Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:36

Wij hadden bij de merrie wat gekke afscheiding nadat ze niet drachtig was geworden, gelukkig baarmoeder helemaal in orde en niet vuil. Ik scheet wel 10 kleuren stront dat er toch gescand moest worden nu, gelukkig was het niet de merrie die vorig jaar de darm kapot had en is alles goed gegaan.
Zat wel een ei op springen, dus toen we weer thuis waren heeft haar vriend even gewerkt, als het nu niet pakt denk ik dat hij nog te jong is om vruchtbaar te zijn. Dus dan ga ik ervanuit dat ik nog een jaartje wacht tot ik echt mee kan praten.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:43

Muronia schreef:
Kevinski mini eitje.. wel al geïnsemineerd of gemist nu?

Gemist |o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:49

Oh dat is heel erg balen zeg!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:15

Kevinsky wat balen zeg dat je hebt gemist.

Vandaag 30 dagen scan gehad voor de ervaren merrie. Alles ziet er goed en netjes uit *\o/* eind van het seizoen terug.

Bij de maiden (mevrouw zelfstandig en blijf van mijn lijf) die afgelopen weekend is geinsemineerd heb ik wel al een gevoel..

Edit: spelfout verbeteren werd versturen. Foto moest nog bijgevoegd _-:(
Afbeelding

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:53

Gefeliciteerd aan iedereen die al een drachtige merrie hebben!

Ik moet wachten tot juli tot de hengst terug komt van training voor mijn merrie mag daten... dus ik kijk ongeduldig toe tot ik uberhaupt op de wachtbank mag toetreden. Had graag een wat eerder veulen gehad maar op Ijsland beginnen ze vaak later met het seizoen, iets met dat het daar langer koud blijft enzo denk ik....

Wel wordt Perla dit weekend of volgend weekend uit haar huidige kudde gehaald, want het plan is dat die groep naar een heel groot zomerstuk gaan waar ze pas in het najaar weer worden opgehaald, en zij moet natuurlijk beschikbaar zijn voor verhuizing naar de hengst. Ik hoop dat ik dan weer een paar foto's en/of een filmpje van haar mag ontvangen <3

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:55

Gefeliciteerd Myrthee_.
Hier vandaag ook gescand met ongeveer 33 dagen en een kloppend hartje gezien.
Nu kan ze lekker de wei op tot september en dan nog een keer kijken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:40

Pomski Fijn met 2 merries op het wachtbankje. Spannende tijden. Wanneer mag je scannen?

Crazy_funky oww met 2 al op het wachtbankje. Hopelijk beide drachtig. Willen je andere merries al hengstig worden?

Paint_lover Ze ovuleert dus vlot met kleinere eitjes. Hopelijk deze ronde drachtig en maar 1 vruchtje.

Kabayo hopelijk woensdag een goeie scan bij Zilver. En hopelijk kun je idd nu alles regelen voor de hengst verkocht is.

Janinevv Balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk volgende ronde meer succes.

Kevinsky Balen dat ze niet drachtig is en ze snel geovuleert heeft. Hopelijk volgende ronde meer succes

Jaydee_wp welkom weer. Welke combinatie heb je gemaakt?

Mooney hoe oud is je hengst? Hopelijk is ze toch netjes drachtig

Myrthee Fijn dat de 30 dagen scan goed was *\o/* . Ben benieuwd naar je maiden of ze drachtig is.

Deracine spannende tijd zo voor je. Nog even wachten dus ook voor ze gedekt kan

Carika Fijn dat de scan goed was *\o/*

De veearts is woensdag weer komen scannen. 3 van de 5 zijn drachtig. Degene die niet drachtig zijn waren merries door Santos gedekt. Ik denk dat hij nog net wat te jong is om al te bevruchten dus proberen volgend jaar opnieuw met hem. Er zijn wel 2 merries nog gedekt en wachtende op de 18 dagen scan 4 juni. Maar verwacht er niet veel van. Cooper daarentegen is wel vruchtbaar gebleken en heeft zijn eerste merries drachtig *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:43

Gefeliciteerd!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:46

Nieky gefeliciteerd !!
Cooper is gaaf. Jammer van de andere hengst.

Mijn merrie vandaag weer naar de hengst gebracht, op naar een nieuwe ronde !

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:31

Myrthee. Dat ziet er veelbelovend uit!

Nieky. Gefeliciteerd. Balen dat met de andere hengst nog niet gelukt is. Kan idd nog te vroeg zijn. Of de merries werkte misschien toch niet mee. Altijd lastig inschatten.

