Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:20

Jullie worden graag afgezeken op bokt?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:48

Marjolein schreef:

:D _/-\o_

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:56

JeanneV schreef:
[***] schreef:
Ik ken het luchtzuig verhaal van 007 en Totilas
Verder niet dus die verhalen gaan niet van elke veel dekkende hengst..

Niet specifiek over lucht zuigen of andere stalgebreken.. maar slechte xrays... ocd... de ongezonde bovenlijnen... neurologische problemen... slechte karakters... Zodra een hengst meer dan gemiddeld dekt komen er vanzelf verhalen... Er is niemand die het turft... bewijs komt er dan nooit!

Ik ken die verhalen. Vaak gebaseerd op een enkel (eigen) paard. Een van de sterkste die me is bijgebleven. ...mijn Jazz kan springen. En dan in een hengstenadvies.
Serieuzer waren de aantijgingen over het al of niet gezond fokken van Krack C en Vivaldi. Die werden echt zwart gemaakt.
Maar toch ...soms komt er wel bewijs. Dan blijkt dat Krack en Vivaldi hoge fokwaarden scoren op oc-ocd vererving. En vrijwel alle zoons van Vivaldi vererven ook goed. Op dat punt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:01

Marjolein schreef:

Het is voor een hoger doel Marjolein, dan kunnen we niet egoïstisch zijn O:)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:08

misterA schreef:
Ik ken die verhalen. Vaak gebaseerd op een enkel (eigen) paard. Een van de sterkste die me is bijgebleven. ...mijn Jazz kan springen. En dan in een hengstenadvies.
Serieuzer waren de aantijgingen over het al of niet gezond fokken van Krack C en Vivaldi. Die werden echt zwart gemaakt.
Maar toch ...soms komt er wel bewijs. Dan blijkt dat Krack en Vivaldi hoge fokwaarden scoren op oc-ocd vererving. En vrijwel alle zoons van Vivaldi vererven ook goed. Op dat punt.

En toch zou het fijn zijn als er ergens een betrouwbare lijst zou zijn waar dit soort misstanden bijgehouden werden. Dan was het hele WFFS debacle misschien veel eerder aan het ligt gekomen. Dit soort dingen zijn vaak wel bij de hengstenhouder bekend of gemeld, maar die gaat natuurlijk zijn eigen hengsten niet in een negatief daglicht stellen, nouja totdat er weer een bijdehante Amerikaanse dreigt met de pers.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:04

Phenyo; welkom in dit topic. Leuk dat je met een Tuschinski merrie fokt. Ik fok zelf ook met een Tuschinski merrie, echt fijn paard. Die van mij is nu drachtig van Livius.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:08

Leuk de Tuschinski fans hier. Was ook een heel goed dier, als veulentje al. En ik heb jaren gefokt met een zus van hem, uit dezelfde moeder.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:14

Leuk Suzanne! Had jij niet ooit ook Tuschinski zelf gereden (in de begin tijd van bokt?)? Tuschinski's staan soms ook 'bekend' als lastige paarden. Maar mijn merrie is toch een heel prettig en gemakkelijk paard in de omgang.

Phenyo2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:14

Carola en Suzanne wat leuk! Zijn/waren die van jullie ook zo sensibel? De mijne is helaas maar 1.63m geworden dus zoek een hengst met maat en body en zeeeer stabiel karakter! Hoop wat adviezen te kunnen krijgen hier... :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:20

carola schreef:
Leuk Suzanne! Had jij niet ooit ook Tuschinski zelf gereden (in de begin tijd van bokt?)? Tuschinski's staan soms ook 'bekend' als lastige paarden. Maar mijn merrie is toch een heel prettig en gemakkelijk paard in de omgang.

Nee, ik reed Stravinsky. :D
Lijkt erop qua naam. :+
Ik heb wel met de merrie nog gereden tot het Z2 en toen alleen ingezet voor de fok. De eerste nakomeling, een Gribaldi merrie bleek eigenlijk de beste te zijn. Zij was reservekampioene Zuid-Holland en NMK merrie en ik heb er finale VSN trofee mee gereden. Ik haar toen verkocht en zij blijkt beter te fokken dan de moeder, heeft al een aangewezen hengst gegeven. Maar goed, dat weet je niet van tevoren hè?

