Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:48

Gefeliciteerd!
ik vind Royal met iets erachter ook wel heel erg leuk als nakomelingen van koning

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:49

Doe dan Roi :D

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:50

Nee, ik ben nog een beetje in dubio over de naam. En ik doe niks met Royal, daar heb ik er nu al een paar van voorbij zien komen. Ik vind dat een beetje afgezaagd.
Ik had Roi du rivage op mijn lijstje staan, maar ik weet eigenlijk niet of ik franstalig wel zo leuk vind.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:04

Royal is wel erg voor de hand liggend idd.
Regal is vorstelijk of koninklijk in het Engels.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:15

Gefeliciteerd!

Misschien gewoon Hollands: Koning Winter. Of Winterkoning, tot hij groot is Winterkoninkje :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:19

@ gj9 proficiat met je klein Liviusje. Hij ziet er direct vrij stevig uit.

@ carola. Proficiat en ik kijk uit naar wat foto's.
Roi du Rivage vind klasse met een randje vakantie aan. Heel wat mooier dan dat c_t- Engels.
Roi des Rêves is nog iets romantischer ofwel Rêve du Roi.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:22

Boras schreef:
Gefeliciteerd!

Misschien gewoon Hollands: Koning Winter. Of Winterkoning, tot hij groot is Winterkoninkje :)

Dat begint niet met een R.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:59

carola schreef:
Nee, ik ben nog een beetje in dubio over de naam. En ik doe niks met Royal, daar heb ik er nu al een paar van voorbij zien komen. Ik vind dat een beetje afgezaagd.
Ik had Roi du rivage op mijn lijstje staan, maar ik weet eigenlijk niet of ik franstalig wel zo leuk vind.

Regent vind ik wel een goede.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:12

Of Rollercoaster :):)

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 04:32

Gefeliciteerd met de veulens!

Leuk Carola! Wij verwachten over een kleine 3 weken ook een Koning :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:30

koend schreef:
Weer iets bijgeleerd!
Wat verwachten jullie dat dit geeft voor de toekomst?

Verdwijnen de geldersen van de kwpn-site en hun boekje?

Is er in de toekomst nog plaats voor hengsten zoals Henkie? Ik zie daar toch geen landbouwrijpaard in.

Wordt een Gelderse nu een soort Groninger maar dan een vuist groter? Hun fokdoel qua sport is toch uiterst beperkt!

Gaat kwpn nu op zoek naar een nieuwe sportgerichte veelzijdige afdeling?

Dat lijkt mij allemaal niet, maar het gelderse paard bij het kwpn zal een type fokkerij blijven. Henkie zou imo totaal niet misstaan bij de dressuurpaarden zoals hij kan lopen. Ik hoop in ieder geval dat ze de bewegingskwaliteit er in houden bij de geldersen want dat mis ik bij de groningers.

Carola: gefeliciteerd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:58

Gefeliciteerd!

Ik vind Reign een stoere naam 8-) Kort en krachtig, maar je blijft in het Koninklijke thema.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:06

koend schreef:
parnassia schreef:
Leuke discussie

En laten we wel wezen.... volgens mij durft de gemiddelde dressuurruiter amper een b parcours te springen. En dat zal de tegenwoordige dressuurhengst echt nog wel redden

Dit moet genuanceerd worden.
In mijn beleving worden de ponyruiters heel allround opgeleid. Veruit de meesten springen veel liever dan ze dressuren. Pas later gaat een deel zich meer toeleggen op dressuur om diverse redenen: pas als je wat beter kunt rijden, wordt dressuur boeiend, de talenten van het paard dat je toevallig hebt, negatieve ervaringen hij het springen.

De gemiddelde tegenwoordige dressuurhengst kan nog een parcours 1 m aan maar welke zijn dat dan (niet)? Dat gebrek aan info is juist wat ik betreur.
Sommige dressuurhengsten zijn echt te sensitief of hebben echt te weinig durf en techniek om op een normale manier een parcours door te komen.

