Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:55

Vulina schreef:
Nou, ik zette eergisteren 2 Jonge paarden op de foto, beide goed. Zo had ik het er even met de dierenarts over.. Die zei; je wilt niet weten hoeveel GP paarden KS hebben en totaal geen klachten hebben, en voor bakken geld verkocht worden..

Omdat die gereden worden door ruiters die snappen hoe ze een paard over de rug moeten laten lopen. En dan hoef je geen last te hebben.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:14

Elisa2 schreef:
splenius schreef:
Zelf heb ik veel ervaring met paarden die KS hebben.
Een keer een 2.5 jarige merrie gekocht.
Rug niet op de foto gezet omdat het paard super kon bewegen los in de rug en zeker ook geen lange rug.
Als 3 jarige op de foto gezet paard had nog niets gedaan had KS.
Een andere merrie in dezelfde moederlijn.
Ook KS zonder dat er al iets mee gedaan was.
Een ruin uit dezelfde moederlijn liep al ZZL op de foto ook KS.
Deze paarden kwamen allemaal uit dezelfde moederlijn.
Dus dus het komt niet altijd met rijtechnisch verkeerd rijden of trainen.
Ik weet dat het in de Engels Volbloed fokkerij veel voor komt.

Klopt, nu ben ik wel benieuwd of die twee merries uit deze moederlijn nog gepresteerd hebben ondanks de KS?
Omdat ik me afvraag of KS altijd een probleem is (uiteraard is het onwenselijk) of dat het met de juiste training geen probleem "hoeft" te zijn. Zoals de ruin hier er ook gewoon ZZL mee liep.

We hebben de merries gereden 1 gaf veel problemen bokken en niet willen lopen onder het zadel.
Deze is toen verkocht aan iemand die haar voor de wagen heeft gezet en ze is nu 10 jaar oud en loopt nog zonder problemen voor de wagen.
De andere merrie loopt wedstrijden nu Z en geen problemen met haar rug.
Het waren in karakter wel verschillende paarden. De 10 jarige was altijd erg heet en snel afgeleid. Had veel stress.
Waardoor ze ook haar lichaam vast zette.
De andere merrie is gewoon rustig en ontspannen.
Misschien heeft het karakter er ook mee te maken.
Als ze ontspannen zijn kunnen ze beter bewegen door het lichaam dus ook makkelijker trainbaar.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:36

Dankje, ja dat klinkt logisch..als de rug vastgezet word door spanning dan ontstaan er wellicht ook eerder problemen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:28

Afbeelding

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:58

splenius schreef:
Zelf heb ik veel ervaring met paarden die KS hebben.
Een keer een 2.5 jarige merrie gekocht.
Rug niet op de foto gezet omdat het paard super kon bewegen los in de rug en zeker ook geen lange rug.
Als 3 jarige op de foto gezet paard had nog niets gedaan had KS.
Een andere merrie in dezelfde moederlijn.
Ook KS zonder dat er al iets mee gedaan was.
Een ruin uit dezelfde moederlijn liep al ZZL op de foto ook KS.
Deze paarden kwamen allemaal uit dezelfde moederlijn.
Dus dus het komt niet altijd met rijtechnisch verkeerd rijden of trainen.
Ik weet dat het in de Engels Volbloed fokkerij veel voor komt.

Als ze het als 2 jarige onbeleerd al hebben op grote schaal.
Is het dan wel een afwijking wat je ziet of is dat de 'normaal' en staat nu de lijn op wat 'normaal' is verkeerd?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:27

Lijkt me niet normaal. Zeker bij jonge paarden want dan is de kans klein dat omgevingsfactoren een rol spelen. Dus een grote database met rugfoto's van jonge paarden opbouwen en na een x aantal jaar bekijken hoe de rug zich heeft ontwikkeld.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:53

misterA schreef:
Lijkt me niet normaal. Zeker bij jonge paarden want dan is de kans klein dat omgevingsfactoren een rol spelen. Dus een grote database met rugfoto's van jonge paarden opbouwen en na een x aantal jaar bekijken hoe de rug zich heeft ontwikkeld.

Zo'n date base zou zeker interessant zijn.
Ik kom veel paarden tegen met KS.
Sommige lopen goed in de sport en andere kan je bijna niets mee.
Ik weet ook niet of het aangeboren is.
Dan zou je veulens of jaarringen op de foto moeten zetten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:59

Ik verbaas me er over hoeveel 2 jarigen al rug en hals foto's moeten. En echt.. Ik heb nog nooit 1 niet goed gezien op de foto vanuit de opfok. Wel eens een chip hier en daar, maar alleen in de benen..

