Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:47

KahluaB schreef:
Suzanne F. schreef:
Het zou mij interessant lijken om genoom selectie te kunnen doen op genen die rugproblemen veroorzaken. De laatste 10-15 jaar zijn de Kissing Spines diagnoses en de SI klachten enorm toegenomen. Daar moet ook iets aan ten grondslag liggen genetisch gezien. Ik weet dat veel fokkers niet in de zogenaamde evenwichtsmodellen geloven maar ik moet wel zeggen dat ik steeds meer paarden zie met blessures aan hoefbandjes enzo door een verkeerde bewegingsafloop die vaak weer uit de rug komt. Paarden die dus niet in balans zijn en uit compensatie zichzelf blesseren. Of door rugproblemen maar ook door verkeerde beenstanden etc.

Ik denk dat KS en rugproblemen niet alleen een foktechnisch probleem is,maar zeker ook rijtechnisch.

Ben ik het mee eens, met een kleine kanttekening want een bepaalde bouw van de rug kan wel zorgen dat het eerder ontstaat heb ik het idee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:37

Ik denk dat KS zeker rijtechnisch kan ontstaan en verergeren maar ik sluit zeker genetische aanleg niet uit. Ik zie steeds meer jonge dieren, ook de net zadelmakke die deze problemen vertonen. En nee, daar heeft geen zware ruiter opgezeten. Ik denk echt dat er foktechnische defecten insluipen die dit probleem geven.

Kriel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:48

Ik denk (met de nadruk op ik :D ) dat het veel erger of anders dan voorheen is.
Alleen wij, den mensch, worden steeds wijzer en brengen problemen eerder in kaart.
Daar waar vroeger gezegd, wanneer een paard wat lastiger was, vraag de juf maar even volgende week woensdag in de les, zijn we nu geneigd om alles in kaart te brengen.
En ja, daardoor herken je dergelijke issues natuurlijk ook veel beter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:07

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat KS zeker rijtechnisch kan ontstaan en verergeren maar ik sluit zeker genetische aanleg niet uit. Ik zie steeds meer jonge dieren, ook de net zadelmakke die deze problemen vertonen. En nee, daar heeft geen zware ruiter opgezeten. Ik denk echt dat er foktechnische defecten insluipen die dit probleem geven.

Ik denk dat het komt door fokken van lange ruggen en schuine schouders. Een korte(re) rug is voor een paard al veel makkelijker aangespannen te houden. Daarom fok ik nadrukkelijk niet op een lange rug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:20

Vulina schreef:
Ik vind het een lastige.. Ik denk dat je de merries moet testen en daarop je hengstenkeuzes baseren.
Er zijn zoveel goede paarden met wffs, het is zo zonde om ze te laten staan. Het zal je beste fokmerrie maar net zijn.. Wat doe je dan?

Snap ik, maar uiteindelijk denk ik wel dat ze naar een WFFS vrij e populatie willen. En dat heeft gewoon tijd nodig. Maar ik heb mijn merrie bij aankoop toch maar wel laten testen en heb met een WFFS vrije hengst gefokt.
Vond het trouwens al moeilijk genoeg om een hengst te vinden zonder Vivaldi Ferro bloed in de lijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:33

s0173957 schreef:
Hengsten zoals Amor, Roemer, Don Schufro, ik dacht Weltmeyer ook... die hebben zo enorm veel goeds gedaan.
Die toen laten staan owv WFFS, wat voor invloed zou dat gehad hebben op de paarden nu...

Roemer is drager, staat ook in de database. Maar Amor wist ik niet dat was me dus ontgaan.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:36

Suzanne F. schreef:

Dus, is het zeker zinvol om d.m.v. genoomselectie bij dergelijke gezondheidskenmerken meer onderzoek naar te doen?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:53

Suzanne F. schreef:

Ben ik het mee eens :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:03

En toch zie ik bij de jonge paarden eigenlijk alleen maar goede rug foto's..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:09

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik denk dat het komt door fokken van lange ruggen en schuine schouders. Een korte(re) rug is voor een paard al veel makkelijker aangespannen te houden. Daarom fok ik nadrukkelijk niet op een lange rug.

Even een anatomische leken-vraag :')
Hoe wordt een rug lang of kort? Het aantal wervels blijft neem ik aan gelijk?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:17

Ruimte tussen de wervels? Of zeg ik nu iets heel geks. :')

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:34

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat snap ik ,maar hoe zit het met de souplesse? Denk je niet dat die juist minder wordt bij kortere rug ?Wil je daar op inleveren?
Een schuine schouder wordt gezien als positief ivm schoudervrijheid,ook dat is iets waarop je niet wil inleveren..

