Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:35

Ik longeer ongeveer 3 x per week. Dat blijft zo maar dan ga ik van 10 minuten aan het halster naar uiteindelijk ongeveer 30 minuten bijgezet. Dit over een tijdsbestek van 4 maanden ongeveer.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:40

Aha weer wat geleerd :D

Ik hoop eigenlijk juist dat ze wat braver wordt en daardoor wat meer ontspannen door de baan gaat. Er zit achter die van mij nog wat tuigbloed en wanneer ze zich teveel opfokt dan komt dat wat meer naar boven. Dit gebeurde ook op de fokdag afgelopen voorjaar. Overigens logisch natuurlijk. Maar ze drukt dan haar schoft weg en gaat hierdoor wat vlak lopen. Terwijl als ze wat meer ontspant en het eerste frisse er af is ze veel mooier bergop over de schoft heen beweegt zeg maar. Dus dat zou voor mij nog wel eens een voordeel kunnen zijn. Misschien wel een idee om haar een paar weken voor de keuring wat meer aan de longe te werken en een tijdje niet onder het zadel?

Jord

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:23

Staart vlechten vind ik ook niet mooi, ik hou 'm gewoon zo, scheren doe ik ook niet. Ik neem aan dat een jury professioneel genoeg is om door een gevlochten, geschoren of "losse" staart heen te kijken.

Haha Es jij zit maar in over die winter, maar ik denk ook wel dat we nog laat in de winter een partij sneeuw en ijs gaan krijgen hoor.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:37

essiesilly schreef:
mag je dit jaar eigenlijk wel de oren nog uitscheren? dat mocht toch niet meer ofzo?
ik vind wel dat je oren, neus, beentjes enz op moet scheren maar ken genoeg paarden die gewoon met een (verzorgde!) ongeschoren staart naar de keuring gaan hoor. gebeurd lang niet altijd meer

Dat viel mij afgelopen jaar dus ook op, dat lang niet iedereen de staart nog opscheert.

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:59

Ik vind persoonlijk uitgeschoren oren wel het mooist. Ik heb nog niet eerder gehoord dat het niet meer zou mogen. Ben eigenlijk wel benieuwd waar dat bericht vandaan komt.

Vorig jaar hadden ze van onze merrie de staart grof ingevlochten want ze vonden het jammer om te gaan scheren aan zo'n mooie staart. Bij sommige staat los ook wel mooi. De vlechten hadden ze zelfs aan de verkeerde kant zitten, maar ik weet niet of daar nog richtlijnen voor zijn. We hebben er iig geen commentaar op gehad :)

Zie hoe ze ingevlochten was:

Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:02

Jord schreef:
Staart vlechten vind ik ook niet mooi, ik hou 'm gewoon zo, scheren doe ik ook niet. Ik neem aan dat een jury professioneel genoeg is om door een gevlochten, geschoren of "losse" staart heen te kijken.

Haha Es jij zit maar in over die winter, maar ik denk ook wel dat we nog laat in de winter een partij sneeuw en ijs gaan krijgen hoor.

:') :') hahah ja haha

geschoren oren vind ik ook het mooist idd :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:06

Ik kan me eerlijk gezegd niet zo storen aan een gevlochten staart.
Bij veel paarden zie ik ze liever gevlochten, dan los. Als het ook maar een beetje omwijd staat, lijkt het gelijk of ze een enorme kont hebben. En dan bedoel ik niet in de positieve zin :D

Vind het ook zonde om ze te scheren voor die 5 minuten keuring in Didam. Misschien wel als ze naar Hengelo of Ermelo zou mogen, maar dat moet je dan ook eerst maar weer zien te bereiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:28

Die stond er mooi voor Santvoortje! Staart ziet er zo best netjes uit voor zover ik kan zien. Ze heeft ook een dikke staart of niet?
Vlechtjes hoeven niet perse naar een bepaalde kant dacht ik. Ik vlecht altijd naar de kant waar de manen hangen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:34

'Vroeguh' moesten de manen officieel aan de rechterkant en stond er volgens mij zelfs een officeel aantal voor. Of het nog in de regelementen staat weet ik niet, maar er kijkt niemand meer naar.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:38

Hele mooie merrie Santvoortje :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:41

Jord schreef:

Het gaat erom dat je optisch de croupe vorm beter kan laten lijken door meer of minder weg te scheren.
Je kan door juist wel of juist niets van de staart weg te scheren zaken een klein beetje camoufleren.

Ook met het opscheren van de benen moet je daat bij uitkijken.

Ik scheer aan de achterzijde van het pijpbeen alles weg...maar bij een paard met een ingesnoerde pijp moet je dat juist niet doen...dan benadruk je die ingesnoerde pijp.

