Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:46

Zo, wij zijn ook weer thuis. Merrie liet zich niet goed zien, was gespannen en daardoor vlak. Vooral de galop was weinig gedragenheid, ging veel te hard de baan door.
Als ik heel eerlijk ben vond ik de aanjagers ook niet van denderende kwaliteit eigenlijk, joegen de paarden veel te hard rond.
Punten waren zwaar dramatisch, jammer maar helaas. Nu gaan we voor het sportpredikaat! :)
Of misschien nog ooit ibop, denk dat ze zich onder het zadel toch beter laat zien dan los..

@Rhea: Ik kan jou foto niet zien? Jammer, ben namelijk erg benieuwd! :P Dat is die vosmerrie toch?

ullaatje

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:26

Ik kan de foto ook niet zien Rhea.

Gefeliciteerd met de stermerrie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:59

Ik was ook niet blij met de aanjagers en vond dat ze veel te weinig tijd kreeg om tot rust te komen. Eentje moest die van mij tegenhouden om naar draf te gaan en die laat haar zo tegen het schot aanknallen. Nee daar wordt ze meer ontspannen van.... -O-

Gefeliciteerd met de stermerries!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:13

zo dan: Afbeelding

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:23

Wel opgenomen in stb maar ging even in de baan stappen en draven stapt ze op een.knots van een steen. Dus liep een beetje voorzichtig. Los liep ze wel beter maar te weinig los door het lijf.te gespannen. Wel erg braaf voor bur d.r doen.
Punten erg laag helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:31

Rhea schreef:
zo dan: [ Afbeelding ]

Zo zien we de foto wel!
Ik vind de merrie onder het zadel aansprekender. Zo op stand mist ze wat bovenhalsbespiering, hals had net wat mooier vanuit de schoft mogen welven. Verder heeft ze een korte hellende croupe en een gehoekt/sabelbenig achterbeen.
Ook vind ik haar wat schraal en wat arm bespierd.

Ik denk dat ze in beweging goed moet overtuigen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:44

@ suzanne dat is erg jammer, ik hoop dat je met Tristan Tucker verbetering ziet.

Ik zie dat veel als alternatief de Ibob willen doen.
Kun je ze dan ook nog ster laten worden?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:48

daar ben ik niet bang voor :D

overigens denk ik dat ze bij een merrie van deze maat liever dit zien dan overontwikkeling. Ik heb ze er nog over horen vallen iig, in tegenstelling tot "missen van jeugdigheid".

Ik denk zelf dat ze ook op exterieur ruim voldoende scoort. We zullen zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:20

zerena schreef:
Ik zie dat veel als alternatief de Ibob willen doen.
Kun je ze dan ook nog ster laten worden?

Ja als ze voldoen aan de 70 punten voor exterieur en dan een IBOP lopen voor 75 punten.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:21

Suzanne F. schreef:
Rhea schreef:
zo dan: [ Afbeelding ]

Zo zien we de foto wel!
Ik vind de merrie onder het zadel aansprekender. Zo op stand mist ze wat bovenhalsbespiering, hals had net wat mooier vanuit de schoft mogen welven. Verder heeft ze een korte hellende croupe en een gehoekt/sabelbenig achterbeen.
Ook vind ik haar wat schraal en wat arm bespierd.

Ik denk dat ze in beweging goed moet overtuigen.

Ik weet niet of mensen zitten te wachten op andermans bevindingen vandaar dat ik zomaar niet reageer op foto's maar ik denk dat we er wel van kunnen leren.
Ik ga mee met de woorden die Suzanne hier opnoemde ik ben bang dat ze kwa exterieur te kort komt( ik hoop het natuurlijk niet voor je) :P
Wij hebben zelf een nu 5 jarige die 1.82m is als 3 jarige was ze 1.78m wij zijn met haar ook niet naar de keuring gegaan omdat ze heel arm bespierd was en heel slap in de achterhand.Zulke paarden gebruiken gewoon een 1 tot 1,5 jaar langer dan een kleiner paard.
We willen haar nu eerst uitbrengen in de sport zodat ze straks sterk genoeg is en dan later aanbieden voor de keuring en een nieuwe Ibop test(heeft ze aan meegedaan maar was daar niet regelmatig helaas) dus volgende keer beter.Ik zal van onze Tangelo van de week is een foto maken van hoe ze nu is ik heb hier nog een foto van toen ze nog veulen was tijdens de Nationale veulenkeuring in ermelo Afbeelding

