Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 23:11

Vaarwander ze groeien vaak onregelmatig. De ene maand kan er zo 3-4 cm bij komen en de volgende niks of 1. Maar gemiddeld 2 cm per maand is op deze leeftijd niet heel raar lijkt mij.. niet onmogelijk.

Dais pff ik ben niet zo van de poeiertjes en korreltjes. Hier krijgen ze goed hooi en een basisbrok van havens en ze zijn altijd rond genoeg. Check ook even op wormen als ze schraal worden, jonkies zijn erg gevoelig voor spoelwormen (die pak je aan met strongid-p) en dan worden ze ook ribbig, maar dan vaak wel met een soort hangbuik eronder.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:35

Daar zeg je het Muronia, goed hooi.
Ik heb hooi van Venhorst maar de kwaliteit is zo wisselend. Dat ze nu eiwitten te kort komen kan ik me wel iets bij voorstellen, het weidehooi wat ik nu heb is net graszaadhooi. Ik ben al hooi bij gaan halen bij een boer uit de buurt, dat is fijner van structuur (tweede snede), maar bevat ook weinig eiwitten.

Ik ga sowieso ontwormen voor de zekerheid!

En van mij mag het snel voorjaar zijn, dan kunnen ze weer lekker op de wei :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:07

Is je hooi getest Dais? Als het echt arm aan alles is, kun je misschien wat rijker hooi gaan voeren. Als het niet getest is, kun je echt aan het hooi niet zien hoeveel eiwitten en suikers het bevat. Wij (of eigenlijk mijn vader) oogst elk jaar zo rond de 40-50 hectare hooi en verkoopt daar een groot deel van en hij heeft er echt wel kijk op, maar laat het meeste testen en dan komen er soms best verrassende uitslagen. Hoewel hij steeds vaker goed zit met zijn schatting.

Qua groei, waarom “moet” het veulen in die tijd die cm groeien? Groeien gaat zoals Muronia al zegt in golven en met horten en stoten, het is zelden een rechte lijn. En sommige paarden zijn met 3 jaar uitgegroeid en anderen met 7 nog niet. De tijd gaat het leren…

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:46

Gelukkig kan ik af en toe nog even via de camera gluren hoe het thuis gaat <3
Anders had ik meer heimwee gehad

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:46

Ik hou het helemaal niet bij. Druk met de verhuis. Maar Nova gaat goed! Hoefsmid is langs geweest, inentingen gehad en ontwormd deze maand. Ik ben wel aan het overwegen om ze te verhuizen naar een plekje dichter. Maar enkel als er nog veulen/jaarling bij komt. Want ze moet een speel kameraad hebben.

Ik vind de afstand nu zo verschrikkelijk ondanks ze wel goed staat. Moet dit echt heel goed inplannen om te gaan maar is niet altijd even simpel aangezien ik echt een hele middag moet vrijhouden. Ze zou dan met een ouder paardje, die zich enorm ontfermt over die kleintjes, komen te staan en met een veulen vriendje als we die vinden. Vinden we die niet blijft ze gewoon staan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:55

LaDonna75 schreef:
Is je hooi getest Dais? Als het echt arm aan alles is, kun je misschien wat rijker hooi gaan voeren. Als het niet getest is, kun je echt aan het hooi niet zien hoeveel eiwitten en suikers het bevat. Wij (of eigenlijk mijn vader) oogst elk jaar zo rond de 40-50 hectare hooi en verkoopt daar een groot deel van en hij heeft er echt wel kijk op, maar laat het meeste testen en dan komen er soms best verrassende uitslagen. Hoewel hij steeds vaker goed zit met zijn schatting.

Qua groei, waarom “moet” het veulen in die tijd die cm groeien? Groeien gaat zoals Muronia al zegt in golven en met horten en stoten, het is zelden een rechte lijn. En sommige paarden zijn met 3 jaar uitgegroeid en anderen met 7 nog niet. De tijd gaat het leren…

Het hooi is niet getest. Ik ontvang steeds 6 balen (meer opslag kan ik niet kwijt) waarvan het elke keer 2 a 3 verschillende soorten zijn. Daar is niet tegenop te testen. Mijn idee is dus puur gebaseerd op wat ik zie ontstaan (ribben, ondanks onbeperkt hooi). Ontwormen is nu stap 1 en over een paar dagen is deze baal weer op en krijgen ze weer ander hooi en dan kijk ik het weer even aan.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:01

