Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:22

For_Que schreef:
baudyh schreef:
Heeft iemand nog een tip. Ik zoek een dressuur hengst die een goed front en formaat doorfokt.
Voor onze elite tuigpaard merrie van Sander.
Ze heeft gisteren een veulen gehad van Dancier Gold.
[ [url=m/Biesq7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een hengst

Vraagje? Heeft sprehe een gustregeling dat jij weet?
En heeft Dancier gold gebracht wat je verwacht had? Ik zou hem ook willen gebruiken dit jaar maar heb geen idee wat hij vererfd?
Hij werd mij ook een beetje afgeraden ivm Weltmeijer in de merrielijn wat zou kunnen zorgen voor een mindere stap en de bewegingsafloop van Weltmeijer
Dus nu twijfel ik om dan toch voor Dimaggio Black te gaan...
Diamond First is denk ik ook een goed paard... zoveel keus...ik weet het niet meer

Als je nou eens probeert te omdenken. Dus niet wat een hengst minder goed heeft maar wat hij juist wel goed heeft. Dan worden keuze’s ineens een stuk makkelijker. Ik zou me niet laten afschrikken door Weltmeijer, dat was een fantastische hengst. En bovendien, je kunt toch zien hoe Dancier Gold is en die heeft Weltmeijer waar jij zo bang voor bent in de lijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:23

Mooi hoor, prachtig blesje ook!

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:27

En Sprehe heeft idd gustregeling. Staat gewoon op hun website hoor...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:06

Wat een knap koppie heeft je veulen Carola! :wow: En een gaaf kleurtje.
Volgende keer maar weer duimen voor een merrie.

Wij hebben vorig jaar een hengst van Lodbergen gebruiķt (wel via een NL dealer) vanwege de gunstige regeling dat je alleen de kosten € 300,-betaald als het niet lukt.
Leuk detail: er zat altijd een merci-chocolaatje onder buisje met sperma. :))

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:15

baudyh schreef:
Heeft iemand nog een tip. Ik zoek een dressuur hengst die een goed front en formaat doorfokt.
Een hengst

Il Divo

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:22

For_Que schreef:
baudyh schreef:
Een hengst

Vraagje? Heeft sprehe een gustregeling dat jij weet?
En heeft Dancier gold gebracht wat je verwacht had? Ik zou hem ook willen gebruiken dit jaar maar heb geen idee wat hij vererfd?
Hij werd mij ook een beetje afgeraden ivm Weltmeijer in de merrielijn wat zou kunnen zorgen voor een mindere stap en de bewegingsafloop van Weltmeijer
Dus nu twijfel ik om dan toch voor Dimaggio Black te gaan...
Diamond First is denk ik ook een goed paard... zoveel keus...ik weet het niet meer

Ze hebben wel een regeling maar niet zoals ik in Nederland gewend was. Ook onze eigen fout hoor. We hadden er niet naar gekeken.
Wij hadden er in 2019 mee gedekt maar pas laat. In juni begonnen. En toen pakte het niet. Toen moesten we gewoon de 800 euro betalen die hij in dat jaar kosten. In 2020 weer geprobeerd. Toen gelijk raak. In 2020 was hij 900 euro. Toen moesten wij 450 betalen. Maar ja als je het niet doet dan gooi je 800 weg.
En het is niet de hoofdprijs maar toch geld. Maar 1250 heb ik wel voor dit veulen over hoor.

Weet 1 en 1 is niet altijd 2. Ons sprak de hengst enorm aan. En nog steeds. Machtig mooie hengst vind ik hem.
Dit veulen bevalt mij goed. Het is moeilijk voor mij om te zeggen of dit veulen is wat ik verwacht had omdat ik bij deze merrie alleen nog maar met tuigpaard hengsten had gefokt.
Maar ik vind wel dat de merrie uniform fokt. Ze drukt haar stempel er erg op.
Zal ik je laten zien.
Hieronder het veulen van 2 jaar geleden. Dit is een hertog Jan. Dat is een tuigpaard hengst.
Afbeelding

Let wel de merrie maakt ze chique

En dan nu de Dancier Gold

Afbeelding

Ze lijken heel veel op mekaar vind ik.
Het tuigpaard veulen is iets chiquer maar daar zit iets hackney bloed achter.

Nee ik ben blij met de Dancier gold.
Maar hij is wel anders dan een 100% dressuurpaard. Maar dat maakt hem wel speciaal.

Als je Dancier gold een mooie hengst vind en hij past op je merrie gewoon doen. Hij heeft veel goede dingen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:24

KahluaB schreef:
baudyh schreef:
Een hengst

Il Divo

Zou kunnen alleen wil ik graag een populaire hengst ( in dit geval) omdat je een kruising maakt en we ze wel willen verkopen.
We gaan voor of Mowgli of Fontaine tn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:28

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:15

Baudy

Bedankt voor je info!!
En idd jouw veulens lijken erg op elkaar!
Wat gaaf dat je gekruist hebt met een dressuurhengst!!!
Het probleem is een beetje dat ik niet zo goed weet wat de merrie vererfd
Ik heb wel een topic gestart hier op bokt voor advies van fokkers voor de hengstenkeuze voor mijn merrie:
Hengstenkeuze voor Ampere merrie uit de moederlijn van de hengst Kennedy

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 07:52

Heb je het genetisch profiel al bekeken? Dat is een goede start.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:02

suffie schreef:
Umeo schreef:
Mag ik vragen wat jullie van onderstaande hengst vinden?

https://landgestuetcelle.de/de/zucht/he ... nicio.html

Meer info over zijn nakomelingen?

