Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:18

Wij hebben hier ook zo´n 50 paarden staan, waarvan zo´n 15 fokmerries. Ik ent ook tegen Rhino, en afgelopen najaar heb ik alle jonkies ook tegen droes geent.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:34

carola schreef:
Wij hebben hier ook zo´n 50 paarden staan, waarvan zo´n 15 fokmerries. Ik ent ook tegen Rhino, en afgelopen najaar heb ik alle jonkies ook tegen droes geent.

Ja maar jij bent zelf DA. Dat scheelt heel veel voorrijkosten;-)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:41

baudyh schreef:
_Lorette_ schreef:
Als je als grotere stal/fokkerij vaccineert, hoe doe je dat dan? 3 vaccinaties (in 5e, 7e en 9e maand van dracht) lijkt me best een happening als je dat voor tig merries moet doen.

Dat is ook de reden waarom wij niet enten. Alle merries zijn op een andere datum uitgerekend dus dan krijg je vaak de DA op het erf.
Wij hebben 5 merries

Het is een richtlijn. Dus met een beetje creativiteit valt dat allemaal wel mee.
Toch schrik ik nog van een aantal reacties. Blijkbaar dringt het niet helemaal door hoeveel ellende je kunt voorkomen of in ieder geval sterk beperken door te enten.
Voor 100 euro per drachtige merrie.
Eén enkel geaborteerd veulen is al gauw een schadepost bij een rijpaard van 1.000 tot 1.500 euro. Los van alle emotionele en dierenwelzijn ellende.
En is er een besmetting dan blijft het meestal niet bij 1 merrie die aborteert.
Laatst bijgewerkt door misterA op 05-03-21 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:44

Inderdaad. Dat komt echt niet op de dag / week nauwkeurig. Ik loop hier thuis ook niet elke dag één paard te enten, maar doe gewoon 1x per maand een rondje en dan ent ik degene die dan moeten gebeuren.
En natuurlijk is mijn situatie heel handig, maar goed, voor mij is de inkoop enzo ook niet gratis helaas. En op grote stallen komt de dierenarts toch ook vaak wel regelmatig, dan is het toch ook vaak wel te combineren.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:57

Ben er weer. Moest even m'n best doen alles te lezen. Vind mega leerzaam en interessant over erfelijkheid etc.
Ook leuk de eerste veulens al te zien.

Met betrekking met rhino ga ik voor het zeker voor het onzekere en laat ik mijn merrie gewoon enten. Al zou de rest van de stal het niet doen. Tegen de abortus variant lijkt de vaccinatie goed te werken. Dus al afgesproken met mijn dierenarts.

Verder ben ik mijn merrie intensief aan het monitoren. Ze heeft van de winter 2 zeer heftige hengstigheid gehad. En precies op dag 21 afgestemd..... Nu echter laat ze werkelijk niks zien.... Schouw haar regelmatig, maar werkelijk 0 reactie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:54

Feanyth schreef:
Ben er weer. Moest even m'n best doen alles te lezen. Vind mega leerzaam en interessant over erfelijkheid etc.

Met betrekking met rhino ga ik voor het zeker voor het onzekere en laat ik mijn merrie gewoon enten. Al zou de rest van de stal het niet doen. Tegen de abortus variant lijkt de vaccinatie goed te werken. Dus al afgesproken met mijn dierenarts.

Verder ben ik mijn merrie intensief aan het monitoren. Ze heeft van de winter 2 zeer heftige hengstigheid gehad. En precies op dag 21 afgestemd..... Nu echter laat ze werkelijk niks zien.... Schouw haar regelmatig, maar werkelijk 0 reactie.

Maar ze kan best hengstig zijn (geweest). Meestal op dag 18 maar als het bij jou op dag 21 is zou ik haar gewoon laten scannen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:19

Onze DA is ook erg voor Rhino enten. Het is onze eigen keuze het niet te doen. Maar wie weet in de toekomst

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 01:39

De bron kan ik niet zo snel vinden.. Vorig jaar hadden we een lezing over rhino, ik meende toch echt dat ze het zo uitlegden :+

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 07:04

Hier staan onze paarden op een relatief grote pensionstal (ca 60 paarden) en komt om de maandag de dierenarts standaard langs. Dus met entingen valt dat altijd mooi te regelen, wij enten dan ook gewoon voor rhino al is het maar uit voorzorg. Moet wel zeggen dat we begonnen met alleen de drachtige merries enten voor rhino, maar sinds vorig jaar ook de sport paarden. Het is het minste wat je kunt doen denk ik dan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:02

Als hobbyfokker met de paarden aan huis wordt hier al ruim 20 jaar geënt tegen Rhino. Een enting laat ik altijd gelijk met de influenza/tetanus vallen. De enting weegt niet op tegen de kosten die al gemaakt worden en zeker niet tegen alle ellende.
Mijn paard stond bij Vulina in de opfok en ik was oprecht blij met haar keuze om alles te gaan enten.
Vorig jaar waren alle verenigingen, stallen en manege's in de Achterhoek gesloten begin 2020, door een grote uitbraak net over de grens in Dld.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:40

