Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:45

carola schreef:
Bedankt voor het meedenken. McLaren werd mij al door iemand anders ook aangeraden en hij viel mij zelf ook al op. Ik heb die hengst alleen nog niet veel gezien. Wel mooi vrij bloed.

Desperado word het inderdaad niet. Ik heb liever een jongere hengst, maar ik heb van een paar nakomelingen van desperado de voeten wel gezien, en dat zijn juist de platvoeten die mijn merrie ook al heeft. Dus om de hoefstand had ik die sowieso al afgeschreven.

Kathleen; hoe was de bezichtiging?
Merrie heeft zeer sterke bovenlijn, dat is denk ik haar beste punt. Wat heb jij in je hoofd?

En er staat hier weer een merrie flink de druppen, dus ik denk dat ik vanavond weer een veulentje mag vangen!

Genoeg lengte? En hoe is ze in de beweging?
Heb nog niks concreets, maar vind het altijd leuk om even mee te puzzelen.

Bezichtiging was meh, het spul was op de foto knapper dan in werkelijkheid. We vinden een project heel leuk (we zijn wel van het renoveren en klussen), maar hier zaten voor ons toch te veel ‘maartjes’ aan. Al aanwezige faciliteiten zijn natuurlijk heel makkelijk, maar we hebben liever iets wat echt maar ons zin is en waar we dan de faciliteiten stap voor stap uit kunnen breiden.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:21

Ik kom even binnenvallen met een vraag.

Ik heb sinds een jaar een merrie van Davino vod. Het is een veulenboek merrie. Ik zou graag met haar ook nog naar de stamboekkeuring gaan. Ze heeft nu een veulen aan de voet, waarmee ik ook naar de veulenkeuring wil.
Deze is van een nrps goedgekeurde hengst, Milfors VDL, kan ik deze dan ook bij het KWPN keuren? (Register A)

En de merrie heeft voor een steiler voetje. Is dit al een punt waardoor ze niet mee kan doen aan de stamboekkeuring?

Hoor graag jullie meningen!

Merrie ( Davino vod x Ronaldo)
Afbeelding

Afbeelding

Merrie veulen 2021 van Milford VDL
Afbeelding

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:35

Michelle5418

als de merrie echt ongelijke hoeven heeft dan krijgt je een bemerking op exterieur.
En zal ze geen Ster worden.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:40

splenius schreef:
Michelle5418

als de merrie echt ongelijke hoeven heeft dan krijgt je een bemerking op exterieur.

Gaat om linksvoor. Is niet heel erg maar ze heeft het wel.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:50

Michelle5418 schreef:
splenius schreef:
Michelle5418

Gaat om linksvoor. Is niet heel erg maar ze heeft het wel.

Dan op ijzers zetten, dat het niet zichtbaar is

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:46

Michelle: zou het inderdaad met een ijzertje proberen te verbloemen. Een goede smid kan sowieso veel helpen als een paard wat ongelijk op de voeten staat. Dan kun je het altijd kijken of je de merrie in ieder geval ingeschreven krijgt. Gefeliciteerd met de geboorte trouwens!

Deja gaan we maar omdopen tot Ninja. Heeft zich voor de 3e keer uit haar Birthalarm halster gewerkt :')
Heb hem nu vast gevlochten, knappe meid als ze hem nu nog af krijgt _O-

Afbeelding

Eefje zit morgen op 11 maanden :):)
Laat maar komen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:00

Kathleen_vW schreef:
Deja gaan we maar omdopen tot Ninja. Heeft zich voor de 3e keer uit haar Birthalarm halster gewerkt :')

[ Afbeelding ]

Laat maar komen!

Hopelijk eindigd ze niet met een kale plek :+

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:30

c_alsemgeest schreef:
Kathleen_vW schreef:

[ Afbeelding ]

Laat maar komen!

Hopelijk eindigd ze niet met een kale plek :+

Zal wel loslopen denk ik. Het is ook niet dat ze staat te schuren. Ze heeft best kleine oortjes, en met dat zachte bont glijdt het er ook zo af. Achteraf was voor haar een singel beter geweest. Iets voor volgend jaar.

_Roxanne

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:06

Heeft er iemand hier een Lewis-veulen gehad? Of gezien?

