merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:03

idd de laatste foto's kun je goed zien dat ze schraal is.. ja mag geloof ik 3 ribben wel iets zien, niet zoveel... daarnaast kun je voor keuring wel met haver voor attente indruk gaan voeren en lekker ruwvoer en brokken.. wat hoger opschroeven allemaal zou ik doen....

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:18

Onze merrie gaat ook naar de keuring in Alblasserdam!

Zij is een 4-jarige merrie van Painted Black. Ze heeft haar PROK certificaat al binnen ;) Dus dat is mooi meegenomen.

Wij verwachten er niet veel van, ze wordt gewoon voor stamboekopname gekeurt. Wat meegenomen is, is meegenomen :D

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:26

Megacarmen schreef:

Zij is een 4-jarige merrie van Painted Black. Ze heeft haar PROK certificaat al binnen ;) Dus dat is mooi meegenomen.

Wij verwachten er niet veel van, ze wordt gewoon voor stamboekopname gekeurt. Wat meegenomen is, is meegenomen :D

Alvast heel leuk dat ze het PROK heeft. ;) Heb je een foto van haar?
Wij verwachten ook niet teveel hoor. Stamboekopname hopen we natuurlijk uiterst wel, maar verder.. Ster zou zeer leuk zijn, maar met stamboek zijn we ook tevreden. Het is niet echt een 'keuringsmerrie' maar een echt sportpaard en daar zijn we meer dan gelukkig mee :o Maar stiekem hopen op ster mag toch :=

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:32

ik ga ook inderdaad voor stamboekopname. Ster wordt ze denk ik niet, maar inderdaad ervan dromen/ hopen mag altijd :D

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:51

Megacarmen schreef:

Ik ga eigenlijk ook alleen voor de stamboekopname. Als ik er ooit een veulentje van zou willen vind ik stb toch net even fijner dan VB ;)
PROK is ook al binnen, meteen bij de aankoopkeuring gedaan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:08

Ik maak de onze zelf klaar voor keuring, voorbrengen weet ik nog niet. Waarschijnlijk doe ik dat ook zelf.
Wij gaan ook voor stamboeknamen, en ster is ook erg welkom :))
Het is de bedoeling om haar voor zowel de sport als de fokkerij in te zetten.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:20

wat doen jullie met je merrie? Die van mij staat nu nog lekker 24 uur op het land om er wat meer vet op te krijgen, zodat ze spieren kan aan maken. vanaf volgende week s nachts binnen en dan 3 dagen voor de keuring helemaal binnen. ( wij gaan 5 juni)

Ze krijgt nu 1 schep pavo 1 schep haver en 1 schep cavalor, perdag

Ik train haar 4 keer in de week, maar nog niet heel hard, mischien gaan opbouwen.Afbeelding

wanneer doen jullie de laatste keer beslaan?
Wie gaat er 19 mei? oefenkeuring
http://claudia-noa.hyves.nl/album/77307 ... _state__=1

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:34

Ik rij mijn merrie 2-3 keer in de week, 1x priveles, 1x groeps en 1x zelf.
daarnaast ga ik 1-2 keer in de week naar buiten
de rest van de dagen train ik haar aan de pessoa.

Verder krijgt ze 2 kg brok, flinke plak hooi en staat ze dagelijks 5-6 uur op de wei

Ze gaat 29 mei op ijzers en 3 weken voor de keuring laat ik haar er opnieuw opzetten :j

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:37

ik g denk ik ook 3 weken van tevoren nieuwe ijzers er onder doen, maar weet echt niet wat slim is

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:55

Ik longeer mijn merrie ongeveer 4x per week zo'n 10 tot 20 minuten per dag (is nog niet zadelmak) en verder staat ze op de wei.
De week voor de keuring krijgt ze nieuwe ijzers.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:16

Mijn merrie (maar die is dan ook al 7) rijdt ik 6x per week, waarvan 1x per 2 weken springen of crossen. Ook ga ik iedere dag een stuk met haar naar buiten om over het harde te stappen. Vorstin staat ong. 4 uur per dag in de buitenpaddock en 1/2 uur (afhankelijk van hoe lang ze het volhoudt) staat ze in het land. Ze krijgt 3 kg bix en 0,5 kg haver per dag, en na het rijden 0,5 schep muesli (zonder haver en suikers). Ze krijgt een paar plakken hooi op een dag. Vlak voor de keuring krijgt ze meer haver en mag ze minder naar buiten, zodat ze een beetje drukker wordt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:20

wij beginnen volgende week pas met de paardjes.. daarnaast mogen ze mooi overdag buiten lopen, is beste voor paard, en dan savonds gelongeert.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:18

Mijn merrie staat momenteel nog met een jong veulen en wordt nog niet gereden.
Binnenkort zullen we dit stilaan terug opnemen.
Ze krijgt 5x per dag korrel en dat is zo'n 7kg per dag + all you can eat hooi :)
Maar daar wordt ze nog niet dik van hoor. Ze staat behoorlijk rond nu. Het is een zeer moeilijke eter en ze eet de ''lekkere'' dingen tussen haar korrel uit en alleen de beste stukjes hooi. Echt verschrikkelijk!! }:0 Ze staat overdag buiten, waarvan smorgens paddock en smiddags weide.

