Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:39

Ik heb inderdaad een Belisar gehad die heel fijn en makkelijk kon springen, die was ik steeds kwijt aan mn (int springende) instructrice voor een rondje. Bij nader inzien hadden we de merrie op de stamboekkeuring bij het springen moeten voorbrengen. Haar dochter (v. Oscar) ging in de dressuur ring over de hekjes, dus ben ik toen ook maar mee gaan springen.

Mn huidige merrie heeft compleet geen springtalent (heb het geprobeerd), dat was wel een beetje jammer.

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:21

Mijn Lt merrie ( Rubiquil x Ahorn Z) kan heel goed springen, zou top eventing paard zijn, komt wel uit een doorgewinterde springstam, ik hou ervan om heel veelzijdig te fokken. Ik vind het niet moeilijk om springmerrie's te gaan combineren met dressuurbloed, andersom is het vaak lastiger! Als 3j gingen we onze 4, 3j paarden een sprong laten doen, een Darco, Toulon, Indoctro en onze Rubiquil heel vreemd maar zei kwam het beste eruit!

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:00

Hebben jullie lijst ook gezien van de aangemelde hengsten voor verrichtingsonderzoek? My Romance wel terug aangemeld, Mansion precies niet... wel jammer, weet iemand meer? wij hebben merrie drachtig van hem, altijd natuurlijk klein risico’tje als hengst niet door verrichting komt, prijs is dan eigenlijk wel hoog voor de nog niet goedgekeurde hengsten...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:04

Even iets anders en van een wat ander niveau dan de kleurtjes van onze veulens.

We willen allemaal dolgraag dat er gezonde veulens worden geboren. Daarvoor doen we alle moeite, vanaf alle tijd en energie die we in de hengstenkeuze steken, tot en met de voorbereiding op en de geboorte en nazorg van het veulen.
Wat ik dan totaal niet begrijp is dat nog steeds veel fokkers zo onverstandig zijn om bij voorkeur al hun paarden, maar minstens alle drachtige merries, niet te vaccineren tegen rhino.
Ik spreek eregelmatig fokkers die dat niet doen. De argumenten daarvoor zijn dat het niet voor 100 % bescherming biedt en zelfs dat men het over de kosten heeft.
Het is nu de meest risicovolle periode met drachtige merries en een hoge besmettingskans.
Zeer duidelijk vind ik de column van D.W.Rosie, deze week in de Paardenkrant, waarin hij korte metten maakt met de onwil om te vaccineren.
Hij pleit voor 2 maatregelen, de eerste, een meldingsPLICHT bij een rhinouitbraak en ten tweede, een verplichte enting.
Daarmee ben ik het hartgrondig eens. Alleen al vanwege het lijden van de zieke paarden.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:13

Voor mijn merrie (Ferdinand x Houston) zijn wij voor dit jaar ook weer aan het rond kijken voor een hengst. :o
Afgelopen jaar een mooi hengst veulen gekregen van Kaiser Weltino.
Daarna leeg gelaten om de sport in te gaan, wat helaas nu allemaal niet van toepassing is....
Aangezien niemand weet hoe dit verder gaat lopen, ervoor gekozen om haar dit jaar weer te gaan insemineren.
Dus de zoektocht is weer begonnen! :D
Las Vegas was ons positief opgevallen, helaas zit hier Houston te dichtbij.
Indian Rock ook over gehad, maar heeft aardig voorbeen en onze merrie ook. Waar vliegen de benen dan nog meer heen.. :')

Even om een beeld te vormen van de merrie:
Afbeelding

Afbeelding Foto van dit jaar toen ze nog 2 maanden moest.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:17

Marghe schreef:
Hebben jullie lijst ook gezien van de aangemelde hengsten voor verrichtingsonderzoek? My Romance wel terug aangemeld, Mansion precies niet... wel jammer, weet iemand meer? wij hebben merrie drachtig van hem, altijd natuurlijk klein risico’tje als hengst niet door verrichting komt, prijs is dan eigenlijk wel hoog voor de nog niet goedgekeurde hengsten...

Zadelpresentatie 10 maart:
Merlot VDL
Miljonair
Maddock
Mac Madison
My Romance
Mozart
Magic Boy
Moulijn
Malo
Monty
Max
Monte JT
Mauro Turfhorst
Mephistoff DC
Serfaus DE

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:29

Marghe schreef:

Ik verwacht ook een mansion. Ik heb pas terug gevraagd. Verwachte dit wel een beetje al. Hij had een onsteking in zijn mond waar hij lang last van had. Nu wel beter maar, ze wisten niet of hij nu al er klaar voor zou zijn. Zijn halfbroer staat we op de lijst

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:32

Ik ken een merrie die een veulen verwacht van Mephistoff DC. Iemand de hengst hier gezien op de keuring in het echt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:45

misterA schreef:
Even iets anders en van een wat ander niveau dan de kleurtjes van onze veulens.

