Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:39

Hier ook niet op stal gehad, wel stappen op het harde wat ging want het is een drama queen buiten en ik dacht dat het niet zo bevoordelijk was als ze zou steigeren of 180 graden om zou draaien haha. Maar het check ligament was echt goed genezen! 6 weken klinkt niet gek hoor

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:50

Ik heb Indy nooit op stal gehad tijdens peesblessures en dat is iedere keer weer netjes genezen.

Op stal wordt ze helemaal gek en krijgt maagzweren vd stress dus dat is gewoon geen optie.

Maartje, balen is dat he! Net vandaag! Ik zal dubbel genieten dan, ook voor jou :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:53

Maartje_M schreef:
Hier ook niet op stal gehad, wel stappen op het harde wat ging want het is een drama queen buiten en ik dacht dat het niet zo bevoordelijk was als ze zou steigeren of 180 graden om zou draaien haha. Maar het check ligament was echt goed genezen! 6 weken klinkt niet gek hoor

O wow! Dit is echt het meest positieve bericht wat ik tot nu toe heb gehad. Ik lees en hoor zoveel 'drama' (heb ook een topic geopend).
Ben nu toch wel een stuk positiever weer. :D
Stappen aan de hand doe ik inderdaad ook, dagelijks 15 minuten. Ze loopt super braaf rustig mee, dus daar gelukkig geen problemen mee.

Dais_ schreef:
Ik heb Indy nooit op stal gehad tijdens peesblessures en dat is iedere keer weer netjes genezen.

Op stal wordt ze helemaal gek en krijgt maagzweren vd stress dus dat is gewoon geen optie.

Maartje, balen is dat he! Net vandaag! Ik zal dubbel genieten dan, ook voor jou :j

En dit vind ik ook fijn om te lezen!

Dank jullie wel dames! <3 Toch fijn dat ik het hier ook heb gedeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:59

Probleem bij peesblessures is dat ze meestal geen pijn doen en toch met te vroeg draven of een gekke beweging maken weer erger kunnen worden. Het zegt dus helemaal niets of ze rad loopt in draf en ik zou haar zeker niet laten draven nu.

Heb er al een boel meegemaakt, beste werkt een klein afgezet stukje in de wei waar ze alleen staan en dan opbouwen met stappen. Koelen als het warm is, ascal als bloedverdunner. (Pezen zijn slecht doorbloed) En msm om de pezen te ondersteunen. Alles valt of staat met het management qua genezing. Check ligament is inderdaad wel de meest gunstige plek voor een peesblessure.

Overigens ik ben nooit vriendschappen verloren door een andere kijk op paarden houden. Door mijn achtergrond in het werken met paarden heb ik hier al vroeg mee om leren gaan. Elkaar respecteren en accepteren dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden is hier in belangrijk vindt ik.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:06

Oh ik ga haar ook echt niet laten draven hoor, was niet de bedoeling :P
Stukje weide afzetten wilde ik idd wel, maar ook dat is niet zonder risico (als de rest achter staat en zij voor en ze raakt in paniek.. := + mag t niet van de stalhouder). Dit lijkt me de beste optie voor nu, maar niet zonder risico idd (maar de andere opties zijn dus ook niet zonder risico's).. Vingers crossed dat de echo goed is..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:10

Ik snap het, het blijft lastig als je zelf geen accommodatie hebt. Ik heb er ook weleens een een half jaar de wei in gegooid. Die was op stal alleen maar aan het omhoog komen. Het is wel genezen maar niet goed, teveel bindweefsel waardoor het paard ging kreupelen bij zwaardere belasting.

Als je paard heel rustig is in de wei/ groep dan komt het hopelijk wel goed. Groene leem kan ook helpen in de acute fase. Dat werkt verkoelend.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:11

Dank je Dais, denk ik :)) Ik ging er toch net even liever zelf van genieten :')

J0anieke ieder paard en iedere blessure zal anders zijn, dus je zal inderdaad wel vreselijke verhalen krijgen ook := Ice vibe schijnt ook echt fijn te zijn bij peesblessures

Elisa hier gaan de vriendschappen vooral vanaf de andere kant over :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:19

Oh.. dat lijkt me lastig. Maar aan de andere kant als mensen jouw visie niet kunnen respecteren verlies je er ook niet veel aan denk ik. Sommige mensen passen nu eenmaal beter dan anderen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:22

ja dat denk ik ook hoor, dan zit er misschien wel meer wat niet helemaal overeen komt ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:24

Precies, en mensen die andere niet accepteren zoals ze zijn dat is sowieso dood vermoeiend.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:28

Elisa2 schreef:
Precies, en mensen die andere niet accepteren zoals ze zijn dat is sowieso dood vermoeiend.

Amen!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:07

ik heb er ooit eens ene die een peesblessure had een jaar in de wei gestoken en verder niets, geen medicijnen ofzo. Kwam ook goed...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:48

J0anieke schreef:
Ik lees stiekem nog mee (en ik blijf op de achtergrond globaal meelezen, ik hou jullie gewoonweg niet bij.. :') ), met Alana gaat t momenteel niet goed, peesblessure aan check ligament..

Maar wilde even onder het mom van 'gedeelde smart is halve smart' melden dat ik ook vriendschappen heb verloren door verschil in hoe je een paard houdt (en hoe je kinderen 'houdt' := ). Dat gaat toch een beetje op de achtergrond knagen/botsen.

Beterschap met de blessure, ik lees het wel meer dat paarden zich toch in de sneeuwperiode geblesseerd hebben.