LaDonna75 schreef:

De groei is belangrijk omdat ik zelf lang ben. Ik moet een vorm van ‘zekerheid’ hebben dat zij een bepaalde maat gaat halen. Ik hoop dat ze in deze 8 maanden 15 cm gaat groeien, want anders komt ze te koop…

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:14

Ik herken dat wel Vaarwander. Zelf ben ik ook lang en ik heb ze gekocht als mijn toekomstige rijpaard. De fokker zei dat ze de 1.60m zeker gaat halen, maar ik heb er zelf wel wat twijfels over als ik de tabellen allemaal zo bekijk.

Maargoed, PRE's zijn enorme laatbloeiers dus ik zou er niet van staan te kijken als ze toch nog een heel eind gaat groeien en anders ga ik mennen heb ik mezelf voorgenomen :D

Ik duim voor jou dat je veulen lekker gaat groeien, ze is erg leuk en het zou jammer zijn als ze uiteindelijk toch te klein blijft.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:43

Dais_ schreef:
Ik herken dat wel Vaarwander. Zelf ben ik ook lang en ik heb ze gekocht als mijn toekomstige rijpaard. De fokker zei dat ze de 1.60m zeker gaat halen, maar ik heb er zelf wel wat twijfels over als ik de tabellen allemaal zo bekijk.

Maargoed, PRE's zijn enorme laatbloeiers dus ik zou er niet van staan te kijken als ze toch nog een heel eind gaat groeien en anders ga ik mennen heb ik mezelf voorgenomen :D

Ik duim voor jou dat je veulen lekker gaat groeien, ze is erg leuk en het zou jammer zijn als ze uiteindelijk toch te klein blijft.

Veulens aankopen of fokken is ook super spannend! Je weet nooit helemaal zeker hoe groot ze gaan worden. Mijn veulen was bij de geboorte ook heel klein - 96 cm - dus in principe is ze al wel een flink stukje gegroeid - nu 1.35/1.36 m. Wanneer zij is Augustus op de 1.50 m zit - aldus die 15 cm die ze hopelijk in 8 maanden gaat groeien - dan geloof ik wel dat ze de gewenste maat gaat halen.

Ik hoop dat die van jou ook de gewenste stokmaat gaat krijgen! Ik wist niet dat PRE’s laatbloeiers zijn, maar dan is er zeker nog hoop!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 00:06

Ik begrijp jullie heel goed, ik ben ook lang en voor mij was het ook altijd belangrijk dat ze groot genoeg moesten worden. Het blijft een heel raar idee dat dat nu eigenlijk helemaal is weggevallen voor mij omdat ik niet meer kan rijden, maar ben gaan mennen. Daar hoef ik helemaal geen kasteel voor te hebben, maar uitgerekend de laatste jaren krijg ik alleen maar kastelen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:17

15 cm klinkt voor mij heel veel, maar wellicht is dat anders bij paarden. Mijn C en D pony zijn in die tijd/leeftijd 6 en 7 cm gegroeid (zijn nu bijna 3 en 4 jaar). Mijn 2024 veulen heb ik nog niet gemeten, maar daar heb ik ook geen zorgen over qua maat.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:40

Vanmiddag ben ik samen met een vriendin en de jaarling en veulen wezen wandelen. Aan de zeedijk vlakbij ons huis.
Het was mooi weer dus er was ook veel drukte. We waren er nog niet of er kwamen 10 crossmotoren aan die over de dijk aan het scheuren waren. Ik scheet stiekem wel een beetje in mijn broek, maar ik deed net of het heel normaal was dus dat vonden zij daarom ook :') . Echt geweldig braaf. Daarna vonden ze alles erg indrukwekkend maar ze waren zo ontzettend flink! Ik ben heel trots. Eenmaal thuis hadden we toch zo'n anderhalve kilometer gewandeld en een hele berg nieuwe ervaringen opgedaan. Daarna stonden ze lekker te slapen in de paddock en hun avontuur te verwerken <3

