afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:13

Kijk dit is al minder positief, en bij Lingh weer positiever.
Zo blijft het een jurysport en de jury loopt aan de kant.
(overigens blijf ik me verbazen over de opmerking dat Jazzen niet bewerkzaam zouden zijn, ben denk ik aan de 12e Jazz toe en eerlijk is eerlijk: ik heb 1 lastpak gehad... verder vind ik het super bewerkbare paarden met gouden karakter)

Dan heb ik een vraag: wat hebben we liever: een paard met buiging in de gewrichten die eerst iets de staart in gaat op moeie momenten maar veel afdruk en buiging toont, of een aansluitend strak lang achterbeen?)

Over lingh ben je positief.......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:14

janderegelaa schreef:
Mireille1970 schreef:
Met een geit moet je ook niet fokken en dan hopen dat je een topper krijgt

Dus je bent het toch met me eens over Lingh. Knipoog

Hahahahahahahaha je weet dat ik dat niet bedoelde, maar vooruit: ben nou eenmaal niet gecharmeerd van Lingh nee, maar dat is persoonlijk, as always Lachen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:37

Weet ik, maar ik vond het een inkoppertje:-)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:38

Mireille1970 schreef:
Kijk dit is al minder positief, en bij Lingh weer positiever.
Zo blijft het een jurysport en de jury loopt aan de kant.
(overigens blijf ik me verbazen over de opmerking dat Jazzen niet bewerkzaam zouden zijn, ben denk ik aan de 12e Jazz toe en eerlijk is eerlijk: ik heb 1 lastpak gehad... verder vind ik het super bewerkbare paarden met gouden karakter)

Over lingh ben je positief.......

Je hebt mij niet horen zeggen dat Jazzen niet bewerkzaam zouden zijn, ze hebben volgens mij wat meer aandacht nodig (het gaat zonder aandacht niet vanzelf goed). Er zijn hengsten die een wat "vergefelijker" karakter vererven, en bij de Johnsons viel het me gewoon op, een stuk of wat veulens rukte zich los en er was een behoorlijk aantal malen stijgeren bij het opstellen. Misschien is het karakter van Jazz wel erfelijk verbonden aan z'n sport prestaties bij z'n nakomelingen, dan is het bij de Jonhsonnetjes ook goed voor elkaar Clown Clown

Bij de Linghetjes zeg ik eigenlijk dat ik het slechter had verwacht, dat maakt het nog niet gelijk goed Cool Cool. Qua lengte en boog in de hals tijdens het bewegen viel het me mee. De schouderruimte was gewoon beperkt.

Maar goed, het is maar een eerste indruk (of beter nog, mijn indruk). Voor wat betreft het kijken naar de veulens is dat natuurlijk super subjectief, en ik kijk toch met de insteek of de hengst wat voor mijn merrie zou zijn en ik denk nu toch erg sterk aan Citango.

Mireille1970 schreef:
Dan heb ik een vraag: wat hebben we liever: een paard met buiging in de gewrichten die eerst iets de staart in gaat op moeie momenten maar veel afdruk en buiging toont, of een aansluitend strak lang achterbeen?)

Dit was meer een constatering, ik kan me voorstellen dat als je merrie een beetje "hakken trekt" dat je graag wil weten of Johnson dat vererft, en daar lijkt het wel op. Goed of slecht is een ander verhaal, dit past denk ik veel beter onder functioneel (het achterbeen komt wel onder de massa), de weg erheen is mischien niet ideaal, maar welk paard is dat wel?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:44

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:58

Leuk Art-Uma... leuk die foto-impressie.
Heb je die ook van de Linghs?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:20

Mireille1970 schreef:
Leuk Art-Uma... leuk die foto-impressie.
Heb je die ook van de Linghs?

Nee, ik moet ff kijken of ik wat van de video kan plukken, maar dat is iig niet op stand (want daar stonden allemaal lastige mensen in het midden)

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:23

Hoi...

is er iemand vandaag naar _ afstammelingenkeuring geweest???

*hoopt zo Clown

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:32

Jammer Huilen mijn "monstertje" zat niet bij de foto's!

Moest wel om haar lachen, ze was de eerste die het nodig vond om te stijgeren.
Dit was echt de eerste keer dat ze dat deed, volgens mij was ze nogal onder de indruk van alles.
Vond dat ze zich heel niet liet zien, maar kon daar zelf ook niet zo mee zitten (gelukkig was het geen veulenkeuring, want dan had ik gebaald)!
Ze is wel sensibeler als andere veulentjes die ik heb gefokt, maar ze is absoluut een braaf veulen!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:27

laborah schreef:
Lingh (Flemmingh x Columbus)
Wisselende collectie, voldoende ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens die meer opwaarts gebouwd zouden moeten zijn. In beweging hebben de veulens voldoende ruimte, maar zouden meer schoudervrijheid, afdruk en souplesse moeten hebben.

(KWPN Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Vindt ik verwonderlijk, een vader met zo'n 'vrij' voorbeen en het dan niet doorgeven...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 20:32

Sjappie schreef:
Vindt ik verwonderlijk, een vader met zo'n 'vrij' voorbeen en het dan niet doorgeven...
Dan misschien toch er aan gereden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:43

Ik ben ook bij Lingh geweest,vond het inderdaad een weinige uniforme groep. Achter konden ze wel goed lopen vond ik,verder vielen bij sommige de hals wat tegen.Ruggen vielen mee vond ik en idd de schoudervrijheid liet te wensen over.Het veulen waar ik mee was {Lingh X Edison} was een reus vergeleken bij de rest.Die is dan ook wel erg groot,er liepen redelijk goede moeders bij,op een 2 uitgezochte na op het laatst.Die merries waren erg slecht en Lingh had daar zeker wel op verbeterd vond ik. Oja de beste beweger vond ik de uitgezochte LinghX FocusXBelisar.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:54

ART_UMA schreef:
Sjappie schreef:
Dan misschien toch er aan gereden?

