Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:38

Dat probeerde ik ook Anna. Maar jij gaat nog steeds NIET in op wat ik vraag of zeg en daarbij spreek je jezelf behoorlijk tegen. Heb je mijn 2 andere foto's ook niet gezien of wil je daar geen reactie op geven? Dat is immers ook zeeeeer ontopic?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:47

Ja, Anna, al deze paarden in dit topic kunnen piafferen: Relevant, Weltmeyer, Grosso Z en Hohenstein, ook Brentano II en Argentinus veronderstel ik. Ze produceren nakomelingen die door sportmensen erg geliefd zijn of zitten zelf in de topsport, hun nakomelingen hebben geen hoger aantal blessures dan andere.
Volgens mij kan je van elk paard op deze wereldbol een foto op 1 voorbeen in draf nemen. Ik zou het al eerder als een pluspunt gaan aanzien.
De moeizame pogingen om beweging in hokjes te stoppen en ideale bouw met getallen beschrijven gaat eenvoudig niet. Paarden zien niet statisch.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:55

Zannekin schreef:
Volgens mij kan je van elk paard op deze wereldbol een foto op 1 voorbeen in draf nemen.

Precies!! OK dan! OK dan!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 19:00

Zannekin schreef:
Ja, Anna, al deze paarden in dit topic kunnen piafferen: Relevant, Weltmeyer, Grosso Z en Hohenstein, ook Brentano II en Argentinus veronderstel ik. Ze produceren nakomelingen die door sportmensen erg geliefd zijn of zitten zelf in de topsport, hun nakomelingen hebben geen hoger aantal blessures dan andere.
Volgens mij kan je van elk paard op deze wereldbol een foto op 1 voorbeen in draf nemen. Ik zou het al eerder als een pluspunt gaan aanzien.
De moeizame pogingen om beweging in hokjes te stoppen en ideale bouw met getallen beschrijven gaat eenvoudig niet. Paarden zien niet statisch.

Dat gaat de discussie niet over. Ik weet ook best dat een aantal GP paarden goed kunnen piafferen en een aantal wat er op lijkt. De vraag is: hoe KAN hij piafferen?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:18

Ik heb ook nog wat bestudeerd. Wanneer zien we dat voorbeen zo ver naar achteren? Bij paarden die met de achterbenen ver voor de voorbenen gaan landen, in uitgestrekte draf oa. Als ze dat niet zouden doen en ergens halverwege dat voorbeen moeten plooien dan zou er een raar gehuppel moeten ontstaan om recht te blijven.
bv. Rubinstein (ik ben al bijna blij dat hij het doet):
Afbeelding
laat ook z'n voorbeen wat langer steunen dan z'n achterbeen.
en dan zie je duidelijk hoe ver de achtervoet zal neerkomen:
Afbeelding

Probeer paarden in een versnelde en zeer ruime beweging te filmen en je kan geen andere beelden vinden volgens mij.
Uiteraard zien we dit niet in sukkeldrafje.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:20

Anna42 schreef:
De vraag is: hoe KAN hij piafferen?

Nee de vraag bij sportpaarden is: kan hij winnen, is hij de beste in elk onderdeel van de proef, ook in concentratie en correcte uitvoering.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:23

Nou nou, druk typende bokkers hoor .

Het gehele verhaal van het staan op 1 voorbeen (in draf) en dat dat meer slijtage zou opleveren is volgens mij niet waar. In galop, met een hogere snelheid en dus een groter impuls moment (als ik me niet vergis heet dat zo), is er altijd een moment op 1 voorbeen. De natuur heeft er voor gezorgd dat dat goed gaat, niks mis mee dus.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:28

Citaat:
Als ze dat niet zouden doen en ergens halverwege dat voorbeen moeten plooien dan zou er een raar gehuppel moeten ontstaan om recht te blijven.

Of het andere voorbeen neemt het het eerst over.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:29

ART_UMA schreef:
Nou nou, druk typende bokkers hoor .

is er altijd een moment op 1 voorbeen. De natuur heeft er voor gezorgd dat dat goed gaat, niks mis mee dus.

Ja .klopt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:30

ceasario schreef:
Citaat:
Als ze dat niet zouden doen en ergens halverwege dat voorbeen moeten plooien dan zou er een raar gehuppel moeten ontstaan om recht te blijven.