Wanneer ze gewoon getraind wordt, is dat zo'n 5x in de week (longeren, dressuur, springwerk) en 1x in de week aan de hand stappen (dus zo'n 6x in de week bezig).
Ze loopt ook mee in de sport dus de juiste spieren trainen is voor ons héél moeilijk :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:26

Karennnn schreef:
Ze loopt ook mee in de sport dus de juiste spieren trainen is voor ons héél moeilijk :)

hoe bedoel je dit dan??? dan zijn toch juist de spieren al goed ontwikkeld.. ik weet niet welke je spieren anders ontwikkeld??

de ene merrie die dit jaar naar de CK moet loopt in de sport, maar daardoor zijn juist de spieren al ontwikkeld en ga ik niets anders doen voor de keuring..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:31

Roos_s schreef:
Karennnn schreef:

hoe bedoel je dit dan??? dan zijn toch juist de spieren al goed ontwikkeld.. ik weet niet welke je spieren anders ontwikkeld??

de ene merrie die dit jaar naar de CK moet loopt in de sport, maar daardoor zijn juist de spieren al ontwikkelt en ga ik niets anders doen voor de keuring..

Dit is een springmerrie met behoorlijk wat bloed. Door wekelijks te springen en dan ook elke week op wedstrijd te gaan (in hoogseizoen) ontwikkelt ze veel onderhals. Ik probeer dit te compenseren met veel laag en diep te rijden, maar het is een heel nerveuze merrie die eerst een uur aan het werk moet voor ze ontspannen laag en diep te rijden is. Spieren zijn inderdaad goed ontwikkeld maar dan met name de bilspier waardoor ze geen al te mooie ronde bips heeft :P want die spier ligt er echt bovenop)

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:15

Karennnn schreef:
Megacarmen schreef:

Alvast heel leuk dat ze het PROK heeft. ;) Heb je een foto van haar?
Wij verwachten ook niet teveel hoor. Stamboekopname hopen we natuurlijk uiterst wel, maar verder.. Ster zou zeer leuk zijn, maar met stamboek zijn we ook tevreden. Het is niet echt een 'keuringsmerrie' maar een echt sportpaard en daar zijn we meer dan gelukkig mee :o Maar stiekem hopen op ster mag toch :=

Ja, ben ook blij dat ze al prok is ;)
Ehum een foto, tja.. zal ik vanavond even moeten uploaden, heb alleen foto's toen ze nog een ukkie was, en heel schraal was.
Stamboekopname is idd mooi meegenomen, maar STER daar mag je natuurlijk op hopen.
We zien wel, het is in ieder geval een goede leerschool voor der :D

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:16

MvdB_ schreef:
Megacarmen schreef:

Ik ga eigenlijk ook alleen voor de stamboekopname. Als ik er ooit een veulentje van zou willen vind ik stb toch net even fijner dan VB ;)
PROK is ook al binnen, meteen bij de aankoopkeuring gedaan.

Wij hebben haar al als veulen zijnde, zelf gefokt namelijk!
Fijn dat PROK ook bij jou binnen is ;) Zie je maar weer dat je er heerlijk tegenaan kan gaan, zonder enige puntjes op de benen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:46

Hallo allemaal, heb al een tijdje niet meer gereageerd in dit topic dus heb het een en ander bijgelezen. Hier even mijn reactie daarop.

Wanneer je je merrie voorbrengt zou ik kleine knotjes maken. Een stuk of 20. Dat is wat het KWPN graag ziet. Ik vind het zelf niet het mooiste maar als de heren dat graag willen zien dan doe ik dat. Er heeft ook in de IDS een stuk gestaan (vorig jaar volgens mij) dat ze dit graag willen zien. Roosjes is heel mooi maar niet voor de keuring.

Over de algehele conditie, schraal of sportconditie is iets wat ze niet graag zien. Weten jullie hoe de welshjes worden voorgebracht?? Nou vroeger wilde de KWPN mannen dat ook gelukkig nu niet meer. Maar ze mogen best wat voller zijn. Voller als dat je ze in sportconditie zou willen hebben. Ook dit vind ik niet mooi, maar als zij het graag willen dan doe ik dat.