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:41

Dais_ schreef:
Vanmiddag ben ik samen met een vriendin en de jaarling en veulen wezen wandelen. Aan de zeedijk vlakbij ons huis.
Het was mooi weer dus er was ook veel drukte. We waren er nog niet of er kwamen 10 crossmotoren aan die over de dijk aan het scheuren waren. Ik scheet stiekem wel een beetje in mijn broek, maar ik deed net of het heel normaal was dus dat vonden zij daarom ook :') . Echt geweldig braaf. Daarna vonden ze alles erg indrukwekkend maar ze waren zo ontzettend flink! Ik ben heel trots. Eenmaal thuis hadden we toch zo'n anderhalve kilometer gewandeld en een hele berg nieuwe ervaringen opgedaan. Daarna stonden ze lekker te slapen in de paddock en hun avontuur te verwerken <3
[ Video ]

Wauw, wat stoer! Wat zijn ze braaf zeg

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:01

Ze waren echt heel braaf :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:11

Dais wat braaf en wat goed zulke positieve avonturen. Dan hebben ze even weer iets om over na te denken.

Syl was vandaag heel erg flink! We gingen oefenen met trailerladen met mijn 4-jarige merrie en Syl stond wat te drammen op stal. Dus weet je wat? Dan mag jij ook wel even jongedame. Nou dat viel echt niet tegen, dappere meid <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:13

Geweldig, ik oefen ook met die jonkies.

De 3 hier doen het super. Vd week bij de smid geweest.

Geprobeerd wat foto's te maken. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:08

Dais_ wat leuk! Ik kan niet wachten totdat ik ook weer een rondje kan gaan wandelen.

Muronia ooh wat knap! Dan vertrouwd ze je al goed! Wil ik ook binnenkort met die van mij gaan oefenen.

Mirjamalvaro dat ken ik, proberen een foto te maken :=

Hier heb ik de dame sinds 3 nachten apart van haar moeder gezet. Merkte aan Poppie dat ze wat meer rust wilde zonder haar kind de hele tijd om haar heen. Zij vond het ook meteen prima alleen Fiore die was de tweede dag echt boos := aan het schrapen, hinniken en bokken in de stal. Terwijl ik ze alleen even opsluit om te eten, daarna gaat de staldeur open en kan ze lopen waar ze wilt.. Poppie kan ook een stukje naar buiten 's nachts. 'S ochtends duikt ze wel meteen naar de melkbar, gek paard.

Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:36

Vaarwander: Ik snap het dat je wilt dat ze zeker groot genoeg voor je word. Wel heel vervelend natuurlijk. Ik zou misschien wachten. Ze kunnen nog altijd plots veel groeien.

Dais_: PRE's zijn inderdaad wel wat laatbloeiers. Of ja heb ik vaak gehoord al. Hopelijk komt die ook groot genoeg :) Zo flink dat die mee wandelt.

Muronia: wat knap van Syl. Zo hup de trailer op. En je zit echt wel wat een reus ze is.

mirjamalvaro: Gezellig clubje zo.

Hier zal ik eindelijk weer wat meer tijd hebben. We zijn klaar met onze verhuis dus weer meer tijd voor alles bij te houden. Gisteren weer bij Nova op bezoek geweest en ook besloten om Nova dichter bij huis te zetten. De 15de gaan we ze gaan halen. De afstand was voor mij toch wel een grote drempel voor mij. Ik was echt zo blij om haar weer te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:45

Ik wil me ook even voorstellen.
Unique is een 6 maand oude merrieveulen van One million uit een samba hit x Rubinstein moeder. Erg leuk sociaal en knuffelig veulen. Vorige week zijn mijn paarden naar een nieuwe stal verhuisd en ze zal volgende maand gespeend worden. Ze zal hier met 3 Friezen veulens die paar maanden ouder zijn opgroeien. Hele jaar door hebben ze hier veel ruimte.

Afbeelding
Net geboren
Afbeelding
Periode dat er veel getwijfeld werd of ze wel echt zwart was haha

Afbeelding
Foto van vandaag met een nieuw vriendinnetje. Unique rechts

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:51

Wat een schatje <3 @anoushka

Ik blijf hier veel bang hebben dayt ze niet genoeg gaat groeien. Ze is nu 1m21 en bijna 11 maanden ... ik hoop zo dat ze nog groeit ... ik begin de moed een beetje te verliezen. Papa en mama waren 1m46 maar door slecht eten in de opfok een achterstand opgelopen van enkele maanden. Ik ben al verteld geweest dat dit wel goed komt. Maar ergens blijft het toch gewoon knagen ... ;( het ligt nogal zwaar op mijn schouders..

