Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:17

parnassia schreef:
Leuke discussie

En laten we wel wezen.... volgens mij durft de gemiddelde dressuurruiter amper een b parcours te springen. En dat zal de tegenwoordige dressuurhengst echt nog wel redden

Dit moet genuanceerd worden.
In mijn beleving worden de ponyruiters heel allround opgeleid. Veruit de meesten springen veel liever dan ze dressuren. Pas later gaat een deel zich meer toeleggen op dressuur om diverse redenen: pas als je wat beter kunt rijden, wordt dressuur boeiend, de talenten van het paard dat je toevallig hebt, negatieve ervaringen hij het springen.

De gemiddelde tegenwoordige dressuurhengst kan nog een parcours 1 m aan maar welke zijn dat dan (niet)? Dat gebrek aan info is juist wat ik betreur.
Sommige dressuurhengsten zijn echt te sensitief of hebben echt te weinig durf en techniek om op een normale manier een parcours door te komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:53

Elisa2 schreef:
Dat Sandreo goede springpaarden gaf/ geeft is inderdaad niet zo raar met zijn afstamming. Als hij getest was als jong paard ook voor het springen dan was dat misschien juist mooie waardevolle aanvullende informatie geweest van het soort waar we het nu over hebben.

.

https://www.kwpn.nl/database?paard=P-010505
Hij is nog van de rijpaarden tijd en gewoon getest op springen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:46

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Gelderse paard is echt een typefokkerij geworden in mijn ogen, ik moet eerlijk zeggen dat als ik kijk naar de nieuwe lichting hengsten dat ik daar ook niet warm van wordt qua beweging en springen. Lijkt dan allemaal net niets zeg maar. Terwijl ik op de merriekeuringen altijd juist weer graag naar de geldersen ging kijken vanwege het juist vaak goede draven en krachtige motor van achteren.

Gelders paard is een type fokkerij omdat ze in aanmerking wilde komen om onder de vlag zeldzame dierenrassen te vallen (https://szh.nl/rassen/paarden/). Daar zat subsidie op ;) en mogelijk ook bescherming van het ras. Dat was ttt een bewuste keuze.

Overigens is wat op die site staat niet helemaal waar, voorzover ik het in de boeken terug heb kunnen vinden tenminste. Paarden werden in voorgaande eeuwen helemaal niet in de landbouw gebruikt, daar werden voornamelijk ossen voor gebruikt. Pas vanaf ongeveer de 19e eeuw is het paard ingezet als landbouwdier. Het gebruik van paarden was als oorlogspaard (diverse toepassingen), koetspaard, karrepaard, jachtpaard en dressuurpaard. In Engeland werden ook al races gehouden in de 17e eeuw maar niet op het vaste land van Europa.

Het KWPN is nu ook niet meer het stamboek voor de Gelderse bloedlijnen daar is nu een ander voor aangewezen: https://www.kgps.nl/

GJ9

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:27

Even egopostje hoor. Vanochtend is mijn Livius veulen geboren uit mijn Winningmood x Elegant merrie.

Eerste veulen voor de merrie!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:32

Van harte! Je veulen had haast. :D Bijna een maand te vroeg? *edit: ooh, begin maart. Ik dacht eind maart. Ik vroeg me al af hoe dat kon.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:40

Gefeliciteerd
Leuk om nog een livius te zien, wij verwachten er ook 1 eind april.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:50

Gefeliciteerd met je veulen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:03

Gefeliciteerd GJ9! Mooi stevig veulen al hoor! Hier moet ik nog een maand wachten op mijn Livius veulentje.

Mijn Koning-veulen kan welk elk moment komen. De merrie drupt nu al 2 weken (!!!) volop melk, ik denk dat ze inmiddels al liters is verloren. Maar de pH bleef steeds rond de 7 en begint nu te zakken. Dus wellicht dat er nu toch ooit eens een veulen gaat komen. Ze is 17 maart pas uitgerekend, maar volgens de vorige eigenaar altijd een paar weken te vroeg.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:25

carola schreef:
Gefeliciteerd GJ9! Mooi stevig veulen al hoor! Hier moet ik nog een maand wachten op mijn Livius veulentje.

Mijn Koning-veulen kan welk elk moment komen. De merrie drupt nu al 2 weken (!!!) volop melk, ik denk dat ze inmiddels al liters is verloren. Maar de pH bleef steeds rond de 7 en begint nu te zakken. Dus wellicht dat er nu toch ooit eens een veulen gaat komen. Ze is 17 maart pas uitgerekend, maar volgens de vorige eigenaar altijd een paar weken te vroeg.

een vriendin van mij had dit ook een keer bij haar merrie, die was ook al twee weken aan het druppelen. En ook al een maand te vroeg.
De bevalling is gekomen maar was een red bag en lag er ook nog verkeerd.

