merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:00

Ik vlecht mijn merrie wel met roosjes voor de keuring. Ze heeft echt een hele lange hals en met kleine knotten wordt het gewoon een super lang paard. Die van mij is wel al 9 jaar en loopt Z2 dressuur. Vind op een of andere manier dat de jonkies wel in de kleine knotten horen (vraag me niet waarom, gewoon een gevoel).

En ik ga wel helemaal voor het ster-predikaat!!! :D
Neem met minder geen genoegen. :P

PDI

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:25

ik vind het moeilijk in te schatten of ik met roosjes moet vlechten of kleine vlechtjes...

Touscha, jij hebt ook echt een hele toffe merrie zeg! :9

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:31

Ik zit er ook aan te denken om met mijn merrie naar de keuring of naar de merrie test te gaan. Ben er nog niet over uit. Heb nog wel even een tijdje om erover na te denken. Ze is nu 2 jaar maar ze is nog te klein voor haar leeftijd ( 1.52m) Ik hoop dat deze zomer haar echt goed doet qua groeien....
Celva (Valdez x Nabuur)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:55

MargrietJonk schreef:
Ik zit er ook aan te denken om met mijn merrie naar de keuring of naar de merrie test te gaan. Ben er nog niet over uit. Heb nog wel even een tijdje om erover na te denken. Ze is nu 2 jaar maar ze is nog te klein voor haar leeftijd ( 1.52m) Ik hoop dat deze zomer haar echt goed doet qua groeien....
Celva (Valdez x Nabuur)

Dat is inderdaad niet zo groot. Onze ruin is momenteel 2jaar en 1.56m en dit vinden wij al erg klein! Ik hoop voor je ook dat ze deze zomer een groeischeut krijgt. De onze heeft vorig jaar in de zomer alvast een grote scheut gekregen en we hopen daar dit jaar ook op ;)

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:01

Vandaag weer bij mijn merrie wezen kijken. Ze wordt al meer paard. Morgen gaan ze voor de 2de keer vrijspringen. De eerste keer was ze nog wat zoekerig.
Ze staat voor al op de ijzers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:33

Momenteel longeer ik onze merrie vrij veel, met pessoa en met de touwtjes. Daarnaast gaat ze ook nog in de molen.
En af en toe stap ik er nog even op.
Zal binnen kort wel ff kijken of ik wat foto's van haar kan maken.
Heb wel foto's maar die zijn van 3 kwart jaar geleden.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:37

Renske_W schreef:
Momenteel longeer ik onze merrie vrij veel, met pessoa en met de touwtjes.

Met touwtjes doe ik bij de onze niet graag omdat ze dan de achterhand vergeet. Met pessoa traint ze echt super haar achterhand. Ze reageert héél erg op de touwtjes aan haar billen en begint dan als het ware te marseren :+ Ik vind het echt een goede uitvinding ook al krijg je er hier wel eens commentaar op, mijn merrie weet er echt op te ontspannen, zachte correcte aanleuning en goed de achterhand erbij!

poesnoes schreef:
Afbeelding

stoer paard zeg ;)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:41

Achterhand ben ik bij mijn paard niet zo bang voor :)
Die is er wel goed bij. Maar merendeel is ook pessoa hoor.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:02

onderhals is ook erg moeilijk weg te krijgen, vind ik bij bo het slechts veranderen. Voor de rest zie je de spieren er mooi op komen.

Idd klote werk, zoveel knotjes

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:50

Leuk om jullie ervaringen hier te lezen en zag al een paar sympathieke paarden voorbij komen. Ik ben zelf eigenaar van een twenter waarmee we volgend jaar naar de keuring gaan. Het zal mij benieuwen!

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:30

Voordat de keuring is, zal ik mijn merrie dan gewoon doorrijden 2 a 3 keer per week, of zal ik haar anderhalve week of 2 weken van te voren aan de longe houden?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:56

Ik ga twee weken voor de keuring bo alleen nog maar aan de longe werken. maar die is dan ook net zadelmak

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:02

ik heb ook in de planning om naar de keuring te gaan. In elk geval met Lieneke, die miste de vorige keer het gouden draadje om ster te worden, maar is inmiddels wel sport spr en M1 drs, en mooi 'opgedroogd', dus hopen op beetje geluk dit jaar. Ook gaan we met BTBA (Liens eerste veulen), ben ik nou mee aan t longeren, eind van de week singel maar eens op doen. Zal wel rodeo worden.
Misschien gaan we met onze zesjarige ook nog een keer, is inmiddels aardig uitgegroeit tot mooi paard...

Weet iemand hoe t gaat met een register A merrie??? Moet je eerst prokken en cornage voor ze uberhaubt in het stamboek op worden genomen???

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:00

claudianoa schreef:
Ik ga twee weken voor de keuring bo alleen nog maar aan de longe werken. maar die is dan ook net zadelmak

Tijdens de adviesdag is mijn aangeraden een week voor de keuring het paard weinig te laten doen zodat ze lekker fris is.
Weet alleen nog niet hoe ik dat ga doen, vind het namelijk sneu haar binnen te houden terwijl de rest van de paarden lekker op het land staan...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:26

daar loop ik ook tegen aan, alles staat 24 uur buiten. Dus ik ga noa en bo s nacht binnen zetten, maar kan moeilijk hele dagen binnen houden. De dag er voor en de dag zelf wel natuurlijk.

