KWPN Stamboekkeuring 2010!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:33

Dat klopt niet helemaal... stb.ext is alleen een aantekening dat ze bij thuiskeuring in het stamboek opgenomen zijn. Voor gewoon stb moeten ze dan nog eerst vrij bewegen.
Voorlopig ster is dus stb.ext met voldoende punten voor ster, maar nog geen punten voor vrij bewegen.

shan

Re: KWPN Stamboekkeuring 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:15

Voorlopig ster bestaat volgens mij helemaal niet.
stb.ext met voldoende punten voor exterieur is gewoon stamboek ext. en geen voorlopig ster.
Voorlopig keur bestaat wel.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:20

jawel, die van ons is ook voorlopig ster!
Op exterieur genoeg punten, maar beweging net iets te weinig, omdat ze alleen maar door de baan galopeerde...
Nu alleen nog ibop lopen (of EPTM) en dan is ze ster.

Er komt niets op het papier te staan, maar de keurmeesters noemen het wel voorlopig ster (tenminste, zo werd het ons gezegd in alblasserdam door Dirk Reijne en Marjan Dorresteijn.)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:42

Nog nooit van gehoord en volgens mij ook echt onzin, zo lust ik er nog wel een paar. Er is altijd de mogelijkheid om je punten op te halen, het zij door Ibop, door EPTM of in de sport. Merries die goed in het werk staan en zo beter in sportmodel zijn kunnen zelfs nog de punten voor het exterieur ophalen. Dan kunnen we alle merries die geen Ster verklaard worden wel voorl. ster noemen.
Onderschat een Ibop ook niet, ik ken genoeg dik verdiende Stermerries die op de Ibop met minder dan 70 punten naar huis werden gestuurd.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:43

Gimmick11 schreef:
Op exterieur genoeg punten, maar beweging net iets te weinig, omdat ze alleen maar door de baan galopeerde...

Er komt niets op het papier te staan, maar de keurmeesters noemen het wel voorlopig ster (tenminste, zo werd het ons gezegd in alblasserdam door Dirk Reijne en Marjan Dorresteijn.)

Als ze niet genoeg punten voor bewegen heeft en wel voor exterieur is ze gewoon stamboek en geen voorlopig ster :n Op het moment dat ze met de IBOP wel genoeg punten voor bewegen haalt is ze pas ster... haalt ze dat niet, dan blijft het een stamboekmerrie!!

Ik had de IBOP zwaarder verwacht. Mijn merrie haalde toen 80 voor het springen, helaas haalden de stap en draf haar punten totaal omlaag (2x over 70) zodat ze uitkwam op 77. Totaal niet verwacht :n Waarsch door deze 2 punten krijg ik haar geen voorlopig keur.... maar die IBOP heeft me de volgende stamboekkeuring wel geholpen om haar ster te krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:02

ik zag het in het SP staan en begreep dat het kwpn het nu ook hanteerd

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:38

Gimmick11 schreef:

Dat heet STERWAARDIG ;)

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:27

En als ze voor beweging genoeg punten hebben en voor exterieur niet ?
Deze merries kunnen enkel ster worden door terug aan te bieden om de SK ? Zouden ze dan ook terug op beweging gepunt worden ?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:30

Volgens mij wordt er dan helemaal opnieuw gekeurd.
De kans dat een niet ster(waardige) merrie alsnog ster wordt , is heeeeel klein.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:33

Das niet helemaal waar Beber. Mijn merrie had op de SK 75pnt voor springen en (maar) 60 (of was het nou 65) voor exterieur. Heb haar toen Ibop laten lopen en die heeft ze gehaald met 77pnt. Het jaar erop met de SK werd ze alsnog ster, als 1 van de weinige.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:33

Dan worden ze helemaal opnieuw gekeurd ja.
Maar idd net als Berber zegt die kans is heel gering.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:35

Weet iemand overigens waarom de volgende regel is ingevoerd:

Wanneer een merrie (bijv.) in juni op de SK is aangeboden en geen ster wordt, waarom ze dan met de IBOP hetzelfde jaar (in okt bijv.) niet opnieuw op mag voor ster? Wij dachten toen: In juni op de SK geen ster op exterieur, k kan ze in het najaar mooi op voor de IBOP en direct ster worden, maar helaas wezen ze ons erop bij het secretariaat. Je mag je merrie niet binnen een half jaar opnieuw aanbieden voor ster.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:00

mijn merrie had 70 voor exterieur en 65 voor beweging, mij werd dan ook aangeraden door de jury om haar de IBOP te laten lopen .. weet iemand wat er precies verwacht wordt bij de IBOP voor een 5 jarige ?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:02

Onze merrie had trouwens 70 voor exterieur en 80 voor het springen! :) Heb geen foto's helaas moest ik werken!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:08

vwmissy schreef:
mijn merrie had 70 voor exterieur en 65 voor beweging, mij werd dan ook aangeraden door de jury om haar de IBOP te laten lopen .. weet iemand wat er precies verwacht wordt bij de IBOP voor een 5 jarige ?

De proeven staan gewoon vermeld op de site van het KWPN onder kopje keuringen merries geloof ik staan. Daar staat ook
de keuringen, merrietesten, en IBOP. Voor driejarigen wordt er gekeken naar balans en tempowisselingen, vierjarigen pasje wijken
en vijfjarigen beginselen van schoudervoor/ schouderbinnenwaarts.

Maar IBOP proeven staan op de KWPN site en de verschillen wat er (kan) wordt (en) gevraagd bij drie/ vier en vijf- jarige paarden.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:26

ok thanx...

dat wordt hard werken , ze is nog niet heel lang onder het zadel en mevrouw heeft een behoorlijk eigen willetje }:) .. ach we zien wel , het lijkt me erg leuk om te doen !

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:11

Ik zou toch adviseren om pas de IBOP te gaan doen als je paard er wel klaar voor is.
Beter goed werk dan half werk, zeker als je paard al wat ouder is en andere oefeningen moet laten zien.

En idd mag je maar ééns per jaar je paard aanbieden voor de ster.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:09

misschien ben ik blond hoor maar , paard klaar of niet klaar ik mag haar zowieso dit jaar niet meer voorstellen op de IBOP ?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:25

Jawel hoor, IBOP rijden is geen probleem, maar het is tegenwoordig mogelijk om je paard na/tijdens de IBOP ook op te laten nemen in het stamboek. Als ze dan tijdens de IBOP voldoende punten scoort en tijdens de opname voldoende punten op exterieur dan kan ze dus 'ster' worden. Echter is de merrie al eerder in hetzelfde jaar op een stamboekkeuring geweest dan kan dit niet weer tijdens de IBOP.
De punten die je voor de IBOP haalt blijven natuurlijk gewoon staan.
IBOP mag je trouwens net zo vaak doen als je zelf wilt (of dit zinnig is is weer een andere verhaal........)

Een paard kan inderdaad 'sterwaardig' zijn, maar dat is vooral bij reg. A of buitenlandse paarden, die nog niet aan alle voorwaarden hebben voldaan en nu wel minimaal 70 punten voor exterieur en 75 voor beweging hebben behaald. (ze moeten dan bijv. nog PROK gekeurd worden of een aanlegtest doen of cornageonderzoek)........

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:28

Ik heb idd ook de bedoeling om onze 5 jarige eind dit jaar IBOP te starten... maar alleen als ze er klaar voor is. Anders wacht ik liever nog een jaar.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:36

Dat voorlopig ster is ook een manier op de IBOP's flink vol te krijgen :)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:11

De laatste jaren wordt de IBOP idd flink gepromoot. Toch vind ik die stamboekopname icm de IBOP geen slecht iets.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:13

Ik vind dat ook zeer zeker geen slecht iets.Hoe goed ze los in de ring ook zijn, het is geen 100% garantie voor een topper onder het zadel. Zo kende ik een paard dat echt zo fantastisch los kon springen, maar onder het zadel totaal niet wist wat ie moest.. sja!

Oeh.. nog 1 dagje en dan is de CK voor ons. Vind het stiekem toch wel spannend :\

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:18

wat lastig allemaal met die testen en proeven ...
ik heb even overleg gehad met kwpn , en ik denk dat ik mijn merrie de EPTM laat doen .

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:06

Mag ik vragen waarom vwmissy?