Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:23

ik begrijp dan weer niet zo goed, dat je een springgefokte AES hengst gebruikt bij je "exceptioneel goede moederlijn".

Waarmee ik wil zeggen: Je moet vooral doen wat jezelf goed dunkt...m Buitenlands of Nederlands, bont of effen..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:27

janderegelaa schreef:
En ik blijf me afvragen waarom mensen een .. buitenlandse hengst willen terwijl we hier echt goede hengsten hebben.

Tsja, wij dachten een mooie hengst net om de hoek gevonden te hebben. Wordt ie ineens naar Denemarken verkocht. Gelukkig was de merrie in 1x drachtig en hebben we nu een hele mooie jaarling lopen.

@carola, gefeliciteerd met je veulentje *\o/*

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:44

Rex_Rolfo schreef:
Tsja, wij dachten een mooie hengst net om de hoek gevonden te hebben. Wordt ie ineens naar Denemarken verkocht.*

Helemaal eens met mister a... wat je van ver haalt is niet altijd lekkerder!! maar dit word toch wel een groot probleem in Nederland!! Helgstrand koopt zoveel goede hengsten... je kan er bijna niet meer omheen!!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:31

janderegelaa schreef:
Vulina schreef:
Ik gebruik dit jaar ook een aantal, voor Nederland, onbekende hengsten. Voornamelijk omdat ik dat interessant vind qua bloedvoering, het zeer goede hengsten vind én de markt in Duitsland minstens zo groot is als in NL.

Voor nu is de eerste gedekt door Vaderland..

Die is toch niet onbekend en staat gewoon in NL.

Vaderland staat toch wel in Duitsland? Tenminste toen ik vorige maand er naar informeerde kwam er 130 euro bij aan verzendkosten en gezondheidscertificaat.

*kruipt weer onder meeleessteen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:54

JeanneV schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Tsja, wij dachten een mooie hengst net om de hoek gevonden te hebben. Wordt ie ineens naar Denemarken verkocht.*

Helemaal eens met mister a... wat je van ver haalt is niet altijd lekkerder!! maar dit word toch wel een groot probleem in Nederland!! Helgstrand koopt zoveel goede hengsten... je kan er bijna niet meer omheen!!

Als hij ze dan vervolgens laat castreren, dan hoeven we er ook niet meer heen. Zo zonde van Geniaal.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:06

Vulina schreef:
ik begrijp dan weer niet zo goed, dat je een springgefokte AES hengst gebruikt bij je "exceptioneel goede moederlijn".

Waarmee ik wil zeggen: Je moet vooral doen wat jezelf goed dunkt...m Buitenlands of Nederlands, bont of effen..

Hmmm jouw “tussen haakjes” opmerking vind ik wel vreemd.
De Dodona stam wordt beschouwd als 1 van de beste, zo niet de beste moederlijn van de wereld. Deze moederlijn heeft maar liefst 8 gouden Olympische medailles behaald. Er is niet 1 moederlijn in de wereld die dat gepresteerd heeft en ze kwamen ook nog allemaal bij dezelfde fokker vandaan. Herbert de Baey. Waar ook mijn stammoeder, Fatinels Elite Pref Prest Sport, de volle zus van Rubinstein I, geboren is. In deze moederlijn: Rembrandt, Amon en Ahlerich. Dan...de zus van Fatinels, Wiltrud, sprong internationaal 1.50. Fatinels zelf sprong op de IBOP ook zeer goed en heeft met de door mij gefokte Johnson zoon Di Caprio MVN een internationaal eventingpaard gebracht. Met de springhengst Ultimo (die wel heel goed scoort op beweging) heeft Fatinels de merrie Florida Dodona MVN gebracht, Elite Sport dressuur!. En deze merrie heeft bij mij weer een Voorl. Keur merrie van Trafalgar gebracht die hopelijk volgend jaar ook Elite is. De Balzflug dochter Matinels uit Fatinels Was Z dressuur maar sprong ook Z en heeft ondertussen Prix st. George geklasserde kinderen. Zoals je ziet is deze stam heel allround en maakt een dressuur of springhengst, mits goed gekozen, niet uit.

Dan de keuze voor deze KWPN, dressuurgefokte AES gekeurde hengst. Ik fokte vroeger altijd bont en ben daar mee gestopt omdat ik van mening was dat je daar alleen hele goede merrie’s voor moet gebruiken anders is het altijd net niks. Wel bont maar geen goed paard. Corona was er net en ik wist niet hoe het zakelijk zou lopen en hij is niet zo duur. Hij is ook nog eens van mij geweest (daarom weet ik dat hij dressuur gefokt is) en het is de enige hengst die altijd bont geeft en een reg. A papier bij het KWPN. Afgelopen jaar had hij uit een hele mooie merrie een Elite merrie op de keuring bij het KWPN dus ik wilde het wel eens proberen. De eerste is al een week over de telling dus ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 24-03-21 00:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:17

Ik zette het tussen aanhalingstekens, omdat ik jou woorden gebruikte. Verder niet ;) Je lijn is niks mis mee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:35

Vulina schreef:
Ik zette het tussen aanhalingstekens, omdat ik jou woorden gebruikte. Verder niet ;) Je lijn is niks mis mee.