Over die onderhals, mijn 3jarige heeft het ook een beetje. Ik longeer haar aan de dubbellonge, hierdoor kan ik haar zo bewerken dat zij haar onderhals loslaat en haar bovenlijn aanspant. Wordt al veel beter!

Enne ik zou met de 3-jarige voor de keuring niet teveel rijden. Ze zien dat en dat is iets wat ze niet graag zien. Niet dat je ze niet mag rijden hoor maar meer dat de rug dan iets gezonken is. Je kunt aan een paard zien of hij gereden wordt of niet. Op de keuring zien ze het liever niet. Daarom wordt onze 3jarige na de keuringen zadelmak gemaakt. Wij longeren haar om de dag, verder loopt ze overdag in de wei.

Enne dames niet gelijk genoegen nemen met stamboekopname!! We gaan voor het hoogst haalbare!!! Voorlopig Keur!! Niet gelijk je merrie wegcijferen! Goed trainen, beetje mazzel en hopen dat de heren het ook zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:51

Ze moeten voor de keuring niet dik zijn, daar wordt je ook op afgerekend, maar ook niet schraal. Goed in de spieren maar geen hangbuik/grasbuik. Ze willen ze graag heet hebben, scherp, goed opgedroogd zeg maar. Dat en rijden gaat vaak niet samen. Maar een oudere merrie (ouder dan 3 jaar) kan je in theorie best rijden denk ik.
Mijn 3 jarige loopt nu merrietest en wordt dus wel gereden maar dan ziet ze er vast beter uit dan dat ze bij mij in het land gelopen had. Ik ben niet zo van het opsluiten :+

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:56

Nee niet dik, dat is van vroeger. Maar sportconditie is te schraal.
Van een oudere merrie is het logisch dat ze onder het zadel is. en ook bijna onvermijdelijk maar voor een 3 jarige zien ze het liever niet. Mits ze natuurlijk een merrietest lopen. Maar voor de keuring neem ik aan dat je niet meer gaat rijden? of laat je haar bij de merrietest al opnemen?

Enne opsluiten doen wij hier niet hoor. Lopen gewoon in het land, en snachts staat ze binnen. En we zijn haar wel aan het klaarmaken voor de keuring, in de hoop dat ze straks in haar zondagse pak op de keuring komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:18

Opname gaat gelijk na de merrietest.

Het hangt ook van je merrie af. Ik heb vrij klassieke type's die wel opgesloten moeten worden want als ze in het land lopen zijn ze gewoon veel te vet, buikig en niet heet genoeg. Een hete bloedmerrie kan juist mss beter een paar uurtjes in het land om niet te gestresst te raken en mooi in de spieren te komen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:42

uletje schreef:
Wanneer je je merrie voorbrengt zou ik kleine knotjes maken. Een stuk of 20. Dat is wat het KWPN graag ziet. Ik vind het zelf niet het mooiste maar als de heren dat graag willen zien dan doe ik dat. Er heeft ook in de IDS een stuk gestaan (vorig jaar volgens mij) dat ze dit graag willen zien. Roosjes is heel mooi maar niet voor de keuring.

Kan dat per plaats/provincie verschillend zijn?
Als ik op de regio site's van het kwpn kijk zie ik in Zuid Holland vooral foto's van paarden met grote knotten.
Maar kijk ik bij Utrecht zijn het allemaal kleine knotjes.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:33

Kijken naar de foto's geeft inderdaad een mooi beeld van wat ze willen zien. Ik heb gisteren ook een boel foto's doorgenomen en voerschema aangepast. Ze gaat in ieder geval een stuk omhoog in ruwvoer en ook wat meer krachtvoer. De ribbetjes gaan we in ieder geval wegwerken :)

Knotjes ben ik nog niet helemaal over uit. Ik ga er van uit dat ik volgende week in Houten wel even kan "shoppen" voor iemand die me advies kan geven :D

Overigens heb ik gisteren wel mijn papier weer teruggekregen. Heeft 4 weekjes geduurd om op naam te zetten en overgrootoma's predikaat bij te voegen, maar ze is nu echt v. ster x keur pref x keur pref prest x model pref prest. Mooi lijntje toch?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:49

manic schreef:
Overigens heb ik gisteren wel mijn papier weer teruggekregen. Heeft 4 weekjes geduurd om op naam te zetten en overgrootoma's predikaat bij te voegen

Kwpn is momenteel idd erg traag hiermee, wij hebben inmiddels 3 weken geleden papier opgestuurd om over te laten zetten op naam en hebben nog niets ontvangen terwijl ze de vorige keer enorm snel waren (binnen 3 dagen).

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:12

voor de keuring zijn kleine knotjes het meest gewenst.. Wel een prutswerk,maar goed, kost wat heb je ook wat...