Janine. Op naar een nieuwe ronde.

Dinsdag wordt sis gescand op dracht. Vindt het zo spannend. Het ging niet helemaal naar mijn zin. Maar soms denk ik toch veranderingen in gedrag te zien. Fingers crossed. Mocht ze niet drachtig zijn, moet ik even goed nadenken wat ik wil. Diepvries per portie is best een dure bedoeling. Maar eerst de scan maar afwachten :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:34

Ik ben doodzenuwachtig voor morgen :=

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:38

mirjamalvaro schreef:
Ik ben doodzenuwachtig voor morgen :=

Fingers crossed

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:40

Nieky jammer dat het jonge hengstje nog niet bevrucht. Hij heeft in ieder geval zn oefening gehad dus volgend jaar snapt ie het spelletje vast vlot. Gefeliciteerd met de 3 drachten!

AM spannend hoor, ik hoop voor je dat het is gelukt (en dat je dan kan vertellen welke hengst het nou is :+ ).

Janine heel veel succes voor je merrie deze ronde!

Mirjam mijn duimen draaien voor je!

Morgen zou Veroon hengstig gespoten kunnen worden maar ik denk dat ik het toch niet ga doen. Ik heb erg getwijfeld maar eigenlijk nog nooit succes behaald met kunst-grepen en dus wachten we gewoon nog maar een weekje langer. Laat zijn we sowieso. Als het goed is wordt ze de week erop toch zelf ergens weer hengstig. We gaan 3 juni scannen hoe dat ervoor staat.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:49

Am horses & Miriam, ik duim voor jullie ❤️

Muronia, de keuze voor geen kunstgrepen begrijp ik heel goed met name als ze normaal gesproken wel goed hengstig wordt.

De hengst die ik gebruikt hebt is ineens niet meer vers beschikbaar en verhuisd naar het buitenland.
Ik ben heel blij dat het in 1 x gelukt is, anders had ik nu last minute een andere moeten kiezen. Ik vind het wel jammer dat de hengst zichzelf hier nu niet meer kan laten zien. Terugdekken als het bevalt wordt dan wel met DV... We zien het volgend jaar wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:09

Carika ik ben even aan het teruglezen maar welke hengst heb je eigenlijk gebruikt? En wat voor merrie heb je?

Claudia begrijpelijk hoor :j Ik doe dat liever ook niet. Hopelijk nu niet te laat :P

Mirjamalvaro ik duim voor je!

Amhorses ook voor jou! Ik hoop ook dat het geslaagd is want ik ben heel benieuwd welke hengst

Nieky gefeliciteerd met de 3 drachten. Fijn dat de hengst bevrucht. Wel jammer van het andere jonge hengstje, volgend jaar maar weer proberen :j

Janine succes met de nieuwe ronde, hopelijk nu met goed resultaat :)

Kevinsky Nahja zeg… das wel heel snel. Wanneer moet je weer scannen. Of spuit je nu hengstig?

Deracine oh dat is laat zeg, in juli pas. Ik hoop dat ze dan gelijk drachtig mag zijn van de eerste poging. Dan is het nog een eind mei, begin juni veulen. Lijkt mij wel lastig zo ver weg een paard kopen, ik zou er geen geduld voor hebben haha

Myrthe fijn dat de 30 dagen scan goed was! Scheelt weer een zorg. Een goed gevoel bij de maiden? Of ? Ze staan wel heel close dus dat geeft wel hoop

Mooney oh wat eng voor jou weer scannen na de horror van vorige keer. Gelukkig alles goed. Gedekt met de bonte van jullie? Vind je dat niet vervelend dat je straks waarschijnlijk een dekkende ruin hebt? Ik durf het nooit aan :o

JaydeeWP welkom! Heb je ook foto’s van de combinatie? :)

Baudyh ja zo hoor je alle verschillen. En er zijn ook zo veel verschillende ervaringen. Leuk om te lezen. Handig dat je zelf kan insemineren

Nog een paar daagjes dan zilver scannen. Blijft toch een gek idee dat Minthe ook drachtig is. M’n ‘veulen’
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:20

Muronia schreef:
Nieky jammer dat het jonge hengstje nog niet bevrucht. Hij heeft in ieder geval zn oefening gehad dus volgend jaar snapt ie het spelletje vast vlot. Gefeliciteerd met de 3 drachten!

AM spannend hoor, ik hoop voor je dat het is gelukt (en dat je dan kan vertellen welke hengst het nou is :+ ).

