Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:12

De Expression die ik gefokt heb is als veulen naar de Pretendenthoeve gegaan. Ik heb hem als 2,5 jarige gezien en hij is echt mooi uitgepakt! Eigenlijk zoals ik het verzonnen had, meer front, net wat meer lengte, fijn karakter maar wel de scherpte die je nodig hebt, en bovendien functioneel bewegen.

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:57

Ik heb de Fairytale uit jouw Florencio aangekocht als veulen :)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:48

Hey, dat is gaaf! Mag ik je een PB sturen?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:01

Welkom Kathleen!

Vandaag heb ik de eerste merrie (van een klant) weer geinsemineerd. En elk moment kan hier een Valverde veulen geboren worden (ook van een klant).

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:55

Dankje, Carola. En spannend! Heb je veel merries staan?

Eef lijkt nog geen haast te hebben. Die kegelde voorgaande jaren gerust 2 weken en het uier is net aan het vullen, dus kan nog even aanlopen. Vorig jaar ook veulende ze pas op 352 dagen en ze zit nu op 330. Ik denk dat ik vrijdag de camper op stal ga zetten, staat hij er maar vast.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:57

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:10

Met al die nare berichten ben ik maar blij dat er bij ons al in geen maanden een paard van de werf is gegaan of terug gekomen. Hoop dat het in de opfok goed gaat, maar die hebben het gelukkig potdicht gegooid (ook geen bezoekers toegestaan). Zal me benieuwen wat voor effect het straks op de Spelen heeft.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:23

Teletekst schreef:
misterA schreef:
Dat zou zomaar kunnen Teletekst.
Daartegenover, ik ken meerdere stallen waar niet werd geënt en ook daar was het compleet uit de hand gelopen. Zowel met abortus als neurologische gevolgen.

Het gaat erom dat de gehele populatie wordt ingeënt. En dan vooral de paarden die het erf verlaten.

https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneumonie/rhinopneunomie-uitbraak-op-schindlhof-in-oostenrijk/

We houden er verder maar over op. Agree to disagree :-)

Dit is toch juist wat MisterA bedoeld? 2 met hoge koorts op de 40. De anderen zijn dus minder ziek en meer dan de helft is niet eens besmet. Zonder vaccinatie stonden er nu waarschijnlijk 38 super ziek te zijn..

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:35

Zijn jullie aannames
Niet de mijne

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:03

Vulina zegt alleen dat jullie hetzelfde bedoelen toch? Neemt niks aan... of volg ik het nu echt zo slecht :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:04

Het is gewoon zo moeilijk met die vaccinaties, je weet niet hoe het geweest zou zijn als er niet ge-ent was. Erger of niet? je weet het gewoon niet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:43

Kathleen_vW schreef:

Ik verwacht dit jaar ong 20 veulentjes, waarvan 3 merries van mijzelf, de rest is van klanten. Sommige merries staan hier voor 'vast', anderen gaan na het veulenen weer naar huis.
Mijn eigen merries zijn drachtig van Koning (al geboren), Livius (18 maart) en Glamourdale (24 maart).

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:47

Ik heb dit jaar niet geent, omdat er amper bewegingen zijn op de stal waar we nu staan. Daarvoor heb ik het wel gedaan toen de merries op een grote pensionstal stonden. Ze waren er dan wel goed ziek van en ik was de enige die ze ingeent heeft, dus of het dan werkt, geen idee. Op de eigen stek wil ik dat wel gaan doen, en dan ook alle paarden.

Vanmiddag gaan we een paardenspul bezichtigen :):) . Omdat we al eerder achter het net gevist hebben hebben we gelijk onze aankoopmakelaar mee, dus ben benieuwd!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:49

spannend zeg Kathleen, succes!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:12

Spannend Kathleen, succes!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:39

carola schreef:
Kathleen_vW schreef:

Ik verwacht dit jaar ong 20 veulentjes, waarvan 3 merries van mijzelf, de rest is van klanten. Sommige merries staan hier voor 'vast', anderen gaan na het veulenen weer naar huis.
Mijn eigen merries zijn drachtig van Koning (al geboren), Livius (18 maart) en Glamourdale (24 maart).

Gaaf! Klinkt als een mooi bedrijf!
Dankjewel allemaal :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:46

Kathleen_vW schreef:
De Expression die ik gefokt heb is als veulen naar de Pretendenthoeve gegaan. Ik heb hem als 2,5 jarige gezien en hij is echt mooi uitgepakt! Eigenlijk zoals ik het verzonnen had, meer front, net wat meer lengte, fijn karakter maar wel de scherpte die je nodig hebt, en bovendien functioneel bewegen.

Diwanda komt uit de Wanda-stam, de tak van de gebr. Derks.
Lady Liwanda (Ferro x Bernstein) is een andere tak. Lady heeft bij mij een heel mooie stam opgebouwd. Ze heeft zelf alle KWPN predicaten behaald. Ik kocht haar als 4-jarige zonder predicaten, zonder aankoopkeuring, een zwarte merrie, in het donker. De druk was groot, snel handelen was geboden. Er was toen al heel veel vraag naar Ferro dochters. Dit was mijn eerste fokmerrie. En het heeft aardig uitgepakt... :D

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:03

misterA schreef:
Kathleen_vW schreef:

Diwanda komt uit de Wanda-stam, de tak van de gebr. Derks.
Lady Liwanda (Ferro x Bernstein) is een andere tak. Lady heeft bij mij een heel mooie stam opgebouwd. Ze heeft zelf alle KWPN predicaten behaald. Ik kocht haar als 4-jarige zonder predicaten, zonder aankoopkeuring, een zwarte merrie, in het donker. De druk was groot, snel handelen was geboden. Er was toen al heel veel vraag naar Ferro dochters. Dit was mijn eerste fokmerrie. En het heeft aardig uitgepakt... :D

Klopt! Ze is door de gebr. Derks gefokt!
Gaaf hoor, is een goede aankoop geweest! Soms moet je de gok wagen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:21

Het is buiten maar prut-weer, dus ik ben nog eens aan het snuffelen naar hengsten.

Voor één merrie kom ik er nog niet zo uit voor dit jaar. Willen jullie eens meedenken?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /bleustyle

Wat ik zoek: jonge hengst (N, M, L jaargang), goede hoeven (liever wat hoge verzenen en niet te brede hoef, merrie heeft een beetje platpoten), correcte beenstand. En vooral: niet te kort voorbeen.
Ik heb niet eens foto's van die merrie, maar waar denken jullie aan bij die specifieke eisen?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:28

carola schreef:
Het is buiten maar prut-weer, dus ik ben nog eens aan het snuffelen naar hengsten.

Voor één merrie kom ik er nog niet zo uit voor dit jaar. Willen jullie eens meedenken?

Wat ik zoek: jonge hengst (N, M, L jaargang), goede hoeven (liever wat hoge verzenen en niet te brede hoef, merrie heeft een beetje platpoten), correcte beenstand. En vooral: niet te kort voorbeen.
Ik heb niet eens foto's van die merrie, maar waar denken jullie aan bij die specifieke eisen?

Ik zat eigenlijk gelijk te denken aan Desperado
(is geen N,M,L jaargang)

Eventueel een buitenlandse hengst Revolution

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:00

carola schreef:

Ik dacht Expression omdat ik Cabochon in de moederlijn zag. Maar zag ook dat ze al 2 Expression”s had gehad.

Maar ja dat is geen N,M,L hengst.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:01

carola schreef:

maclaren?
Het fundament is een fractie fijn ontwikkeld en goed van kwaliteit. De voeten zijn goed ontwikkeld, goed van vorm en goed van kwaliteit. De verzenen zijn goed ontwikkeld.

Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:04

@Splenius,Desperado geeft extreem brede hoeven en lage verzenen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:56

Veel Vivaldi’s hebben bredere voeten en geven dit door inderdaad.
Hoe is de merrie in de bovenlijn?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:08

Bedankt voor het meedenken. McLaren werd mij al door iemand anders ook aangeraden en hij viel mij zelf ook al op. Ik heb die hengst alleen nog niet veel gezien. Wel mooi vrij bloed.

Desperado word het inderdaad niet. Ik heb liever een jongere hengst, maar ik heb van een paar nakomelingen van desperado de voeten wel gezien, en dat zijn juist de platvoeten die mijn merrie ook al heeft. Dus om de hoefstand had ik die sowieso al afgeschreven.

Kathleen; hoe was de bezichtiging?
Merrie heeft zeer sterke bovenlijn, dat is denk ik haar beste punt. Wat heb jij in je hoofd?

En er staat hier weer een merrie flink de druppen, dus ik denk dat ik vanavond weer een veulentje mag vangen!