En praat me er niet van. Ik ben ook een vriendin verloren. Zij had haar paard met luchtzuigband om 20/22 uur per dag op stal, elke dag wel in de molen of een uurtje in de wei/paddock. Ik kon haar ook niet aan de veren krijgen dat die luchtzuigband meer kwaad deed dan goed, maar nee hij deed luchtzuigen al sinds veulen dus er was vast geen oplossing. :7 Ook met rijden botste we vaak. Ze was hard in de hand, paard was 4 en moest al bovenin lopen. Dat ging van kwaad tot erger. Niet lang nadat onze vriendschap bekoelde ging het mis, paard ging in de staak en ging regelmatig kaarsrecht overeind. Tja... -O- Vooral het stalmanagement is mijn inziens niet een verschil in inzicht, maar echt een welzijnsdingetje..

Ik heb vandaag lekker gewandeld met Ziva, het was echt heerlijk al ben ik nu echt meer dan kapot. Nog steeds niet helemaal beter :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:41

Vandaag met Karma naar buiten geweest, jeetje wat een Spaans kanon was het. Ik denk dat Karma niet heet wordt van koud weer maar juist van warm weer _O- Ze liep alleen maar te dribbelen, echt wat een dier :')

Ik had op iedereen gereageerd en toen logde m’n account uit :7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:22

Haha, heb jij weer Tarzan..of vond ze het zo leuk?

Lastig Earth, maar wel lekker dat je weer heerlijk hebt kunnen wandelen. Ik vind dit weer met deze temperaturen ook echt fantastisch!

Mijn duim gaat weer de goede kant op dus ik kan gelukkig ook voorzichtig weer wat meer gaan doen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:12

{:} {:} {:} {:} {:} heerlijk die zon {:} {:} {:} {:}

Nog een graadje of 10 erbij en ik ben helemaal in mijn element :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:13

Hier nog nooit een peesblessure aan de hand gehad. Ik klop het gelijk even af wel.

Hoe is het met je pootje Maartje?

Het is echt heerlijk weer he? Zo fijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:47

Audesta schreef:
Hier nog nooit een peesblessure aan de hand gehad. Ik klop het gelijk even af wel.

Zou ik ook doen ja :')
Het is de eerste keer en eigenlijk heb ik t ook vrij weinig in mn directe omgeving gezien. Voelt ook als een beetje pech hebben.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:02

Ja snap ik.

Ik heb 2 jaar geleden wel heel veel andere pech gehad en 2 ponys in moeten laten slapen. Dat was ook echt geen tof jaar. Zo'n fijne hobby maar soms ook zo stressvol.

Kreeg gisteren nog een appje dat er 21 stokkreupel zou staan. Ik naar huis, loopt ze wat gevoelig op het harde :+ maar goed beter dat dan wat anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:40

Audesta zeg het maar niet te hard, nooit peesblessures gehad… dat zei ik een paar jaar geleden ook en daarna 2 in laten slapen met peesblessures…

Oei Karma gaat aan met mooi weer, haha, een echt zonnepaard!

Earth heerlijk gewandeld, het was ook prachtig weer, rustig aan verder!

Joanieke sterkte met de peesblessure, er zijn gelukkig ook zat paarden die er van genezen.
Hier ook altijd paarden die kreupel zijn op een klein afgezet stukjes gehad als de andere paarden ook buiten waren, en niet binnen in de box gehouden.

Maartje sterkte!

Gisteren inderdaad prachtig weer, ik was op tijd thuis en onze paarden staan alleen in de ochtend buiten maar ik kon ze gelukkig nog lekker even samen in het losgooiweitje doen eind van de middag, jammer alleen dat dat zo vreselijk nat is en wij een fries hebben die dan gelijk tot 3x toen midden in de plassen gaat liggen…

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:45

Audesta schreef:

Meh. Het is wel echt goed dik, ik kan wel lopen maar niet extreem soepel zeg maar. Maar rust nemen zit er natuurlijk niet echt in he := Collega riep al: heb je niet gewoon je enkelbanden gescheurd? Ik hoop het tocht niet :=

Het weer is heerlijk inderdaad, laat maar lekker zo doorzetten!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:15

Ziva is trouwens beleerd op touwhalster, maar voor de dressuur vind ik dat niet ideaal. Nu dacht ik meteen aan een bit, maar een kaptoom kan natuurlijk ook. Gisteren heeft ze een bit in gehad en dat vond ze helemaal niks natuurlijk :')
Zijn er hier mensen die met een kaptoom rijden? Ik ben niet zo fan van andere bitloze optomingen, omdat ze bijvoorbeeld met kin/kaakgekruist snel wat hangerig worden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:23

Ik mis bitloos vaak net de verfijning dus ik rijd met bit.

Pooh Maartje, hopelijk slinkt het snel en daarmee de klachten ook.

Hahahaha lekker zo'n moddermonster Ellis :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:24

Audesta schreef:
Ik mis bitloos vaak net de verfijning dus ik rijd met bit.

Pooh Maartje, hopelijk slinkt het snel en daarmee de klachten ook.

Hahahaha lekker zo'n moddermonster Ellis :+

Ja misschien wil ik wel doorbouwen naar een bit, even kijken hoe dit gaat.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:12

Ik rij met kaptoom, en Elevada rij ik gecombineerd op kaptoom met bit. Die wil graag wat te knabbelen en ik pak het bit erbij op momenten dat ik denk dat het nodig is. Kaptoom zou dus best een goede overgang kunnen zijn

Ik hoop het ook Audesta, ik ben er nu al klaar mee :')