Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:07

Muronia schreef:
En dan te bedenken dat ik nog moet beginnen zelfs :')

Hihihi, dat kan ook nog natuurlijk... ik ben eigenlijk expres wat vroeger begonnen omdat ze maiden is en ik niet wist wat ze zou gaan doen.

Ben ik nu wel "blij" mee

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:15

Ik vind het altijd er lastig om hengstigheid te zien als er een veulen naast loopt.
We proberen nu de veulenhengstigheid. Want als het lukt ben je toch weer een maandje vroeger volgend jaar

Muronia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:17

Ik snap dat goed hoor! Maar zelf vind ik de veulenhengstigheid ze snel na de bevalling. Mijn eigen gevoel is dat de boel toch wel even tijd nodig heeft om weer te herstellen. Daarom sla ik hem zelf liever over.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:21

Het is mij bijna nog nooit gelukt zelfs ook al pak ik 'm mee.. :+
Je hoort ook veel dat de grotere fokkers m standaard overslaan, hengstig spuiten en zo enkele dagen inlopen.. helemaal met oudere merries. Ik vraag dan wel eens wat een oudere merrie is. Wisselende antwoorden van 12 tot 15 jaar. Grappig hoe iedereen op oud kijkt.

Ik had vorig jaar 1 juni en 9 juni veulens. Ze zijn nu weer rond dke datum uitgerekend _O-

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:27

Ik probeer het alleen als we wat later in het seizoen komen en als ze om lijken. Niet te veel aan het opschonen zijn en de DA zegt dat het kan.
Het is vaak wel gelukt. Zou mooi zijn als ze wat gelijker zou lopen met de andere 2 merries die al drachtig zijn.
Maar vroeg in het seizoen en als ze bv aan de nageboorte zijn blijven staan doe ik altijd op 20 dgn hengstig spuiten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:39

Hier doet inseminatiestation niet aan veulenhengstigheid. Dag 25 houden ze aan. :P

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:16

Mijn merrie toont al niet hengstig dus toen ik liet scannen op 9 dagen na de geboorte en er een ei zat heb ik haar dus laten insemineren en dus nu meteen drachtig, met 40 dagen hartslag checken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:03

Lonniejj Fijn dat ze geinsemineerd is en de eitjes weg waren *\o/* En ook leuk dat je met een 2de merrie aan het dekken bent.

Myrthee Fijn dat je maiden geinsemineerd is *\o/*

Am_horse gefeliciteerd met de dracht van Odilia *\o/*

heftig zeg die bevalling van de mama van Rosa. Een stuit bevalling is ook een beetje een van mijn nachtmerries. Dan moet je nog geluk hebben dat je bij een achterbeen kan. Iemand eigenlijk enig idee wat je kan doen bij een stuit bevalling als ze echt kont eerst komen? Dus geen benen eerst.

Muronia stiekemerd was dus gewoon hengstig. Jammer dat je net te laat bent. Ik zou haar idd dan ook hengstig spuiten. Hier reageren ze idd alleen door te zweten de eerste uren. Nog nooit eentje koliekerig gehad. De veearts hier zei dat ze tussen 2 en 7 dagen hengstig worden dan.

MightyJoe Wellicht als je nog eens wilt fokken, kun je op x aantal maanden scannen ( tegen het einde) en kijken of het veulen goed ligt. Mijn veearts zei een x dat een veulen na een bepaalde periode niet meer kan draaien. Dus als ze dan met het hoofd goed liggen dan draaien ze niet meer om. En mocht het verkeerd liggen, dan kun je haar wellicht naar een kliniek brengen van te voren.

Pomski Fijn dat je haar toch laat dekken en je een Date hebt gevonden voor d'r. Wordt vast een knap veulen.

Retlaw Gefeliciteerd met je merrie die ster is geworden *\o/*

Kabayo ik kan mij helemaal voorstellen dat deze periode en de begrafenis enz heftig was :(:) . Nogmaals ook veel sterkte voor jou.

