Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:53

Suzanne F. schreef:
MissHIS schreef:
Als die eigenaren terecht zoveel vertrouwen in hun hengst hadden, hadden ze hem toch nooit laten castreren?

Die hebben wel vertrouwen in hun hengst maar niet in de HK commissie.
De prestaties voor oudere hengsten moeten echt zodanig onderscheidend zijn dat ze de lat daarmee weer te hoog leggen.
Dan is castreren veel makkelijk en veel goedkoper.
Dat zo'n ruin dan later heel apart wordt... ja jammer dan... of niet?

Als ze wel vertrouwen in hun hengst hebben maar niet in de HK commissie kunnen ze 'm toch ook bij een ander stamboek aanbieden?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:00

Suzanne F. schreef:
Die hebben wel vertrouwen in hun hengst maar niet in de HK commissie.
De prestaties voor oudere hengsten moeten echt zodanig onderscheidend zijn dat ze de lat daarmee weer te hoog leggen.
Dan is castreren veel makkelijk en veel goedkoper.
Dat zo'n ruin dan later heel apart wordt... ja jammer dan... of niet?

Dat is onzin. Er zijn ook andere stamboeken waar ze hun hengst kunnen laten goedkeuren. Het is idd aan de eigenaren om er wel of niet voor te kiezen zo'n hengst later opnieuw aan te bieden bij het KWPN. Als je alleen maar aan je eigen trots kan denken, dan trek je sowieso vaak aan het kortste eind.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:03

Suzanne F. schreef:
MissHIS schreef:
Ik denk dat het KWPN het heel goed doet door de deur ook op oudere leeftijd goed open te houden voor zulke hengsten. Alleen feit is wel dat de fokkers bijna nooit massaal gebruik maken van die oudere, later aangekeurde hengsten. En de hengsten die op latere leeftijd opeens heel erg opvallen in de sport, hebben veelal een veel minder intensieve opleiding gehad dan hun leeftijdsgenoten die wel het dekbevret op zak hebben: die hebben immers veel meer verplichtingen.

Probleem is vaak dat deze al gecastreerd zijn tegen die tijd. Er zijn zat zeer getalenteerde ruinen die het tot de 3 de bez. schopten maar daarna gewoon de sport ingingen en uitblinken.
Ja jammer dan kan je zeggen maar ik vind dat die kwaliteit eerder herkent had moeten worden. Of door later te keuren.

Ik denk dat de United x Jazz een hele getalenteerde ruin wordt. En dat is denk ik ook zijn beste bestemming. Hoe getalenteerd een hengst ook zijn mag, als het karakter niet mee werkt moeten we zo'n paard niet als vader dier willen vind ik.

En dan krijg je inderdaad het verhaal dat het zonde is dat zo'n paard ruin is als hij presteert in de sport. Maar Parzival had als hengst niet gepresteerd. Ook vanwege het karakter, wat toevallig in deze moederlijn gebakken zit.

MissHIS

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:06

Inderdaad, kijk maar naar bijvoorbeeld Totilas. Mocht hij als driejarige zijn aangeboden én gekeurd zijn geweest bij het KWPN, was hij vast nu niet al zó succesvol als sportpaard. Dat zou moeilijk te combineren geweest zijn en nu is hij in alle rust, zonder enige druk, voorbereid op zijn internationale debuut. Zonder de continue schijnwerpers op hem, en zonder dek-verplichtingen want dat doet nogal wat met een hengst.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:29

liliputter schreef:
Dat is achteraf Sarabande. Of Parcival veel of weinig zou dekken is niet meer aan de orde. Zou namelijk ook geen enkel idee hebben.

Probleem is dat Parcival het als hengst in de sport nooit zo ver zou hebben geschopt.
Miischien had ik daarom zijn neefje wel een kans gegeven, hij lijkt mij als hengst beter te rijde als zijn oom als ruin.

