PrimaDonna schreef:Hier dan nog een aanmelding voor de merriekeuring. Ben niet een hele actieve bokster maar volg dit topic al enige dagen. Het zullen de zenuwen wel zijn die langzaam aan beginnen op te spelen!
Ik ga volgende week naar Houten met mijn Ampere merrie. Eigenlijk heb ik wel mijn lesje wel geleerd bij het KWPN dat je toch wel iets bijzonders moet hebben om deel te nemen aan de keuring en in aanmerking wilt komen voor het Ster predikaat. Met iets bijzonders bedoel ik dan eigenlijk dat het qua papier ook interessant moet zijn en het paard toch wel uit een bewezen stam moet komen willen ze deze Ster verklaren. Aan de ene kant ook logisch maar aan de andere kant moet het niet op het papier beoordeeld worden. Dan toch doe ik mee met mijn Ampere merrie met toch niet de beste moederlijn. Ik ga toch een poging wagen met haar en hoop op het beste. Ze is wel en klein beetje een laatbloeier, nog iets overbouwd maar qua type een mooie merrie om te zien. Het is wel een echte Ampere kind vind ik en er zit beweging zat in, sterke achterhand en een mooi voorbeen. Ik ben eigenlijk gewoon erg benieuwd wat het KWPN er van vind en vandaar dat ik mee doe om hun oordeel er over te horen. Ze is nu bijna twee maanden onder het zadel en pakt het allemaal erg braaf op. Naast het rijden is het voor nu eigenlijk meer grondwerk wat ik met haar doe. Helaas was ze twee weken geleden kreupel uit het land gekomen dus een weekje met rust gezet en vorige week heeft ze haar eerste ijzers er onder gekregen en dat heeft ze tot twee keer aan toe er van af gegooid in het land dus voor nu 's nachts maar naar binnen. Ik heb dus nog een kort weekje om haar nog een beetje te trainen en hoop dat deze week nog een klein beetje wonderen doet om haar nog net even iets beter er voor te krijgen. Al met al erg spannend , ik zal kijken of ik een beetje een goede foto kan vinden om jullie reactie er op te kunnen krijgen. Groetjes, Annelies
Hier heb ik vorig jaar ook een hele discussie over gehad op bokt...mijn ervaring is dat dat niet zo is.
Ook uit niet bewezen stammetjes komen stermerries. Alleen de naam zegt het al...als een lijn bewezen is dan wordt er dikwijls ook gewoon goed mee gefokt en komen er vaker dan gemiddeld goede paarden uit voort.
Als ze over een week al naar de stamboekopname moet had ik er al een hele tijd niet meer s'nachts op het land gehad en ook al eerder met een (voor)ijzertje begonnen