Nee, ik zit in de fase met het beruchte voorbeen naar achter. Daar neemt het achterbeen het over
(zie laatste foto van Rubinstein)
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 20-11-03 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:31

Zannekin"]
[quote="ceasario schreef:
Citaat:

Nee, ik zit in de fase met het beruchte voorbeen naar achter. Daar neemt het achterbeen het over
[/quote]

Ja dan volg ik het niet Huilen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:35

Afbeelding

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:36

zie laatste foto van Rubinstein)

Ja klopt. Rubinstein.
Maar beste er zijn ook andere paarden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:37

ART_UMA , Nu vallen we weer in galop.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:38

Vertel, er zijn er al een aantal vernoemd. Ik wacht op die wonderen der natuur Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:38

Citaat:
Volgens mij kan je van elk paard op deze wereldbol een foto op 1 voorbeen in draf nemen

Afbeelding

Haha!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 20-11-03 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:42

hop hop hop paardje ....

Sorry, maar na een dagje werken loop je op een gegeven moment een beetje achter, ik dacht begin maar gelijk aan een spurt, kom ik misschien weer bij Clown

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:43

Zannekin schreef:
Vertel, er zijn er al een aantal vernoemd. Ik wacht op die wonderen der natuur Lachen

Komt er weer een hier onder met een voet op de grond of dat verkeerd is.

Natuurlijk is dat niet verkeerd.

Maar nu.
Wat wordt het volgende been bij sommige paarden het achterbeen
of het voorbeen of gelijk diagonaal.

En kijk maar vidio van veulens je haalt ze er uit.
Daarboven ook in galop het laatste plaatje.
Daarna kan een achterbeen eerst zijn of een voorbeen.

Hier nog een site van zo'n achterlijke als wij zijn.

http://www.horsemanpro.com/articles/balance.htm

En daar zullen wij wel verschillen van Anna.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:23

Pipo"]
[quote="Anoukie schreef:

Afbeelding

Zoals ik de theorie zie, heeft dit paard het achterbeen eerst in beweging. Dus volgens de theorie zou dit paard goed moeten kunnen lopen.

Nou wie volgt??
[/quote]

Ik volg, want ik denk dat niemand dit bericht heeft gezien Pipo. Ik wil het best nog een keer onder de aandacht brengen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:33

Een aantal pagina's geleden heb ik al geprobeerd uit te leggen dat er een verschilletje is tussen uitgestrekte draf en verzamelde draf. Er is een nog groter verschil tussen uitgestrekte draf en piaffe, misschien is het handiger om de piaffe te beoordelen vanaf een foto van piaffe in plaats van de piaffe te beoordelen vanaf een foto van uitgestrekte draf (zoals de meeste waren).
En dan nog iets, het moment dat een paard al het gewicht draagt is niet het moment dat het been zo staat: / .

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:36

Ik kan met geen mogelijkheid een uitspraak doen over de bewegingskwaliteiten van een paard waar ik verder niets van weet en dan alleen aan de hand van een foto. Dat laat ik maar aan de analysten hier op dit forum over die zijn er legio.
Ik ga uit van het totaalbeeld; dat betekent een paard zien in stap, draf en galop, van de voor- achterkant en de zijkant.
Het enige dat ik hier zie is dat het paard naar mijn smaak te diep loopt en gespannen is. Een goed paard is zoveel meer dan dan alleen een goed skelet. Zelfs een paard met een hele goed bouw kan niet atletisch zijn en dus ongeschikt zijn voor het doel waarvoor het is aangekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:37

De file is altijd ideaal om over bepaalde zaken na te denken. Is het niet zo, dat als een paard het voorbeen bijv. een meter naar voren plaatst, dat hij ook een meter naar achteren scharniert?

Hoe groter de pas naar voren is, hoe groter het gedeelte is wat naar achteren gaat.?

Djeez, ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, want omschrijven lukt niet zo best Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:38

Andere manier, als het been een meter naar voren gaat, moet het lichaam een meter naarvoren komen, om dat voor elkaar te krijgen zal het been toch ook een meter naar achteren moeten gaan?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:43

Verward Ik denk dat ik snap wat je bedoelt,... Dat hoe groter de pas naar voren is, hoe groter de pas naar achteren weer terug is (we hebben het dus over het voorbeen). Net als dat je zelf rent, dat je benen verder naar achteren "doorschieten" dan wanneer je bijv. gewoon wandelt.

Bedoel je dat? Ik weet alleen even niet wat je daarmee bedoelt in dit topic,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:43

In zoverre dat je een grotere stap moet nemen om verder te komen. Draf is echter een zodanig verende beweging dat ook tijden het zweefmoment nog een afstandje overbrugd wordt.
Dat naar achteren scharnieren zie ik niet zo. Volgens mij is het de helft naar voren en dan de overdracht en de helft naar achteren. Daarmee bereik je de afstand tussen 2 hoefafdrukken.