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:28

Moeilijk idd. Ze is flink overbouwd dus er is hoop. Maar denk dat het eerder 1m30-1m35 wordt dan 1m40.

Groeiachterstanden als veulen worden soms moeilijk of niet ingehaald.

Ze zal sowieso veel tijd nodig hebben.

Welkom Anoushka, leuk veulen.

Hier moeten we ook stilaan serieus over afspenen beginnen denken.
Zouden we dus eens met de trailer moeten oefenen.
Maar den hof is een gigantische modderboel. Zelfs de 4x4 reed zich vast :') .
Dus even wachten op opgedroogde grond.
Veulen huppelt rond en gezond rond, maar moeder begint nu wel in te teren.
Dat de lente maar gauw komt.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:58

Welkom nieuwelingen.
Momenteel echt te weinig tijd om veel te reageren. Lees alles wel.
Zie vooral heel vaak knappe veulens en bijna jaarlingen. Wat gaat de tijd toch hard.

Wbt groeien. Lootah heeft een tijdje stil gestaan en is de laatste maand ineens weer 5 cm gegroeid. Die zit met 9 maanden op 1.37m
Een fikse achterstand , heeft ook de tijd nodig om te herstellen. Mijn nu rijpaard heb ik zelf gefokt. Na overlijden van t paard waar hij mee stond naar een kleinschalige opfok gebracht. Met een week opgehaald met spier bevangen en hele week dus zo goed als niet eten.

Arme dier heeft de eerste week bijna alleen maar gelegen in de box. Die heeft van die ene week zo enorm moeten bijkomen en dat was geen 2 weken maar maanden voordat dat weer goed was. Dat is zo'n enorme aanslag op zo klein lijfje. Dus misschien beter voor jezelf om een periode niet te meten en gewoon te genieten van haar zonder voor jezelf zoveel druk op de stokmaat te leggen , terwijl ze nog moet bijkomen van alles.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 00:00

Ik zou het voorjaar eerst eens afwachten Sentir. Gras en zon doen wonderen. De winter (kou) vraagt vaak al zoveel energie van ze dat ze wat minder groeien in de hoogte :j

Onze knul is nu met 7 maanden 1.14
Ook hij is het leven begonnen met een intense achterstand. Ik vermoed dat hij van het voorjaar weer de lucht in schiet als onkruid :j
Zo in de winter zie je vaak dat ze wat stagneren in de groei.

Kijk even *\o/*
Is toch bizar hè? 1 week oud VS nu.
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 00:33

Y'ur is ook echt wel een wonderlijk verhaal hoor! <3

Sentir, zou je ze niet willen houden als ze eventueel te klein blijft? Ik heb mezelf voorgenomen te gaan mennen als ze te klein blijven :')

Ik heb vorige week eens de jambette geoefend met Lunera, maar ze werd heel driftig van de snoepjes dus ik was al snel gestopt. Vandaag in de paddock wees ik naar haar been en gaf het stemcommando en ze tilt zo haar voorbeen op. Noujaaaa, zo knap <3 _/-\o_ Wat een belachelijk slim beestje :j

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:12

@dais_ ze gaat bij mij niet weg! Klein of niet. Als ik dat doe wordt het een fokmerrie en dat leven gun ik haar niet. :j dan maar hier lekker ravotten als weidemaatje/trail aan de hand paard. Of paardje voor mijn vriend.

Toen ze nog op de opfok stond was er enorm veel vraag naar haar... ze was nog geen 4 maand of mensen waren al aan het praten over welke hengst je er zou moeten op gooien... brrr... ik wacht wel tot ze volledig is uitgegroeid. En dat is nog een dikke 6 a 7 jaar.

@thiaro in het begin toen ze verhuisd was was er vanachter een 5 a 10cm (ruime marge want ik had toen verkeerd gemeten) verschil met de schoft. Ondertussen heeft ze dat wel bijgetrokken.

Ik hoop ze in maart samen met haar vriendje op de wei te kunnen zetten. En snachts binnen. We zitten in wolf riskant gebied. Alleen moet ik de weide dus nog wolfwerend maken en de palen herstellen.

Het is ook mijn eerste veulen, dus mss maak ik me gewoon enorm snel zorgen :')