Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:16

Maar Anya, als jij gewoon als uitgangspunt neemt : Ik wil een goed sportpaard fokken, dan kan je alle kanten op!

En als het veulen dan drie is en het blijkt een goed sportpaard te zijn. Dan neemt het kwpn het dier ook! En dan is het toch weer een kwpner Haha! Haha!

Want het kwpn is eigenlijk een verzamelstamboek van vele grote stamboeken!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:19

Ik denk dat Anna best een KWPN hengst aan zou kunnen raden hoor Tong uitsteken. Er zijn er zat die volgens haar theorie deugen .
Sarabande zal iemand minder snel een Shagya (zo wel goed Tong uitsteken) aanraden, gezien zij ook minder kennis heeft van die bloedlijnen, waarom zou je dan zomaar loos iets roepen. Dan geef je nog geen goed advies Tong uitsteken. Kan ik ook wel roepen dat shetlander Henkie van de Oostwal enorm goed zou passen bij de Fries van Barb. Ik roep maar iets. Dat raakt kant nog wal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:21

Pipo schreef:
Maar Anya, als jij gewoon als uitgangspunt neemt : Ik wil een goed sportpaard fokken, dan kan je alle kanten op!

En als het veulen dan drie is en het blijkt een goed sportpaard te zijn. Dan neemt het kwpn het dier ook! En dan is het toch weer een kwpner Haha! Haha!

Want het kwpn is eigenlijk een verzamelstamboek van vele grote stamboeken!

Weet je wat ik nu zo grappig vind...
Ik heb nu al meer info over hoe het zou kunnen zitten met sportpaarden en fokken dan in al die heel specifieke "dit stamboek is beter" onderwerpen. OK dan! Terwijl ik alleen een discussie probeer te starten hoe je F&A ook voor leken toegankelijk en overzichtelijk kunt houden.

Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:23

Ik heb een kwpn deken, 2 kwpners waarvan 1 A register, en rij ook nog eens 2 kwpners..............Dus ik weet niet of ik wel zo objectief ben Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:24

Pipo schreef:
Ik heb een kwpn deken, 2 kwpners waarvan 1 A register, en rij ook nog eens 2 kwpners..............Dus ik weet niet of ik wel zo objectief ben Haha!

Whahaha ik heb een inteelt veulen (met heel veel amor erin) en een Ecrasiet-merrie.
Ik heb inmiddels wel een mening over Amor-karaktertjes Haha! Boos! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-03-04 03:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:27

Anya"]
[quote="Pipo"][quote="Anya schreef:

Een topic starter die vraagt om een KWPN-hengs-advies is toch heel specifiek?
.

Er word op dat moment nog niet gevraagt kwpn, er word gevraagt om een sportpaard. En zoals je weet, staat het kwpn open voor ook buitenlandse sportpaarden

Dus een sportpaardenfokkerijadvies.............
[/quote]

Ja dat klopt Pipo. Want (nogmaals als hypothetische fokker) weet ik niet veel over al die verschillen.

Is het dan zo moeilijk om te vragen de vraag te specificeren. Bijvoorbeeld door te zeggen (of je nu Anna, Sarabande op Pietje Puck heet): beste Anya, je vraagt een advies bij je merrie. Weet je wel dat er veel verschillende fokmogelijkheden zijn, die verder reiken dan het KWPN. Ben je daar ook in geinteresseerd?

Dat scheelt toch een boel gedoe lijkt me. Al naar gelang het antwoord kun je dan gerichte adviezen geven. En je kijkt toch ook naar de eigenschappen van de merrie zelf?

Bijvoorbeeld ik kan me zo voorstellen (weet niet of dit klopt hoor) dat als ik aangeef dat mijn merrie een ouderwetse billenpartij heeft een groninger paard niet direct voor de hand ligt als ik die billenpartij liever probeer te veranderen...

Kortom...het gaat mij erom dat jullie (in het algemeen gesteld) fokkers je kennis kunnen inzetten om...