Ok, dan was het een misverstand. Sorry.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:23

Sabine_95 schreef:
Ik kom mij hier ook is melden, lees al eventjes mee.
Heb besloten mijn merrie uit de sport te halen er een veulentje mee te gaan fokken. Wat regel dingetjes bij het kwpn zijn geregeld, zoals overschrijving en thuiskeuring.

Maar de hengst ben ik nog niet helemaal over uit. Ik neig heel erg naar Fontaine, maar dat is Duits bloed. Niks mis mee, maar twijfel om niet gewoon bij een kwpn hengst te blijven zodat het geen grote mengelmoes wordt. Ook op het oog om het niet perse te houden.
In het kwpn bloed kom ik vaak Jazz, Johnson en Apache tegen en dat wil ik liever niet.
De merrie is een Timeless x Haarlem, meer richting spring. Wil wel voor een dressuur hengst gaan.

Jullie nog tips? Voor het eerste veulen wil ik ook niet meteen een mega bedrag uitgeven.

Wellicht is het handig om een topic op EHK aan te maken?
KWPN is een typefokkerij dus qua bloedvoering sowieso al een mengelmoes...

Gefeliciteerd met het veulen Carola! jammer dat het weer een hengst is.

Ik vind Fusionist geen slechte hengst, de duitsers ook niet: https://www.eurodressage.com/2020/03/09 ... sport-test

Als ik kritisch ben dan vind ik zijn achterbeengebruik wel beter kunnen, voor de rest zie ik een jong groot paard met genoeg potentie.
Die andere hengst heeft het ouderwetse type van Estobar meegekregen, en komt teveel "tekort" qua type en bewegingen in mijn ogen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:27

De Dodona stam is ronduit top. Een veel grotere Rubinstein-fan dan ik zal je moeilijk vinden denk ik.

Maar de hengstenkeuzes die jij daar in maakt kan ik, net zoals Vulina denk ik wil bedoelen, toch ook niet altijd volgen.

Ik vind die 2 vb'en die hier aangehaald werden van hengsten ook niet de beste hengsten, maar elke keer weer zo negatief doen over buitenlandse hengsten... dat begint ook wel wat een grijs plaatje te worden.
Als Belg kijken wij daar gewoon ook helemaal anders naar. Dat BWP zo'n TOP springpaarden geeft (procentueel gezien gewoon het beste springpaardenstamboek ter wereld) komt omdat we altijd uit het buitenland over alles zijn gaan halen wat paste. Of dat nu België, Frankrijk, Nederland of Duitsland is maakt voor een Belg geen fluit uit, als de hengst maar past.
En zo denkt de Belgische dressuurfokker ook. Dat het Belgisch stamboek daar dan maar niet in slaagt om die fokkers aan z'n kant te krijgen zorgt er voor dat wij quasi allemaal of KWPN of Duits inschrijven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:43

Gefeliciteerd met je veulen Carola !
Hoe is het mogelijk ?! ,zoveel hengstveulentjes...
Ik ben benieuwd naar een foto.. ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:55

s017.....Ik ken de geschiedenis van de B.dressuurfokkerij onvoldoende en neem graag aan dat je het goed verwoordt. Blijkbaar is een goed en groot stamboek een voorwaarde om richting te geven en de fokkers te faciliteren.
Wat BWP doet in België is niks nieuws. De gehele NL fokkerij, rundvee, varkens en paarden, is gebaseerd op dat uitgangspunt, daar zijn waar het beste is en óók daar scherp blijven en selecteren.
Lang niet alles in Duitsland, Denemarken enz. is goed genoeg om de NL fokkerij te verbeteren. Integendeel zelfs, ik zie eerder een omgekeerde stroom op gang komen . Van NL naar de andere fokgebieden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:10

Klopt misterA, nieuw is het helemaal niet. En uniek ook niet.

Ik denk wel dat het feit dat wij de betekenis van het woord chauvinisme amper kennen er voor zorgt dat wij meer open staan voor buitenlandse hengsten. Dat culturele verschil is er echt wel.

Dat alles in DL beter is dan in NL is idd helemaal niet zo, maar soms zit daar wel eens iets dat net op je merrie past of je net het juiste gevoel geeft. Dat je je dan zou laten tegenhouden door een landgsrens en een gezondheidscertificaat vind ik dan gewoon ronduit dom.

Net zoals jij je daar ook niet door laat tegenhouden, toch?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:16

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:26

>;) Dressuur fokkers zijn onderling net zo gezellig als dressuur amazones. }> In de onbewerkte berichten maakte jullie wel duidelijk hoe je over elkaar denkt.... ~~}>

s0173957 schreef:
Dat alles in DL beter is dan in NL is idd helemaal niet zo, maar soms zit daar wel eens iets dat net op je merrie past of je net het juiste gevoel geeft. Dat je je dan zou laten tegenhouden door een landgsrens en een gezondheidscertificaat vind ik dan gewoon ronduit dom.

