Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:17

Succes op wedstrijd! Ik vind het best fris hier. Hoe is het bij jullie?

Pssm2 is rot. Ik heb een merrie die in 2018 positief is getest. Ze had zo'n enorme waslijst met vage klachten en leek op een gegeven moment wel depressief. Ook het inrijden hebben we gepauzeerd (en na de uitslag nooit meer opgepakt) want ik voelde gewoon dat ze niet kon, terwijl ze zo graag wilde werken.

Uiteindelijk getipt om een test te doen. Dit was in 2018 dus toen was het panel nog niet zo uitgebreid, maar er zijn kort nadat ik de test had gedaan zoveel hengsten in Spanje positief getest die echt niks mankeren en toen werd er gezegd dat die test niet betrouwbaar was. Ik weet niet hoe het nu is, is hij inmiddels al gevalideerd? Indy testte positief op n/p2.

Anyways, eiwitten is key hier. In het begin met eiwitpoeder, vitamine e en magnesium en een heel strak voorbeleid, maar ze staat nu bijna 6 jaar aan huis en ze krijgt altijd wat extra brok met meer eiwitten en verder niks bijzonders en ze doet het gewoon prima. Ze is nooit meer verder opgepakt qua beleren, deels ook omdat ze best een pittig karakter heeft en ik daar niet altijd de energie/geduld voor heb, maar lopen kan ze :j ! Als je het hebt over Spaans vuur, dan is Indy daar wel het voorbeeld van :+

_Tarzan

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:52

Jeetje Dorien wat ontzettend heftig, ook acuut inslapen zonder verder onderzoek, jeetje! Goed van je dat je bent blijven zoeken en je nu weet wat te doen!

Hier is het vandaag lekker zonnig, net terug van buitenrit, heeeeeeerlijk! Laatste deel ging wel op z’n Spaans in de piaffe terug naar huis :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:18

Beetje jammer van de harde koude wind alleen.

Of werd ze daardoor lekker heet Tarzan? In combinatie met de overtollige energie?

Wat sneu Dais en ook voor jou Dorien, wat schrikken zeg! Gelukkig ben je er nu achter wat het is. Ik denk dat PSSM nog niet zo bekend is onder dierenartsen.

Hier is de hengstigheid weer vol toegeslagen door het lekkere weer. En door het verharen staat madam eindelijk veel te kroelen met de Tinker. Durft ze eindelijk na 2.5 jaar. :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:39

Hier was de hengstigheid ook in voorbode aanwezig want madame was niet aan mijn been te krijgen. Maar alsnog 2 wp gereden en geen ontploffingen ondanks fikse spanning dus mooie winst in mindset.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:47

Dank allemaal, voor jullie lieve reacties.
En oliebol voor degenen die er bekend mee zijn. Want hoewel niet dodelijk, lastig is het zeker.

Je hebt gelijk hoor Elisa. De kennis over PSSM1 en vooral ook over MIM Var-6 (voorheen PSSM2) is de laatste paar jaren uitgebreid en wordt nog steeds verder onderzocht. Zo is pas relatief kort bekend dat bij de 2-variant 6 genen betrokken zijn (vandaar de Var-6 in de naamgeving, MIM staat voor Muscle Integrity Myopathy).
Het vervelende is vooral dat het heel veel verschillende verschijnselen kan geven. Wat Taruga vertoont, hoeft een ander paard niet te vertonen, en andersom. Taruga heeft bijvoorbeeld (nog) geen zgn gaten in haar spieren.
Waar ik heel blij om ben, is dat ze 100% negatief testte op het Px-gen. Paarden met het Px-gen kunnen explosief reageren op een hoog calcium- en/of kaliumgehalte in hun voeding.