1. het eigen product aan te prijzen als het enig zaligmakende.
2. samen gericht kunnen kijken wat in die specifieke situatie goed zou kunnen zijn rekening houdend met de vraag van de topicstarter.

I have a dream:
1. Anna raadt iemand een KWPN-hengst aan
2. Sarabande raadt iemandt een Shaiga-arabier (schrijf je dat zo goed?) aan.
(de namen kunnen vervangen worden door namen van andere F&A-bokkers uit de 'kampen').

Gewoon omdat dat een goede keus zou zijn!
Wat een ontzettend tof forum zou dit dan kunnen worden.

[/quote]

OK dan!
ben blij dat ik a-welshjes heb..geen problemen met andere stamboeken...
zou een optie zijn alleen welshjes (A, B en cobs) Clown
zijn die problemen opgelost Haha!
Laatst bijgewerkt door Alane op 11-03-04 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:27

Anoukie schreef:
[
De laatste pagina's getuigen imo alleen maar meer en meer dat er wel dege sprake is van kampvorming, Desiree (en anderen waaronder Sprintje) nemen het op voor Pipo en Lovely neemt het op voor zichzelf. Die heeft hardop uitgesproken dat ze iets met (of tegen, whatever) Pipo heeft.

Oftewel: eerlijkheid en openheid wordt nog steeds afgestraft. Sorry de beerput is reeds opengetrokken met de vraag om die openheid en nu wil men toch dat die put weer gesloten wordt? Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn?

Waar ik wat moeite mee heb (nu we toch open en eerlijk zijn) is dat Sjuim in een post helemaal afgebrand wordt door Pipo, op een manier waar normaal gesproken op zijn minst een UN gegeven zou worden. Waar ik normaliter een pb voor naar Pipo zou sturen om te vragen waar ze nu weer mee bezig is (en ik geef toe, dat zou geen aardige pb zijn). En waar nu even overheen gewalst wordt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En weet je, dat snap ik dan niet. Kan iemand mij dat dan uitleggen?
[/quote]

Forget it, no way! Ik heb zelf immers ook heftige discussies gehad met Pipo, nou, zeg maar gerust ruzie. Ik zit in helemaal niemand z'n kamp, maar ik zie dat iemand wel op een onterechte manier bejegend wordt. En dan hou ik niet mijn mond. kom op zeg, de laatste die je daar wel van kunt beschuldigen ben ik wel!

Overigens, Pipo weet ook hoe ik denk over haar woorden over Sjuimpje. en zelf heb ik niets tegen Sjuimpje.

Eerlijkheid en openheid mag zeer zeker. En ik vind OOK dat je best ongezouten de waarheid mag zeggen. En ik denk dat dat mogelijk is op een gefundeerde EN beschaafde manier. En dan kan de tegenpartij best een paar steken voelen (dat is evident bij negatieve kritiek), maar dat gebeurt het tenminste op een EERLIJKE manier. Maar niet door rotopmerkingen te maken die niet eens op waarheid berusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:45

Desiree en ik hebben inderdaad nogal uiteenlopende ideen over autochtonen, en meestal discusseren we ook alleen daarover!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:48

Pipo schreef:
Desiree en ik hebben inderdaad nogal uiteenlopende ideen over autochtonen, en meestal discusseren we ook alleen daarover!

Juist ja, en dat is behoorlijk hard tegen hard. Maar moet ik nu gelijk een pesthekel hebben aan pipo daarom?

Kijk, en DAT is nou het verschil tussen mij en een hoop andere mensen hier op het fokkerijforum! *LOL*
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-03-04 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:49

Dus het voorstel om gewoon wanneer iemand met een merrie komt de vraag stellen of de hengst uit hetzelfde stamboek moet komen of uit een ander, gewoon voor de duidelijkheid en om moeilijkheden te voorkomen, blijkt al tot problemen te leiden.
Ter verduidelijking voor Anya:
Als je een KWPN merrie hebt en je dekt met een niet KWPN hengst uit een erkend stamboek dan moet dat veulen als driejarige een vrij pittige veterinaire keuring en een prestatie laten zien voordat het ingeschreven kan worden.
Als het veulen van een niet erkend stamboek komt dan wordt het niet ingeschreven alleen in een soort bij hulpboek.
Als het van een KWPN hengst komt kan het als 3 jarige gewoon in het stamboek ingeschreven worden de veterinaire keuring en prestaties zijn dan eigen keuzes.
Het is dus best belangrijk om vooraf aan een potentiële fokker te vragen wat de eigen keuze is.