Crazy_funky Fijn dat je al met 1 merrie op het wachtbankje kan. Hopelijk vorderen de andere 2 ook snel en worden ze hengstig.

Kel106 altijd Balen als ze slecht laden. Hopelijk lukt het volgende x weer beter.

Paint_lover gelukkig weet je wat d'r moeder ook altijd kleine eitjes had. Hopelijk pakt het deze ronde wel.

Ik snap overigens niet dat de merries hier allemaal zo een vroege veulen hengstigheid hebben :+ Kan dat een beetje per ras verschillen?. Hier worden ze tussen 14 en 20 dagen voor het eerst hengstig na veulenen.

Hier zitten Kira en Daisy op dag 20 en nog niet hengstig. April op dag 19 en toont ook nog niks. Woensdag en donderdag zitten Adora en Luna op dag 18. En dan komt donderdag de veearts scannen. April en Daisy zijn gedekt door Cooper. Adora en Luna door santos. Dus even extra spannend of ze nu drachtig zijn van de jonge hengsten.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:25

Dolly is klaar, die wilde vandaag niet meer gedekt worden. Nu afwachten, ze is afgelopen dinsdag, donderdag en zaterdag gedekt!

Hasta staat nog in België en wordt vandaag voor de 3e keer gedekt. Heel spannend!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:55

Wat laat. Lekker eigenlijk.
Hier echt wel rond de 8 a 9 dagen. Soms is er dsn zelfs al een ei gesprongen, die zie ik als waardeloos eigenlijk.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:01

Hier keer zelfs op 3dagen, was echt belachelijk vroeg :=

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:43

Nieky, ik zit al met 2 op t bankje :D malibu is al 12 dagen na dekking nu en Shenay nu 2 dan. Spannend of ze drachtig zijn van de jonge hengsten!

Ik heb 1x veulenhengstigheid gepakt ivm dat het veulen dan jaar erop eerder zou komen. Maar normaal pak ik die ook niet. Ook vanwege de gedachte dat het zo kort op de bevalling zit.
Hier zag ik het alleen bij Malibu omdat ze zo stond te flirten met de ruin die in de wei naast de bak stond toen ze die week hengstig was.
Gelukkig hebben we een echte stoere hengst op stal dus daar schouw ik ze maar goed bij, in de hoop dat het ook iets aanwakkert, vooral bij Hyflyn :=

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:52

Iedereen is hier maar lekker druk bezig!

Mijn merrie was helaas niet drachtig van de eerste ronde. -O- Ergens in de loop van deze week weer insemineren, hopelijk meer geluk!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:33

Ik heb ook al eens gehad dat ik op dag 6 ging scannen en dan was het ei weg. Dat is niks. Veel te vroeg. Nu durfde de DA niet tot dinsdag te wachten met weer scannen bang dat het te laat was. Dus morgen op dag 8 insimineren. Dag 8-9 werkt vaak wel het mooiste.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:37

Zo kwakkie van secret USB is net gebracht, we kunnen weer aan de bak.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:46

Succes!

Hier vanmiddag naar hengstenstation gereden om sperma op te halen en doorgereden naar stal, 20min later geinsemineerd dus benieuwd of morgen dr eitje weg is of er deze ronde nog zit....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:14

Wij mogen ook morgen scannen of het ei weg is

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:26

Hasta viel vandaag ook niet meer voor de charmes van de Spaanse hunk dus officieel met 2 pony's op het wachtbankje.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:44

Ik schuif ook weer aan op het wachtbankje....