Ik overweeg hem te gebruiken om mijn merrie die brave, gezonde, functionele sportpaarden geeft, die nét dat beetje extra missen als veulen. Ze heeft een hengst nodig die lossigheid, ras en een uitstekende voorbeentechniek doorgeeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:14

Geen ervaring met Lewis, maar ik moet bij je beschrijving aan Lord Romantic denken.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:55

Elisa2 schreef:
Geen ervaring met Lewis, maar ik moet bij je beschrijving aan Lord Romantic denken.

Goede suggestie, ik ga 'm eens verder bekijken!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:11

Ben zelf ook erg gecharmeerd van Lord Romantic. Vond dat hij zich goed liet zien in Ermelo tijdens de online hengstenshow. Schwung, balans, mooi harmonieus beeld. Lijkt zich echt fijn te laten rijden. Goed stappen en galopperen. Ik vind het een super sympathiek paard.

Lewis heb ik verder niet gezien, ook nog geen nakomelingen.

MM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:07

Wat een leuk topic! Ik heb mee gelezen, maar wil wel graag mee discussiëren. Voor de zondag middag een vraagje: moet de merrie waarmee je begint met de fokkerij alle predicaten bezitten? Of kun je met goede hengstenkeuzes wel goed verder fokken?

Ik heb 2 merries, beide totaal verschillend en beide uit echt bewezen sportstammen, maar beide missen ze een eigenschap waardoor sommige mensen ze niet voldoende goed vinden. Onder het zadel vallen ze beide wel enorm op. De ene komt uit de flamme van laer stam en is te klein, maar fokt wel groot mits ik met de hengstenkeuze erop let. De andere komt uit de zinni van wittenstein stam en mist kracht, maar heeft mega veel souplesse en gemak voor alles wat we vragen. En enorm goede werkinstelling. Van de laatste hebben al meer mensen gezegd dat ze zeker heel goed is en talent heeft voor zeker de lichte tour, maar de kracht moeten we er nog in rijden (net 6 jaar oud). Zij heeft 1 nakomeling die nu net 2 jaar is en die heeft de kracht wel.

Wat zouden jullie doen? Niet fokken, lekker verder rijden met de paarden die je hebt en later een keer een bewezen fokmerrie kopen. Of met gerichte hengstenkeuze wel fokken?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:47

Weet iemand of Escamillo dit jaar dekt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:51

Ja, die dekt helaas niet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:38

Ik heb ook gehoord dat Escamillo dit jaar niet dekt. Jammer, want het is een gave hengst. Wou je hem voor je nieuwe merrie gebruiken?

MM1; tja, dat ligt er ook een beetje aan wat je met het veulen wilt. Ik heb nu zelf 3 fokmerries, in mijn ogen alle drie hele fijne, degelijke en goede merries. 2 van de 3 zijn Elite, sport / ibob, prok, doc. Die twee elite merries heb ik nog niet zo lang, maar er is nu al heel veel interesse naar de (bij de ene nog ongeboren) veulens.
Mijn derde merrie heb ik al een paar jaar langer, en doet in mijn ogen niks onder bij de andere twee. Maar door een fors litteken is ze nooit op de keuring geweest en niet bereden, ze is alleen stb-ext en doc. Ik heb haar beide hengstveulens wel steeds verkocht gekregen, maar niet voor de prijs die ik zelf graag zou hebben gehad.

Het is dus ook heel erg afhankelijk van wat je wilt met het veulen. Zelf wil ik hengstveulens verkopen als veulen, en dat gaat gewoon makkelijker met predicaten.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:42

Vulina schreef:
Ja, die dekt helaas niet.

Jammer weet je ook waarom niet.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:47

carola schreef:
Ik heb ook gehoord dat Escamillo dit jaar niet dekt. Jammer, want het is een gave hengst. Wou je hem voor je nieuwe merrie gebruiken?

MM1; tja, dat ligt er ook een beetje aan wat je met het veulen wilt. Ik heb nu zelf 3 fokmerries, in mijn ogen alle drie hele fijne, degelijke en goede merries. 2 van de 3 zijn Elite, sport / ibob, prok, doc. Die twee elite merries heb ik nog niet zo lang, maar er is nu al heel veel interesse naar de (bij de ene nog ongeboren) veulens.
Mijn derde merrie heb ik al een paar jaar langer, en doet in mijn ogen niks onder bij de andere twee. Maar door een fors litteken is ze nooit op de keuring geweest en niet bereden, ze is alleen stb-ext en doc. Ik heb haar beide hengstveulens wel steeds verkocht gekregen, maar niet voor de prijs die ik zelf graag zou hebben gehad.

