1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:17

Elisa2 schreef:
Niet meer gratis? Wat is dat nu? wat raar zeg...

Wordt het ook niet gratis en live uitgezonden via ClipmyHorse?

Bij mijn weten zijn de meeste hengstenkeuringen/ shows gratis.

Dat werd hoog tijd. Voor nog geen tientje kan je 4 dagen volgen. Een parkeerkaartje voor de Brabanthallen kost al meer. En voor de leden die de kosten van het evenement betalen en er garant voor staan is het gewoon gratis.

fokfanaat

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:18

Helemaal mee eens, nette prijs voor mensen die echt geïnteresseerd zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 14:24

Ik heb het ook gekocht. Voor een tientje wil ik inderdaad wel kijken.
Bij de springhengsten zijn ze aardig kritisch. Er is nog geen enkele door in deze ronde :P

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 15:55

Ik ga eens even wat bijhouden.
5 jury: interessant gefokte hengst. Zwaarmoedig, mist wat jeugd. Onvoldoende voorbeentechniek. Werd niet beter na fout.

10 jury: Meer lengte, springen goede verrichting, voldoet neit aan de selectie veterinaire eisen. Goede springen.

11 Balou du Reventon x Big star.
Hengst met veel body, wel een weke bovenlijn. Beweegt ook erg neerwaarts. Bizar is dat hij op de kleine sprongetjes met veel bascule springt, maar op de oxer blijft hij wat vlak. Springt wel heel makkelijk maar komt wat afdruk tekort.
Jury: Voorbeenstand te ver onder massa, wisselend voorbeen techniek.

12 Balou de Reventon x Harley VDL.
Hengst met veel body maar ook hij heeft een weke bovenlijn. Wel een paard met veel uitstraling. Gaat heel voorzichtig het lijntje door de eerste keer. Zou meer door het lijf mogen springen. Is heel veel aan het bokken :') In het hogere werk komt hij meer door het lijf maar mist daarin weer wat afdruk. Zou een wat betere voorbeentechniek mogen hebben. Oogt aan de hand ook niet heel braaf.
Jury: Goede inzet, soms teveel naar voren gesprongen. Aangewezen.

18 Cape coral Z x Quidams Rubin.
Grootramige hengst. galop zou meer bodem mogen pakken, galoppeert een beetje als een hert. Heeft op de sprong een goede beentechniek, maar zou wat meer omhoog door het lijf mogen springen.
Jury: Meer lossigheid, ook in galop en springen. Meer ophoog springen.

120 Mr. Cornet de Regor x Air jordan Z.
Hele grote hengst (1.74 mtr), langgelijnd, ook wat weke bovenlijn. Galoppeert wat zwaar. Gaat in draf heel wijd achter. Springt redelijk met de schoft omhoog maar zou wat meer door het lijf mogen. Maakt een fout maar springt daarna voorzichtiger. Techniek is niet verkeerd maar hij mist wel iets afdruk.
Jury: Goede galop, springen meer afdruk en kracht. Wisselend in techniek.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:37

021 Carrera VDL x Darco.
Grootramige sjieke hengst. Springt met zeer veel techniek door het lijf, goede bascule met veel afdruk. Beentechniek is wat wisselend, maar opent soms zeer ruim achter. Goede makkelijke galop ook. Wel een groot 'Darco hoofd' :')
Jury:Wat jeugdiger moeten zijn, galop zwaar over. Wat moeite met verkorten.

056 Cumano x Toulon.
Hengst met veel body. Springt met veel afdruk, maar met matige beentechniek. Zou meer mogen openen. Galop is nog wat zwaar.
Jury: Goede galop, na de sprong goed door. Goede afdruk. Aangewezen

086 Ermitage Kalone x Esprilio.
Vos met veel wit, veel body. Springt met de schoft omhoog maar mist soms wat afdruk. Springt heel erg terug op de oxer, blijft wat hangen en neemt de achterste balk mee. Corrigeert zich wel goed. Voorbeentechniek zou beter mogen. Jammer want dit was een favoriet van mij in de eerste bezichtiging.
Jury: Galop mist afdruk, ook in springen. Miste op oxer duidelijk afzet. Bouwde af op de oxer.

087 ERmitage Kalone x Armitage.
Hengst mist wat maat, galoppeert wat zwaar. Maar springt heel fijn door het lijf, goede beentechniek, en opent ruim achter. Galop blijft echter matig.
Jury: Mist wat maat en lengte, wisselend in techniek, mist afdruk.

022 Carrera VDL x Baltic VDL.
Volwassen hengst, oogt sjiek. Toont veel lossigheid in beweging. Springt met heel veel lossigheid. Mist soms iets afdruk op de oxer.
Jury: Springen veel inzet, verloor techniek. Voorbeentechniek wisselend, achter wat moeite om mee te komen.

