Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:11

misterA schreef:
baudyh schreef:
Ik had zelf Las Vegas en Livius en Mowgli op mijn lijstje staan.
Merrie is zelf wel 1.65 m maar fokt zeker niet vergrotend dus dat moet de hengst wel doen.
Ze heeft zelf een sterk achterbeen maar mag een langer voorbeen en meer front.
Ze is wel sensibel dus de hengst moet dat niet zijn.
Veel Vivaldi’s fokken inderdaad vergrotend.

Ik denk, 3 prachtige hengsten. Voor karakter zou ik iets terughoudend zijn met L.V. De 3 hengsten voor hem zijn ook vrij wakker.

Bedankt voor de tip Mister A. Voor nu staat Mowgli boven aan. Maar er zit nog een lichte twijfel vanwege de iets neerwaartse romprichting.
Maar we hebben nog ff om te piekeren ;-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:13

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:23

Dekt al paar jaar niet meer.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:24

Laurie schreef:
misterA schreef:
De vosbles van Helgstrand, die was te zien in het programma met Yvonne Jespers... Andreas noemde hem een uitzonderlijk paard, welke hengst is dat?

Blue Hors Zepter.

Bedankt, ga ik even op m'n gemak bekijken. Wel apart, een B.H. hengst bij Helgstrand?

(maar wie weet, heeft hij ook B.H. incl Lego ^) , overgenomen. :list: )

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:35

Is al een tijdje dat BH terug met Helgstrand werkt hoor.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:26

1 van de beste paarden van de wereld!! Die opmerking was helemaal niks overdreven van Andreas. Zepter had Daniel Bachman een medaille kunnen opleveren... de dochter van zn baas gooide roet in het eten... ze kon er alleen zelf helemaal niks mee en nu staat hij al even bij Andreas... Waarom er nog steeds geen top ruiter toegehapt heeft???

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:34

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:57

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:06

Het valt mij ook op dat er steeds meer voor buitenlandse hengsten gekozen word.

Ja ok ik heb nu ook een Dancier gold. Maar ook eigenlijk toevallig omdat we die op de hengstenshow bij tewis gezien hadden en verliefd er op waren geworden.
Maar toen ze het eerste jaar niet drachtig werd en we 800 euro moesten af tikken dacht ik wel waar ben ik aan begonnen. Het tweede jaar mocht het de helft. Dus ja dan ben je ook weer gek als je het niet doet.
Maar nee nu weer gewoon een Nederlandse hengst.
Als het dan niet lukt ben je 250-300 euro kwijt. Dat bevalt toch beter.

We vergeten in Nederland ook heel veel
Hengsten. Wij hadden vorig jaar echt een hele mooie IL Divo. Er kwamen 6 veulens van hem. Tja

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:17

baudyh schreef:
Het valt mij ook op dat er steeds meer voor buitenlandse hengsten gekozen word.

Ja ok ik heb nu ook een Dancier gold. Maar ook eigenlijk toevallig omdat we die op de hengstenshow bij tewis gezien hadden en verliefd er op waren geworden.
Maar toen ze het eerste jaar niet drachtig werd en we 800 euro moesten af tikken dacht ik wel waar ben ik aan begonnen. Het tweede jaar mocht het de helft. Dus ja dan ben je ook weer gek als je het niet doet.
Maar nee nu weer gewoon een Nederlandse hengst.
Als het dan niet lukt ben je 250-300 euro kwijt. Dat bevalt toch beter.

We vergeten in Nederland ook heel veel
Hengsten. Wij hadden vorig jaar echt een hele mooie IL Divo. Er kwamen 6 veulens van hem. Tja

En buiten dat: verzendkosten en gezondheidscertificaat. Iedere inseminatie weer. Plus dat DHL etc. ook echt onbetrouwbaar zijn en je als Nederlandse fokker vaak ook onderop de stapel komt en het oudste en meest verdunde sperma krijgt.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:44

janderegelaa schreef:
splenius schreef:

Vind ze allebei niet bijzonder, de tweede zelfs echt slecht.

