KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:06

janderegelaa schreef:
Ik snap helemaal niets van het beleid. Mijn Alexandro P x Balzflug werd bij het advies dat ik gevraagd had al afgewezen omdat de moederlijn niet Gelders was. En nu komt er zo'n paard voorbij. Niks ten nadele van de Charmeur want ik vind hem mooi hoor maar het lijkt op het heel langzaam laten uitsterven van de Geldersen. De Metall vind ik gaaf, jammer dat die niet door is.

stop eens een keer met dat gezeur over je eigen knol en stel hem gewoon voor

stoffel

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 03:23

Wat betreft de gelderse baard de uitspraak van de jury voorzitter mij meer zorgen dan het doorverwijzen van de charmeur. Verder vind ik dat er altijd meteen zo negatief gedaan wordt als de naam Jazz valt een beetje meer vertrouwen in de fokkers die hem of een van zijn nazaten bewust gebruiken in de gelderse fokrichting mag denk ik wel.

Ik vond de commissie zeer royaal in het aanwijzen van de hengsten iets wat ze vorig jaar ook waren en dat volhielden tot en met het verrichtingsonderzoek ik hoop niet dat ze het zoeken in de kwantiteit. Zo is de Alexandro x Factor in zijn type veruit de mooiste Alexandro die ik tot nu toe gezien heb, zijn bewegingen op het harde warenvan dien aard dat hij volgens mij niet eens in de kooi had mogen komen (waar hij zich wel beter liet zien). Ook de andere Alexandro vond ik royaal bedeeld, hij sprong ronduit slecht was strak in de rug en in gallop leek het wel of er een olifant door de baan denderde, je hoefde niet te zien waar hij was je kon het wel horen. De Fantastique sprak mij wel aan dat is de meest complete voor een gelderse goed springen en daarbij ook goed bewegen op het fundament valt is nog wel een bemerking te maken een tikkie hol in het voorbeen en wat krom in het achterbeen. De Charmeur, het paard zelf, omdat hij klaargemaakt is als dressuur paard heeft hij waarschijnlijk tot vorige week nog nooit een hindernis gezien, de spoedcursus springen die hij heeft gehad, heeft hij goed opgepakt het springen ging hem goed af, zijn type is mooi misschien iets te modern, en iets lang in het middenstuk in beweging moet hij achter veel meer ondertreden, toch kom ik mij wel vinden in het doorverwijzen. De bloedlijn, als je in het kader van bloedspeiding nog iets wilt weg halen bij de rijpaarden moet je dat nu doen over 10 jaar zijn de oude moederlijn nog verder verwaterd en de paarden nog luxer, deze hengst heeft een degelijke bewezen moederlijn waarbij hengsten als Flemmingh en Charmeur zelf ook best en meerwaarde kunnen betekenen voor de geldersefokrichting.

Over hoe de hengsten zullen gaan ingezet in de fokkerij is de verantwoordelijkheid van de fokkers de commisie geeft met het (eventueel)goedkeuren van hengsten de fokkers de mogelijkheid om deze hengsten te gebruiken we zullen dus vertrouwen in de fokkers moeten hebben dat zij de hengsten op de juiste merries zetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:21

[***] schreef:
Jan heb je hem nog?
Als je er echt in gelooft is er een weg hè
Vorig jaar was er schijnbaar een ander fokdoel dan nu.
Ben erg blij met deze uitlating van de commissievoorzitter. Heeft namelijk weinig aansluiting met het idee van de fokkers denk ik zo, en reden om eens vragen te stellen

Ik was ook wel benieuwd naar de Toot. Is toch die waar Edward Gal laatst mee op de foto stond?

Ik heb hem nog.
Afbeelding
Hier net uit de opfok.
Afbeelding
En een paar maanden later.

@Stoffel: een eventuele hengstenkeuring doe ik voor hem nooit meer bij het KWPN.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:24

stoffel schreef:
Wat betreft de gelderse baard de uitspraak van de jury voorzitter mij meer zorgen dan het doorverwijzen van de charmeur. Verder vind ik dat er altijd meteen zo negatief gedaan wordt als de naam Jazz valt een beetje meer vertrouwen in de fokkers die hem of een van zijn nazaten bewust gebruiken in de gelderse fokrichting mag denk ik wel.