Maar goed, dit hoeft geen college over PSSM te worden. Én ik ben absoluut (nog) geen deskundige :+

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:37

@Dorien, wat een heftig verhaal. En wat goed dat je je hart hebt gevolgd. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:55

Dorien je weet het vast al, maar er is ook een pssm topic op bokt, lijkt me ook leerzaam

Hier ook hengstigheid of in aantocht. Echt geweldig altijd met 4 merries haha

Vandaag kennis gemaakt met onze nieuwe vakantie oppas, dat is toch wel echt heel fijn. Met een dochter die de komende tijd ook vast komt meehelpen in de verzorging, zodat we elkaar en zij de paarden al kan leren kennen. Ik ben heel blij.

Oh en ik heb tegenwoordig een hangbuikzwijntje :))
Afbeelding
Tijd dat we weer serieus aan het werk gaan dus :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:01

Hier stond weinig wind vandaag dus het was gewoon haar overtollige energie en haar enthousiasme denk ik _O-
Ze blijft wel veilig voelen ondanks haar gedribbel, dat scheelt haha, dus we hebben weer genoten hoor <3

Hengstige merries in aantocht!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:36

Ah jij rijdt ook met dubbele teugel Maartje? Bevalt dat?
Ik zat te denken om de tip van wiewashetookalweer op te volgen. Dus wel bit er in maar eerst op kaptoom rijden en dan langzaam bit erbij nemen.

Tarzan ik vind het zo leuk hoe jij over je avonturen met Karma. Zo herkenbaar ook, dat in piaffe terug naar huis enzo haha. :P

Dorien wat een heftig verhaal, en wat goed dat je jouw gevoel hebt gevolgd. Hopelijk kan ze nog een paar jaar zonder problemen bij je blijven. Jammer dat het fokken niet meer lukt, maar fijn dat je je verantwoordelijkheid neemt. (ik ken mensen die met een PSSM paard nog steeds fokken dus... :x )

Audesta gefeliciteerd met je winstpunten. Zo te horen weer mooie stappen gemaakt!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:14

Maartje, zeker ken ik dat topic. Eigenlijk zou ik moeten zeggen ‘helaas’. Maar dank voor het attenderen, liever een keer dubbel dan niet.
Oh oh, dat buikje :=
Fijn, een vaste oppas. Ik hoop dat het allemaal uitpakt zoals je wilt.
Wat is dat trouwens voor zadel?

Deertje, wees maar blij.
Door een kennis van mij, die een PSSM’er heeft, had ik er wel eens over gehoord. Mede daardoor dacht ik die richting op.

Earth een paar jaar? Ik ga voor nog minstens 15, liever nog langer (ze is eind januari 5 geworden) :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:44

Die tip kwam vast van mij Earth :)) bevalt hier heel goed! Ik rij vooral op kaptoom maar bij Elevada is het bit erbij pakken voor net wat verfijning af en toe. En ze is een stuk gezelliger aan de hand vooral als ze af en toe op een bit kan kauwen ipv mijn vel :+

Oh Audesta over je winstpunten heen gelezen, maar netjes!

Ja dat is haar winter-we-hebben-weinig-gedaan-buik, hopelijk krijgen we die nog wat verbeterd haha. Het idee barebackpad van barefoot. De physio support oid? Kan mijn laarzen nog niet aan dus zadel was sowieso geen optie haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

Die heeft inderdaad een lekker buikje Maartje! Hier heb ik madam op dieet gezet want ze is nu 6 en begint toch echt wel uit te zwaren en is flink breed geworden en dus ook langzaam te dik. Fijn dat je een fijne vakantie oppas hebt gevonden!

Ik vindt het wel interessant Dorien, de kennis over PSSM..heb het idee dat het sowieso vaker voorkomt dan veel mensen weten/ zich bewust van zijn. En juist omdat er zoveel verschillende symptomen zijn is het alleen maar leerzaam om er meer over te weten.

Haha Tarzan, nou wel heerlijk dat ze zo enthousiast is!