Is ook niet helemaal waar. De ponykinderen wel maar veel ouders (moeders meestal) krijgen een hartverzakking als de kinderen gaan springen. Dan wordt het zo ontmoedigd dat al heel snel alleen nog dressuur wordt gereden. Ook gymnastiek en spelletjes in de les leiden al tot paniek langs de kant.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:32

Dan is dat in België inderdaad toch wel anders, zeker binnen de Landelijke...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:02

Lami schreef:
dat is ook niet helemaal waar. De ponykinderen wel maar veel ouders (moeders meestal) krijgen een hartverzakking als de kinderen gaan springen. Dan wordt het zo ontmoedigd dat al heel snel alleen nog dressuur wordt gereden. Ook gymnastiek en spelletjes in de les leiden al tot paniek langs de kant.

Bij de RV van mijn dochter,springen en dressuuren de meeste pony kinderen ,en bij de paarden doet iets minder dan de helft ook beide(al is vaak 1van de beide niet op wedstrijd)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:05

Het is ook heel erg per Manege verschillend hoeveel de kinderen springen. Bij een manege bij mij in de buurt, word zelden gesprongen en als het dan gebeurd zijn het mini huppeltjes. Voor de ervaren ruiters en grote paarden gaan de hindernissen echt niet boven de 80cm. En dat is dan al een uitzondering.
De manege waar ik heb gewerkt heel ergens anders worden springlessen op alle niveau’s gegeven. De hoogste les gaat daar gerust af en toe richting de 1.20 daar zitten wel de meest eigen paarden, maar een enkele manege ruiter rijd daar ook mee. Muur, sloot, autobanden alles word daar uit de kast getrokken voor de springles.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:15

Bij onze vereniging word er in de lessen ook niet boven de 1,10 gesprongen bij de paarden. Op de clubwedstrijden word er eigenlijk nooit hoger dan L gesprongen. De pony's wel een aantal m en z combinaties. Maar de mensen die hoger springen haken vaak af in de clublessen als ze een paard krijgen.

Ik heb afgelopen weekend ook voor de lol een sprongetje gemaakt. Maar hoger dan 80cm kom ik ook niet. En eindigde ook nog in het zand met een gekneusd lies en bekken. Tot zo ver de lol _O-

Vriendlief is meer van het springen en soms als ik me stoer voel doe ik ook mee. Deels omdat mijn merrie helemaal wild word en ook mee wilt doen. :')

Balkjes en cavalettie word hier wel wekelijks mee gepakt bij de dressuur training. Maar echt de hoogte in, dikke nope :+

De meeste die iets fanatieker springen die kiezen ervoor om een spring gefokt paard te nemen. En daar dan ook wat dressuur mee te rijden. Andersom zie ik hier eigenlijk nooit.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:36

kevinsky schreef:
die iets fanatieker springen die kiezen ervoor om een spring gefokt paard te nemen. En daar dan ook wat dressuur mee te rijden. Andersom zie ik hier eigenlijk nooit.

Dat is bij ons in lrv België ook zo. Wij zijn dan ook een echt springland. Bwp staat ook voor goede springpaarden, ondanks hun pogingen blijft hun dressuurrichting marginaal.
Het is pas de laatste jaren dat de echte dressuurpaarden hier in lrv verschijnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:07

Ik heb laatst een poging gedaan... maar mijn Don Tango heeft geen enkele vorm van spring talent, levert wel fantastische foto's op :+
Maar bij ons op stal (dressuurstal) zie je ook bijna nooit iemand boven de 1m.
Wel wordt er met regelmaat gesprongen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:40

Onze hengst ging op de HK (herhaaldelijk <<) ) over de grondbalkjes. Géén gezicht :=

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:50

Vulina schreef:
Onze hengst ging op de HK (herhaaldelijk <<) ) over de grondbalkjes. Géén gezicht :=

Heel belangrijk selectiecriterium bij NRPS.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:24

Vulina schreef:

:')
Er was er ook een die er met een plant in zijn mond vandoor ging, ook die van jou? :Y)
Kreeg die foto door veel mensen doorgestuurd met "dat had Jam kunnen zijn" :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:29

Mijn Houston van 1.58 sprong ZZ, mijn Florencio x Houston ook. En ik ken meer Houstons die goed konden springen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:54

Belisar kon ook goed springen dus dat verbaasd me niet!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:26

Mijn charmeur x Houston kan ook erg goed springen en ze vindt het nog leuk ook :D