Hij is ook beschikbaar bij Reesink, tegen heel andere voorwaarden, wellicht dat je dit bij Celle ook voor elkaar krijgt, alleen hier heb je al het voordeel te pakken.

https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/callahos-benicio

Wij hebben hem vorig jaar gebruikt maar helaas is dat niet gelukt omdat die merrie extreem op het verdunningsmiddel reageerde. Daarna een prima regeling weten te treffen waardoor we hem dit jaar weer konden gebruiken, maar dan bij in combinatie met een andere merrie. Ik zeg ' konden' omdat er inmiddels een embryo is gespoeld en deze is ook aangeslagen.
Wanneer je in gesprek gaat is er meestal echt wel wat te regelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:42

For_Que schreef:
Baudy

Bedankt voor je info!!
Ik heb wel een topic gestart hier op bokt voor advies van fokkers voor de hengstenkeuze voor mijn merrie:

Ik zou altijd gaan voor een bewezen hengst als je nog niet weet hoe de merrie fokt.

Benicio vind ik een prachtige voorkant hebben, achterkant wat minder. Qua front, massa en wit zou hij wellicht interessant zijn voor de geldersen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:49

Sinds dit jaar werkt Sprehe ook met €400 vaste kosten en toeslag bij dracht.
En BTW is al inbegrepen in de prijs.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:56

Citaat:
Wij hebben hem vorig jaar gebruikt maar helaas is dat niet gelukt omdat die merrie extreem op het verdunningsmiddel reageerde. Daarna een prima regeling weten te treffen waardoor we hem dit jaar weer konden gebruiken, maar dan bij in combinatie met een andere merrie. Ik zeg ' konden' omdat er inmiddels een embryo is gespoeld en deze is ook aangeslagen.
Wanneer je in gesprek gaat is er meestal echt wel wat te regelen.

Goed om te weten. Wij krijgen dit jaar een vrij laat veulen dus goede voorwaarden zijn wel belangrijk :j

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:06

Hi, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar ik heb iets waarvan ik graag jullie mening zou willen.

Ik heb een 5-jarige merrie, niet meer geschikt voor de sport. Prok gekeurd en voorlopig keur, zou alleen dus nog een IBOP moeten lopen voor elite. Komt uit een goede lijn, moeder elite, grootmoeder elite pref prest en daarachter ook dezelfde predicaten. Wat is zo'n merrie ongeveer waard?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:09

Rytm schreef:
Hi, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar ik heb iets waarvan ik graag jullie mening zou willen.

Ik heb een 5-jarige merrie, niet meer geschikt voor de sport. Prok gekeurd en voorlopig keur, zou alleen dus nog een IBOP moeten lopen voor elite. Komt uit een goede lijn, moeder elite, grootmoeder elite pref prest en daarachter ook dezelfde predicaten. Wat is zo'n merrie ongeveer waard?

Nog nooit een veulen gehad? Heb je een linkje naar horsetelex?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:12

Laatst bijgewerkt door Rytm op 25-03-21 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:13

Rytm schreef:

Denk dat je er ook bij moet vermelden hoeveel sport er in de moederlijn zit. Heeft ze bijvoorbeeld een aantal broers of zussen die het goed doen in de sport, dan vind ik dat echt een pré.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:22

Rytm schreef:

Oh van Van der Linde. Dat is een mooie lijn!
Wat zonde dat ze niet meer geschikt is voor de sport? Waardoor komt dat?
Ze is mooi gefokt uit een goede lijn.

Edit: Prachtige merrie hoor. Ik vond foto’s van de keuring toen ik op haar naam zocht.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:26

Dat is inderdaad een heel mooie afstamming.
Is het voor haar nog haalbaar om een ibob te lopen zodat ze elite word? Of zit dat er niet meer in?
Ik vind het moeilijk om zo een prijs te noemen, maar met een serieuze blessure en zonder ibob zodat ze elite word, is die prijs wel een stuk lager. Als je haar nog elite kan krijgen is dat wel echt een plus.
En persoonlijk zou ik haar wel laten dekken. Zelf koop ik alleen nog maar drachtige fokmerries. Ik ben één keer flink de boot in gegaan met een guste keur-merrie, nou, die kreeg ik dus nooit drachtig. Heeft mij veel geld en gedoe gekost. Dus ik koop alleen merries die al dragend zijn of die op zijn minst al wel nakomelingen hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door carola op 25-03-21 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:29

Gelijk heb je.. Ik had dat laatst nog met een merrie, die werd me aangeboden, terwijl dezelfde meneer een paar maanden ervoor nog een verhaal tegen me had dat hij haar al 2 jaar niet drachtig kreeg. Dat was hij zelf even vergeten ;) Héle beste merrie, maar ja, wat heb je er dan aan he..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:46

Soms moet je gokken wij hebben een paar jaar terug een guste ster merrie gekocht en die werd gewoon drachtig hoor. Daar is het geld dan vaak ook naar. Wij hebben er nu zelf een te koop maar die gaan we nu maar bij de hengst doen want zo wil het niet. Terwijl je dan zelf de keuze nog kan maken. Maar ja nu maken wij de keuze.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:58

Voor 5000 euro koop je een jonge elitemerrie met een blessure. Dus iets in die richting.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 01:21

For_Que schreef:
Baudy

Bedankt voor je info!!

Nou ik heb er wel naar gekeken maar snap er niks van zeg maar!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:48

Onze huidige fokmerrie hebben we leeg gekocht. Had 4 jaar ervoor een veulen gehad.
Ik kende de eigenaar wel goed dus was voor mij een beredeneerde gok.

Nu al 3 jaar na elkaar van de 1ste keer drachtig...