Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Spannend! Dat wachten is toch een van de lastigere dingen van fokken.

Ik ken het van de honden. Wachten op de loopsheid, wanneer is de eisprong, wanneer kan ik de echo laten maken om te zien of ze drachtig is. En dan het wachten op de bevalling. Bij honden prop je dit dan alleen in 9 weken in plaats van 11 maanden :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:04

Dorien66 heel veel sterkte met dit grote verlies.
De rest lees ik later even bij, het gaat nog steeds zo snel hier!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Echt heel spannend Pastis! Hopelijk moet je niet te lang meer wachten <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

Ooooh spannend, de laatste loodjes! Ik ben benieuwd wat ze aan het bakken is

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Spannend pastis!!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

@elisa: ja, ze heeft al 7 veulens gegeven.

Ja, zij is getest cremello, papa is een schimmel maar geeft kleur. Hij heeft dit jaar al een 6 tal veulens gegeven. Van bijna elke kleurslag eentje.
Ben echt zo benieuwd. Ik ben ook echt zo gek op haar. Een vreselijk eigenwijs paard bij anderen, maar ik kan er wel echt mee lezen en schrijven. Ontzettend zachtaardig, onverschrokken, en een goede motor. Ze kan van 0 naar 100 gaan qua temperament maar als je dan 1x zegt dat het goed is, is ze ook zo weer haar rustige zelve. Dus hopelijk alle kwaliteiten voor een goed WE paard. Ze heeft dezelfde moeder als Isco van mafalda galiza mendes. (Alleen hopen dat ons veulen iers minder barok is, als in geen te zware hals)

Fokken is gokken, en nu hopen op 3 prachtige (merrie) veulens :):)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Audesta schreef:
Ik ook, van een ander haha.

Zou zelf graag willen fokken . Maar wil minimaal quit spelen als het veulen verkocht moet worden en dat is lastig .
En nu niet de centen en de ruimte om veulen op te fokken .
Ruimte wel als ik pension klant wegsturen zou , maar zolang t gaat gaat het .

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:11

Ik heb 3 pogingen gedaan om te fokken en ik ben duizenden euro's armer en een berg ellendige ervaringen en veel verdriet rijker.

Aldus de dierenarts had ik echt uitzonderlijk veel pech. Doe je niks aan ;(

Daarom heb ik een veulentje gekocht :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:19

Ik durf niet, veel te bang dat er iets mis gaat met mijn merries :o bovendien zijn Elevada en Mara te oud, Jonique zou kunnen maar ik ka niet verkopen en ik wil niet meer kleine pony’s :+ en Lissy acht ik niet geschikt als moeder dus daar houdt het ook op

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Pastis schreef:
Hier zijn de merries niet op kleur getest. We maken ook geen combinaties op kleur gericht. Famosa is in de winter bruin, in de zomer iets lichter. Zij heeft ook een aalstreep.

Wedstrijd zondag was gezellig. Wel eerst verkeerd gereden. Ik had het verkeerde adres ingegeven, en het bleek in de totaal andere richting te liggen. Gelukkig nog mooi op tijd.
De punten waren wat hoe ik ze verwacht had, zeker na 3 weken niet rijden. De trail vond ze in het begin wel wat spannend. De touwpoort heb ik moeten loslaten en de sidepass maar halverwege kunnen starten. Maar een heel fijn gevoel aan overgehouden, zeker voor de 1e van het jaar.
Gelukkig nog best veel gepland, dus ik heb er al zin in :):)

Was je naar Exloo geweest? Ben daar zaterdagavond eens naar die show gaan kijken, die hengstenshow

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

@deertje: nee, zijn wij niet naartoe gegaan. Is voor ons bijna 3,5u rijden en dat zag ik op m’n enige vrije dag niet zitten :=

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:51

Spannend Pastis, hou je ons op de hoogte?

Ik zit zelf in een burn out, vind het enorm heftig allemaal. Nu extra blij dat Luci verhuisd is want alle zorg doen hun. Probeer wel elke dag even een aai te komen geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Dat is inderdaad heftig, sterkte ermee DGM!

Was het interessant die show Deertje? Voor mij helaas ook te ver weg, maar ga wel zondag naar Bunschoten.

Mijn enige fokpoging bezorgde me een trauma en raakte merrie en veulen(s) kwijt dus ik ben ook niet zo enthousiast meer. Vind het nog steeds super leuk maar bij een ander inderdaad.