Het is dus ook heel erg afhankelijk van wat je wilt met het veulen. Zelf wil ik hengstveulens verkopen als veulen, en dat gaat gewoon makkelijker met predicaten.

Ik wil op mijn nieuwe merrie een interessante hengst gebruiken.
Hengst veulen is ook voor de verkoop.

En ja carola als je interessante merries heb uit een goede moederlijn en predikaten. Dan verkoopt dat ook makkelijker.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:02

Hij gaat zich voorlopig focussen op de sport.. Ik vind het ook erg jammer, had hem graag weer gebruikt. Ook geen diepvries beschikbaar..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:52

MM1 schreef:
Wat een leuk topic! Ik heb mee gelezen, maar wil wel graag mee discussiëren. Voor de zondag middag een vraagje: moet de merrie waarmee je begint met de fokkerij alle predicaten bezitten? Of kun je met goede hengstenkeuzes wel goed verder fokken?

Ik heb 2 merries, beide totaal verschillend en beide uit echt bewezen sportstammen, maar beide missen ze een eigenschap waardoor sommige mensen ze niet voldoende goed vinden. Onder het zadel vallen ze beide wel enorm op. De ene komt uit de flamme van laer stam en is te klein, maar fokt wel groot mits ik met de hengstenkeuze erop let. De andere komt uit de zinni van wittenstein stam en mist kracht, maar heeft mega veel souplesse en gemak voor alles wat we vragen. En enorm goede werkinstelling. Van de laatste hebben al meer mensen gezegd dat ze zeker heel goed is en talent heeft voor zeker de lichte tour, maar de kracht moeten we er nog in rijden (net 6 jaar oud). Zij heeft 1 nakomeling die nu net 2 jaar is en die heeft de kracht wel.

Wat zouden jullie doen? Niet fokken, lekker verder rijden met de paarden die je hebt en later een keer een bewezen fokmerrie kopen. Of met gerichte hengstenkeuze wel fokken?

Het "perfecte" paard bestaat niet, ik zou het belangrijker vinden hoe de rest van de merrielijn is en kijken naar de positieve punten waarom je ermee wilt fokken en deze verankeren. Zeker als ze het ohz goed doen kun je ze zelf naar het sportpredikaat rijden, als ze dan ook nog prok zijn ben je al een heel eind. Als een hengst echt teveel moet gaan verbeteren kun je het beter niet doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:39

Wij willen altijd minimaal met een ster merrie fokken. Alhoewel dat tegenwoordig eigenlijk al te min is. Maar ja dan weet je in elk geval dat ze exterieur goed bevonden zijn.
En graag ervoor ook predicaten.
Je merkt dan toch gewoon dat je de veulens beter kan verkopen.

Maar als je een veulen wil fokken om aan te houden dan is het niet zo erg. Maar om te verkopen zou ik het persoonlijk niet doen

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:37

Hier gister morgen bijna 2 weken te vroeg ons Koning veulen geboren. Een heel chique merrietje met hele lange benen eronder <3

Afbeelding

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:32

proficiat!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:36

Gefeliciteerd! Leuk, nog een Koning veulen! Blijft ie zwart of word ie wit denk je?
Mijn Koning veulen is nu 2 weken, gek dat ie eigenlijk nog steeds in zijn moeder had horen te zitten. Maar hij doet het erg goed en groeit al lekker. Ik vind het ook een sjiek veulen met een heel mooi frontje en een mooi hoofdje.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:57

Dankjewel!

carola schreef:
Gefeliciteerd! Leuk, nog een Koning veulen! Blijft ie zwart of word ie wit denk je?
Mijn Koning veulen is nu 2 weken, gek dat ie eigenlijk nog steeds in zijn moeder had horen te zitten. Maar hij doet het erg goed en groeit al lekker. Ik vind het ook een sjiek veulen met een heel mooi frontje en een mooi hoofdje.

Ik twijfel nog, ga morgen weer even kijken maar ze heeft op haar flanken en buik echt een grijs bruine gloed, en de merrie heeft al een keer een donker bruine gegeven dus we wachten nog even af.
Maar een schimmel is ook leuk <3