Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LaDonna75 schreef:Is je hooi getest Dais? Als het echt arm aan alles is, kun je misschien wat rijker hooi gaan voeren. Als het niet getest is, kun je echt aan het hooi niet zien hoeveel eiwitten en suikers het bevat. Wij (of eigenlijk mijn vader) oogst elk jaar zo rond de 40-50 hectare hooi en verkoopt daar een groot deel van en hij heeft er echt wel kijk op, maar laat het meeste testen en dan komen er soms best verrassende uitslagen. Hoewel hij steeds vaker goed zit met zijn schatting.
Qua groei, waarom “moet” het veulen in die tijd die cm groeien? Groeien gaat zoals Muronia al zegt in golven en met horten en stoten, het is zelden een rechte lijn. En sommige paarden zijn met 3 jaar uitgegroeid en anderen met 7 nog niet. De tijd gaat het leren…
LaDonna75 schreef:Is je hooi getest Dais? Als het echt arm aan alles is, kun je misschien wat rijker hooi gaan voeren. Als het niet getest is, kun je echt aan het hooi niet zien hoeveel eiwitten en suikers het bevat. Wij (of eigenlijk mijn vader) oogst elk jaar zo rond de 40-50 hectare hooi en verkoopt daar een groot deel van en hij heeft er echt wel kijk op, maar laat het meeste testen en dan komen er soms best verrassende uitslagen. Hoewel hij steeds vaker goed zit met zijn schatting.
Qua groei, waarom “moet” het veulen in die tijd die cm groeien? Groeien gaat zoals Muronia al zegt in golven en met horten en stoten, het is zelden een rechte lijn. En sommige paarden zijn met 3 jaar uitgegroeid en anderen met 7 nog niet. De tijd gaat het leren…
Dais_ schreef:Ik herken dat wel Vaarwander. Zelf ben ik ook lang en ik heb ze gekocht als mijn toekomstige rijpaard. De fokker zei dat ze de 1.60m zeker gaat halen, maar ik heb er zelf wel wat twijfels over als ik de tabellen allemaal zo bekijk.
Maargoed, PRE's zijn enorme laatbloeiers dus ik zou er niet van staan te kijken als ze toch nog een heel eind gaat groeien en anders ga ik mennen heb ik mezelf voorgenomen
Ik duim voor jou dat je veulen lekker gaat groeien, ze is erg leuk en het zou jammer zijn als ze uiteindelijk toch te klein blijft.
Dais_ schreef:Vanmiddag ben ik samen met een vriendin en de jaarling en veulen wezen wandelen. Aan de zeedijk vlakbij ons huis.
Het was mooi weer dus er was ook veel drukte. We waren er nog niet of er kwamen 10 crossmotoren aan die over de dijk aan het scheuren waren. Ik scheet stiekem wel een beetje in mijn broek, maar ik deed net of het heel normaal was dus dat vonden zij daarom ook. Echt geweldig braaf. Daarna vonden ze alles erg indrukwekkend maar ze waren zo ontzettend flink! Ik ben heel trots. Eenmaal thuis hadden we toch zo'n anderhalve kilometer gewandeld en een hele berg nieuwe ervaringen opgedaan. Daarna stonden ze lekker te slapen in de paddock en hun avontuur te verwerken
[ Video ]