Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:39

Elisa, wat is het precies voor ziekte? Ik ken het niet namelijk. Nu begrijp ik inderdaad de band die je met hem had :(:)
Ohja, ik vergeet steeds dat je door je lichaam eigenlijk niet kunt rijden! Lijkt mij echt heel lastig te accepteren! Ik ben gezegend met m'n lijf die door het sporten weer enigszins hersteld is ..
Knappe Luci lekker ontspannen <3
Wat ontzettend fijn Zinzi! En wat ziet Kyento er goed uit <3 Hij was bij mij inderdaad wat ingevallen door het verlies van spieren helaas. Met meer body ziet hij er beter uit ja! Hopelijk vind je snel een fijne bijrijder voor hem zodat hij meters kan gaan maken :D

J0anieke, voor jou ook sterkte :(:)

Earth, wat een leuke foto's van jullie, wat fijn om zo met haar bezig te zijn!

Ik heb Chat even gevraagd om deze twee samen te voegen, nu kan ik ze beide op de achtergrond van mn telefoon zetten :D <3
Afbeelding
(Alleen dat Fuego groter lijkt dan hij was maar dat neem ik voor lief haha!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Prachtig! was Fuego kleiner dan Karma?

Ik snap dat je DSLD niet kent, ik kende het omdat ik een Paso heb gehad en daar komt het helaas heel vaak voor. (die had het dan gelukkig niet) Maar ook veel dierenartsen herkennen het nog niet. Heb even een stukje gekopieerd dat is iets makkelijker:
Degenerative Suspensory Desmitis
Wat is het?
Degeneratieve Suspensory Ligament Desmitis ook wel DSLD is een progressieve aandoening waarbij het suspensory ligament, ook wel de Tendo Interosseus genoemd, die als een dik ligament aan de achterzijde van het been loopt zijn elasticiteit verliest. Het suspensory ligament is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de kogel.

Door een opstapeling van eiwitten tussen de vezels raakt het weefsel verzwakt en verliest zijn elasticiteit. Omdat het suspensory ligament verantwoordelijk is voor het niet te ver doorbuigen van de kogel, gaat deze steeds verder naar de grond zakken. Daarbij wordt de hoek in het spronggewricht steeds rechter. Hierdoor krijgt het paard een extreem steil achterbeen, waarbij de kogels bijna de grond raken.

Bron: https://equidoc.nl/degenerative-suspens ... t-disease/

Het werd hier pas duidelijk toen echt het achterbeen begon te veranderen qua stand en er echt pijn en kreupelheid bij kwam..achteraf moet dit al veel langer hebben gespeeld.

Ja, daar kun je oprecht mee gezegend zijn Tarzan..rijden is toch wel het leukste wat er is. :)

Earth wat een leuke foto's! Ze staat er ook echt heel zen en lief bij te kijken.

_Tarzan

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Oei klinkt als een vervelend ziektebeeld inderdaad!

Fuego was een stuk kleiner met z’n 1.53, maar hij toonde best flink, Karma is 1.62 dus dat scheelt toch een hoop in hoogte haha!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Oh dat klinkt heel vervelend Elisa, ik kende deze aandoening ook niet.
Wat is die prachtig gelukt Tarzan! Ik vind ze nog steeds veel op elkaar lijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

Tarzan wat een leuke foto. Ik was natuurlijk ook fan van Fuego, zo'n knap dier. <3

Elisa en ik discussieren regelmatig over DSLD als we her en der weer een foto tegen komen. Het is een interessant maar vervelende ziekte. Ik heb wel eens dierenartsen gevraagd of ze het kende, maar sommigen kende het dus niet eens.

Rijden is idd het leukste, dus ik snap dat het balen is als dat niet meer kan. Ik kies er nu even voor om vanaf de grond te werken, omdat ik weet dat het alleen maar voordeel heeft als ik straks weer opstap.

Binnenkort krijg ik ook voor het eerst sinds mensenheugenis weer eens les. Ik heb het de laatste jaren altijd zelf gedaan, maar dat wil ik niet meer want ik wil mezelf de kans geven om weer te kunnen leren. In mijn hoofd moest ik het altijd goed doen, dus ja dan is les nemen iets kwetsbaars natuurlijk. Dus dat deed ik dan niet. En dan liep ik na een tijdje toch een beetje vast. Dus nu ga ik het anders doen, dat vind ik leu maar ook spannend.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Dat klinkt als een ontzettend nare ziekte...

leuke foto geworden zo Tarzan!

Veel plezier met je les Earth!

Ik ga weer de goede kant op, net zelf hooinetten gevuld :D Kan ze alleen niet met 1 hand dichtknopen dus het eerste kind dat thuis komt heeft pech :Y) Ook Elevada geborsteld maar mijn linker arm vond dat wel heel zwaar

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Arme kinderen Maartje _O- Fijn dat je al iets zelf kunt!

Dankjewel PreHungaro, ik snap dat iedereen dat zegt vanaf foto's, maar in levende lijven zijn ze zo verschillend dat ik de overeenkomst niet zie haha. Voor mij zijn ze beide totaal verschillend (en maar goed ook natuurlijk, een tweede Fuego ga ik ook nooit meer vinden). Ik heb haar ook echt op de beschrijving en karakter gekocht en niet om de looks, al begrijp ik heel goed dat iedereen dat denkt :') Maar echt al was ze pimpelpaars, dan was ik er ook voor gevallen!

Earth, die mening delen we <3 Fuego was geweldig en zal altijd mijn hartenpaard blijven. Maar ik moet zeggen dat Karma in 3 maanden al heel vlug in m'n hart gekropen is <3 Op de grond was Rambo ook echt mijn vriendje, maar ik merk dat dit (Spaanse) karakter mij beter past.
Wat leuk dat je binnenkort weer les krijgt! Begrijpelijk dat je dat ergens ook wel spannend vind!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Denkt dat je kind al lang blij is dat hij niet met alle netten mee moet vullen. Strikken vinden ze dan niet zo erg :+ ik heb hem ook opgedragen dat hij zo ff zijn eigen pony moet ontharen en dat krijgt de jongste straks ook te horen :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Haha Maartje, kindermishandeling haha..fijn dat het wel wat beter gaat met je.

Ik snap je helemaal Tarzan, het zijn toch een ander soort paarden. Ik vond Fuego echt prachtig en 1.53 een prima maatje als ze lekker barok zijn.

Goed bezig Earth, juist door les is het de bedoeling om het nog beter te gaan doen toch? Geprikkeld worden lijkt me altijd goed. :-) En het is heel verstandig om eerst de basis op de grond goed te hebben. Krijg je dan ook grondwerkles?

Ja als je DSLD eenmaal kent en herkent dan zie je het helaas toch best behoorlijk vaak.

Afbeelding

Voor het beeld, hier zie je de standsverandering heel duidelijk. Het achterbeen wordt steeds rechter bij de spronggewrichten. De achterhand en rug veranderd qua stand (wat verkrampt staan) en het allerbelangrijkste detail. Ze gaan doorzakken in de kogel achter, de kogel komt steeds dichter naar de grond te staan. Chronische peesblessures kunnen er bij horen of botbreuken of andere aandoeningen want alles raakt aangetast.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Ohjee ik zie het inderdaad, ziet er niet heel fijn uit!
Fuego was een uit duizenden en ik vond z’n 1.53 prima, ik vind Karma maar groot na al mn E maatjes :+