Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:40

Rex_Rolfo schreef:
Lijkt me ook wel interessant om te zien wat veulens van een draagmerrie overnemen van hun biologische moeder en wat van hun draagmoeder. Heeft iemand daar nog leuke voorbeelden?

Nou moet ik wel zeggen dat ik nooit een luchtzuiger als draagmoeder gebruikt heb dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven maar voor de rest nemen ze over...niets.

Daarom is het ook onzin dat je een specifiek paard moet gebruiken als draagmoeder. Het maakt niets uit. Ik heb ze uit KWPN-ers, Haflingers, Franse dravers. Echt geen enkel verschil. Moet er wel bij zeggen dat de Franse dravers wel de fijnste draagmoeders zijn in de omgang.

Je ziet grappig genoeg wel gedragskenmerken van de echte moeder en wat ook apart is; 1 merrie die altijd wel een maand overdroeg daarbij droegen de draagmoeders met een embryo van haar ook een maand over.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:40

@Lorette. Ik las het en dacht meteen: die voerbaltest ga ik ook eens doen bij mijn paarden, kijken hoe slim ze zijn ;-)

Een tijdje terug heb ik een artikel geschreven over stalondeugden. Daar kwam ook de erfelijkheidskwestie in voor. De erkende paardenarts die werd geïnterviewd was er vrij stellig over, hieronder de stelling met het antwoord.

*Een paard wordt geboren met een stalondeugd*
Dat klopt niet. Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Stalondeugden zijn niet erfelijk. Toch hoor je vaak dat mensen dit denken, omdat een merrie bijvoorbeeld in de voerbak bijt en de nakomelingen, die in dezelfde stal staan, dit ook doen. Dit is dan echter geen kwestie van gedeelde genen, maar van gedeeld management. De paarden worden op dezelfde manier gehouden. Als het management niet optimaal is, waardoor er niet aan één of meer van de basisbehoeften van alle paarden wordt voldaan, is de kans dat meerdere paarden in diezelfde stal een stalondeugd ontwikkelen groter. Om diezelfde reden wordt ook wel eens gedacht dat stalondeugden besmettelijk zijn, maar dat klopt dus ook niet. Stalondeugden zijn niet erfelijk en besmettelijk.

Ik denk zelf ook wel dat, zoals hier al genoemd, bepaalde paarden er gevoeliger voor zijn omdat ze bijvoorbeeld snel stress ervaren.

Over erfelijke kwesties gesproken: hebben jullie het stuk in de Hoefslag gelezen over de afwijking ECVM over malformatie van de halswervels? Dat vond ik nogal een dingetje: komt blijkbaar bij bijna de helft van de paarden voor maar is nog vrij onbekend. Weer iets om rekening mee te houden in de fokkerij?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:43

JDR; Dat laatste had ik juist niet vorig jaar. 2 embryo's uit zelfde moeder, 1 kwam 3 weken te vroeg, andere ging over tijd. Ik ben benieuwd of die draagmerries dat nu ook weer zo doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:13

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is inderdaad de vraag..een ex werkgever van me die zijn hele leven gehandeld heeft in paarden zei altijd dat luchtzuigers en wevers de meest intelligente paarden waren en deze kocht hij ook altijd voor zijn dochter in de sport. Ze hadden wat extra's volgens hem. Het is dus maar net hoe je naar zaken kijkt.

Ze waren in ieder geval voor een drol en drie knikkers te koop. Hij zal wel gedacht hebben, op laag water kan je niet verdrinken. Dat zegt meteen ook waarom ik als fokker en dus verkopende partij een bloed hekel aan luchtzuigers heb. En aan ocd verervers.
En de onzin dat ze intelligent zijn, wil er bij mij helemaal niet in. Ze leren het wel aan, maar ze zijn dus niet slim genoeg om het af te leren.
Kortom, zorg dat de omstandigheden tijdens de opfok optimaal zijn en let op met hengstenkeuzes en bij welke merrie je eventueel nog wel een luchtzuiger zou kunnen gebruiken.
Ik ben een beetje kort door de bocht. Straks sta ik weer met een paard bij een kliniek voor een verkoopkeuring en je zou eens moeten weten wat ik daarvan vind. Je zou bijna je fokkerij beëindigen vanwege het geneuzel van de meeste dressuurklanten.