Het gaat uiteindelijk ook om de allerbesten van een jaargang, een paar hengsten waar ik zelf het meest van verwachtte zijn niet aangeleverd of vallen nu niet
helemaal mee.
Die nu overblijven zijn net niet de toppers die je zo graag ziet.
Maar ze zijn wel goed genoeg om gekeurd te worden.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:33

wel niet vergeten dat het moeilijk zijn ivm met het hengst zijn niet erfelijk is. Zijn genoeg leeuwen van hengsten die heel brave paarden fokken. Zeker zo een driejarige heeft zijn hormonen nog niet helemaal onder controle en in een nieuwe omgeving, met andere hengsten rondomrond.... Volgens mij ga je met deze manier van oordelen soms wel het king met het badwater weggooien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:49

merelhof schreef:
wel niet vergeten dat het moeilijk zijn ivm met het hengst zijn niet erfelijk is. Zijn genoeg leeuwen van hengsten die heel brave paarden fokken. Zeker zo een driejarige heeft zijn hormonen nog niet helemaal onder controle en in een nieuwe omgeving, met andere hengsten rondomrond.... Volgens mij ga je met deze manier van oordelen soms wel het king met het badwater weggooien.

Volgens mij heb jij nog nooit een Jazz gehad ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:33

misterA schreef:
Probleem is dat Parcival het als hengst in de sport nooit zo ver zou hebben geschopt.
Miischien had ik daarom zijn neefje wel een kans gegeven, hij lijkt mij als hengst beter te rijde als zijn oom als ruin.

Het gaat uiteindelijk ook om de allerbesten van een jaargang, een paar hengsten waar ik zelf het meest van verwachtte zijn niet aangeleverd of vallen nu niet
helemaal mee.

Eens. Vaak zijn ze als ruin gewoon beter.
Ik vind dit ook geen echte toppers maar uiteraard wel bovengemiddeld.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:02

misterA schreef:
liliputter schreef:
Dat is achteraf Sarabande. Of Parcival veel of weinig zou dekken is niet meer aan de orde. Zou namelijk ook geen enkel idee hebben.

helemaal mee.

Als fokkers de bloedlijn van Parzival willen gebruiken, dan is er toch al Armani? De moeder van Armani is namelijk een volle zus van de moeder van de United x Jazz (Brentano) en dus ook een volle zus van Parzival.
Denk dat Armani heel wat stabieler in karakter is dan Brentano.. :P

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:07

janderegelaa schreef:
merelhof schreef:

Volgens mij heb jij nog nooit een Jazz gehad ;)

Dat was ook mijn gedachte!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:08

Wie gaan er woensdag naar Stegeren?
Wie schrijft er een verslag?

Ik kan helaas niet aanwezig zijn...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:13

Ik kan er helaas ook niet bij zijn. Hoop dat we wel een verslag en foto's kunnen verwachten!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:21

Wat is het programma woensdag? Beginnen ze met de springhengsten of met de dressuurhengsten? Springen zeker of niet?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:24

Ik dacht om 09.00 met de springhengsten inderdaad.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:43

Hmmzzz... Even denken dan nog... Moet om 12.30 weer bij school zijn. :P

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:46

Dat ga je niet redden...

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:50

Nee, dus ik denk nog even of ik alleen bij het springen ga kijken en anders blijf ik thuis! ;)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:55

Ik ga woensdag heen, verslag komt in Het Sportpaard ;)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:10

Bomba schreef:
misterA schreef:

helemaal mee.

Als fokkers de bloedlijn van Parzival willen gebruiken, dan is er toch al Armani? De moeder van Armani is namelijk een volle zus van de moeder van de United x Jazz (Brentano) en dus ook een volle zus van Parzival.
Denk dat Armani heel wat stabieler in karakter is dan Brentano.. :P

Hier sluit ik me volledig bij aan. De moederlijn van Brentano is al vertegenwoordigd via Armani. Dat Brentano er dus niet door is, verbaast me niet. Qua bloedspreiding voegt hij weinig toe, enige verschil had het betere karakter kunnen zijn. Nu dat minder blijkt, vind ik het logisch dat hij er niet door is.

Nog een kleine opmerking ernaast:
Let op de spelling: Parzival is de topper van Adelinde, Parcival is een ggk Gelderse hengst van Koss x Unitas ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:21

Ik kan het mis hebben maar werd er bij de afstammelingenkeuring van Armani niet opgemerkt dan een opvallend aantal veulens een 3/4 overbeet hadden?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:42

Van Armani???

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:42

Dat was volgens mij alleen bij Ampere en Zhjengis Khan zo. Dit staat ook in het afstammelingsrapport.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:46

Ach kijk, ik had het dus mis;-)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:47

Armani was totaal geen sprake van! Voordat je dadelijk weer iets de wereld in geholpen hebt ;)

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:48

:j klopt dat was Ampere.

Hoorde Bwt wel dat ze Bordeaux als verrichtingskamp gaan uitroepen.