Gefeliciteerd Audesta, netjes! Dat probleem heb ik ook altijd tijdens de hengstigheid dat ze niet vooruit te branden is. Best lastig soms.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Het is vooral gebrek aan spier, op de ribben is ze helemaal niet zo dik. Maar bekend "probleem" bij Elevada na de winter, alleen nu ze ouder wordt, wordt het wel steeds lastiger te herstellen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Hier nog weinig te merken van echte hengstigheid .
Luna werdt even kort hengstig na de introductie van Kyento .
Tiney is licht haar staart aan het schuren . Kan teken van hengstigheid zijn of toch wat anders
Vorige zomer had ze ook licht manen jeuk. Goed in de gaten houden, ze had laatst ook wat verhoogde lever waardes dus hopelijk geen eczeem.
Dochter is gevallen met Luna , Luna is niet zuiver RA
Kyento doet het goed .
Eigenlijk wat te vlot voor mijn bonus dochters maar de tijd gaat het leren . De jongste durft wel de oudste is bang
We gaan op zoek naar een bijrijder / leaser zodat ook hij meer werk krijgt zal wel helpen hopen we.

Pssm rot ziekte en erg onderschat ook

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Quinta was vanochtend echt extreem druk met wandelen en bij thuiskomst ging ze gelijk kroelen met haar bestie alsof ze haar 4 jaar niet gezien had.

Hormonen it is *\%/* <<)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

{:} {:} {:} {:} {:} Net lekker gereden in het zonnetje. {:} {:} {:} {:} {:} Even de lijnen van mijn proef voor zondag doorlopen. Ging best goed, maar ik moet er wel 100% geconcentreerd opzitten dan. Hopelijk lukt dit zondag ook, want op wedstrijd kan ik precies niet dezelfde concentratie vinden als thuis :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Audesta, gefeliciteerd met je punten :D

Hahaha Maartje, hangbuikzwijntje _O-

Dorien, welke symptomen heeft je paard als ik vragen mag?

Zinzi, Ky longeren van te voren kan helpen, heb ik zelf ook een hele tijd gedaan. Het blijft een snelle maar dan is hij net dat scherpe randje energie kwijt. Wat balen van Luna!

Dankjewel Earth, zo lief! Ik kan er ook niet over uit hoe blij ik met haar ben <3

Heerlijk Deertje :D

Elisa, enthousiast is haar tweede naam, ik zei al, ik ben het ook zelf schuld, doordat ik nu zoveel rijd krijgt ze natuurlijk ook een betere conditie en die energie moet ergens eruit :)) :') We reden langs het water en daar het hele stuk gedraafd, af en toe moest ik haar weer even bij mij pakken maar verder blijft ze echt super bij mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:10

Oja ik snap het haha, dat is herkenbaar.. betere conditie dus energieker paard. :D Super fijn dat je zo blij met haar bent.

Klinkt heerlijk Deertje! Wat moet je starten zondag?

Oh Quinta ookal dus Dais..arme merries, allemaal van slag. :o

Wat naar dat je dochter gevallen is Zinzi, kwam dat doordat ze niet zuiver liep of was dat daarna?

Ik snap het Maartje, door gebrek aan rugspieren wordt ze 'buikig' zeg maar. Zie je wel vaker bij oudere paarden inderdaad.

Ik moet echt weer eens foto,s maken, zag madam vandaag in de wei staan zonder deken en ze wordt echt zo mooi. Begint alleen door het uitzwaren uit het schoftje te groeien. :o

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:28

Iedereen lekker aan de slag lees ik. Het mooie weer brengt zeker wel extra energie met zich mee.