We willen allemaal dolgraag dat er gezonde veulens worden geboren. Daarvoor doen we alle moeite, vanaf alle tijd en energie die we in de hengstenkeuze steken, tot en met de voorbereiding op en de geboorte en nazorg van het veulen.
Wat ik dan totaal niet begrijp is dat nog steeds veel fokkers zo onverstandig zijn om bij voorkeur al hun paarden, maar minstens alle drachtige merries, niet te vaccineren tegen rhino.
Ik spreek eregelmatig fokkers die dat niet doen. De argumenten daarvoor zijn dat het niet voor 100 % bescherming biedt en zelfs dat men het over de kosten heeft.
Het is nu de meest risicovolle periode met drachtige merries en een hoge besmettingskans.
Zeer duidelijk vind ik de column van D.W.Rosie, deze week in de Paardenkrant, waarin hij korte metten maakt met de onwil om te vaccineren.
Hij pleit voor 2 maatregelen, de eerste, een meldingsPLICHT bij een rhinouitbraak en ten tweede, een verplichte enting.
Daarmee ben ik het hartgrondig eens. Alleen al vanwege het lijden van de zieke paarden.

Geldt die verplichte enting dan voor alle paarden of alleen voor fokmerries? wbt de fokmerries vind ik een lastige..ken ook fokkers die de fokmerries op hele afgesloten stallen houden met geen paarden van buitenaf etc.

Jacky, ik vind het voorbeen wel meevallen van Indian Rock..wel heb je daar ook geen vrij bloed mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:47

Wij hebben deze keer niet geënt tegen rhino. Voorheen wisselende paarden, ik kwam regelmatig van het erf af, reed soms bij iemand anders, etc. Nu helemaal niet. We hebben er slechts 2 staan, minder dan ooit. Er komt niets bij en we komen met de paarden het erf vrijwel niet af en als dat gebeurt, dan ben ik alleen, niet bij andere paarden. Zelf komen we niet bij andere paarden/stallen. Enige risicofactoren zijn de dierenarts en de hoefsmid... Maar ik snap het punt zeker, MisterA. Ik ben de hobbyist en zo kleinschalig als maar kan, bovendien zitten we nu toevallig in een pandemie. Voor fokkers lijkt het me altijd verstandig om te enten en ik ben ook voor een meldplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:49

Ik ben voor een enting voor paarden die meedoen aan evenementen van bijv KNHS en stamboeken. Dus ja dan je fokmerrie ook als je naar de keuring wilt
Ik heb al jaren alles 2 x per jaar geënt. Zelfs mijn Shetlander. Kosten baten analyse pakt misschien negatief uit maar ik wil er voor mezelf alles aan gedaan hebben. Het welzijn van de paarden voorop. Die neurologische variant is heftig maar onderschat ook het verdriet van een merrie niet die aborteert.
Daar heb ik wel een paar tientjes voor over om dat wellicht te voorkomen.

Over niet verschijnen op VO: dat is wel het risico als je een ongekeurde hengst neemt. Kan zoveel misgaan in de aanloop er naar toe. Ik neem het risico ook wel eens maar wel liefst als ze dan al wel een goedkeuring van een erkend ander stamboek op zak hebben.
Ik zie ze daarnaast sowieso graag eerst onder het zadel.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:57

Verplichte vaccinatie als een paard het erf verlaat. Dus wedstrijden, keuringen en niet te vergeten, de dekstations. Altijd al een broeinest van ziekten.
En precies wat Janne zegt, doe dan de rest ook maar.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:00

Ik doe al jaren mijn fokmerries enten tegen Rhino.
Ze komen ook het erf af en er komen ook vreemde paarden op het erf.

Maar verplichten tot enten van ook andere paarden zou zeker een goed idee zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:10

[***] schreef:
Die neurologische variant is heftig

daar is niet tegen te enten toch?