En ik blijf me afvragen waarom mensen een niet bijzondere buitenlandse hengst willen terwijl we hier echt goede hengsten hebben. Je betaalt er een pak geld meer voor terwijl de veulens niet beter zijn. Als het nou een exceptionele hengst is dan snap ik het nog.

Het is niet dat ik ze wil gebruiken maar in Duitsland worden deze hengsten aangeprezen omdat ze zo goed zijn.
Ook Duitse vrienden van mij gebruiken deze hengsten bij hun hannoveraanse merries ook op aanraden van Landgestut celle.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:45

Jij fokt toch ook met een Duitse stam?
Wrm dan geen NL stam, zijn die dan niet goed genoeg?

Of een hengst nu Belgisch, Duits, Deens of Nederlands is, wat maakt dat nu... als die hengst je net aanspreekt moet je het toch gewoon doen. Al kwam hij van Tadzjikistan.

Voor mij als Belg betaal ik trouwens altijd gezondheidscertificaat en verzendkosten, dus dat doet me niks...

Wat betreft gust-regelingen, hangt er gewoon van af welk station... zijn er genoeg met dezelfde regelingen als de NL stations...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:52

splenius schreef:
Ook Duitse vrienden van mij gebruiken deze hengsten bij hun hannoveraanse merries ook op aanraden van Landgestut celle.

Zo iets als wij van wc eend adviseren wc eend.

Ik weet niks over deze hengsten hoor.
Maar in ons Nederlandse bestand zitten ook echt heel veel mooie hengsten.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:58

baudyh schreef:
splenius schreef:

Zo iets als wij van wc eend adviseren wc eend.

Ik weet niks over deze hengsten hoor.
Maar in ons Nederlandse bestand zitten ook echt heel veel mooie hengsten.

Ik gebruik ook gewoon een nederlandse hengst bij mijn Duitse merrie.
Ze is vorige week gedekt met Negro

En mijn andere merrie is gedekt met Desperado

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:09

janderegelaa schreef:
splenius schreef:

Vind ze allebei niet bijzonder, de tweede zelfs echt slecht.

En ik blijf me afvragen waarom mensen een niet bijzondere buitenlandse hengst willen terwijl we hier echt goede hengsten hebben. Je betaalt er een pak geld meer voor terwijl de veulens niet beter zijn. Als het nou een exceptionele hengst is dan snap ik het nog.

Even kort door de bocht.
"We" buitelen over elkaar heen om de meest exclusieve hengst te vinden en ook te gebruiken. Hier komen hengsten voorbij, zie de 2 hierbij genoemden, waarvan ik denk, jeetje, hoeveel sites heb je wel moeten bezoeken om ze te vinden.
Niet het meest exclusieve paard telt maar de meest bijzondere afstamming.
De kwpn hengsten zijn het makkelijkst beschikbaar, met de service van doorgaans goede hengstenhouders en, het belangrijkste, we weten vrijwel alles van deze hengsten. Ook de wat mindere puntjes, ja. En dat wordt sterk uitvergroot in de discussies.
Wat zouden veel "bokkers" een slag betere paarden hebben gefokt als ze uitsluitend Vivaldi hadden ingezet. Uiteraard als de afstamming het toelaat. Maar ook daarvan weten de insiders zonder aarzelen de mindere puntjes op te lepelen.

Mijn fokkerijvisie is simpel, en ik heb ook wat makkelijker praten met 12 fokmerries.
70% KWPN en 3-4 met ander bloed, vooral vanwege bloedspreiding binnen mijn eigen merriebestand.
Dat "andere bloed" heeft soms slechte resultaten geleverd. Maar ook een paar voltreffers.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:50

Citaat:
Dat "andere bloed" heeft soms slechte resultaten geleverd. Maar ook een paar voltreffers.

Net zoals bij het KWPN bloed?

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:26

Ik kom mij hier ook is melden, lees al eventjes mee.
Heb besloten mijn merrie uit de sport te halen er een veulentje mee te gaan fokken. Wat regel dingetjes bij het kwpn zijn geregeld, zoals overschrijving en thuiskeuring.