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:16

Ik helaas wel 2 ervaringen met kissing spines bij 2,5 jarigen uit de opfok. Eentje wel duidelijk zichtbaar lichte karperrug en de ander eigenlijk niks aan te zien. Beide paarden lopen momenteel zonder problemen in de basissport, eentje zelfs NK. Ik ben van mening dat bij een jong paard met KSS je veel kan oplossen dmv juist management en goede training. En dan bedoel ik niet dat je de KSS weg krijgt, maar dat het niet erger wordt. Mijn veearts zegt dat een rug nog wél kan verbeteren als ze het al op jonge leeftijd hebben ivm groeien en goede ondersteuning. Ik blijf het wel heel lastig vinden, want ikzelf laat wel degelijk een jong paard staan mocht ik deze op 3-jarige leeftijd aanschaffen, dit meer vanuit het oogpunt voor de handel...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:42

[***] schreef:

Daar ben ik het wel mee eens (als verkopende partij) maar zo werkt het helaas niet.
Ik denk dat we het volgende moeten doen.
1-Is er een probleem? (ja ik denk van wel)
2-Wanneer ontstaat K.S?
3-Waardoor ontstaat K.S?
4-Is het erfelijk, en zo ja, in welke mate?
5-Kunnen we, als erfelijkheid is aangetoond, via genoomselectie K.S. terugdringen?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 01:10

Weinig ervaring met KS gelukkig, maar wel met andere bovenlijn problemen.

Wij hadden een 3jr die problemen kreeg tijdens het aanrijden, hij bleek een aangeboren afwijking in de halswervels te hebben. We hadden hem, onszelf en degene die eraf viel een hoop ellende kunnen besparen als we dat van tevoren hadden geweten.

Enkele jaren daarvoor hadden we een merrie die we bij oude fokker kochten als fokmerrie/rijpaard, ze was daar fokmerrie. Ze bleek later bij navraag bij de eerste eigenaar al sinds ze beleerd werd als levensgevaarlijk onder het zadel bekend te staan.... Bij ons vertoonde ze "slechts" vluchtgedrag onder het zadel, maar we vroegen er op dat moment nog niet veel van. We hebben haar bovenlijn op de foto gezet, nadat we de eerste eigenaar hadden gesproken. Deze merrie bleek een zwaar misvormde schoft en halswervels te hebben als gevolg van een trauma als jong paard. Geen wonder dat het dier gevaarlijk gedrag vertoonde onder het zadel, ze had gewoon pijn.

Wij zetten ze nu daarom het liefst op de foto voor ze ah werk gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:04

Vulina schreef:
Ik verbaas me er over hoeveel 2 jarigen al rug en hals foto's moeten. En echt.. Ik heb nog nooit 1 niet goed gezien op de foto vanuit de opfok. Wel eens een chip hier en daar, maar alleen in de benen..

Ja ze zijn er toch echt wel. En daarom is het interessant om te onderzoeken of het genetisch bepaald is. Of er bepaalde lijnen zijn waar dit vaker voorkomt. Je kan er beter nu achterkomen dan dat het door je hele fokkerij zit.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:33

Ik weet dat ze er zijn, maar ik heb ze nog niet gezien. En tegenwoordig gaat alles al met 2 jaar volledig op foto hier, ook mijn eigen.
Misschien is het erfelijk of misschien toch stal management?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:40

Vulina schreef:
Ik weet dat ze er zijn, maar ik heb ze nog niet gezien. En tegenwoordig gaat alles al met 2 jaar volledig op foto hier, ook mijn eigen.

Dit is opzich ook wel een interessant punt...ik kan me ook voorstellen dat de wijze van hooi voeren bijvoorbeeld van invloed kan zijn.
Tegenwoordig maken slowfeeders en hooinetten vaak deel uit van het dagelijks management.
Als die hoogte net verkeerd is of het hooi er te lastig uitkomt kan ik me zeker wel voorstellen dat het schade kan toebrengen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:14

Dat zeker.. Wisten jullie dat kinderen die vaak op de tablet/ telefoon zitten, en extra haakje ontwikkelen op een rugwervel? Door het veelvuldig naar beneden kijken.

Maar ook beweging, het soort voer en manier van voeren en samenstelling van de groepen kan van invloed zijn. Past een jong veulen (bijna) door de tralies, en/of wordt er dan constant tegen ze aangesprongen als ze door de tralies proberen te gaan.. Lijkt me behoorlijk belastend voor de rug. Maar ook de afstand tussen de tralies (vaak bij een enkele tralie), zodat ze niet hun hoofd terug kunnen steken door een andere tralie en dan gaan trekken. Op de grond voeren zorgt voor ruimte tussen de wervels. Goed voer voor een gezonde groei. Beweging voor ontwikkeling pezen en spieren die de boel op zijn plek houden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:31

misterA schreef:
[***] schreef:

Daar ben ik het wel mee eens (als verkopende partij) maar zo werkt het helaas niet.
Ik denk dat we het volgende moeten doen.
1-Is er een probleem? (ja ik denk van wel)
2-Wanneer ontstaat K.S?
3-Waardoor ontstaat K.S?
4-Is het erfelijk, en zo ja, in welke mate?
5-Kunnen we, als erfelijkheid is aangetoond, via genoomselectie K.S. terugdringen?