Nostalgist__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:49

Ok schijnbaar mag je hier je hart luchten, ben er nog niet zo lang maar:

- ik persoonlijk word redelijk gek van ceasario. Ongelofelijk hoe deze man constant zijn eigen stokpaardjes tevoorschijn tovert, op de meest onrelevante momenten. Vreemde karakterstructuur. Ook het constant met knipoogjes opsommen van one-liners, en zoek het vervolgens maar uit, waanzinnig. Ook de constante herhaling en de drammerigheid waarmee dit gepaart gaat is met geen pen te beschrijven. Geen enkele toegevoegde waarde. Geef je mening en dan punt. Dat anderen er anders over denken is toch prima.
- Wat betreft Anna42, prima allemaal, verwacht alleen niet dat ik het ga lezen. Ben niet dom maar pfffffff. Daarbij ben ik nog niet bijster onder de indruk van de resultaten van deze fokfilosofie, maar ja wat niet is.....Maar ik neem aan dat een dergelijk forum bedoelt is om iedereens mening te ventileren dus ook de anna 42 theorie
- wat mij dan wel weer stoort is dat er dan "volgelingen" opduiken die vervolgens tekeer gaan bij een tegenargument. Beetje sekte gedrag.
- CGJ, wel lachen, ik lig er niet wakker van
- Sarabrande. Tja, redelijk lange tenen geloof ik. Nou en, laat dan gaan toch
- Verder reageren er wel lui alsof ze net bij Frans Bauer uit de woonwagen zijn gestapt. Tja, dat is niet anders. Openbaar forum he, bevalt het niet, moven maar. Gesloten forum starten. Maar ja dan zal het wel een saaie boel worden.

Verder is het op FA ook zo (net als in real FA life!) dat het een en ander nogal tendensieus gebracht wordt, met een hoop "tussen de regels door gesuggereer" wat veelal verkeerd (of niet) geïnterpreteerd wordt.
Maar dit zijn allemaal constateringen, en geen oplossingen. Die zie ik ook niet, gezien karakterstructuur van mening deelnemer. Kan me alleen maar indenken dat er meer "moddy's" aangesteld worden die harder optreden en sneller ingrijpen wanneer de grens van het onbetamelijke benaderd wordt.,

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:51

sarabande schreef:
Het is dus best belangrijk om vooraf aan een potentiële fokker te vragen wat de eigen keuze is.

En dat hangt nauw samen met het fokdoel. Is het voor de verkoop, prestatie, voor de hou, om later fijn en veilig mee buiten te rijden, voor de fok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:52

Desiree schreef:

En dat hangt nauw samen met het fokdoel. Is het voor de verkoop, prestatie, voor de hou, om later fijn en veilig mee buiten te rijden, voor de fok?

Juist! En dat heeft dus NIETS te maken met een stamboek!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:54

Ja Desiree dus waarom niet die vraag stellen, dan kunnen ook de meest passende antwoorden gezocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:55

CGJ kan af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Maar een minuut daarna moet ik weer verschrikkelijk lachen om hem.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:59

Desiree"]
[quote="sarabande schreef:

[/quote]

Dat zou ook een zeer adequate vraag zijn!
De toevoeging van Sarabande over keuringen is ook een zinvolle toevoeging. Gecombineerd met deze vraag.

Bijvoorbeeld: wil ik een leuk paard voor eigen gebruik. Dan zal het papier me aan de billen oxideren. Dan laat ik me graag adviseren over ALLE mogelijke leuke combinaties.