Je kan op die manier inderdaad betere paarden kopen voor minder geld, heb zelf ook een wever en luchtzuiger gehad waarbij de luchtzuiger inderdaad het meest intelligente paard was die ik die ik heb gehad. Wat ook wel weer de nodige problemen met zich mee bracht, deze had een zeer gevoelig spijsverteringssysteem en ik ben er van overtuigd dat dat de oorzaak van het zuigen was. Ze leren het inderdaad nooit meer af en voor de verkoop en handel is het echt fcknudde want ze zijn een stuk minder waard ermee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:14

janderegelaa schreef:
Fontaine gaat echt niet meer buiging geven in het achterbeen, ik zou eerder denken aan een Jameson of Kjento. Totilas bloed.

Kun je dit toelichten? Alle Fontaine veulentjes die ik gezien heb kunnen namelijk bovengemiddeld bewegen.

Hij zelf heeft een lang achterbeen met weinig buiging, dat zie ik ook in zijn nakomelingen. Ik zeg niet dat het een slechte hengst is maar als je echt de buiging wilt verbeteren is hij imo niet de aangewezen hengst.

Bucephalus

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:08

Voor wat betreft erfelijk of niet is er een ander punt dat nog niet is belicht, namelijk hoe paarden met elkaar communiceren. Heel veel ontsnapt aan onze aandacht, maar als je paarden goed observeert, zie je dat de communicatie erg belangrijk is en gaat via kanalen die wij niet kunnen waarnemen. Ik heb van de groom van Pilot gehoord, dat op een signaal van hem, namelijk 's nachts in alle stilte 1x keer stampen op de grond voldoende was om alle paarden in de andere stallen een kwartslag te laten draaien. Zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden te noemen, waarvan wij denken dat het erfelijkheid is.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:29

Over de draagmerries...

Wij hadden een draagmerrie met heel harde voernijd, ook naar haar veulen. Ze deelt geen eten met niemand...
En dat veulen heeft dit nu ook wel naar onze andere veulens, (nog)niet zo extreem als de draagmerrie. Maar uit het wel opdezelfde manier als haar.

Onze 2ling (uit 2 verschillende draagmerries) zijn allebei opdezelfde dag geboren, met enkele uren verschil en stonden op verschillende locaties. Waarschijnlijk toevallig, maar vond het toch apart :Y)

Hier nu ook al enkele franse dravers gekregen als draagmerrie, vorig jaar 2. 1tje geweldig gemakkelijk en 1tje abnormaal moeilijk :+
Nu 1tje staan, 3jarige net van de baan en momenteel is ze supermak.

En om 1 of andere manier vind ik dat onze merrieveulens veel harder dezelfde karakters vertonen als hun moeders. Onze hengsten daartegen vind ik niet zo gelijkaardig gedrag vertonen. Kan ook gewoon mijn eigen verbeelding zijn :+

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:59

E_D_E schreef:
Over de draagmerries...

Wij hadden een draagmerrie met heel harde voernijd, ook naar haar veulen. Ze deelt geen eten met niemand...
En dat veulen heeft dit nu ook wel naar onze andere veulens, (nog)niet zo extreem als de draagmerrie. Maar uit het wel opdezelfde manier als haar.

Onze 2ling (uit 2 verschillende draagmerries) zijn allebei opdezelfde dag geboren, met enkele uren verschil en stonden op verschillende locaties. Waarschijnlijk toevallig, maar vond het toch apart :Y)

Hier nu ook al enkele franse dravers gekregen als draagmerrie, vorig jaar 2. 1tje geweldig gemakkelijk en 1tje abnormaal moeilijk :+
Nu 1tje staan, 3jarige net van de baan en momenteel is ze supermak.

En om 1 of andere manier vind ik dat onze merrieveulens veel harder dezelfde karakters vertonen als hun moeders. Onze hengsten daartegen vind ik niet zo gelijkaardig gedrag vertonen. Kan ook gewoon mijn eigen verbeelding zijn :+

Mijn merrie veulen van vorige jaar is sprekend d'r moeder qua karakter. :=

Wellicht komt het bij hengsten pas later. Onze 5 jarige ruin lijkt ook erg op zijn moeder. Maar dit kwam pas ohz tevoorschijn.

