Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:41

bedankt allemaal :)
alleen aan het bit vind ik echt te hard inwerken en vaak gaan ze daar juist nog harder op
lage neusriem vind ik niet zo stevig, als ze 1x heel goed trekken is dat toch zo kapot? of valt dat mee?

Spruit

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:09

Ik heb nu elke keer het halster er nog onder gehad, en dan gewoon aan de ring van het halser vastmaken. Deed ik vroeger bij de shetlander ook :P. Wel goede tip om door de neusriem vast te maken inderdaad!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:44

Nou die ervaring heb ik juist met de hoge neusriemen Essie, haha.
ik vind die lage juist oersterk.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:50

Ik lees een paar pagina's terug iets over de ongeschreven regel dat paarden beslagen horen te zijn op de keuring? Ik ben nog lang geen insider, dus in hoeverre is dat echt wenselijk? Ik ben absoluut geen fan van ijzers, en laat haar liever bloot.. Is dat heel raar? :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 03:50

Sneeuw88 schreef:
Ik lees een paar pagina's terug iets over de ongeschreven regel dat paarden beslagen horen te zijn op de keuring? Ik ben nog lang geen insider, dus in hoeverre is dat echt wenselijk? Ik ben absoluut geen fan van ijzers, en laat haar liever bloot.. Is dat heel raar? :')

Op zich is het niet raar dat je je paard liever op d'r blote voeten laat.
Maar zoals gezegt de keuring is een moment opname en je wil haar zo goed mogelijk voor de dag laten komen. Haar voeten zien er met ijzertje net even mooier uit. Eventuele scheefstand of iets aan ongelijkheid kan je er mee corrigeren en de beweginsafloop wordt net iets mooier.
Bovendien zijn veel centrale keuringen op gras. Als de bodem hard is en de bovenlaag nat hebben ze met stiften net wat meer grip waardoor de beweging weer beter tot z'n recht komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:09

NatasjavE schreef:
Op zich is het niet raar dat je je paard liever op d'r blote voeten laat.
Maar zoals gezegt de keuring is een moment opname en je wil haar zo goed mogelijk voor de dag laten komen. Haar voeten zien er met ijzertje net even mooier uit. Eventuele scheefstand of iets aan ongelijkheid kan je er mee corrigeren en de beweginsafloop wordt net iets mooier.
Bovendien zijn veel centrale keuringen op gras. Als de bodem hard is en de bovenlaag nat hebben ze met stiften net wat meer grip waardoor de beweging weer beter tot z'n recht komt.

Kan er niks anders aan toevoegen.
Het is niet verplicht maar wel een ongeschreven regel. Je kan beter meteen rechtsomkeert maken als ze niet op ijzers staat. Ik heb zelf het idee dat je dan echt niet serieus genomen wordt als je daar aankomt zonder ijzers. Of laat ik het zo zeggen: Je maakt meer kans op het sterpredikaat als ze er top voorstaat en dat betekent ook op ijzers.
Als je lat bij stamboek worden ligt, maakt het niet heel veel uit. Dat worden alle merries wel zonder grote afwijkingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:10

Oh ja ik heb de bak afgezet met hoge prikpalen en rood-wit lint. Gaat super! Dat longeert beter, vooral in galop. Kan haar nu tenminste een beetje galopwerk geven en een beetje doorslingeren zeg maar. :+

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:27

Die ijzers in ieder geval voor, of vinden jullie rondom? Bij mij gaan de paarden sowieso op ijzers als ik ze rij, althans voor.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:28

Super suzanne! :)) verder zeker met bovenstaande eens, ijzers iedergeval voor
Ikzelf doe rondom maar alleen voor zie ik vooral op de stamboek keuring ook veel

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:57

Suzanne F. schreef:
Oh ja ik heb de bak afgezet met hoge prikpalen en rood-wit lint. Gaat super! Dat longeert beter, vooral in galop. Kan haar nu tenminste een beetje galopwerk geven en een beetje doorslingeren zeg maar. :+

Super !! Lekker aan het werk dus !!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:00

Jord schreef:
Die ijzers in ieder geval voor, of vinden jullie rondom? Bij mij gaan de paarden sowieso op ijzers als ik ze rij, althans voor.