Fijn dat het een ervaren moeder is Pastis, dat scheelt een heleboel. Is haar vader een schimmel of de vader van het veulen? Van 0 naar 100 qua temperament komt me erg bekend voor haha.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

Elisa2 schreef:
Was het interessant die show Deertje? Voor mij helaas ook te ver weg, maar ga wel zondag naar Bunschoten.

.

Goh, vond het niet wauw.. goed dat we in de buurt waren, want als ik er speciaal zou moeten voor rijden zijn zou ik het wel zonde van de benzine gevonden hebben :)
Ik denk twee leuke hengsten gezien, maar dat was het dan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Ah dat klinkt niet alsof ik veel gemist heb, jammer! In Nederland mogen ze qua promotie best iets meer doen wat betreft de Iberische hengsten vindt ik. Van de meeste zijn geen fatsoenlijke standfoto's en goede beweegfilmpjes te vinden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Oh naar DGM, ik vond dat echt een moeilijke periode, kon mijn hoofd niet meer vertrouwen.

Ja, bovenstaande verhalen zijn mijn grootste angst bij zelf fokken dus ik begin er maar gewoon niet aan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Sterkte DGM, fijn dat je nu wat minder zorgen rondom Luci hebt idd

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Ja het klikt heel goed met de stalhouders!

Audesta, precies dat, mijn hoofd doet zulke rare dingen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Sterkte DGM!! Fijn dat je aan Luci nu minder zorgen hebt!!

Hengsten uitzoeken, dracht en veulens vind ik echt geweldig, maar zal het zelf niet zo snel doen. Heb al zo veel blessure pech gehad, dat ik niet zelf het risico wilt opzoeken

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Elisa2 schreef:
Ah dat klinkt niet alsof ik veel gemist heb, jammer! In Nederland mogen ze qua promotie best iets meer doen wat betreft de Iberische hengsten vindt ik. Van de meeste zijn geen fatsoenlijke standfoto's en goede beweegfilmpjes te vinden.

ja, en ook er liep daar een hengst van 1m57 tussen die meer ruin dan hengst was, en totaal geen vaderdier. Dekgeld was 1200 euro dacht ik. Kan mij echt niet voorstellen dat deze veel kan dekken.. Er lag daar wel een catalogus van de hengsten die ze presenteerden, dat was wel goed en netjes gedaan, maar de show zelf was vooral Marco die reed, denk dat die 6 hengsten ofzo gepresenteerd had.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Sorry, verkeerde topic.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Deertje schreef:
Elisa2 schreef:

ja, en ook er liep daar een hengst van 1m57 tussen die meer ruin dan hengst was, en totaal geen vaderdier. Dekgeld was 1200 euro dacht ik. Kan mij echt niet voorstellen dat deze veel kan dekken.. Er lag daar wel een catalogus van de hengsten die ze presenteerden, dat was wel goed en netjes gedaan, maar de show zelf was vooral Marco die reed, denk dat die 6 hengsten ofzo gepresenteerd had.

Ahja die heeft waarschijnlijk ook de meeste hengsten staan. Ik ben altijd wel fan van Mestre do Penedo. Bij de Lustitano liep er ook zo'n hengst die meer ruin was en spuuglelijk. :o Snapte die goedkeuring daar ook niet van. Weet de naam echter niet meer.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:50

Ik hou jullie zeker op de hoogte :j
Fokken is altijd een risico, maar ik denk dat we goed voorbereid zijn. Er zijn er hier thuis al meer dan 20 geboren dus mijn partner heeft gelukkig al wat ervaring. Hier ook 2x een bevalling die misgelopen is. Een hele tijd heel moeilijk gehad, maar het fokken zit zo in mijn parter zijn bloed dat hij het met de lusitano’s weer heel graag wilde aangaan.

Ik denk wel dat de lusitano’s aangeboden ter dek in Nederland/Belgie qua werkwilligheid zeker voldoende zijn en ze zullen zeker voldoen als je merrie er bij past.
Wij kiezen ze toch liever in Portugal, uit een lijn die al wat ouder is en bevestigd in karakter en bouw.

@dgm: vooral goed voor jezelf zorgen. Hopelijk kan je toch elke dag een moment voor jezelf vinden zonder je zwaar te voelen.