Ik ben druk aan het oefenen met Rik. Einde van deze maand is er een oefenwedstrijd op stal en zou stiekem wel willen meerijden. Kan hij al wat ervaring opdoen tussen de witte hekjes. Ik dacht pas komend jaar te starten, maar het kriebelt wel erg. :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Tarzan de belangrijkste is de traagheid in de bak. Het zit vooral in het bochtenwerk. Het is alsof ze met een anker uit loopt, ze komt stomweg de bochten niet goed door. Buiten, rechtdoor, gaat het wel goed.
Een wending om de voorhand doet ze tijdens een terugval niet goed. Ze stapt achter niet onder/over maar sluit aan en schuift op. Als ze geen terugval heeft, doet ze het volgens het boekje.
En zo zijn er nog wel meer vooral vage dingetjes die erg verbeterd zijn sinds ik een PSSM-management erop loslaat.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Veel meegelezen, wat een pech is er voor bijgekomen.
Het PSSM en EVCM zijn zulke vage niet herkende dingen, juist omdat ze anders bij elk paard uitpakken. Dat de panel test van PSSM2 (sorry die andere naam blijft nog niet hangen) zo uitgebreid is, dan kan je ook veel fijner sturen.

En ook veel blijde berichtjes, het weer werkt goed mee.
Goed om te lezen dat je nog steeds verliefd bent DGM!

Hier blijft het met mn moeder nog steeds onzeker en lastig. De zwangerschap loopt op zn eind (37wk) waardoor ik mezelf met de dag meer gehandicapt voelen
Maaaaaaaaaar ik heb een forever plekje voor Sollie gevonden. Of nouja, even het contract afwachten, maar ik verwacht geen gekke dingen.
Een kleine gemengde kudde van 8, relaxte mensen, altijd droge voetjes, onbeperkt onverpakt hooi van Venhorst, 2km van het bos.
Ik ben inmiddels al een jaar aan het rondkijken, maar continu niks. Dus echt heel heel blij dat hier een match van twee kanten was.
Ze zijn ook bij Sol wezen kijken en waren helemaal weg van hem, zo lief.
Ik kon alleen nog steeds geen 2 ballen vinden, dierenarts langs laten komen en ze hangen er allebei, dat scheelt weer een rondje kliniek en een hoop stress. Meteen ook een droes en westnijl vaccin er in laten zetten. Tussen zijn kaken in heeft hij zich open gekrabt lijkt wel en wat haar bij zijn oor. Ik zie geen schurft of luizen.. denk een reactie op de prikken of misschien gewoon flinke jeuk van het verharen. Even in de gaten houden.
Balletjes gaan er dan eind maart/begin april van af en in juni verhuizen we naar de nieuwe plek **\O/** echt wel zin in. Ook weer mensen om mee heen die iets met hun paard doen en samen dingen ondernemen én er de tijd voor nemen. Als de volwassenen met de jonkies mee gaan, dan draait het ook echt om het emmertje van de jonkies, als die vol zit, is het vol. Dus lekker veilig oefenen langs de weg, dan kunnen we over een tijd makkelijk naar het bos.

Lijkt echt al heel wat hier _O-
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

Wat ontzettend fijn dat je een plekje gevonden hebt! Nog maar 3 weken, even doorzetten :(:)

Spannend pastis, ik ben benieuwd hoe de wedstrijd gaat! :D

Dorien, duidelijk, hopen dat je met het juiste management haar weer helemaal op de rit gaat krijgen!

Dit is toch genieten <3 <3
Even rondje uitgestapt met nog een stalgenootje
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

Lekker bezig Tarzan, leuk je zo te zien genieten <3

Dgm wat fijn zon plekje, klinkt super!

Dorien, hier doet het management ook wonderen. Zo fijn.

Maken jullie jezelf ook wel eens wijs dat het rijden echt helemaal prut gaat? Ik had helemaal over zitten analyseren en de juf zei net laat maar eens zien dan. En die zegt ja ze begint meer te dragen dus je voelt die voorwaartse drang wat minder omdat ze kracht nog niet heeft zoveel afdruk te maken maar er zit echt een stijgende lijn in :+

Dus. We doen het weer en de juf heeft gefilmd en huiswerk meegegeven.