Janine heel veel succes voor je merrie deze ronde!

Mirjam mijn duimen draaien voor je!

Morgen zou Veroon hengstig gespoten kunnen worden maar ik denk dat ik het toch niet ga doen. Ik heb erg getwijfeld maar eigenlijk nog nooit succes behaald met kunst-grepen en dus wachten we gewoon nog maar een weekje langer. Laat zijn we sowieso. Als het goed is wordt ze de week erop toch zelf ergens weer hengstig. We gaan 3 juni scannen hoe dat ervoor staat.

Ik begrijp je volkomen. Maar je weet dat met diepvries ze het ei eraf spuiten? Dat doen ze standaard

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:24

Ja dat weet ik :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:31

One Million gebruikt carika? Ik hoorde dat die zo goed was verkocht dat ze hem niet meer durven laten te springen?

Komende week weer meerdere spannende scans, succes allemaal!

Ik ben niet zo goed in meeleesposten maken, maar ik lees het wel allemaal.

Nieky heeft ook weer een mooi clubje drachtig, hoeveel veulens fokken jullie ongeveer per jaar?

Kabayo, mooi stel. Hopelijk mooie hartslag te zien bij Zilver.
Ja, die bonte. Ik ben niet zo bang voor een dekkende ruin, ik ken dekkende ruinen die als hengst nooit hebben gedekt en ik ken dekhengsten die na het ruinen zonder gedoe tussen de merries staan. Blijft toch een beetje gokken hoe het uitpakt. Ik heb vooral goed geluisterd naar mensen met rassen waarbij het normaler is om in de kudde te dekken (denk IJslanders of sommige ponyrassen) en vaak zijn die hengsten gewoon prima sociaal en normaal als ze geruind zijn.
En als hij als ruin wel gaat dekken is het mooi dat ze aan huis staan en zonder paarden van anderen erbij, dus dan lossen we het wel weer op met een beetje schuiven in de samenstelling van de groep(en).

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:49

Kabayo, wat gaat de tijd dan snel hé. Kleine Minthe wordt zelf mama. Ik duim voor Zilver.

Ik heb een kwpn merrie van Rousseau en volgend jaar verwachten wij een one million veulentje.

Mooney, ja klopt inderdaad dat las ik ook en op de website staat nu ook alleen nog DV.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:23

Muronia, zo laat in het seizoen is het nog niet toch? Zou dan ook gewoon lekker dat weekje nog afwachten hoor.

Mijn merrie is maandag bevallen van een klein maar gezond en pittig hengstje. Vandaag haar naar de hengstenhouder gebracht om in de veulen hengstigheid te dekken. Word weer een spannende periode.
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:53

Nieky, volgens mij vanaf 5 juni. Ik merk dat ik mij bewust een beetje minder ermee bezig hou uit zelfbescherming. Heb zelfs de filiumapp nog niet geïnstalleerd. Vorig jaar telde ik vanaf dag 1 de dagen af.

Vorig jaar zag ik vrijwel direct aan Hasta dat het gelukt was. Ze was zo moe... Meerdere keren gehoord dat dat niet zou kunnen maar het was wel heel opvallend.
Sinds zaterdag zie ik haar heel veel liggen in haar stal, ik hoop een goed teken!
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:16

Onbekend is onbemind Claudia.
Ieder z’n ding. Ik heb totaal geen moeite met hengstig spuiten en het juist super handig en makkelijk. Maar ieder z’n ding.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:42

Dat is zeker zo baudyh. Kijk, de enige keren dat ik dat heb geprobeerd was bij mn oude merrie die toch al heel moeilijk drachtig werd dus niet gek dat dat ook niet werkte. Voor nu is het denk ik goed dat ik mn gevoel volg. Geeft me ook nog even uitstel he.. klinkt stom maar ik vind het nog steeds doodeng. Als het straks zou zijn gelukt, dan kan ik niet meer terug

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:15

Nieky en Kabayo; het is Knolton Tropicana geworden!
Mijn merrie:

Afbeelding

En de hengst:

Afbeelding

Ze is inmiddels alweer terug dus wachten tot ze gescand kan worden.
Spannend weer! Op naar een mooi seizoen en dat er maar veel gezonde veulentjes geboren mogen worden! <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:10

Mooie combinatie! Gave hengst ook.

Ik dub welke hengst ik moet kiezen voor de merrie met veulen aan de voet. Zit te denken aan haribo. Die staat daar ook.
Moet ik deze week ook wel brengen.