Maar de hengst ben ik nog niet helemaal over uit. Ik neig heel erg naar Fontaine, maar dat is Duits bloed. Niks mis mee, maar twijfel om niet gewoon bij een kwpn hengst te blijven zodat het geen grote mengelmoes wordt. Ook op het oog om het niet perse te houden.
In het kwpn bloed kom ik vaak Jazz, Johnson en Apache tegen en dat wil ik liever niet.
De merrie is een Timeless x Haarlem, meer richting spring. Wil wel voor een dressuur hengst gaan.

Jullie nog tips? Voor het eerste veulen wil ik ook niet meteen een mega bedrag uitgeven.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:55

Ik gebruik dit jaar ook een aantal, voor Nederland, onbekende hengsten. Voornamelijk omdat ik dat interessant vind qua bloedvoering, het zeer goede hengsten vind én de markt in Duitsland minstens zo groot is als in NL.

Voor nu is de eerste gedekt door Vaderland..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:02

Vulina schreef:
Ik gebruik dit jaar ook een aantal, voor Nederland, onbekende hengsten. Voornamelijk omdat ik dat interessant vind qua bloedvoering, het zeer goede hengsten vind én de markt in Duitsland minstens zo groot is als in NL.

Voor nu is de eerste gedekt door Vaderland..

Die is toch niet onbekend en staat gewoon in NL.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:06

Ik was net rustig aan het bijlezen in dit topic, en toen ging opeens het geboorte alarm af! Mijn Tuschinski merrie is net bevallen van een flink veulen van Livius. Het is een vos (die zag ik niet zo aankomen van mijn bruine merrie die elk jaar een bruin veulen geeft), heel flink veulen, super mooie, lange hals en mooi koppie. En... helaas alweer een hengst! Zeker uit deze merrie had ik heel graag eens een merrieveulen gehad, dit is nu de 3e hengst die ze mij geeft. En ook andere fokmerries geven mij alleen hengsten, dit is nu nr 8 op rij.
Nog één merrie van mijzelf te gaan dit jaar, dus hopelijk komt daar een merrieveulen uit. Dat is een Johnson merrie, drachtig van Glamourdale.

Splenius; ik vind beide hengsten niet echt iets. Ze kunnen mij niet overtuigen.

Vulina; maar zoals Vaderland is toch niet echt een onbekende hengst?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:07

Ik bedoel Vaderland niet als onbekende hengst :+ Ik zei een aantal. Niet allemaal ;) Dit is de enige die tot nu toe gedekt is. Morgen de springmerrie.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:09

Gefeliciteerd Carola :)) Een, onlangs overleden, kennis van mij, zei in de vruchtbare periode zure appels te voeren voor merries. Of het werkt?? Wij hebben zo'n fiftyfifty. Enige geborene tot nu toe is een hengst. Ik denk dat de volgende zich vannacht aandient :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:12

Oke, maar welke hengsten zijn dat dan waarmee je dekt Vulina?

Hier zijn de eerste twee merries alweer geinsemineerd. Eind van de week de eerste alweer scannen op dracht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:15

s0173957 schreef:
Jij fokt toch ook met een Duitse stam?
Wrm dan geen NL stam, zijn die dan niet goed genoeg?

Of een hengst nu Belgisch, Duits, Deens of Nederlands is, wat maakt dat nu... als die hengst je net aanspreekt moet je het toch gewoon doen. Al kwam hij van Tadzjikistan.

Voor mij als Belg betaal ik trouwens altijd gezondheidscertificaat en verzendkosten, dus dat doet me niks...

Wat betreft gust-regelingen, hangt er gewoon van af welk station... zijn er genoeg met dezelfde regelingen als de NL stations...

Jazeker, jij bent het woordje exceptioneel vergeten. En dat is deze stam, exceptioneel goed. Er is zelfs een (Nederlands) artikel over geschreven. Die heb je misschien we op mijn FB voor bij zien komen.

Zie je een exceptioneel goede hengst in het buitenland? Doen! Maar dat waren deze 2 niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:19

Ik heb dit op mijn lijstje: Vaderland, Panenka, Fynch Hatton, Fonq, Sky, Nashville, Lowlands, Ferguson, Valverde en Raven. En als het spoelen wat lukt eventueel nog 1...