Ik vond de commissie zeer royaal in het aanwijzen van de hengsten iets wat ze vorig jaar ook waren en dat volhielden tot en met het verrichtingsonderzoek ik hoop niet dat ze het zoeken in de kwantiteit. Zo is de Alexandro x Factor in zijn type veruit de mooiste Alexandro die ik tot nu toe gezien heb, zijn bewegingen op het harde warenvan dien aard dat hij volgens mij niet eens in de kooi had mogen komen (waar hij zich wel beter liet zien). Ook de andere Alexandro vond ik royaal bedeeld, hij sprong ronduit slecht was strak in de rug en in gallop leek het wel of er een olifant door de baan denderde, je hoefde niet te zien waar hij was je kon het wel horen. De Fantastique sprak mij wel aan dat is de meest complete voor een gelderse goed springen en daarbij ook goed bewegen op het fundament valt is nog wel een bemerking te maken een tikkie hol in het voorbeen en wat krom in het achterbeen. De Charmeur, het paard zelf, omdat hij klaargemaakt is als dressuur paard heeft hij waarschijnlijk tot vorige week nog nooit een hindernis gezien, de spoedcursus springen die hij heeft gehad, heeft hij goed opgepakt het springen ging hem goed af, zijn type is mooi misschien iets te modern, en iets lang in het middenstuk in beweging moet hij achter veel meer ondertreden, toch kom ik mij wel vinden in het doorverwijzen. De bloedlijn, als je in het kader van bloedspeiding nog iets wilt weg halen bij de rijpaarden moet je dat nu doen over 10 jaar zijn de oude moederlijn nog verder verwaterd en de paarden nog luxer, deze hengst heeft een degelijke bewezen moederlijn waarbij hengsten als Flemmingh en Charmeur zelf ook best en meerwaarde kunnen betekenen voor de geldersefokrichting.

Over hoe de hengsten zullen gaan ingezet in de fokkerij is de verantwoordelijkheid van de fokkers de commisie geeft met het (eventueel)goedkeuren van hengsten de fokkers de mogelijkheid om deze hengsten te gebruiken we zullen dus vertrouwen in de fokkers moeten hebben dat zij de hengsten op de juiste merries zetten.

De afgelopen jaren waren je voorspellingen volgens niet mij niet zo goed dus ook hier maar weer even afwachten.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:33

Tja Stoffel daar zeg je wat. Vertrouwen in fokkers... in een heleboel fokkers heb ik wel vertrouwen. Maar er zijn genoeg trendfokkers. En zolang dat beloond wordt op de keuringen zullen meer mensen dit gaan doen. Het is tegenwoordig voor veel fokkers belangrijk dat ze bij keuringen bovenaan staan i.p.v. een paard fokken waar ze zelf achter staan. Er wordt gefokt naar wat de jury wil zien. Maar dat zijn ook mensen met een persoonlijke smaak en in mijn ogen dus niet objectief.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:49

Het beste is toch om zelf te kijken bij de eerste bezichtiging..foto's en filmpjes op internet kunnen nogal vertekenen.

Dankje voor je verslag Stoffel..meerdere Totilas nakomelingen gaan breed achter zag ik. Ben wel benieuwd wat je van de Metall vondt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:50

Mooi dier Jan! Ik zou hem gewoon aanbieden.
En doe je het niet, ook goed maar het gemiep erover is idd wel een beetje jammer steeds ;)
Het is iig een plaatje!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:13

Die van Jan is zeker een errug knappe Alexandro. Die zou ik eerder overwegen dan 1 uit een TP moeder... maar weet niet of je dan perse Gelders fokt.

De Metall vond ik echt een plaatje, een van de mooisten. Helaas kwam het er in beweging niet helemaal uit.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:20

Mooi paard die mij die maar haha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:16

Stoffel, nou dat doorsturen van de Charmeur baart mij wel zorgen (jouw baard ook trouwens). Het gaat namelijk niet enkel om de naam Jazz. Deze heeft twee keer Amor dichtbij op het papier. En dan zou hij voor bloedspreiding moeten zorgen… Welke fokkers lopen tegen het probleem van bloedspreiding aan? De fokkers met Koss en Alexandro dochters… Als je daar deze hengst op gaat zetten kan je de veelzijdigheid wel vergeten, ik durf tenminste niet achter een nakomeling te gaan zitten uit die lijn met 3x Amor op het papier.. Ben benieuwd hoe kopschuw die worden.
Temeer als je kijkt uit welke lijn deze hengst komt. Heb wat onderzoek naar de lijn gedaan, en dan komt daar al gauw de hengst Spectrum (Amor x Fastrade v. Wachtmeester) boven, die met een 4 voor zijn karakter het VO mocht verlaten. Deze heeft dus hetzelfde bloed en is via Charmeur, die ook niet als makkelijke heer te boek staat, ingeteeld op Amor. Dat lijkt mij totaal niet wenselijk voor een fokrichting waar het brave, goed te hanteren karakter, een belangrijk speerpunt is. De topsporters zijn niet de eerste afnemers van Gelderse paarden. Maar gewone mensen als jij en ik.