Net wat hierboven staat vind ik .. Voor vind ik zowiezo , maar ook achter kun je natuurlijk de stand en beweging wel iets beinvloeden door een ijzertje ..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:05

Ik had voorheen altijd alleen voor een ijzer maar ik kreeg op de CK te horen dat ze toch beter rondom op ijzers kon voor de NMK.
Maar goed, CK en NMK is (was?? is veranderd toch) ook gras natuurlijk.
Dus ik denk dat die van mij meteen rondom op ijzers gaat, weet nog niet. Twijfel een beetje. Anders met de stamboekkeuring alleen voor en als ze door mag achter er ook bij. Anders niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:11

NMK is niet meer op gras.

Tja als je paard een beetje kort voorbeen heeft zou ik juist alleen voor een ijzertje doen opdat het voorbeen optisch wat langer lijkt.
Heeft de merrie al een mooi voorbeen erin zou ik juist voor rondom gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:14

NatasjavE schreef:
NMK is niet meer op gras.

Tja als je paard een beetje kort voorbeen heeft zou ik juist alleen voor een ijzertje doen opdat het voorbeen optisch wat langer lijkt.
Heeft de merrie al een mooi voorbeen erin zou ik juist voor rondom gaan.

En de CK?? Die toch wel?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:21

Zal wel per provincie verschillen?
Ik overleg het met de hoefsmid. Er komt sowieso voor een ijzertje onder, achter weet ik nog niet.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:40

De CK keuring in Veghel is in ieder geval op gras.
Die van mij krijgt voor een ijzer onder, achter misschien.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:41

Wij hebben de CK in Ermelo dus gewoon op een Agterberg (of soortgelijke) bodem, CK Utrecht is bij Tolboom dus daar ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:24

De CK Gelderse Paarden is op de Hietmaat, dat is op gras.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:48

Ck Noord Holland is op gras. Paarden staan sowieso altijd voor op ijzers. Natasja, dat over dat het voorbeen dan optisch langer kan lijken vind ik een goede. Dat kan die van mij wel gebruiken en voor het heen en weer draven bij de opname maakt het voor de beweging niet uit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:07

Zh is geloof ik alles op zandbodem :) maar ik doe wel gelijk 4kant

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:35

Oké bedankt voor de info. Dan zet ik haar denk ik alleen voor op ijzers.. Ze hoeft denk ik niet op gras (het is een springmerrie dus neem aan dat ze vrijspringen altijd in de binnenbak doen?). Ze is (nog) niet groot genoeg voor ster (maak uit het topic op dat ze dan behoorlijk wat moeten compenseren).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:58

UnlimitedS schreef:
Wij hebben de CK in Ermelo dus gewoon op een Agterberg (of soortgelijke) bodem, CK Utrecht is bij Tolboom dus daar ook.

Ik val onder Zuid-Holland. CK is in Heerjansdam.
Is zover ik ervaren heb altijd op gras. Maar misschien is het inmiddels veranderd?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:02

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:03

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:09

Sneeuw88 schreef:
Oké bedankt voor de info. Dan zet ik haar denk ik alleen voor op ijzers.. Ze hoeft denk ik niet op gras (het is een springmerrie dus neem aan dat ze vrijspringen altijd in de binnenbak doen?). Ze is (nog) niet groot genoeg voor ster (maak uit het topic op dat ze dan behoorlijk wat moeten compenseren).

Als ze niet groot genoeg is, waarom ga je dan uberhaupt?
Kun je beter een jaartje wachten, kleintjes zijn niet zo gewenst.
Kost je alleen maar geld...
Ze moet natuurlijk eerst naar de LK, is sowieso in de binnenbaan.

CK Heerjansdam is sinds 2 jaar op zand.