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:23

Ik vind de merrie van rhea toch wel heel aansprekend. Echt merrietype met lengte en bloed. Die punten die hiervoor als negatief genoemd zijn zie ik niet of vind ik niet echt bezwarend. Op type toch wel een nette stermerrie naar mijn idee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:24

urobi schreef:
Ik weet niet of mensen zitten te wachten op andermans bevindingen vandaar dat ik zomaar niet reageer op foto's maar ik denk dat we er wel van kunnen leren.

Als je het netjes formuleert is er niets aan de hand toch? :)
Foto's kunnen ook erg vertekenen, zowel positief als negatief. Als je maar netjes en correct bent kan je veel zeggen hoor. Afbranden is weer wat anders. Voor zo'n grote merrie vertoont ze genoeg bloed en ras. Waren gewoon een paar puntjes die me opvielen.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:36

ras en uitstraling is er genoeg, de bovenlijn had in mijn ogen wat mooier gemogen maar dat heeft ook weer te maken doordat het een groot paard is en armbespierd, mist wat halsbespiering.verder zeg ik er niks van het is ook maar goed dat wij geen jury zijn :o .Het zou misschien wel leuk zijn/leerzaam dat als we foto's plaatsen van onze paarden voor degene die nog niet naar de keuring zijn geweest en daar onze gedachte over laten gaan.En dan kijken wat er op de keuring van gezegd is en of we het goed gezien hebben.Voor degene die daar geen problemen mee hebben.Ik kom van de week nog met een foto. :D
Gaan er nog mensen deze week naar de keuring?
Laatst bijgewerkt door urobi op 12-06-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:37

Ik vind rhea haar paard wat schraal, maar qua model geen verkeerde hoor, die bespiering is nu mss wat arm, maar de lijnen in het paard kloppen wel degelijk.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:51

Ik heb nog een paar foto's van gisteren!

Afbeelding

Afbeelding

Wandelen tot we eindelijk aan de beurt waren!
Afbeelding

Afbeelding

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:09

mooie foto's ze heeft wel een heeeeel sprekend hoofd zeg,maar ja dat is niet het enigste wat ze beoordelen.Weet je wat het is het paard wordt er voor jezelf niet anders van.
Ik denk ook wel dat het per persoon verschillend is hoeveel waarde er aan een merriekeuring gehecht wordt.Wij fokken elk jaar een veulen met een fijne merrielijn en zijn toch wel foktechnisch bezig en willen vooruit fokken dat is voor ons toch wel belangrijk.Aangezien we vorig jaar een 3 jarige merrie hadden die de hoogste punten had voor reflexen tijdens de stamboekkeuring en op de CK 7de werdt van alle 3 jarige springmerries zal het dit jaar zo niet gaan worden verwacht ik.Maar het is in iedergeval een mooie ervaring geweest om als hobbyfokker tussen de grotere te staan :P

Dit is onze nu 4 jarige die vorig jaar voorlopig keur geworden is(sorry voor de ego post :o )
Afbeelding

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:14

urobi schreef:
Wij hebben zelf een nu 5 jarige die 1.82m is als 3 jarige was ze 1.78m wij zijn met haar ook niet naar de keuring gegaan omdat ze heel arm bespierd was en heel slap in de achterhand.Zulke paarden gebruiken gewoon een 1 tot 1,5 jaar langer dan een kleiner paard.
We willen haar nu eerst uitbrengen in de sport zodat ze straks sterk genoeg is en dan later aanbieden voor de keuring en een nieuwe Ibop test(heeft ze aan meegedaan maar was daar niet regelmatig helaas) dus volgende keer beter.Ik zal van onze Tangelo van de week is een foto maken van hoe ze nu is ik heb hier nog een foto van toen ze nog veulen was tijdens de Nationale veulenkeuring in ermelo [ Afbeelding ]