Opmerking: Deze groep toont opvallend braaf tijdens de uitslagronde, vergeleken met de vorige groep.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:42

Ik vond de 2e Ermitage (X Armitage) beslist ook de moeite waard. Fijn paard. Maar had ook niet gezien hoe klein die was - ook al mag dat niet uitmaken…

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:45

Kendra schreef:
Ik vond de 2e Ermitage (X Armitage) beslist ook de moeite waard. Fijn paard. Maar had ook niet gezien hoe klein die was - ook al mag dat niet uitmaken…

Nja ik snap het ergens, want het moet een vaderdier zijn natuurlijk. Het is wel een heel goed springpaard.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:08

Ik vind het ook meer dan terecht dat er betaald moet worden door niet-leden. Als ik kijk wat ik elk jaar betaal aan het KWPN én wat de kaartjes voor Den Bosch kosten.... Dan is een tientje voor 4 dagen online kijken echt peanuts. Waarom zou dat hele evenement alleen maar door de KWPN leden betaald moeten worden?
Vandaag heb ik niets gevolgd, maar morgen en vrijdag ben ik in Den Bosch aanwezig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:09

Afbeelding
Wie helpt mij even?
Wat betekent die 4-1-3 van de moeder?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 17:21

023 Cavalier Russe Z x Libero H.
Mooi oude merrielijn. Hengst is aardig fris, kan heel goed draven. Galop is oke. Springt met heel veel afdruk maar blijft wat hangen, galoppeert ook niet helemaal lekker door na de lijn. Heeft geen verkeerde techniek maar kan niet helemaal overtuigen, maar dat komt omdat hij wat afgeleid is. Bouwt qua techniek ook wat af op de oxer. Mist wat bascule en springen door het lijf.
Jury: Jeugdige hengst, meer royaler. Lichtvoetige galop, goede techniek, maar is te wisselend.

024 Cavalier Russe Z x Iron man vd Padenborre.
Ook deze hengst heeft opvallend veel beentechniek in de draf. Hengst wordt wat lang in beweging, maar springt met veel lichaamstechniek en lossigheid. Paard mist wel wat front. Gaat te hard het lijntje door waardoor zijn techniek op de oxer wat minder wordt. In rust wordt ie ook wat lang op de oxer, maar wel over de rug. Wisselt uiteindelijk wel veel in techniek, laat zich niet optimaal zien.
Jury: Veel jeugd, goede galop. Springen veel inzet, veel beentechniek. Aangewezen

150 United touch S x Cornet Obelensky.
Paard met veel body. Springt heel los door het lijf, maar heeft soms de staart er teveel op dus dat hindert hem. Galoppeert fijn door na de lijn. Wel nog een beetje een duikboot. Heeft op het lage werk een wisselend voorbeen maar op de hoge oxer springt hij met zeer veel afdruk door het lijf.
Jury: Langgelijnd, valt weg achter schoft. Mist balans in galop, onvoldoende beentechiek en wordt te lang boven de sprong.

153 Untouched x Diamant de Semilly.
Vos met veel wit, heeft ook veel body. Hele goede moederlijn. Paard galoppeert erg matig, wordt heel lang en heeft weinig kracht. Springt wisselend, opent zeer sterk achter. Mist ook wat instelling op de lijn, zou wat meer mogen aantrekken. Laat zich op het laatst wat beter zien, springt met de schoft omhoog, goed voorbeen en met veel afdruk. Oogt heel flegmatiek.
Jury: Goede galop, meer ruimte. Goede inzet, goede beentechiek. Aangewezen
Snap de goede galop niet :')

821 United touch S x Arezzo VDL.
Paard stapt heel vreemd, heel wijd achter, heeft ook een hoekig achterbeen. Mist in galop nog wat kracht. Heeft wel een goede instelling op de lijn, pakt goed aan. Opent zeer ruim achter. Wisselt wel in techniek. Bouwt wat af op de oxer, overtuigd niet.
Jury: envoudige hengst. Veel inzet, veel vermogen. Sprong elke keer goed af. Aangewezen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 18:14

026 Cero Blue TN x Phin phin.
Grote schimmelhengst, oogt jeugdig. Goede makkelijke galop. Springt heel simpel, heeft iets teveel de staart erop dus dat hindert hem wat in zijn techniek. Springt wel makkelijk met veel afdruk door het lijf.
Jury: Lichtvoetige galop, jeugdig. Makkelijk springen met goede afdruk. Goed overzicht. Aangewezen.