Het zo netjes mogenlijk eruit zien is op de keuring niet het hoofddoel van het toileteren. Toileteren doe je om het exterieur zo voordelig mogenlijk te presenteren.

Als het door de zeikanten wegscheren de croupevorm beter naar voren komt zou ik dat voor de keuring maar doen.
Haar dat groeit wel weer.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:45

NatasjavE schreef:
Als het door de zeikanten wegscheren de croupevorm beter naar voren komt zou ik dat voor de keuring maar doen.

Wel lastig als de croup toch minder uit zit als het haar geschoren is :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:51

MariekeA schreef:
NatasjavE schreef:

Wel lastig als de croup toch minder uit zit als het haar geschoren is :D

Daarom vlecht ik het eerst om te kijken hoe het er ongeveer uitziet als het geschoren is. ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:53

LOL, Natas

Ik ga Esprit maar eens bijvoeren met Subli omega nog wat.
Las dat jij dat ook voert??

Ervaringen hier ermee??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:54

MariekeA schreef:
LOL, Natas

Ik zit net te eten...ben dus nogal happig :D

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:54

Haha natas, ja dat is beter dan het eraf scheren en er dan achter komen dat het met haar toch beter was :+

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:46

:D :D Dan heb je altijd nog hairextensions. Die worden blijkbaar ook steeds meer gebruikt.
"vroeguh" moest er inderdaad rechts ingevlochten worden bij keuringen en de vlechten moesten plat liggen zodat je de halslijn goed zag.
Wat minder mooie overgangen in de halslijn kon je zo mooi wat wegwerken om dat 1 ne vlechtje net wat hoger uit te laten steken... :j
Aantal was geloof ik 21. In ieder geval een oneven aantal maar hier hebben wij nooit op gelet.

Deze merrie heeft inderdaad een enorme mooie staart en geen dikke kont, dus vond het wel dat ze het goed hadden gedaan zo.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:42

Ik vind het altijd zo zonde om de staart op te scheren. Maar inderdaad; als het mooier lijkt dan moet het maar. Wel leuk om te lezen wat jullie allemaal doen, zo leer je toch weer bij van iedereen. Ik begin ook pas in maart hoor, maar heb ook al wat voorwerk gedaan mocht de winter nog komen ;). Dat van het zadelmak maken en het scherpe randje heb ik ook wel vaker gehoord. Kan me er ook wel iets bij voorstellen eigenlijk. Gaan jullie naar oefenavonden voor de stamboekkeuring? Of niet, om te voorkomen dat het scherpe randje eraf gaat? ;)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:46

Hier nog 1 die in maart begint. Op dit moment is ze echt nog buikig, zitten nog wel wat overtollige kilo's aan.
Opscheren van de staart moet ik nog even bekijken hoe het het voordeligste uitpakt.
Die oefenavonden is wel handig als je een kijkerige hebt denk ik. Die van mij is vrij nuchter, dus denk niet dat het nodig is, maar het is nog lang geen eind juni. Heb dus nog bedenktijd.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:34

Natasja, dat weet ik allemaal wel, maar dat is nu juist wat ik bedoel, het is allemaal optisch dus de jury kijkt daar wel doorheen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:48

Jord schreef:
Natasja, dat weet ik allemaal wel, maar dat is nu juist wat ik bedoel, het is allemaal optisch dus de jury kijkt daar wel doorheen.

Nee daar moet je nooit vanuit gaan. Net zoals je er nooit vanuit moet gaan dat de jury wel zal zien dat die beroerde voeten niet liggen aan een afwijkende voetstand maar aan het beslag (wat ontbreekt, of beroerd is ondergelegd etc etc.)
Paard moet er top bijstaan, niks aan het toeval overlaten. Niet er vanuit gaan dat de jury daar wel doorheen kan kijken. Dat doen ze namelijk niet, ze kijken nergens doorheen.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:09

Voor een clinic zouden jullie ook Alexandra van der Peijl kunnen overwegen, zij is auteur van het boek 'Presenteren kun je leren'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:12

UnlimitedS schreef:
Voor een clinic zouden jullie ook Alexandra van der Peijl kunnen overwegen, zij is auteur van het boek 'Presenteren kun je leren'.

Die zit dacht ik ergens heel ver weg, in het Noorden toch?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:15

In Oene, Gelderland ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:18

Mosh schreef:
In Oene, Gelderland ;)

Klinkt heel ver weg maar zal eens googlen.
Edit: Valt nog mee maar is wel een stuk rijden. Leuk filmpje staat er bij haar op de site trouwens. Viel me op dat ze er eentje longeerde zonder singel maar met een soort touw om de buik en dan tussen de benen door naar het bit. Dat kende ik niet.