Als we daar naar kijken had de Metall van mij mee gemogen naar Den Bosch, die toonde goede inzet. Misschien is hij het niet, maar daar had hij wel reclame kunnen lopen voor het Gelderse paard en naar het buitenland verkocht kunnen worden. Ik vond het wel een blikvanger. Maar hij werd, zoals ook meerdere andere hengsten uit deze door en door Gelderse lijn, afgeserveerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:23

GJ9 schreef:
Stoffel, nou dat doorsturen van de Charmeur baart mij wel zorgen (jouw baard ook trouwens). Het gaat namelijk niet enkel om de naam Jazz. Deze heeft twee keer Amor dichtbij op het papier. En dan zou hij voor bloedspreiding moeten zorgen… Welke fokkers lopen tegen het probleem van bloedspreiding aan? De fokkers met Koss en Alexandro dochters… Als je daar deze hengst op gaat zetten kan je de veelzijdigheid wel vergeten, ik durf tenminste niet achter een nakomeling te gaan zitten uit die lijn met 3x Amor op het papier.. Ben benieuwd hoe kopschuw die worden.
Temeer als je kijkt uit welke lijn deze hengst komt. Heb wat onderzoek naar de lijn gedaan, en dan komt daar al gauw de hengst Spectrum (Amor x Fastrade v. Wachtmeester) boven, die met een 4 voor zijn karakter het VO mocht verlaten. Deze heeft dus hetzelfde bloed en is via Charmeur, die ook niet als makkelijke heer te boek staat, ingeteeld op Amor. Dat lijkt mij totaal niet wenselijk voor een fokrichting waar het brave, goed te hanteren karakter, een belangrijk speerpunt is. De topsporters zijn niet de eerste afnemers van Gelderse paarden. Maar gewone mensen als jij en ik.

Als we daar naar kijken had de Metall van mij mee gemogen naar Den Bosch, die toonde goede inzet. Misschien is hij het niet, maar daar had hij wel reclame kunnen lopen voor het Gelderse paard en naar het buitenland verkocht kunnen worden. Ik vond het wel een blikvanger. Maar hij werd, zoals ook meerdere andere hengsten uit deze door en door Gelderse lijn, afgeserveerd.

Jammer dat Bokt geen "like" knop heeft :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:56

Ik heb trouwens van meerdere kanten vernomen dat de Charmeur gevraagd is door de HK commissie om naar de eerste bez van de Gelderse hengsten te komen. Zonder dat de fokkerijraad daarin betrokken is.
Als hij wordt uitgenodigd kunnen ze het niet maken hem er nog uit te knikkeren, dus die zal het VO wel in gaan.

Erg om te constateren dat de voorzitter van de GPA jaaaren geleden al voorspeld heeft wat er nu gebeurt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:33

janderegelaa schreef:
stoffel schreef:

De afgelopen jaren waren je voorspellingen volgens niet mij niet zo goed dus ook hier maar weer even afwachten.

Jan ik doe geen voorspellingen ik geef mijn mening, dat deze soms wat scherp is en dat niet alle tere zieltjes daar tegen kunnen weet ik, ik probeer hier al enigsinds rekening mee te houden. Dat mijn mening niet altijd overeen komt met die van de commissie heb ik eerder zelf al aangegeven.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:37

GJ9 schreef:
Ik heb trouwens van meerdere kanten vernomen dat de Charmeur gevraagd is door de HK commissie om naar de eerste bez van de Gelderse hengsten te komen. Zonder dat de fokkerijraad daarin betrokken is.
Als hij wordt uitgenodigd kunnen ze het niet maken hem er nog uit te knikkeren, dus die zal het VO wel in gaan.

Nou, da's lekker dan. }> -O-
Ben het met de laatste zin trouwens niet eens hoor, als hij niet voldoet aan het fokdoel, moet hij er gewoon uitgegooid kunnen worden.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:40

Elisa2 schreef:
Het beste is toch om zelf te kijken bij de eerste bezichtiging..foto's en filmpjes op internet kunnen nogal vertekenen.

Dankje voor je verslag Stoffel..meerdere Totilas nakomelingen gaan breed achter zag ik. Ben wel benieuwd wat je van de Metall vondt?

De Metall vond ik wat neerwaarts gebouwd iets dat ook in de beweging ook erg terug kwam hij miste front, hij was erg kort in de stap miste soeplesse en het achterbeen bleef achter de massa.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:46

janderegelaa schreef:
[***] schreef:
Jan heb je hem nog?
Als je er echt in gelooft is er een weg hè
Vorig jaar was er schijnbaar een ander fokdoel dan nu.
Ben erg blij met deze uitlating van de commissievoorzitter. Heeft namelijk weinig aansluiting met het idee van de fokkers denk ik zo, en reden om eens vragen te stellen

Ik was ook wel benieuwd naar de Toot. Is toch die waar Edward Gal laatst mee op de foto stond?