Anti vaxxers trekken ten strijde op de sociale media. De argumenten zijn hetzelfde, same as usual. Enten biedt geen of weinig bescherming, het heeft bijwerkingen en het kost weer geld.
Niemand beweert dat enten 100% bescherming biedt. Wel is het zo als een hele stal is geënt dan is er een duidelijke groepsbescherming en zo werkt dat ook als de gehele populatie is geënt. De paarden kunnen nog wel besmet raken maar de gevolgen zijn op zijn minst veel minder heftig.
Wat er met name in de top springsport nu zichtbaar is geworden, samenkomen van zeer grote groepen paarden die van evenement naar evenement, als een circus, de hele wereld overtrekken. Sommige paarden zijn soms maanden niet op de eigen stal geweest. Ondanks alle goede zorgen voor die toppers is het bij mij volstrekt ongeloofwaardig dat bij deze dieren de natuurlijke weerstand op peil blijft. Laat staan, hoog is. Het minste wat je dan van de eigenaren of verzorgers mag verwachten is, dat echt alles wordt gedaan om het risico van een rhino besmetting tot een minimum te beperken. Dat verdienen die paarden die wekelijks over hindernissen van 150 cm. worden gejaagd, voor het grote geld.
En er is maar één mogelijkheid om vaccineren echt van de grond te krijgen. Gewoon verplichten, net zoals het geval is met Influenza en Tetanus. Niet geënt? Prima, dan ook niet de dam af.
Ik weet het, wat ik zeg komt hard over maar misschien zet dat weer wat aan tot meer bewustwording.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:56

Rhino kan alleen via contact overgedragen worden, toch?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:02

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:04

Zelfs via de lucht dus. Dan is het voor ons maar goed dat er geen directe buurpaarden zijn.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:11

janderegelaa schreef:
Feanyth schreef:

Maar ze kan best hengstig zijn (geweest). Meestal op dag 18 maar als het bij jou op dag 21 is zou ik haar gewoon laten scannen.

Zou goed kunnen. Ben haar intensief in de gaten aan het houden. Wil immers april gaan starten. De stal voor de merriebegeleiding hierover ook al gesproken. Liefst breng ik haar als ze hengstig begint te worden en haal ik haar na "succesvolle" inseminatie weer op. Zo beperk ik haar stress een beetje. Thuis staat ze toch meest rustig. Dan ga ik op dag 17/18 op een neer om controle scan te doen. Mocht ze niet dragend zijn en beginnend hengstig, dan laat ik haar direct achter voor de volgende ronde.

In theorie zou ze dit weekend hengstig moeten worden. Ben haar dus dagelijks aan het schouwen en controleren voor ook maar de kleinste hintjes. :=

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:39

MisterA, ik ben het weer eens grondig met je eens.

Feanyth; waarom laat je alles niet thuis doen als het haar stress geeft op een andere locatie? Of rij een paar keer op en neer voor het opvoelen / insemineren?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:57

carola schreef:

Feanyth; waarom laat je alles niet thuis doen als het haar stress geeft op een andere locatie? Of rij een paar keer op en neer voor het opvoelen / insemineren?

Ja precies. De DA komt ook gewoon bij mij op stal.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:32

carola schreef:

Mijn vaste dierenarts doet geen merriebegeleiding en de stal waar ik haar naar toe breng heb ik zeer goede ervaringen mee. Verwacht dat het wel goed komt.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:05

misterA schreef:
Niemand beweert dat enten 100% bescherming biedt. Wel is het zo als een hele stal is geënt dan is er een duidelijke groepsbescherming en zo werkt dat ook als de gehele populatie is geënt. De paarden kunnen nog wel besmet raken maar de gevolgen zijn op zijn minst veel minder heftig. .

Waar kan ik bij een vaccinatie fabrikant zwart op wit vinden datbde neurologische variant minder erg verloopt als hele stal geent is?

Tot dusver kom ik niet verder dan aannames en ‘waarschijnlijk’

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:12

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:15

Ik denk dat je niet één farmaceut kunt vinden die je zwart op wit de werking van een vaccin of medicijn garandeert. Wel een lijstje met bijwerkingen.
Maar gezien de ernst van de aandoening en de geringe kosten van een vaccinatie kan ik daarmee wel leven. Met "waarschijnlijk" en aannames.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:22

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:35

misterA schreef:
KahluaB schreef:

Super! En in feite in een tijd van een dubbele lock down. Voor jezelf en voor je paard.

En een lekker winstpakkertje. Geen km maken en lopende band enten. Hoop dat zichzelf wel ontsmetten na ieder paard.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:46

In dit geval win-win, lijkt me... Blijkbaar zijn er nog genoeg vaccins.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:15