Dit lijkt me een hele goede! ik ben toch heel erg benieuwd wanneer en waardoor KS ontstaat. En wanneer het een probleem wordt.
Ook of het in bepaalde bloedlijnen vaker voorkomt of dat het gewoon "willekeurig" is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:44

Vulina schreef:

Ja maar dat is met OCD ook. Het zal vast een combi van dingen zijn. Maar ik denk interessant genoeg om te onderzoeken omdat het steeds meer opduikt. Vroeger zag je vooral de slecht gereden wat oudere paarden met rugproblemen en tegenwoordig zie je ze steeds meer opduiken als jonge soms nog niet eens gereden paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:48

Maar de vraag is natuurlijk ook: komt dat omdat nu alles veel eerder en jonger op de foto gaat? en was het er altijd al. Of is het een probleem wat steeds vaker voorkomt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:55

Elisa2 schreef:
Maar de vraag is natuurlijk ook: komt dat omdat nu alles veel eerder en jonger op de foto gaat? en was het er altijd al. Of is het een probleem wat steeds vaker voorkomt?

Maar dat was zoals ik al zei met OCD ook. Als je nooit röntgent hoef je daar ook niet achter te komen.
Kwam OCD vroeger ook voor? Vast wel. Toen lag de focus meer op hoefkatrol. Rugproblemen zullen er altijd wel zijn geweest. Soms waren het moeilijke paarden en werden ze geslacht, anderen werden misschien als fokmerrie ingezet? En soms merkte je helemaal niks en reed je lekker door.
Maar voordat het een probleem wordt dat door je hele fokkerij misschien wel genetisch aanwezig is, kan je het beter nu onderzoeken. 7 jaar geleden gaf een gerenommeerde kliniek aan dat er waarschijnlijk wel een genetische factor aanwezig is bij KS en dat het onderzocht gaat worden. Geen idee of dat ook gedaan is en wat daar dan uitgekomen is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:16

Wat zetten jullie allemaal op de foto bij de jonge dieren uit de opfok? Hals, rug en benen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:26

Dieuwke_ schreef:
Wat zetten jullie allemaal op de foto bij de jonge dieren uit de opfok? Hals, rug en benen?

Ik heb nu geen paarden meer maar vroeger alleen benen. Mocht ik ooit weer een jong paard hebben dan ook de rug en de hals erbij.
Maar ja, vriendin van me haar jonge paard was goed op benen, hals en rug en die bleek onder het zadel later SI problemen te hebben. Die schijn je niet te kunnen röntgenen? Zoiets blijft altijd zuur.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:30

Dieuwke_ schreef:

Vroeger alleen ocd, dus de gewrichten, op anderhalf jarige leeftijd en dan ook voor het prok predicaat. Nu wacht ik tot bijna 3 jaar, en nu alles, dus ook hals en rug. Zo voorkom ik veelal verrassingen bij verkoop of sport en uiteraard, zijn ze genetisch o.k. voor zover je dat kunt bepalen.
Mijn ervaring is dat er heel af en toe nog veranderingen optreden. Waardoor? Ik denk meestal door oorzaken van buitenaf.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:22

Duidelijk, bedankt voor de uitleg! Ik vind het ontzettend interessant en leerzaam wat jullie hier allemaal bespreken, dus ik kruip snel weer onder m'n steen :))

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:42

Suzanne F. schreef:
Dieuwke_ schreef:

Ik heb nu geen paarden meer maar vroeger alleen benen. Mocht ik ooit weer een jong paard hebben dan ook de rug en de hals erbij.
Maar ja, vriendin van me haar jonge paard was goed op benen, hals en rug en die bleek onder het zadel later SI problemen te hebben. Die schijn je niet te kunnen röntgenen? Zoiets blijft altijd zuur.

Nee, die wordt niet op de foto gezet, dat moet rectaal. Ik vind de andere kant van dit verhaal; waar stopt het? We doen nu al uitgebreide klinische onderzoeken, foto's van benen, rug en hals en vaak bloedonderzoek bij verkoop, en soms hangt verkoop ook nog af van het behalen doc predikaat en of ze wel wffs vrij zijn.

Er is een onderzoek gaande naar ataxie, dat moet straks vast ook bij de standaard keuring in. Daarna misschien toch ook maar echo's van alle belangrijke pezen? En ach, foto's van het gebit dan ook maar meteen..