Weinig doen de week ervoor, wel los houden met wat longeren toch? Kan ze toch niet extra voeren, binnen houden en niet trainen, worden ze vanzelf spierbevangen toch?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:40

Hij doelde op even longeren, niet te zwaar en zeker niet los laten.
Ik denk dat ik Bo gewoon in de wei hou overdag en twee dagen ervoor op stal laat staan en alleen even longeer... dan is ze maar wat minder 'fris' hoor.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:42

Jeetje, ik ben echt niet van plan om haar binnen te houden. De nacht(en) vlak voor de keuring om een eventuele grasbuik te verwijderen (die ze nu beslist niet heeft) meer verder echt niet.. Ga geen recept voor ziekte aan mijn paard voeren.
Ze krijgt nu wel wat extra brokken en misschien dat ik nog wat extra haver voer de 2 weken vooraf gaand.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:50

bo krijgt nu al haver, maar ze is ook wel erg lui. hoeveel gaan jullie voeren. gisteren was toevallig keuring meester van manen bij ons op stal, die had het over helemaal binnen, 3 weken van te voren en brok opbouwen tot 4 kilo en 4 scheppen haver. Vind dit echt te veel. En dan alleen maar longeren elke dag. ik vind het zielig, ga ik ook echt niet doen

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:07

Hier even een update omtrent Thina...

Heb er nu een stuk of 12 keer op gezeten en ze doet het heel netjes.
Verder hebben we haar opgemeten en dat viel me niet geheel mee.. 1.60 en een beetje.
Dus deze zomer echt geen keuring maar ga wel met haar aan de gang wat betrefd de IBOP in oktober.
En dan moet ze zich dermate tonen dat haar kleine maat in het niet valt :D
Gelukkig heeft iemand bij mij op de manege al vele malen meer ervaring met dit soort dingen en die heeft er wel vertrouwen in.
Hierbij een foto van vanavond toen de paardjes naar binnen gingen.

Afbeelding

Maak binnenkort weer eens goede foto's, heb nu namelijk een nieuwe camera :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:51

MargrietJonk schreef:
Celva (Valdez x Nabuur)

das zeker klein!! mijn 2jarige johnson is 1.65 en mijn united van 2 is uhm :o 1.75 :+ een giiiga reus dus hahaha

maar ja joh komt goed, zal vast niet zo n tank worden maar de 1.60 hoop ik voor je!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:02

claudianoa schreef:
bo krijgt nu al haver, maar ze is ook wel erg lui. hoeveel gaan jullie voeren. gisteren was toevallig keuring meester van manen bij ons op stal, die had het over helemaal binnen, 3 weken van te voren en brok opbouwen tot 4 kilo en 4 scheppen haver. Vind dit echt te veel. En dan alleen maar longeren elke dag. ik vind het zielig, ga ik ook echt niet doen

Dat mag iemand anders met zijn paard doen, maar dat doe ik beslist niet. Nu ben ik echt niet ervaren in het keuren, maar als het zo moet, dan maar niet wat mij betreft :n
Bo krijgt in ong. 0,5-1 kilo brok per dag (ze is wat schraal) en goed gras.
Verder is ze altijd al feller op vreemd terrein, ze moet alleen niet binnen 3 uur volledig inkakken en daar wil ik wel wat extra's voor voeren.

Bo rechts
Afbeelding
Afbeelding

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:04

Ik zie dit topic nu pas, maar onze merrie gaat dit jaar (wederom) naar de keuring. Vorig jaar ruim voldoende punten voor het springen, maar door haar groeispurt was ze te schraal en daardoor maar 65 pnt voor exterieur. De IBOB liep ze vorig jaar 77pnt, dus hopelijk lukt het haar keur te krijgen.

Ze wordt vandaag geïnsemineerd door Van Gogh.

Ik doe niets bijzonders voor de keuring overigens. Ze wordt hopelijk tegen die tijd weer wat getraind en ik wil haar wat extra voeren om haar vol te houden. Binnenhouden doe ik haar absoluut niet, ze loopt zo'n 12uur per dag buiten en soms ook s nachts.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:24

claudianoa schreef:

8 kilo op een dag:|:|:| is hij gek?!?!
wel zou ik haar minder buiten zetten 2 weken van tevoren, vooral omdat je zegt dat ze wat lui is..
dus per dag bijv. 2 uur en dan idd longeren, komen ze er toch 2x per dag uit en blijven ze wat fitter..

maar dat voer, vind ik echt BELACHELIJK mijn fokmerries die een GROOT veulen zogen krijgen 6 kilo brok op een dag maar niet meer hoor, derest gras en hooi
maar ja die zogen een veulen die ze leeg zuigt, ik zou noooit zomaar 8 kilo pd gaan voeren maar goed

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:29

Meer dan 6kg brok werkt ook nog eens maagzweren in de hand. 8kg vind ik echt absurd! Meer ruwvoer is veel belangrijker.

Mijn merrie krijgt (als ze weeer thuis is) 5,5 schep van D&H. Dat is ruim 4kg. Daarnaast onbeperkt ruwvoer en hele dag gras.

Ook al zou mijn merrie vrij tam zijn, dan nog zou ik haar niet binnenhouden :n Maar das persoonlijk.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:30

Is er iets waar je kunt laten checken of je paard in aanmerking komt om goedgekeurd te worden?

Die merrie die ik wil gaan kopen als ze weer goed gekeurd word is als 3 jarige geprokt. Maar omdat die mensen in de springsport zaten en verder niet naar keuringen gaan met niks is ze dus niet voor gesteld.

Ik heb er nog niet echt veel ervaring en verstand van kwa fokken en die keuring.

Hoe kom ik er nou achter of ze kans maakt als ik haar koop?

Het is opzich een heel goed/mooi paard maar heeft kwa exterieur wel dingen die beter hadden moeten zijn.

Ik wil opzich wel gaan kijken bij dat soort keuringen om zelf wat meer te leren, maarja als merrie toch geen kans maakt is dat natuurlijk nutteloos. :D