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:43

Jawel, als je vaccineert tegen rhino, kan je paard het nog wel krijgen, maar de kans dat de ziekte heel heftig verloopt is kleiner. Hoe langer en ernstiger een paard namelijk ziek is van rhino, hoe groter de kans dat het de neurologische vorm krijgt. Een gevaccineerd paard scheidt ook minder virus uit. Als alle paarden gevaccineerd worden, is de kans op (grote) uitbraken dus ook kleiner. Eigenlijk wel te vergelijken met corona.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:48

Als je als grotere stal/fokkerij vaccineert, hoe doe je dat dan? 3 vaccinaties (in 5e, 7e en 9e maand van dracht) lijkt me best een happening als je dat voor tig merries moet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:03

Ik las dat je drachtige merries om de 3 maanden moet blijven vaccineren tegen rhino? en de uitbraak nu waarschijnlijk een gemuteerd virus is. Ik vraag me ook af in hoeverre entingen dan gaan helpen, maar het is wellicht wel beter dan niks doen. Zeker bij paarden die veel stress ervaren dmv reizen etc.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:26

Marie72 schreef:
Jawel, als je vaccineert tegen rhino, kan je paard het nog wel krijgen, maar de kans dat de ziekte heel heftig verloopt is kleiner. Hoe langer en ernstiger een paard namelijk ziek is van rhino, hoe groter de kans dat het de neurologische vorm krijgt. Een gevaccineerd paard scheidt ook minder virus uit. Als alle paarden gevaccineerd worden, is de kans op (grote) uitbraken dus ook kleiner. Eigenlijk wel te vergelijken met corona.

Dit geldt alleen voor type4, je hebt 2 varianten: ehv1 en ehv4.
1 is de neurologische+aborterende variant, 4 is de verkoudheidsvariant.
Beide varianten kunnen niet muteren (1 kan geen 4 worden en andersom).
Wij hebben vorig jaar ehv4 op stal gehad, ik heb dit meerdere malen aan de dierenartsen gevraagd of 4 ook kan vormen naar 1.
Dit kan niet!
De enting werkt voor 4, en in lichte mate ook bij aborterende variant.
Voor de neurologische vorm is nog geen bescherming bekend.

Tevens draagt 30% van alle paarden rhino, bij lage weerstand (stress bijvoorbeeld) is er verhoogde kans op een uitbraak.
Meldplicht ben ik absoluut voor.

Bron: https://www.wur.nl
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:30

Wij hebben tussen de 80 en de 100 paarden staan. Alle jonkies krijgen eerst de basis enting, daarna elk half jaar. De fokmerries krijgen ook elk half jaar, maar ook op 5,7 en 9 maanden. Dat valt wel zo dat 1 daarvan de half jaarlijkse is. Enten is verplicht, ik hou zelf de datums bij.

Different, ondertussen kan dat dus wel. Ze kunnen allen muteren, van verkoudheid naar abortus en weer naar neurologisch.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:40

@vulina: heb je een bron?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:47

Ik was even vergeten hoe vaak je de dierenarts op je erf hebt lopen als je 80 - 100 paarden hebt staan. Ik zag al helemaal voor me hoe je elke dag aan de telefoon hing voor visite + enting tegen rhino. :+ Scheelt dat het niet op de dag precies komt. Toch wel een pluim voor jou, Vulina, want het lijkt me best wat administratiewerk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:15

_Lorette_ schreef:
Als je als grotere stal/fokkerij vaccineert, hoe doe je dat dan? 3 vaccinaties (in 5e, 7e en 9e maand van dracht) lijkt me best een happening als je dat voor tig merries moet doen.

Dat is ook de reden waarom wij niet enten. Alle merries zijn op een andere datum uitgerekend dus dan krijg je vaak de DA op het erf.
Wij hebben 5 merries

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:25

Hier een pensionstal met 50 paarden. Mengelmoes van allerlei paarden. Fokmerries, 2jarige, pensionklanten, wedstrijdpaarden.

Hier is iedereen verplicht van mee te doen met ons schema, vaccineren en ontwormen.

90% zelfs van de nieuwe pensionklanten is niet in orde qua vaccineren...

Hier beginnen we af te tellen voor de 1ste, 9 april is ze uitgerekend :=

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:00

Jaren geleden alle paarden laten enten 2x per jaar, echter in het voorjaar was het altijd spannend of het vaccin wel voorhanden was. Jaren achter elkaar in heel Europa niet meer verkrijgbaar! Daarna gestopt met enten, als je niet met tussenposen van 6 maanden kunt vaccineren heeft het alles geen zin.
Hoorde vandaag ook dat de dierenartsen nu ook niet meer kunnen bij bestellen..!

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:01

different1 schreef:
@vulina: heb je een bron?

Zou ik ook graag zien.

Momenteel zie ik het nut niet om te enten voor wat verkoudheid
Abortus is risico afweging, mijn fokmerries staan altijd apart van andere groepen. Zomer en winter

Als enting feitelijk zou helpen tegen neurologische vorm dan ging de enting in ieder van mijn paarden

Het is inderdaad momenteel overal uitverkocht overigens tm eind april