De 4 jarige merrie lijkt dan weer totaal niet op moeders. :+

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:23

Zag dat de hengst Next Pitch verkocht is aan Reesink.

Wat vonden jullie van hem ?

Stel je gebruikt hem op je merrie wat gebeurt er dan als de hengst afgewezen is op het verrichtings onderzoek?
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 18-02-21 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:00

paardje2013 schreef:
Zag dat de hengst Next Pitch verkocht is aan Reesink.

Wat vonden jullie van hem ?

Stel je gebruikt hem op je merrie wat gebeurt er dan als de hengst niet afgewezen is op het verrichtings onderzoek?

Ze gaan hem ook aanbieden bij andere stamboeken in het buitenland.
Dus zal met goed komen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:07

Ik zat mij dat zo af te vragen :')
Zat te denken ga je er mee dekken keuren ze hem af zit je dan met een half papier :D

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:26

Hij zat in de kampioenskeuring, ik denk dat het wel gaat goedkomen met hem. Ik zit er ook serieus aan te denken om hem te gaan gebruiken.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:48

carola schreef:
Hij zat in de kampioenskeuring, ik denk dat het wel gaat goedkomen met hem. Ik zit er ook serieus aan te denken om hem te gaan gebruiken.

Ik weet het niet, Geniaal zelf staat volgens mij wel bekend dat hij een fijn karakter heeft, daar ben ik wel naar opzoek plus dat mijn merrie maat nodig heeft en dat heeft hij ook. Verder lijkt hij mij best een fijne hengst.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:56

_Lorette_ schreef:
Succes, MisterA! Hopelijk geen enkele twijfel en verkoop zonder gedoe.

Dank je wel.
De verkoopkeuring is prima verlopen. Geen enkele aanmerking en de voorl. Keurmerrie van Toto is naar een fijne Belgische dressuurstal vertrokken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:58

Ik ken de fokker, volgens mij zit het karakter wel goed.

Gefeliciteerd MisterA

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:01

Top mistera gefeliciteerd

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:42

misterA schreef:
_Lorette_ schreef:
Succes, MisterA! Hopelijk geen enkele twijfel en verkoop zonder gedoe.

Dank je wel.
De verkoopkeuring is prima verlopen. Geen enkele aanmerking en de voorl. Keurmerrie van Toto is naar een fijne Belgische dressuurstal vertrokken.

Gefeliciteerd!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:16

Next Pitch is hier op het lijstje beland. Vond hem al van bij het longeren heel interessant en nu hij ook Duits ggk zal worden is hij al helemaal interessant voor mij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:23

s0173957 schreef:
Next Pitch is hier op het lijstje beland. Vond hem al van bij het longeren heel interessant en nu hij ook Duits ggk zal worden is hij al helemaal interessant voor mij.

Maar komt hij nou uit een veulenboekmerrie of vergis ik me?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:29

Volgens horsetelex wel, maar ik weet niet of die gegevens up to date zijn. De oma daarentegen heeft al wel mooie dingen achter haar naam staan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:31

Oma is idd een topmoeder!

Moeder is prok, maar voor de rest geen idee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:32

Merrie heeft een blessure gehad waardoor ze niet voorgesteld kan worden begreep ik, ze is door de hengstencommissie wel bekeken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:32

In de KWPN database staat STB-EXT via thuiskeuring.

Edit: nav dit vermoed ik dan? Cijfers zijn ook alleen gegeven voor exterieur, stap en draf
fokfanaat schreef:
Merrie heeft een blessure gehad waardoor ze niet voorgesteld kan worden begreep ik, ze is door de hengstencommissie wel bekeken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:34

Suzanne F. schreef:
s0173957 schreef:

Maar komt hij nou uit een veulenboekmerrie of vergis ik me?

STB ext uit de halfzus van Painted Black.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:35

Die is pas opgenomen. Idd blessure waardoor ze niet meer predicaten kan halen.. ik vind het een mega fijne hengst! Voor mij ook no go... ik moet het in de vrije hengsten zoeken :))