Misschien ligt je veulen verkeerd en kan er niet uit?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:29

Nee hoor, daar ben ik niet zo bang voor. Ze schijnt dit al jaren zo te doen, dus het zal wel bij haar horen. Alle vorige jaren heeft ze ook gewoon een levend en gezond veulen gehad.

Mijn andere merrie had vorig jaar een red bag. Maar gelukkig was ik er direct bij en weet ik ook wat ik dan moet doen, dus alles is prima gegaan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:21

Gefeliciteerd GJ!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:44

Dank jullie wel allemaal!
Wat hebben we een prachtig leven hè, met paarden. Ik voel me zo rijk, als ik de merrie haar eerste hinnikjes hoor doen naar haar kind. Daar kan geen Lamborghini tegenop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:01

janderegelaa schreef:
Het KWPN is nu ook niet meer het stamboek voor de Gelderse bloedlijnen daar is nu een ander voor aangewezen: https://www.kgps.nl/

Eindelijk, daar heeft de voorzitter jaren keihard voor gestreden en terecht.

Die cijfers van Sandreo voor het springen vallen wel een beetje tegen, apart dat zijn nakomelingen dan beter lijken te springen?

Parnassia, ik ben weleens goede springpaarden tegen gekomen van Flemmingh, van Ferro dan eigenlijk niet.

GJ9: gefeliciteerd!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:52

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

Weer iets bijgeleerd!
Wat verwachten jullie dat dit geeft voor de toekomst?

Verdwijnen de geldersen van de kwpn-site en hun boekje?

Is er in de toekomst nog plaats voor hengsten zoals Henkie? Ik zie daar toch geen landbouwrijpaard in.

Wordt een Gelderse nu een soort Groninger maar dan een vuist groter? Hun fokdoel qua sport is toch uiterst beperkt!

Gaat kwpn nu op zoek naar een nieuwe sportgerichte veelzijdige afdeling?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:51

Gefeliciteerd met je veulen gj9!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:46

koend schreef:
Elisa2 schreef:

Weer iets bijgeleerd!
Wat verwachten jullie dat dit geeft voor de toekomst?

Verdwijnen de geldersen van de kwpn-site en hun boekje?

Is er in de toekomst nog plaats voor hengsten zoals Henkie? Ik zie daar toch geen landbouwrijpaard in.

Wordt een Gelderse nu een soort Groninger maar dan een vuist groter? Hun fokdoel qua sport is toch uiterst beperkt!

Gaat kwpn nu op zoek naar een nieuwe sportgerichte veelzijdige afdeling?

Nee hoor, verdwijnen is niet nodig en voor de Henkies is er absoluut ruimte.
Kwpn is geen rasfokkerij maar fokken voor een fokdoel. Keuring/vereniging is er voor de fokkers die hun paarden met elkaar willen vergelijken (en nog veel meer natuurlijk). Vooral een leuk interessant spelletje.

Een ieder moet vooral fokken wat hij zelf mooi/leuk/verkoopbaar vindt en niet fokken voor een stamboek. En dan kijk je daarna of er meer zijn die fokken wat jij leuk vindt en je met elkaar het spelletje dat keuring heet kunt vormgeven.

Denk dat kgps en kwpn elkaar niet uitsluiten.

Dank voor jullie felicitaties!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:42

Vanmiddag is hier mijn Koning veulen geboren (van die merrie die al 2,5 week melk drupt), 3 weken te vroeg. Zeer vlotte geboorte en een heel vlot en pittig hengstveulentje. Nageboorte kwam er ook mooi snel af dus alles lijkt heel goed.
Het is een zwart hengstje.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:51

Gefeliciteerd! Was dit de merrie die je drachtig had gekocht? Ben benieuwd naar foto's!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:32

Ja, dat klopt inderdaad. Ik zal van de week eens wat foto´s hier neer zetten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:43

Gefeliciteerd Carola, klinkt goed! :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:19

Van harte met je veulen! Ik ben benieuwd !
Heeft hij al een naam?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:28

Gefeliciteerd met de Koning!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:22

Gefeliciteerd! Hij heet vast iets met Royal vermoed ik. :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:23

Gefeliciteerd Carola