Tuschinski kende ik al van veulen af aan want mijn merrie was de eerste uit Kalinja. Tuschinski werd enkele jaren later geboren. Toen al een apart veulen. Inderdaad niet groot maar de hele moederlijn is wat klein. Daar moet je wel rekening mee houden inderdaad.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:32

Leuk al die Tuschinski’s! Wij hebben er ook een staan, draait goed mee internationaal en hopelijk wanneer de wedstrijden weer beginnen een overstap te maken naar de inter II. De onze is wel goed aan de maat met zijn 1.73m, maar er zit wel een karaktertje op hoor :')
Zeker niet het makkelijkste paard van stal, maar op concour is hij er altijd!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:25

O ja, dat was hem Suzanne. Lang geleden alweer.

Phenyo; mijn Tuschinski merrie is 1.65 maar mocht wel wat langer in de rug zijn en wat grootramiger zijn. Daar zoek ik ook wel echt naar bij hengsten. Maat en formaat moet ze wel hebben. Mijn merrie is nooit gereden ivm een litteken wat ze in de opfok heeft opgelopen, dus ik weet niet hoe ze in het werk is, maar in de gewone omgang is het een heel makkelijk en prettig paard. Lief op stal, makkelijk in de kudde, makkelijk bij de smid, een goede moeder maar niet te extreem beschermend. Gewoon heel makkelijk en lief paard, zo zou ik ze allemaal wel willen hebben. Maar Tuschinski's staan inderdaad niet altijd als makkelijk bekend en zijn best bloederig.
Daarom heb ik dit jaar voor Livius gekozen: grote, grootramige hengst. En hij is Bordeaux x Vivaldi, dat zijn beiden weer hengsten die bekend staan om een prettig karakter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:29

Persoonlijk had ik de inteelt op Krack C wel echt teveel gevonden met Livius.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:48

Mijn merrie komt uit de moederlijn (MMM) van Tuschinski :+ Wel veel veranderd in de lijn, mijn merrie heeft maat en formaat. Nu drachtig van Fürst Dior. Hierna kijken of ze weer onder het zadel gaat of weer gedekt wordt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:49

Ja, Krack C zit er wel een paar keer in. Inteelt is 4,1% met die combinatie, geadviseerd word om onder de 5% te blijven. Verwantschaps% is 2,4%, dat is gemiddeld.
Ik heb er ook wel over getwijfeld, maar ik kon geen andere hengst vinden die ik beter bij haar vond passen dan Livius. Voor dit jaar ga ik voor My BH Santiano, maar die was vorig jaar natuurlijk nog niet beschikbaar.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:24

Tijdje niet gekeken, moest weer even bij lezen. Nu de kou voorbij is krijg ik ook echt wel zin in het voorjaar en de veulens in de wei. Helaas bij ons maar 1 dit jaar, de andere merrie bleek in het najaar toch niet meer drachtig.
Eens met jullie discussie over beide Totilas zonen. Geweldig talentvolle paarden, maar de manier van gereden zijn... Tja. Ik heb liever Duitse/Deense rijderij. Maar voor de fokkerij denk ik dat Toto wel veel goeds doet. Total US had ik als jong paard nog eens op mijn lijstje staan, maar ik vind dat 'herdershond' model gewoon niet zo mooi. Ik weet wel dat hij dan makkelijk bergop gaat enzo, maar ik heb liever een wat normaler model met een goed achterbeen. In combinatie met goede opleiding gaan die ook de berg wel op. Tot nu toe ook nog geen spijt gehad dat ik het niet gedaan heb.

Gister na 2 weken weer gereden, beide jonge paarden opstappen en wegrijden, heerlijk. Karakter is in ieder geval al voor elkaar *D

Phenyo2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:39

Voor degene die met me mee willen denken. Ik zoek voor mijn Tuschinski merrie dus een hengst die maat en formaat geeft. De galop kan verbeteren en een meewerkend/werkwillig en rustig karakter. Mijn merrie is wat fragiel op 't beenwerk, erg sensibel tijdens het werk, vlug achter maar zou wat meer mogen hoeken zeg maar. Achter treed ze wel mooi onder maar zou meer vanuit de schoft omhoog mogen gaan. Ze blijft wat te horizontaal als de motor aangaat zeg maar. Verder in de omgang nu redelijk rustig paard. Vroeger heel neurotisch. Kan ook alleen mee naar't bos erg op zichzelf alhoewel ze wel in een groep kan staan. Ze heeft een haat/liefde verhouding met alle andere paarden zeg maar ;) Ik zal een foto van haar erbij doen.

Ik zit zelf aan de hengst Fontaine te denken. Zou dat een optie zijn of hebben jullie nog andere suggesties?