Ik heb hem nog.
[ Afbeelding ]
Hier net uit de opfok.
[ Afbeelding ]
En een paar maanden later.

@Stoffel: een eventuele hengstenkeuring doe ik voor hem nooit meer bij het KWPN.

Nou hier zullen zeop het KWPN kantoor werkelijk nog nachten wakker van liggen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:46

stoffel schreef:
Elisa2 schreef:

De Metall vond ik wat neerwaarts gebouwd iets dat ook in de beweging ook erg terug kwam hij miste front, hij was erg kort in de stap miste soeplesse en het achterbeen bleef achter de massa.

Dat over de achterkant kunnen we over de Wynton x Zep van vorig jaar ook zeggen maar die werd wel kampioen, met het verhaal erbij dat hij nog niet klaar was met groeien. Die Metall is over een jaar ook heus niet meer neerwaarts gebouwd.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:55

stoffel schreef:
liss schreef:
Iemand Gruno gezien, of foto's gemaakt van hem, hij is door,
Andretti x flemmingh, fokprodukt van mn ouders

In alles een beetje gewoon, goed maar gewoon.

Oke, dank je, zo was hij als veulen ook al, iets gewoon, maar wel goed

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:01

GJ9 schreef:

Gelukkig iemand die de paarden gezien heeft en zijn mening hier durft toe te lichten ipv te zeggen ik kan mij er wel in vinden, en het daarbij te laten.

Dat het karakter van de charmeur een aandachtspunt is ben ik met je eens, niet alleen Spectrum maar ook Astrade (grootmoeder van de hengst) stond bekent om zijn niet al te geweldige karakter. Als blijkt dat het karakter van deze hengst ook niet geweldig is komt hij echt het verrichtingsonderzoek (mocht hij zover komen) niet door. Niet alleen de fokkers met Koss bloed lopen tegen problemen aan maar ook zij die het Koss bloed willen mijden. Verder wordt er niemand gedwongen om deze hengst (indien mogelijk) te gebruiken.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:12

@ GJ je moet keuren wat je ziet als de Metall volgend jaar zo veel beter is hebben ze hem een jaar te vroeg voorgestelt dat wat de Wynton betreft vond ik toen ook een banketstaaf verhaal, wat mij betreft hadden we toen helemaal geen kampioen gehad zoals ik al zei ik vindt de commissie te royaal in aan wijzen voor dit jaar is in mijn ogen de Fantastique de enige die kans maakt voor het verrichtings onderzoek

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:15

Gelukkig ben jij geen jurylid :')

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:17

stoffel schreef:
GJ9 schreef:

Gelukkig iemand die de paarden gezien heeft en zijn mening hier durft toe te lichten ipv te zeggen ik kan mij er wel in vinden, en het daarbij te laten.

Dat het karakter van de charmeur een aandachtspunt is ben ik met je eens, niet alleen Spectrum maar ook Astrade (grootmoeder van de hengst) stond bekent om zijn niet al te geweldige karakter. Als blijkt dat het karakter van deze hengst ook niet geweldig is komt hij echt het verrichtingsonderzoek (mocht hij zover komen) niet door. Niet alleen de fokkers met Koss bloed lopen tegen problemen aan maar ook zij die het Koss bloed willen mijden. Verder wordt er niemand gedwongen om deze hengst (indien mogelijk) te gebruiken.

Ik mag toch hopen dat we wel op een richtinggevend beleid van de jury kunnen rekenen. Als we als fokkers zelf maar moeten zwemmen of als de jury er een aanwijst die vervolgens niets dekt, heeft dat ook weinig zin. Ik voel me als fokker graag gesteund door het stamboek, ook in het aangeven van de richting. Nu doet meneer de voorzitter dat dan eindelijk, helaas is het ff net een andere richting dan waar het Gelders paard voor staat.

Over de Wynton ben ik het met je eens ja. Zo verwarrend vind ik het keuren dus. Meten met 5 maten.

We gaan het zien.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:18

Pletje123 schreef:

Nou dat vind ik wel jammer eigenlijk.
Dan werd er tenminste hardop gejureerd.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:26

Pletje123 schreef:

Ik begrijp hieruit dat jij er een andere kijk op hebt dan ik, ik zou zeggen brand los wat vind jij ervan

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:29

Stoffel: zoals ik zei kan ik me erin vinden. Ik kreeg alleen een soort hartverzakking van de quote in het persbericht. Waar gaan we heen? Dat is de vraag.. en helaas heb ik er nog geen antwoord op. Ik ga niet inhoudelijk op de paarden in verder. Ik kijk wel uit :)