Dit is miss interessant ivm de discussie
[MD] Kissing spines jong paard, wat nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:43

misterA schreef:
Suzanne F. schreef:

Dus, is het zeker zinvol om d.m.v. genoomselectie bij dergelijke gezondheidskenmerken meer onderzoek naar te doen?

Ja, ik vind van wel.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:47

Ik kom even binnenvallen, heb een groot stuk bijgelegen. Leuke discussies!
Wat betreft KSS, ik heb meerdere paarden laten keuren die matige/slechte rugfoto’s hadden, ook een net zadelmakke merrie met dramatische rugfoto’s. Dat was wel een paard met een korte rug, weke rug en niet al te beste verbindingen in de bovenlijn. Op basis van de rugfoto’s die ik heb laten maken, heb ik wel het idee dat paarden met een correcte bovenlijn, ook beter zijn op de foto. Op basis van de paarden die ik gezien heb, maak ik me het meeste zorgen als net achter de schoft de verbinding wat wegvalt. Bij oudere paarden is het natuurlijk een lastig verhaal, was er eerst een slechte rug of een rijtechnisch probleem?
Mbt ‘vroeger’ denk ik dat toen een paard wat eerder als moeilijk/vervelend werd bestempeld. Ik denk dat we nu veel eerder iets medisch gaan zoeken. Veel ruiters horen imo niet graag dat ze een rijtechnisch probleem zelf hebben veroorzaakt of dat een paard te complex voor ze is, het is ‘veiliger’ als het aan het paard ligt.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:55

@ X-milou ,ik denk dat de paarden van " vroeger " ook vergevings gezinder waren dan de huidige paarden.Ze hadden gewoon weg minder bloed.(en hier kom je ook weer bij het eerder genoemde % volbloed)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:15

Zelf heb ik veel ervaring met paarden die KS hebben.
Een keer een 2.5 jarige merrie gekocht.
Rug niet op de foto gezet omdat het paard super kon bewegen los in de rug en zeker ook geen lange rug.
Als 3 jarige op de foto gezet paard had nog niets gedaan had KS.
Een andere merrie in dezelfde moederlijn.
Ook KS zonder dat er al iets mee gedaan was.
Een ruin uit dezelfde moederlijn liep al ZZL op de foto ook KS.
Deze paarden kwamen allemaal uit dezelfde moederlijn.
Dus dus het komt niet altijd met rijtechnisch verkeerd rijden of trainen.
Ik weet dat het in de Engels Volbloed fokkerij veel voor komt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:40

Ik heb geen ervaring met KS. Hier worden ze alleen bij verkoop op de rug gekeurd dat was altijd oké...
Ik heb vrijwel alleen maar paarden gehad en gereden met een korte rug. Welgeteld drie gewelfde/weke ruggen ten opzichte van ik weet niet hoeveel rechte/strakke ruggen. Ik had liever iets meer welving in de ruggen gezien.

Eentje had een extreem weke rug, bijna a la doorgezakte Fries. Hij moest ingereden worden en de dierenarts kon er geen zinnig woord over zeggen of hij belasting van de ruiter aan zou kunnen, maar na drie maanden licht rijden bleek hij behoorlijk te zijn verbeterd en was de dierenarts ook zeer positief. Paard heeft nooit ergens last van gehad of gekregen en is inmiddels op leeftijd. Dat was echt een paard waarbij je rugproblemen zou verwachten, maar hij had en kreeg ze niet. Ik denk wel dat zijn korte rug en dikke rugspieren hem hebben geholpen.

Afbeelding

Met zadel op leek het nog wel wat. Ik zou in de archieven moeten duiken voor een standfoto vóór het zadelmak maken. Jullie zouden er van schrikken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:09

Ben nu wel heel benieuwd naar de standfoto!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:52

_Lorette_ schreef:
Ik heb geen ervaring met KS. Hier worden ze alleen bij verkoop op de rug gekeurd dat was altijd oké...
Ik heb vrijwel alleen maar paarden gehad en gereden met een korte rug. Welgeteld drie gewelfde/weke ruggen ten opzichte van ik weet niet hoeveel rechte/strakke ruggen. Ik had liever iets meer welving in de ruggen gezien.