Afbeelding
Afbeelding

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:24

Met zoveel aandachtspunten zou ik zeker voor een bewezen hengst gaan en al helemaal niet voor een hengst waarvan eigenlijk niks bekend is dan dat hij groot fokt.
Eveneens aandachtspunten met deze afstamming zijn de stap en het ocd verhaal.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:39

_Lorette_ schreef:
Ik neem aan dat ze een bepaalde stressgevoeligheid kunnen vererven, niet zozeer het luchtzuigen an sich. Maar goed, dat is natuurlijk oorzaak - gevolg. *edit: je bent me voor, Kahlua

Verder heb ik helaas de proeven van Total en Toto niet gezien, ook Indian Rock niet zien lopen, dus daar zou ik me eerst in moeten verdiepen.

Vadersmoeder van Total is zelf ook een luchtzuiger. Komt dus van beide zijde...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:48

Sir Donnerhall?
Dat is nieuw voor mij, wist ik nie.
Ben je daar zeker van?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:19

misterA schreef:
Met zoveel aandachtspunten zou ik zeker voor een bewezen hengst gaan en al helemaal niet voor een hengst waarvan eigenlijk niks bekend is dan dat hij groot fokt.
Eveneens aandachtspunten met deze afstamming zijn de stap en het ocd verhaal.

Ik vind Fontaine eigenlijk wel een goed idee. Voeten zijn wel een punt van aandacht bij hem.

Phenyo2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:32

@janderegelaa. Ja ik heb ergens gelezen iets over een bokvoet?? Maar kan het op de foto's die ik tot nu heb gevonden niet heel goed zien. Lijkt op rechtsvoor een wat steilere voet. Mijn merrie heeft verder wel rechte en correcte voeten.

Verder had ik Fynch Hatton nog op mijn lijstje staan. Zou dat een match kunnen zijn? En zag zojuist Giano voorbij komen bij de Ijzeren Man. Maar weinig van gezien nog verder... Tis zo moeilijk met zoveel aanbod en keuze :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:53

Luchtzuigen is een copingmechanisme, dus ik geloof nog steeds niet dat het luchtzuigen an sich wordt doorgegeven, maar wel dat er een gevoeligheid is voor stress (erfelijk) en dat er daardoor meer kans is op een luchtzuiger.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:41

_Lorette_ schreef:
Luchtzuigen is een copingmechanisme, dus ik geloof nog steeds niet dat het luchtzuigen an sich wordt doorgegeven, maar wel dat er een gevoeligheid is voor stress (erfelijk) en dat er daardoor meer kans is op een luchtzuiger.

Ja klopt, dat is wel een beetje achterhaald... veel zuigers hebben
en een gevoeliger maag/darm stelsel... en een gevoelige maag reageert op stress. Of slecht voermanagement. Zuigen verlicht maagpijn door aanmaak endorfine. Dus daarom gaan ze het vaak bij stress e.d. doen... maar de achterliggende oorzaak ligt veelal in het spijsverteringsstelsel. Vaak te zien door zweren of een extreem verzuurde dunne darm inhoud.

Dus klopt deels... maar ik denk dat maagproblemen of een gevoeligheid hierin ook een deel erfelijk kan zijn.
Dat een zuiger altijd een zuiger produceert, dat denk ik dan weer zeker niet. Maar een feit blijft dat het in sommige lijnen veel meer voor komt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:42

Klopt, ik had dat nog willen toevoegen aan mijn bericht, maar het punt leek me al duidelijk. Het ging me er puur om dat de 'uiting' niet wordt doorgegeven, maar de onderliggende oorzaak. Een gevoeligheid op één van de vlakken. Zonder ongemak ontstaat er geen nood aan een copingmechanisme.

Het is dat nature en nurture vaak niet goed te scheiden zijn, anders was het mega interessant om te onderzoeken wat de verschillen zijn tussen de erfelijk belaste paarden zonder klachten, erfelijk belaste paarden met klachten en paarden met klachten die geen genetische aanleg hebben (je kunt ze natuurlijk altijd zo maken...). Of het nou gaat om luchtzuigen of kissing spines. Is de genetische aanleg zó aanwezig dat een paard ondanks ideale huisvesting en voerbeleid, de best passende zadels, geen (verkeerde) training op (te) jonge leeftijd. etc. toch last krijgt van zijn ruggenwervels of gaat luchtzuigen, dan zou dit net als wffs geregistreerd moeten worden om je fokbeleid erop aan te kunnen passen.