Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marghe schreef:Hebben jullie lijst ook gezien van de aangemelde hengsten voor verrichtingsonderzoek? My Romance wel terug aangemeld, Mansion precies niet... wel jammer, weet iemand meer? wij hebben merrie drachtig van hem, altijd natuurlijk klein risico’tje als hengst niet door verrichting komt, prijs is dan eigenlijk wel hoog voor de nog niet goedgekeurde hengsten...
Marghe schreef:Hebben jullie lijst ook gezien van de aangemelde hengsten voor verrichtingsonderzoek? My Romance wel terug aangemeld, Mansion precies niet... wel jammer, weet iemand meer? wij hebben merrie drachtig van hem, altijd natuurlijk klein risico’tje als hengst niet door verrichting komt, prijs is dan eigenlijk wel hoog voor de nog niet goedgekeurde hengsten...
misterA schreef:Even iets anders en van een wat ander niveau dan de kleurtjes van onze veulens.
We willen allemaal dolgraag dat er gezonde veulens worden geboren. Daarvoor doen we alle moeite, vanaf alle tijd en energie die we in de hengstenkeuze steken, tot en met de voorbereiding op en de geboorte en nazorg van het veulen.
Wat ik dan totaal niet begrijp is dat nog steeds veel fokkers zo onverstandig zijn om bij voorkeur al hun paarden, maar minstens alle drachtige merries, niet te vaccineren tegen rhino.
Ik spreek eregelmatig fokkers die dat niet doen. De argumenten daarvoor zijn dat het niet voor 100 % bescherming biedt en zelfs dat men het over de kosten heeft.
Het is nu de meest risicovolle periode met drachtige merries en een hoge besmettingskans.
Zeer duidelijk vind ik de column van D.W.Rosie, deze week in de Paardenkrant, waarin hij korte metten maakt met de onwil om te vaccineren.
Hij pleit voor 2 maatregelen, de eerste, een meldingsPLICHT bij een rhinouitbraak en ten tweede, een verplichte enting.
Daarmee ben ik het hartgrondig eens. Alleen al vanwege het lijden van de zieke paarden.
Marie72 schreef:Jawel, als je vaccineert tegen rhino, kan je paard het nog wel krijgen, maar de kans dat de ziekte heel heftig verloopt is kleiner. Hoe langer en ernstiger een paard namelijk ziek is van rhino, hoe groter de kans dat het de neurologische vorm krijgt. Een gevaccineerd paard scheidt ook minder virus uit. Als alle paarden gevaccineerd worden, is de kans op (grote) uitbraken dus ook kleiner. Eigenlijk wel te vergelijken met corona.
_Lorette_ schreef:Als je als grotere stal/fokkerij vaccineert, hoe doe je dat dan? 3 vaccinaties (in 5e, 7e en 9e maand van dracht) lijkt me best een happening als je dat voor tig merries moet doen.
different1 schreef:@vulina: heb je een bron?