Wil ik een paard dat ik later makkelijk kan verkopen (maar waar ik geen giga-bedragen voor verwacht). Dan wil ik liever niet alle kosten voor keuren en voorbrengen en weet ik veel maken (nog afgezien van het feit dat ik niets weet van keuren en voorbrengen). Dat zou ik persoonlijk dus niet willen. Dus mijn fokdoel zou in dit geval bepalen of ik voor KWPN kies of open sta voor andere mogelijkheden.

(ik ben ooit het papier van B'elanna 6 maanden kwijt geweest omdat het door de vorige eigenaar gefokte veulen van Ronaldo is en Lanna dus bij de Oldenburgers bijgeschreven moest worden). Dat zou IK nogmaals niet willen.

Uit pure gemakszucht en financiele overwegingen zou ik dan kiezen voor een KWPN-er (als mijn fokdoel mogelijke verkoop zou zijn). Ik ga ervan uit dat tussen al die KWNP-hengsten dan wel een geschikte keus zou zitten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:00

Iedereen heeft z'n goede en kwaaie kanten. Je moet in staat zijn om beide te kunnen zien. (hoewel ik niet kan ontkennen dat ik bij een enkeling daar OOK veel moeite mee heb hoor, maar TOCH lukt het me)! Haha!

Nostalgist wist het al zo mooi op te merken, bepaalde eigenschappen van mensen. Sja, nobody is perfect. MAar om dan gelijk een hele persoon af te keuren, dat is toch niet nodig? Hij/zij is er toch niet slechter om?

OVerigens stel ik die vraag altijd als eerste, als iemand een bepaalde hengst zoekt. WAt is je fokdoel? WAt zou je willen verbeteren in je veulen wat je bij je merrie als tekortkoming ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:03

Anya schreef:

Wil ik een paard dat ik later makkelijk kan verkopen (maar waar ik geen giga-bedragen voor verwacht). Dan wil ik liever niet alle kosten voor keuren en voorbrengen en weet ik veel maken (nog afgezien van het feit dat ik niets weet van keuren en voorbrengen). Dat zou ik persoonlijk dus niet willen. Dus mijn fokdoel zou in dit geval bepalen of ik voor KWPN kies of open sta voor andere mogelijkheden.

.

Dit bovenstaande heeft alleen betrekking op wanneer je je merriestam wil voortzetten en dus een merrie wil voorbrengen op de keuring. Of je moet een ggk dekhengst willen fokken.

De sport geeft minder om het stamboek, die geeft om goede vaders. Waar ze dan ook zijn ingeschreven!

En wat ik al eerder zei: Als je gewoon een goed paard wil fokken en deze blijkt goed te zijn dan zal het kwpn deze ook nemen! Daar heb ik nog wel wat voorbeelden van.

Dat kost je een PROK keuring ( soort van aankoopskeuring, iets duurder alleen) en je moet de EPTM of IBOP test doen. Mijn mening is dat ik uberhaupt niet met een merrie wil fokken als ze niet aan de bovenstaande eisen voldoet. Dus maakt het wat dat betreft niet uit of ze nou een kwpn goedgekeurde vader heeft of een vader uit een van de andere stamboeken. Als ze goed is, dan neemt het kwpn haar wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:05

en nu wordt er dus een discussie gevoerd hoe het KWPN te promoten in een mogelijk topic...
er is ook leven zonder KWPN....hoeveel kwpn-ers staan er nog in het veulenboek omdat men niet de moeite heeft genomen voor stamboekopname (merries)?
Niet elk veulen is een merrie.....
en het KWPN is niet heilig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:06

Nope. Heilig, dat ben alleen ik!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:11

Alane schreef:
en nu wordt er dus een discussie gevoerd hoe het KWPN te promoten in een mogelijk topic...
er is ook leven zonder KWPN....hoeveel kwpn-ers staan er nog in het veulenboek omdat men niet de moeite heeft genomen voor stamboekopname (merries)?
Niet elk veulen is een merrie.....
en het KWPN is niet heilig

Nee joh...
volgens mij is er een discussie hoe je de kennis van mensen kunt inzetten voor een goed advies.