Mijn dame is weer geovuleerd met 2 eitjes 8)7 en weer onder of net op de 4cm dus scan is gepland op 5 Juni

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:12

Paintlover hoop dat het nu pakt! Wel meer kans met 2 haha! Oh wist niet dat je merrie klein was. Weet zo ook niet meer hoe groot de eitjes van m’n pony destijds waren. Ik denk ook wel 4. Oh ja als ze naar de opfok moeten wordt het wel wat krap. Ik heb ze toch aan huis

Pomski haha liefde is over. Hopelijk ook geslaagd! En ook Dolly klaar. Wel weer lekker alles thuis

Baudyh was het ei weg? Moet je zelf insemineren of doet de bezorger dit?
Dag 8 is wel vroeg. Ben benieuwd of het lukt :j Volgens mijn dierenarts hoef je het dan niet eens te proberen, het is te vroeg zeggen ze

Kevinsky ah balen.. hopelijk nu wel raak

Crazyfunky schiet al op met Malibu. Lange dagen :z Hoop dat Hyflyn snel hengstig is

Mirjamalvaro jeutje 3 dagen. Das wel abnormaal vroeg inderdaad. Die sla je dan sowieso over lijkt mij? Ja moet wel als je hengstenstation er niks mee wil haha!

Nieky1993 dankjewel :(:) Kan er nogsteeds niet bij.. maar dat besef zal ooit wel landen denk ik. Wel fijn zo laat na de bevalling hengstig. Heeft het lichaam ook even tijd te herstellen. In jou geval zou ik die hengstigheid gebruiken wel aandurven. Oh wat spannend! Klinkt wel goed voor alle 5. Spannende dag donderdag

Mer1980 oh wat goed zeg! Leuk om een succesverhaal te lezen :j

Ciocolatto ik weet eigenlijk ook niet wat de theorie is met veulenhengstigheid. De een zegt extra vruchtbaar en de ander zegt van niet. Wel gezellig zo dicht bij elkaar uitgerekend. Ik heb er nu 18 dagen tussen zitten. Maar die ene merrie is altijd vroeg, dus kans is groot dat ze tegelijk gaan

Claudia haha komt goed ! Zal je zien dat ze in 1x drachtig is. Das dan wel lekker

Minthe doet het verder goed. Ik heb helaas momenteel zo weinig tijd dat ze beide stil staan. Hopelijk einde zomer nog wat tijd voor enkele wedstrijden met zilver. Misschien ook een keertje B met Minthe proberen. Ik zie wel even. Ik mis het wel!
Merk dat ik met Zilver wel wat meer zenuwachtiger ben. Als het allemaal maar goed gaat en blijft zitten. Woensdag hebben we scan voor hartslag. Ben daar nooit gespannen over maar nu wel :+ Zal wel goed zitten..
Heb inmiddels contact gehad met het Barock Pinto ivm dna van de hengst. Die heeft mij weer doorverwezen naar AES. Die zullen even checken of ze al haar hebben van hem. Zo niet ga ik even langs de familie, schiet ik gelijk foto’s van hem als het mag en neem ik een pluk haar mee die ik opstuur. Ik regel dat wel, hoeft de familie daar niet over in te zitten. Ik regel het liever nu want waarschijnlijk wordt hij verkocht. En als de vader niet gecheckt kan worden heb ik een papierloos veulen. Dat wil ik beslist niet :=

Oh ja , vergeten jullie Ts geen pb te sturen als je merrie drachtig is? Staan nu maar een karige 3 merries op, waarvan 2 van mij _O-

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:44

Hier geen dracht… goldy had ook nog geen knappend eitje, ze denkt eind van de week ergens dat er ei zit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:54

Grappig hoe elke DA daar anders over denkt Kabayo. Nee ei was nog niet weg. Mag morgen nog een keer insimineren. Dat doe ik tegenwoordig zelf inderdaad.

Ik heb een merrie gehad die ooit op dag 6 Van de veulen hengstigheid geinsimineerd werd en gewoon drachtig werd. Sommige zijn snel.

Maar vanaf dag 8 is mooier.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:04

Hier is een 3cm eitje weg gevlogen.. 8)7

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:09

Ik hoop me ook weer te kunnen gaan melden in dit topic! Mijn welsh A merrie heb ik gisteren weggebracht naar de hengst.
Ik ben meer een meelezer dan een meekletser, maar hopelijk kan ik me hier weer gaan aansluiten straks! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:22

Kevinski mini eitje.. wel al geïnsemineerd of gemist nu?