027 Cero blue TN x Berlin.
Hengst oogt groot maar is 1.65 mtr. Wel een sjiek dier. Springt met veel lossigheid door het lijf, ook makkelijk. Goede galop ook, met balans. Mag iets meer met de schoft omhoog maar springt gewoon wel fijn. Stapt achter kort lang.
Jury: Weinig sport in moederlijn, week in de rug, springen goede inzet, wisselend in techniek en bascule.

811 Chacco Blue x Diamant de Semilly
Hele beknopte hengst, is ook overbouwd. Springt wat simpel, mist ook echt instelling. Stopt op de lijntje. Leert er wel van. Overtuigd niet. Maakt veel fouten.
Jury: galop weinig buiging in achterbeen, weinig balans. Moeilijk schakelt, weinig go.

034 Chatinue x Calvaro Z.
Hengst met veel body, oogt sjiek. Ik ben aan het bellen maar echt een heel goed paard. Springt echt heel goed.
Jury: Kampioenskeuring aangewezen

035 Chatinue x Diarado.
Nog zo'n sjieke hengst. Wel een iets matige bovenlijn, beetje langgelijnd. Springt met voldoende afdruk maar mist wat lossigheid. Springt op de hoge oxer iets meer met de schoft omhoog maar lijkt echt wat souplesse te missen.
Athletischer mogen zijn, stijf in beweging.

131 Newmarket VN x Ahorn.
Grote langegelijnde hengst, oogt wat grof.
Jury: Royaal ontwikkeld, zwaarmoedig in galop en sprong. Mist wat go en vermogen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:19

De nr 34 Chatinue is echt heel leuk!!!
Ik snap het soms niet, maar dit is echt een compleet paard. Goede galop ( daar mankeert het nogal eens aan vandaag) en makkelijk springen, veel rek.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:21

Kendra schreef:
[ Afbeelding ]
Wie helpt mij even?
Wat betekent die 4-1-3 van de moeder?

Moeder heeft vier veulens gegeven. 1 hengst 3 merries.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 18:27

*044 Comme il faut x Quidams Rubin
Heel best paard dit. Mooie complete hengst. Springt met heel veel techniek en afdruk. Soms iets gebrek aan voorbeentechniek maar dat compenseert hij ruim door zijn vermogen.

103 Kassander vt Roosakker x Chacoon Blue.
Echt een Darco oom te zien, niet echt een knap paard := Wel fijne springtechniek. Goede galop ook. Opent goed achter, zou iets meer over de rug mogen springen.

Hier moet ik het bij laten ben echt te druk nu :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:50

carola schreef:
Ik vind het ook meer dan terecht dat er betaald moet worden door niet-leden. Als ik kijk wat ik elk jaar betaal aan het KWPN én wat de kaartjes voor Den Bosch kosten.... Dan is een tientje voor 4 dagen online kijken echt peanuts. Waarom zou dat hele evenement alleen maar door de KWPN leden betaald moeten worden?
Vandaag heb ik niets gevolgd, maar morgen en vrijdag ben ik in Den Bosch aanwezig.

Oja, zo bedoelde ik het ook niet.

Meer dat de meeste hengstenkeuringen en shows gratis zijn omdat de hengstenhouders graag een zo groot mogelijk publiek willen bereiken meestal.

Mij persoonlijk maakt het niet uit, heb toch CMH.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:27

Er worden maar weinig hengsten aangewezen voor het v.o. Voorgaande jaren waren het er veel meer. Dit is nu dus blijkbaar selecteren dicht bij het gebruiksdoel waarover men de mond vol van heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:51

Heb vandaag eens een rondje gelopen maar het is opvallend hoe weinig stands van hengstenhouders er zijn. Voorheen stond het helemaal vol.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:26

Klopt, alleen een paar grote. Volgens mij ook veel minder ‘genetics bedrijven’. Maar het strodorp is wel veel prettiger om in rond te lopen dan vorig jaar. Toen vond ik het een ramp.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:57

Ik hoop dat er nu eindelijk eens deftig aan de catering is gedacht want jongens dat is me daar toch maar povertjes elk jaar...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:14

s0173957 schreef:
Ik hoop dat er nu eindelijk eens deftig aan de catering is gedacht want jongens dat is me daar toch maar povertjes elk jaar...

Ik ga daar juist voor :D
Een keer wat anders dan friet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:33

En ook beter dan vorig jaar, toen stonden we met 200 man voor de koffie en maalden ze de bonen per kopje.
Maar programma is matig, teveel pauzes tussendoor. Minder paarden in alle rubrieken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:55

Ik neem al mijn woorden terug …. 8 euro!!!!!Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:06

s0173957 schreef:

Dat is het nog steeds. Alleen de prijzen zijn veranderd. Hamburger € 12,00, patat met € 4,30, curry of sate bowl € 14,30….

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:40

Mss maar eens m'n boterhammetjes smeren dan :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:45

Halleluja, kan het nog duurder :wow: