Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
baudyh schreef:_Lorette_ schreef:Als je als grotere stal/fokkerij vaccineert, hoe doe je dat dan? 3 vaccinaties (in 5e, 7e en 9e maand van dracht) lijkt me best een happening als je dat voor tig merries moet doen.
Dat is ook de reden waarom wij niet enten. Alle merries zijn op een andere datum uitgerekend dus dan krijg je vaak de DA op het erf.
Wij hebben 5 merries
Feanyth schreef:Ben er weer. Moest even m'n best doen alles te lezen. Vind mega leerzaam en interessant over erfelijkheid etc.
Ook leuk de eerste veulens al te zien.
Met betrekking met rhino ga ik voor het zeker voor het onzekere en laat ik mijn merrie gewoon enten. Al zou de rest van de stal het niet doen. Tegen de abortus variant lijkt de vaccinatie goed te werken. Dus al afgesproken met mijn dierenarts.
Verder ben ik mijn merrie intensief aan het monitoren. Ze heeft van de winter 2 zeer heftige hengstigheid gehad. En precies op dag 21 afgestemd..... Nu echter laat ze werkelijk niks zien.... Schouw haar regelmatig, maar werkelijk 0 reactie.
Citaat:Het virus verspreidt zich via direct en indirect contact (bijvoorbeeld via de voederbak, drinkbak en praam, contact met de neusuitvloeiing van besmette paarden, maar ook over korte afstanden via de lucht).
janderegelaa schreef:Feanyth schreef:Ben er weer. Moest even m'n best doen alles te lezen. Vind mega leerzaam en interessant over erfelijkheid etc.
Ook leuk de eerste veulens al te zien.
Met betrekking met rhino ga ik voor het zeker voor het onzekere en laat ik mijn merrie gewoon enten. Al zou de rest van de stal het niet doen. Tegen de abortus variant lijkt de vaccinatie goed te werken. Dus al afgesproken met mijn dierenarts.
Verder ben ik mijn merrie intensief aan het monitoren. Ze heeft van de winter 2 zeer heftige hengstigheid gehad. En precies op dag 21 afgestemd..... Nu echter laat ze werkelijk niks zien.... Schouw haar regelmatig, maar werkelijk 0 reactie.
Maar ze kan best hengstig zijn (geweest). Meestal op dag 18 maar als het bij jou op dag 21 is zou ik haar gewoon laten scannen.
carola schreef:MisterA, ik ben het weer eens grondig met je eens.
Feanyth; waarom laat je alles niet thuis doen als het haar stress geeft op een andere locatie? Of rij een paar keer op en neer voor het opvoelen / insemineren?
misterA schreef:Niemand beweert dat enten 100% bescherming biedt. Wel is het zo als een hele stal is geënt dan is er een duidelijke groepsbescherming en zo werkt dat ook als de gehele populatie is geënt. De paarden kunnen nog wel besmet raken maar de gevolgen zijn op zijn minst veel minder heftig. .