Deze is niet heel arm bespierd en alles behalve slap in de achterhand. Over twee weken zullen we het weten.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:15

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik heb haar gekocht als veulen gewoon omdat ik haar zo leuk vond! Ik heb ook als doel om de sport in te gaan met haar en niet de fokkerij ;) Misschien voor mezelf een keer een veulen maar meer niet ;) En ik moet zeggen, ik heb zelden zo'n fijn paard onder het zadel gehad!! En een super meewerkend karakter en goede instelling, dus voor mij word ze er niet minder door! ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:17

die merrie heeft gewoon een top uitstraling magootje en dat is voor je doel meer dan genoeg :-)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:18

magootje mag ik vragen waar je ergens woont in brabant.Ik heb zelf in etten leur gewoont en aangezien jij in Roosendaal naar de merriekeuring bent geweest ben ik daar een beetje nieuwsgierig naar :o

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:25

Ik woon in Roosendaal! :D dan heb jij niet ver bij mij vandaan gewoond ;)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:28

ken jij dan Piet van oers wij hebben daar vroeger in hun binnenbak les gehad van rene augustijn

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:31

De naam komt me wel bekend voor, maar ken hem verder niet ;)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:58

piet van oers is ook altijd ringmeester geweest, weet niet of hij dat nog steeds doet.Daar was ook altijd wedstrijd.Zij wonen langs de weg van roosendaal naar nispen.( we dwalen af geloof ik) :P

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:20

Hier dan nog een aanmelding voor de merriekeuring. Ben niet een hele actieve bokster maar volg dit topic al enige dagen. Het zullen de zenuwen wel zijn die langzaam aan beginnen op te spelen!
Ik ga volgende week naar Houten met mijn Ampere merrie. Eigenlijk heb ik wel mijn lesje wel geleerd bij het KWPN dat je toch wel iets bijzonders moet hebben om deel te nemen aan de keuring en in aanmerking wilt komen voor het Ster predikaat. Met iets bijzonders bedoel ik dan eigenlijk dat het qua papier ook interessant moet zijn en het paard toch wel uit een bewezen stam moet komen willen ze deze Ster verklaren. Aan de ene kant ook logisch maar aan de andere kant moet het niet op het papier beoordeeld worden. Dan toch doe ik mee met mijn Ampere merrie met toch niet de beste moederlijn. Ik ga toch een poging wagen met haar en hoop op het beste. Ze is wel en klein beetje een laatbloeier, nog iets overbouwd maar qua type een mooie merrie om te zien. Het is wel een echte Ampere kind vind ik en er zit beweging zat in, sterke achterhand en een mooi voorbeen. Ik ben eigenlijk gewoon erg benieuwd wat het KWPN er van vind en vandaar dat ik mee doe om hun oordeel er over te horen. Ze is nu bijna twee maanden onder het zadel en pakt het allemaal erg braaf op. Naast het rijden is het voor nu eigenlijk meer grondwerk wat ik met haar doe. Helaas was ze twee weken geleden kreupel uit het land gekomen dus een weekje met rust gezet en vorige week heeft ze haar eerste ijzers er onder gekregen en dat heeft ze tot twee keer aan toe er van af gegooid in het land dus voor nu 's nachts maar naar binnen. Ik heb dus nog een kort weekje om haar nog een beetje te trainen en hoop dat deze week nog een klein beetje wonderen doet om haar nog net even iets beter er voor te krijgen. Al met al erg spannend , ik zal kijken of ik een beetje een goede foto kan vinden om jullie reactie er op te kunnen krijgen. Groetjes, Annelies