maar meer inhoudelijk op de zaken ingaan!!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:51

Anna42 schreef:
Stel je eens voor dat onze armen niet met een kogelgewricht en niet met een sleutelbeen aan het skelet vast zouden zitten.
Even verder hypothetisch denkend, stel nu eens dat wij op handen en voeten of knieen zouden moeten staan en ons zo moeten voortbewegen.

Wat voor een constructie is dan benodigd om een goede coordinatie van zowel in stilstand als in de beweging tussen voor-en achterbenen met daartussen een ademhalende romp te verkrijgen?

Hou er rekening mee dat we in stilstand te maken hebben met een gewicht van ongeveer 5 a 600 kilo en in de beweging met een BEWEGEND gewicht dat ongelijk over het lichaam verdeeld is. Waar we ook nog een ruiter op zetten om te dressuren en te springen.

Als een paard van stand in beweging komt (bv in stap), is dat een gevolg van het verplaatsen van massa door het afzetten tegen de grond. In tegenstelling tot de mens zit het zwaartepunt van het paard vrijwel altijd tussen de voor en achterbenen. Een mens gaat feitelijk eerst uit evenwicht en steekt een voet uit om niet te vallen.

Bij verzameling is het zwaartepunt (iets) naar achteren verplaatst. Als de voorbenen echt klein zouden zijn tov de achterbenen, om dan gewicht op de achterbenen te nemen, moeten deze verder naar voren alvorens de voorhand lichter wordt. Het verzamelen is te beschouwen als een wip, de voorkant omhoog, de achterkant omlaag en de ondergetreden achterbenen beinvloeden het draaipunt. Hieruit zou je kunnen concluderen dat lange voorbenen (tov achterbenen) makkelijker tot verzameling leiden, doordat de wip al in de meer verzamelde stand staat. Het cruciale punt is: is het zwaartepunt ook naar achteren gegaan???

Het omgekeerde punt is al bewezen, paarden met een kleiner voorbeen dan achterbeen hebben meer moeite met verzamelen en het uitvoeren van de zwaardere dressuur oefeningen (kunnen mischien wel goed springen).

Een echt langer voorbeen maakt een langere hals of een lager aangezette hals of een langer hoofd noodzakelijk om bij de grond te komen. Deze aanpassingen zouden denk ik het gewicht op de voorhand vergroten en dat maakt verzamelen weer moeilijker.

Als ipv het voorbeen langer het achterbeen korter is geworden staat de wip ook weer in de verzamelde stand, maar moet het achterbeen weer relatief verder naar voren en dat maakt verzameling ook weer moeilijker (tenzij de romp ook korter is geworden maar dat maakt de flexibiliteit weer minder).

Een goed skelet maakt het werk makkelijker, echter het zijn de touwen (Spieren en Pezen) welke de arbeid verrichten. Een diepe romp maakt het aangrijpingspunt van die krachten weer makkelijker. De verhouding romp en benen ben ik nog niet uit.

Mijn conclusie:
Als het voorbeen marginaal langer of het achterbeen marginaal korter is , het gewicht op de voorhand niet is toegenomen, dan is het gewicht makkelijker te tillen. In iedergeval geen korter voorbeen, dat is wel duidelijk.
Meer fokken op een specifieke spieropbouw is misschien nog een extra optie, heeft een springpaard dezelfde spieropbouw als een dressuur paard nodig?.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:57

Sprintje"]
[quote="Samsam"][quote="Anna42 schreef:

waar jij
denkt
dat het vandaan komt en waarom!

[/quote]

Samsam, theorien berusten altijd voor een gedeelte op aannames. Meestal is een theorie iets waar je nog zaken aan kunt uit zoeken, en waar nog bewijzen voor gezocht moeten worden. Als je nooit ergens aannames doet, en nooit een keer verder durft door te beredeneren kom je nooit ergens, en zal er nooit iets nieuws ontdekt worden.

Tuurlijk moet je je eigen mening vormen, maar je afsluiten voor iemands gedachten omdat je de manier waarop het gebracht wordt niet fijn vind zal je niet echt verder brengen in deze materie.
[/quote]
Beschouw het als stellingen, en daar moet je met argumenten op schieten. Pas als een stelling de status van een wet krijgt is er een sluitende bewijsvoering, en dat zal niet snel lukken denk ik.