Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
janderegelaa schreef:En ik blijf me afvragen waarom mensen een .. buitenlandse hengst willen terwijl we hier echt goede hengsten hebben.
Rex_Rolfo schreef:Tsja, wij dachten een mooie hengst net om de hoek gevonden te hebben. Wordt ie ineens naar Denemarken verkocht.*
janderegelaa schreef:Vulina schreef:Ik gebruik dit jaar ook een aantal, voor Nederland, onbekende hengsten. Voornamelijk omdat ik dat interessant vind qua bloedvoering, het zeer goede hengsten vind én de markt in Duitsland minstens zo groot is als in NL.
Voor nu is de eerste gedekt door Vaderland..
Die is toch niet onbekend en staat gewoon in NL.
JeanneV schreef:Rex_Rolfo schreef:Tsja, wij dachten een mooie hengst net om de hoek gevonden te hebben. Wordt ie ineens naar Denemarken verkocht.*
Helemaal eens met mister a... wat je van ver haalt is niet altijd lekkerder!! maar dit word toch wel een groot probleem in Nederland!! Helgstrand koopt zoveel goede hengsten... je kan er bijna niet meer omheen!!
Vulina schreef:ik begrijp dan weer niet zo goed, dat je een springgefokte AES hengst gebruikt bij je "exceptioneel goede moederlijn".
Waarmee ik wil zeggen: Je moet vooral doen wat jezelf goed dunkt...m Buitenlands of Nederlands, bont of effen..
Sabine_95 schreef:Ik kom mij hier ook is melden, lees al eventjes mee.
Heb besloten mijn merrie uit de sport te halen er een veulentje mee te gaan fokken. Wat regel dingetjes bij het kwpn zijn geregeld, zoals overschrijving en thuiskeuring.
Maar de hengst ben ik nog niet helemaal over uit. Ik neig heel erg naar Fontaine, maar dat is Duits bloed. Niks mis mee, maar twijfel om niet gewoon bij een kwpn hengst te blijven zodat het geen grote mengelmoes wordt. Ook op het oog om het niet perse te houden.
In het kwpn bloed kom ik vaak Jazz, Johnson en Apache tegen en dat wil ik liever niet.
De merrie is een Timeless x Haarlem, meer richting spring. Wil wel voor een dressuur hengst gaan.
Jullie nog tips? Voor het eerste veulen wil ik ook niet meteen een mega bedrag uitgeven.
s0173957 schreef:Dat alles in DL beter is dan in NL is idd helemaal niet zo, maar soms zit daar wel eens iets dat net op je merrie past of je net het juiste gevoel geeft. Dat je je dan zou laten tegenhouden door een landgsrens en een gezondheidscertificaat vind ik dan gewoon ronduit dom.
Umeo schreef:Mag ik vragen wat jullie van onderstaande hengst vinden?
https://landgestuetcelle.de/de/zucht/he ... nicio.html
Meer info over zijn nakomelingen?
s0173957 schreef:De Dodona stam is ronduit top. Een veel grotere Rubinstein-fan dan ik zal je moeilijk vinden denk ik.
Maar de hengstenkeuzes die jij daar in maakt kan ik, net zoals Vulina denk ik wil bedoelen, toch ook niet altijd volgen.
Ik vind die 2 vb'en die hier aangehaald werden van hengsten ook niet de beste hengsten, maar elke keer weer zo negatief doen over buitenlandse hengsten... dat begint ook wel wat een grijs plaatje te worden.
Als Belg kijken wij daar gewoon ook helemaal anders naar. Dat BWP zo'n TOP springpaarden geeft (procentueel gezien gewoon het beste springpaardenstamboek ter wereld) komt omdat we altijd uit het buitenland over alles zijn gaan halen wat paste. Of dat nu België, Frankrijk, Nederland of Duitsland is maakt voor een Belg geen fluit uit, als de hengst maar past.
En zo denkt de Belgische dressuurfokker ook. Dat het Belgisch stamboek daar dan maar niet in slaagt om die fokkers aan z'n kant te krijgen zorgt er voor dat wij quasi allemaal of KWPN of Duits inschrijven.
baudyh schreef:Heeft iemand nog een tip. Ik zoek een dressuur hengst die een goed front en formaat doorfokt.
Voor onze elite tuigpaard merrie van Sander.
Ze heeft gisteren een veulen gehad van Dancier Gold.
[ [url=m/Biesq7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een hengst