Als het om de beste hengsten gaat trekken nederlandse fokkers ook naar het buitenland!! Wij hebben alleen het geluk dat er nog hengstenhouders zijn die goede hengsten naar nederland halen... Andersom is ook niet zo heel moeilijk... alleen de kosten zijn veel hoger... helemaal als het seizoen tegen valt...

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:08

was jullie kwijt,
Was even flink terug lezen.

Gefeliciteerd met de geboren veulens!!
Carola jammer dat er allemaal hengstjes zijn.

Valt me op Fb ook op dat er al zo ongelofelijk veel veulens geboren zijn.

Ik mag nog even wachten, al zal het handenwringend zijn, merrie is 10 mei uitgerekend en staat al met een giga uier die ook al behoorlijk puntig is, ook is ze best al onrustig. Laten we hopen dat het allemaal goed gaat met haar laatste cadeautje.
Heb al gekeken of ik me misschien vergist had, maar laatste dekdatum was toch echt juni.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:59

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:11

Jeanne, wij zijn zo volwassen om dat even privé uit te praten. Want gewoonlijk kunnen JDR en ik prima door 1 deur.
Het siert je dat je, wederom, even een negatieve noot hier in het topic plaatst.

Het zou je nog meer sieren, wanneer je dat niet anoniem zou doen..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:21

s0173957 schreef:
De Dodona stam is ronduit top. Een veel grotere Rubinstein-fan dan ik zal je moeilijk vinden denk ik.

Maar de hengstenkeuzes die jij daar in maakt kan ik, net zoals Vulina denk ik wil bedoelen, toch ook niet altijd volgen.

Ik vind die 2 vb'en die hier aangehaald werden van hengsten ook niet de beste hengsten, maar elke keer weer zo negatief doen over buitenlandse hengsten... dat begint ook wel wat een grijs plaatje te worden.
Als Belg kijken wij daar gewoon ook helemaal anders naar. Dat BWP zo'n TOP springpaarden geeft (procentueel gezien gewoon het beste springpaardenstamboek ter wereld) komt omdat we altijd uit het buitenland over alles zijn gaan halen wat paste. Of dat nu België, Frankrijk, Nederland of Duitsland is maakt voor een Belg geen fluit uit, als de hengst maar past.
En zo denkt de Belgische dressuurfokker ook. Dat het Belgisch stamboek daar dan maar niet in slaagt om die fokkers aan z'n kant te krijgen zorgt er voor dat wij quasi allemaal of KWPN of Duits inschrijven.

Maar ik doe niet negatief over buitenlandse hengsten. Ik zeg alleen dat ik het niet snap als mensen hengsten gebruiken die minder zijn als de hengsten die je hier vindt. En ze zijn nog veel duurder ook door de toeslagen. Maar als er een hengst is die je hier niet vindt dan moet je het natuurlijk altijd doen! Dus niets negatiefs over buitenlandse hengsten, enkel als ze niets toevoegen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:08

Voor ons als incidentele fokker was de Duitse gust regeling sowieso reden om geen Duitse hengst te kiezen. De in mijn eerdere post genoemde import Deen konden we via IJzeren Man (Blue Hors ;-) ) tegen de standaard NL condities krijgen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:23

Ik merk wel dat als je met de Duitse hengstenhouders gaat praten je veel geregeld krijgt (net zoals in NL, BE,...).
Wij hebben bij L.odbergen gedekt met garantie veulen bv.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:24

Hangt er gewoon af welk station...
Sprehe bv is ook met gustregeling, Lodbergen, Bonhomme, Hofrogge... ook allemaal vaste prijs + toeslag bij drachtigheid.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:04

baudyh schreef:
Heeft iemand nog een tip. Ik zoek een dressuur hengst die een goed front en formaat doorfokt.
Voor onze elite tuigpaard merrie van Sander.
Ze heeft gisteren een veulen gehad van Dancier Gold.
[ [url=m/Biesq7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een hengst

Vraagje? Heeft sprehe een gustregeling dat jij weet?
En heeft Dancier gold gebracht wat je verwacht had? Ik zou hem ook willen gebruiken dit jaar maar heb geen idee wat hij vererfd?
Hij werd mij ook een beetje afgeraden ivm Weltmeijer in de merrielijn wat zou kunnen zorgen voor een mindere stap en de bewegingsafloop van Weltmeijer
Dus nu twijfel ik om dan toch voor Dimaggio Black te gaan...
Diamond First is denk ik ook een goed paard... zoveel keus...ik weet het niet meer

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:03

Dank jullie allemaal!

Hierbij een paar snelle kiekjes in de stal, hier nog geen 24 uur oud. Hengstveulen van Livius dus.
In mijn ogen echt een mooi, sterk en flink veulen met een opvallend mooi koppie en heel mooi halsje / schouderpartij. Ik ben er echt blij mee (alleen had ik zoooo graag een merrie gewild, zéker van deze fokmerrie).

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:17

Prachtig koppie idd van harte!