En volgens mij komen er opeens heel goede en zinvolle adviezen van meer kanten boven tafel die je kunnen helpen om (soms pragmatisch en soms op andere gronden) te kiezen. Wat dat betref zou dit wel een spit naar een ander topic kunnen zijn. Ware het niet dat het mij juist ging om de inzet van de/alle 'kennis der kampen'.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:15

Nostalgist__ schreef:
Ok schijnbaar mag je hier je hart luchten, ben er nog niet zo lang maar:

- ik persoonlijk word redelijk gek van ceasario. ,

Dat is dan wederzijds daar ik denk met een persoon van doen te hebben die me overkomt als een voyeur met een nobody profiel.
Terwijl nostalgy en vele anderen me blijkbaar menen te kennen anders dan onder een "alias".
Laatst bijgewerkt door ceasario op 12-03-04 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:15

Ok, ik merk dat we hier afdwalen.
Maar de suggesties die hier gedaan worden bij een warmbloed paard ligt anders dan bij een ras.
Een ras is fokzuiver en bij een warmbloedpaard heb je de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende stamboeken vs. rassen met veel veredeling.
Ik noem als voorbeeld dit topic [FA] Onderwijs mij.... Knipoog

Hierin werd gevraagd om advies, het moest een hengst worden die iets toevoegd aan de merrie.
De meeste bokkers weten vanuit hun ervaring iets te vertellen over een hengst en meestal wel zo dat ze dat kunnen beargumenteren.
En wat ook heel belangrijk is dat ik noem een petraaken of een Zannekin bijvoorbeeld kunnen vertellen waar deze hengsten staan.
En Ceasario is naar mijn weten ook heel goed op de hoogte van buitenlandse hengsten.
Het KWPN is onder andere groot geworden door 'buitenlands bloed' zoals we ook vaak op Bokt kunnen lezen.
Inderdaad maakt het er voor ons als bokkers er niet gemakkelijker op als er zoveel hengsten zijn.
Maar des te meer kan je je oriënteren op een hengst wat bij de merrie past en daarbij kent de fokkerij in mijn visie geen grenzen.
Het KWPN staat ook open voor nieuw bloed, ik neem een voorbeeld aan Eurocommerce vancouver, nieuw bloed voor de Nederlandse fokkerij.
Daar willen we een sportpaard van maken, die ingediënten hebben we nodig om het KWPN groot te houden.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:27

Pipo schreef:
CGJ kan af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Maar een minuut daarna moet ik weer verschrikkelijk lachen om hem.

Doorgaans sla ik die eerste minuut over, prachtig! En met het feit dat hij een uitgesproken mening heeft heb ik in dit geval niet zoveel moeite, omdat ik weet dat hij het in het "echte" leven waarmaakt. En daar twijfel ik bij sommige anderen nog wel eens aan, grotere woorden dan daden/wapenfeiten! Maar dat is ook een beetje het nadeel van internet. En dan komen we weer terug op wat al vaker is genoemd in dit topic: de meeste mensen op Bokt kennen elkaar alleen van de gedane uitspraken, en vormen daardoor een mening over de ander. En dáár gaat het vaak fout, omdat dit nogal eens een vertekend beeld oplevert. Met een gevolg dat vaak de "aanhangers" het voor diegene proberen op te nemen en dan is het al snel weer "ouderwets gezellig"... Scheve mond

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:58

MissHIS"]
[quote="Pipo schreef:

Doorgaans sla ik die eerste minuut over, prachtig!
[/quote]
Ik vindt het ook echt fantastisch. Lig hier soms zowat krom achter de computer Haha! OK dan!
Een beetje humour moet kunnen op bokt moet kunnen men moet het niet allemaal zo zwaar persoonlijk opnemen!