Dat viel mij ook op... maar het achterbeengebruik zou bij de veulens weer goed zijn,
beetje het tegenover gestelde van Lingh zelf...

Lingh blinkt imo uit in z'n takt en goede ritme, die hij ook vast weet te houden in de pi/pa. Dat voorbeen doen al de paarden die bij edward staan, en Lingh heeft daar blijkbaar meer aanleg voor.

Edward heeft zelfs eens verteld over dat Lingh geen spectacel was maar omdat hij zo goed te bewerken was toch nu zo beweegt... wie weet doen de Linghetjes dat laten ook...

We zullen het moeten afwachten Knipoog

By the way... Moet je eens proberen het verschil te zoeken tussen de rapporten van Vivaldi en Johnson Rolleyes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:03

Als ze achter goed genoeg zijn kun je nog zoveel sleutelen aan een draf.Dat zegt niks over hoe Lingh nu draaft.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:33

ik las net dat er wat mensen het erover hadden dat de veulens zich lostrokken, en daarom maar weer als 'jazz' werden aangeduid. 'stel je voor, 12 veulens met merries in een 20/40 bak, 500 mensen langs de kant, 5 mensen in het midden, en 1 iemand die zowel merrie als veulen vasthoud, dan vind ik het niet zo gek dat er zich 1/2 losrukken..., niks met karakter te maken.. bij de Johnsons vielen mij op : johnson X balzflug, Johnson X quatro (de eerste, de vos), Johnson X flemmingh en een Johnson X pablo(johnson werkte enorm verbeterend op de merrie) en de johnson X michellino en johnsen X neostan vond ik ook wel aansprekend.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:34

marcolemar schreef:
Lingh blinkt imo uit in z'n takt en goede ritme

De proeven van Lingh staan bol van de tactfouten Huilen

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:35

Basvdv schreef:
marcolemar schreef:
Lingh blinkt imo uit in z'n takt en goede ritme

De proeven van Lingh staan bol van de tactfouten Huilen

gemaakt door edward... Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:36

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hij heeft wel een voorbeen waar hij mee achter z'n oren kan krabben Ja

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:42

weule schreef:
ik las net dat er wat mensen het erover hadden dat de veulens zich lostrokken, en daarom maar weer als 'jazz' werden aangeduid. 'stel je voor, 12 veulens met merries in een 20/40 bak, 500 mensen langs de kant, 5 mensen in het midden, en 1 iemand die zowel merrie als veulen vasthoud, dan vind ik het niet zo gek dat er zich 1/2 losrukken..., niks met karakter te maken.. bij de Johnsons vielen mij op : johnson X balzflug, Johnson X quatro (de eerste, de vos), Johnson X flemmingh en een Johnson X pablo(johnson werkte enorm verbeterend op de merrie) en de johnson X michellino en johnsen X neostan vond ik ook wel aansprekend.

Klinkt goed! Mijn idee...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:46

Johnson x flemmingh Nagelbijten / Gniffelen

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:01

voor als het nog niet vermeld is:

Vivaldi (Krack C x Jazz)
Zeer uniforme collectie, goed ontwikkelde, zeer rijtypische veulens met veel uitstraling, die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens bewegen met een goede beentechniek, hebben veel souplesse en een goede zelfhouding.

bron:www.uytert.nl

zeer goed rapport toch Haha!

tsja wie heeft nu het beste rapport: uptown of vivaldi?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:02

Was al vermeld.

Beste rapport?? Nogmaals wacht dan het hele rapport af....

anssjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:03

Ikke ben bij Vivaldi geweest. Ons veulentje was er ook. ik heb daar een aantal hele knappe veulens gezien, hoog benig, lekker lopen. Voor een hengst die maar 18 veulens heeft in het eerste jaar, zien ze er goed uit.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:06

18 maar? Verward

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 22:06

weule schreef:
ik las net dat er wat mensen het erover hadden dat de veulens zich lostrokken, en daarom maar weer als 'jazz' werden aangeduid. 'stel je voor, 12 veulens met merries in een 20/40 bak, 500 mensen langs de kant, 5 mensen in het midden, en 1 iemand die zowel merrie als veulen vasthoud, dan vind ik het niet zo gek dat er zich 1/2 losrukken..., niks met karakter te maken..

Zijn jullie alergisch of zo voor opmerkingen gerelateerd aan het karakter van Jazz of zo??? Laat ik dit gedrag bij een aantal andere keuringen nou niet gezien hebben, er IS gewoon verschil in de vererving van karakter tussen de verschillende hengsten en ik DENK dat het getoonde bij Jazz vandaan komt. Het karakter of de trainbaarheid of de sensibiliteit of hoe je het ook noemt heeft mijn aandacht en dus viel het op. Als je een ander idee hebt waar het verschil in gedrag tussen de verschillende groepen nakomelingen vandaan komt, hoor ik het graag.

Hier een aantal linghetjes http://www.mijnalbum.nl/Album=G4IZIRPV