Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JeanneV schreef:[***] schreef:Ik ken het luchtzuig verhaal van 007 en Totilas
Verder niet dus die verhalen gaan niet van elke veel dekkende hengst..
Niet specifiek over lucht zuigen of andere stalgebreken.. maar slechte xrays... ocd... de ongezonde bovenlijnen... neurologische problemen... slechte karakters... Zodra een hengst meer dan gemiddeld dekt komen er vanzelf verhalen... Er is niemand die het turft... bewijs komt er dan nooit!
misterA schreef:Ik ken die verhalen. Vaak gebaseerd op een enkel (eigen) paard. Een van de sterkste die me is bijgebleven. ...mijn Jazz kan springen. En dan in een hengstenadvies.
Serieuzer waren de aantijgingen over het al of niet gezond fokken van Krack C en Vivaldi. Die werden echt zwart gemaakt.
Maar toch ...soms komt er wel bewijs. Dan blijkt dat Krack en Vivaldi hoge fokwaarden scoren op oc-ocd vererving. En vrijwel alle zoons van Vivaldi vererven ook goed. Op dat punt.
carola schreef:Leuk Suzanne! Had jij niet ooit ook Tuschinski zelf gereden (in de begin tijd van bokt?)? Tuschinski's staan soms ook 'bekend' als lastige paarden. Maar mijn merrie is toch een heel prettig en gemakkelijk paard in de omgang.
_Lorette_ schreef:Ik neem aan dat ze een bepaalde stressgevoeligheid kunnen vererven, niet zozeer het luchtzuigen an sich. Maar goed, dat is natuurlijk oorzaak - gevolg. *edit: je bent me voor, Kahlua
Verder heb ik helaas de proeven van Total en Toto niet gezien, ook Indian Rock niet zien lopen, dus daar zou ik me eerst in moeten verdiepen.
misterA schreef:Met zoveel aandachtspunten zou ik zeker voor een bewezen hengst gaan en al helemaal niet voor een hengst waarvan eigenlijk niks bekend is dan dat hij groot fokt.
Eveneens aandachtspunten met deze afstamming zijn de stap en het ocd verhaal.
_Lorette_ schreef:Luchtzuigen is een copingmechanisme, dus ik geloof nog steeds niet dat het luchtzuigen an sich wordt doorgegeven, maar wel dat er een gevoeligheid is voor stress (erfelijk) en dat er daardoor meer kans is op een luchtzuiger.