Eentje had een extreem weke rug, bijna a la doorgezakte Fries. Hij moest ingereden worden en de dierenarts kon er geen zinnig woord over zeggen of hij belasting van de ruiter aan zou kunnen, maar na drie maanden licht rijden bleek hij behoorlijk te zijn verbeterd en was de dierenarts ook zeer positief. Paard heeft nooit ergens last van gehad of gekregen en is inmiddels op leeftijd. Dat was echt een paard waarbij je rugproblemen zou verwachten, maar hij had en kreeg ze niet. Ik denk wel dat zijn korte rug en dikke rugspieren hem hebben geholpen.

[ Afbeelding ]

Met zadel op leek het nog wel wat. Ik zou in de archieven moeten duiken voor een standfoto vóór het zadelmak maken. Jullie zouden er van schrikken.

Ik denk dus inderdaad ook dat hij die rug best kon gebruiken omdat hij kort is. Een lange rug had problematischer geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:16

x_Milou schreef:
Ik kom even binnenvallen, heb een groot stuk bijgelegen. Leuke discussies!
Wat betreft KSS, ik heb meerdere paarden laten keuren die matige/slechte rugfoto’s hadden, ook een net zadelmakke merrie met dramatische rugfoto’s. Dat was wel een paard met een korte rug, weke rug en niet al te beste verbindingen in de bovenlijn. Op basis van de rugfoto’s die ik heb laten maken, heb ik wel het idee dat paarden met een correcte bovenlijn, ook beter zijn op de foto. Op basis van de paarden die ik gezien heb, maak ik me het meeste zorgen als net achter de schoft de verbinding wat wegvalt. Bij oudere paarden is het natuurlijk een lastig verhaal, was er eerst een slechte rug of een rijtechnisch probleem?
Mbt ‘vroeger’ denk ik dat toen een paard wat eerder als moeilijk/vervelend werd bestempeld. Ik denk dat we nu veel eerder iets medisch gaan zoeken.

Dat idee heb ik ook, dat een "holle" rug/ gezonken middenstuk een rol kan spelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:19

splenius schreef:
Zelf heb ik veel ervaring met paarden die KS hebben.
Een keer een 2.5 jarige merrie gekocht.
Rug niet op de foto gezet omdat het paard super kon bewegen los in de rug en zeker ook geen lange rug.
Als 3 jarige op de foto gezet paard had nog niets gedaan had KS.
Een andere merrie in dezelfde moederlijn.
Ook KS zonder dat er al iets mee gedaan was.
Een ruin uit dezelfde moederlijn liep al ZZL op de foto ook KS.
Deze paarden kwamen allemaal uit dezelfde moederlijn.
Dus dus het komt niet altijd met rijtechnisch verkeerd rijden of trainen.
Ik weet dat het in de Engels Volbloed fokkerij veel voor komt.

Klopt, nu ben ik wel benieuwd of die twee merries uit deze moederlijn nog gepresteerd hebben ondanks de KS?
Omdat ik me afvraag of KS altijd een probleem is (uiteraard is het onwenselijk) of dat het met de juiste training geen probleem "hoeft" te zijn. Zoals de ruin hier er ook gewoon ZZL mee liep.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:50

Nou, ik zette eergisteren 2 Jonge paarden op de foto, beide goed. Zo had ik het er even met de dierenarts over.. Die zei; je wilt niet weten hoeveel GP paarden KS hebben en totaal geen klachten hebben, en voor bakken geld verkocht worden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:59

Dat bedoel ik...het is wellicht een probleem wat pas tot uiting komt naarmate een paard (langere tijd) niet goed (over de rug) getraind wordt.

Voor de fokkerij heeft een paard die van nature de rug goed gebruikt, met de schoft omhoog loopt en de rug niet "hol" maakt in de beweging dan wellicht minder kans op dit soort problemen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:04

En de strakke rug? Wat vinden jullie daarvan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:08

Strak lijkt mij ook niet wenselijk, paard houdt dan de rug "vast" ofwel door spanning of door de bouw. Volgens mij hangt heel veel af van het verloop van de rug, schoft, middenstuk, lendenen week/ strak, lengte, ligging van het kruis en de balans daar in. En de bouw van het achterbeen en in welke mate deze er onder gebracht kan worden en het paard de rug kan gebruiken.

Maar dit is uiteraard speculatie, eigenlijk zou er een onderzoek gedaan moeten worden bij onbereden jonge dieren/ ks en de bouw van de rug.