Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:14

misterA schreef:
:D :D En dus ook geen inkomsten meer ....

Wat ik hiervoor al opmerkte over die twee puntjes van Total U.S, gaat ook op voor I.Rock

WFFS staat gewoon bij rapport maar doen ze beiden ook lucht zuigen?
Waar komt dat vandaan?

Ik heb nog nooit een luchtzuiger gehad maar heb bepaalde bloedlijnen waar het veel in voorkomt ook niet of nauwelijks gebruikt.
Het is voor mij in ieder geval wel duidelijk dat in ieder geval de aanleg zo erfelijk als het maar kan is

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:18

[***] schreef:
misterA schreef:
:D :D En dus ook geen inkomsten meer ....

Wat ik hiervoor al opmerkte over die twee puntjes van Total U.S, gaat ook op voor I.Rock

WFFS staat gewoon bij rapport maar doen ze beiden ook lucht zuigen?
Waar komt dat vandaan?

Ik heb nog nooit een luchtzuiger gehad maar heb bepaalde bloedlijnen waar het veel in voorkomt ook niet of nauwelijks gebruikt.
Het is voor mij in ieder geval wel duidelijk dat in ieder geval de aanleg zo erfelijk als het maar kan is

Ik weet het niet. Trafalgar zuigt lucht en ik ken zelf heel wat nakomelingen en tot nu toe zuigt er niet 1 lucht.

misterA

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:24

Maar het is wel een serieus probleem. Luchtzuigen heeft een erfelijke component. En dat komt toch regelmatig voor bij de nafok van Totilas.
Opfok management is heel belangrijk maar wat gebeurd daarna met de zorgvuldig opgehokte en opgefokte jongelui? Ik heb de indruk dat de meeste stalgebreken pas na de opfokperiode ontstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:26

Ja maar dat luchtzuigen komt dus alleen in specifieke bloedlijnen voor. Andere die hetzelfde gehouden worden doen het niet

Je kan lang en breed discussie voeren over de Totilas zonen maar tot nu toe blijkt Toto jr de meest complete hengst, zowel zelf als zijn nafok.
Ik vind Total niet om aan te zien en dat is inderdaad deels rijderij. Maar vond de modellen van zijn zonen ook niet mooi. En dat model heeft Trafalgar ook.
Denk dat Toto met zijn degelijke type en 3 goede gangen beter in staat gaat zijn om GP paarden te vererven

Maar rijderij niet bij fokkerij betrekken is natuurlijk waanzin. Je fokt sportpaarden voor de sport en dus om te rijden. Natuurlijke aanleg beoordelen wordt steeds moeilijker met al die circustrucs.

Makkelijk en fijn te rijden is een groot onderdeel van mijn fokdoel in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

Dat vond ik een positief punt van Indian Rock
Als 3 jarige vond ik het een hele stoere en nu hij onder het zadel zoveel inzet toont zou ik hem best eens willen gebruiken, ook omdat hij mooi gefokt is met Vivaldi/Cabochon erachter
Maar WFFS, 2000 euro dekgeld, luchtzuigen?, moederlijn waar ik weinig over kan vinden, karakter van Apache waar ik eigenlijk ver weg van wil blijven. Ik moet nog even overtuigd worden. Heb op zich wel merries waar hij goed bij zou kunnen passen qua type en karakter.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:41

[***] schreef:
Ja maar dat luchtzuigen komt dus alleen in specifieke bloedlijnen voor. Andere die hetzelfde gehouden worden doen het niet

Je kan lang en breed discussie voeren over de Totilas zonen maar tot nu toe blijkt Toto jr de meest complete hengst, zowel zelf als zijn nafok.
Ik vind Total niet om aan te zien en dat is inderdaad deels rijderij. Maar vond de modellen van zijn zonen ook niet mooi. En dat model heeft Trafalgar ook.
Denk dat Toto met zijn degelijke type en 3 goede gangen beter in staat gaat zijn om GP paarden te vererven

Maar rijderij niet bij fokkerij betrekken is natuurlijk waanzin. Je fokt sportpaarden voor de sport en dus om te rijden. Natuurlijke aanleg beoordelen wordt steeds moeilijker met al die circustrucs.

Makkelijk en fijn te rijden is een groot onderdeel van mijn fokdoel in ieder geval.

Heel veel meningen, [***]. Met je laatste opmerking ben ik het roerend eens. Maar dan wordt het een stuk moeilijker om je te volgen. Rijderij bij de fokkerij betrekken ben ik niet op tegen. Het vreemde is dat je de rijderij van Total wel benoemd maar die van Toto niet. Al meerdere keren heb ik hier gezegd dat voor mij het beeld in het verrichtingsonderzoek heel belangrijk blijft! Daarom is het zo jammer dat we bij het laatste onderzoek de hengsten niet zelf hebben kunnen zien. Juist nu ze Níet onder de eigen ruiter werden voorgesteld. Nu moeten we het doen met de rijderij van de eigen ruiters. En vervolgens is het voor een groot deel vooral een kwestie van smaak. Ik hou bijvoorbeeld van luxere paarden. Dat zeg ik bij voorbaat ook niet in iedere post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:33

Ik vind de rijderij bij Toto ook storend
Maar die wordt er minder hectisch van en blijft achter beter meedoen

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:44

misterA schreef:
Maar het is wel een serieus probleem. Luchtzuigen heeft een erfelijke component. En dat komt toch regelmatig voor bij de nafok van Totilas. n

Moeilijk dit!! Over elke veel dekkende hengst gaat er wel zo'n verhaal en exacte cijfers zijn er niet! Ik ken best wel wat Totilas en Gribaldi's die weven!! Verder dan eigen waarnemingen en zo nu en dan een roddel gaat dat bewijs niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:48

JeanneV schreef:
misterA schreef:
Maar het is wel een serieus probleem. Luchtzuigen heeft een erfelijke component. En dat komt toch regelmatig voor bij de nafok van Totilas. n

Moeilijk dit!! Over elke veel dekkende hengst gaat er wel zo'n verhaal en exacte cijfers zijn er niet! Ik ken best wel wat Totilas en Gribaldi's die weven!! Verder dan eigen waarnemingen en zo nu en dan een roddel gaat dat bewijs niet...

Ik ken het luchtzuig verhaal van 007 en Totilas
Verder niet dus die verhalen gaan niet van elke veel dekkende hengst..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:53

Bedoelen jullie over het luchtzuigen vd hengst? Dat staat nl gewoon in het verrichtings rapport.( maar dat wisten jullie vast wel)
De nakomelingen is idd van horen zeggen en evt eigen ervaring.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:59

misterA schreef:
Maar het is wel een serieus probleem. Luchtzuigen heeft een erfelijke component. En dat komt toch regelmatig voor bij de nafok van Totilas.
Opfok management is heel belangrijk maar wat gebeurd daarna met de zorgvuldig opgehokte en opgefokte jongelui? Ik heb de indruk dat de meeste stalgebreken pas na de opfokperiode ontstaan
Ik denk luchtzuigen op zich niet niet erfelijk is,maar meer de stresgevoeligheid vandaar dat het vaak begint na de opfokperiode);het zich overgeven aan een situatie,of een binnevetter zijn.
Daarbij heeft de één een meer gevoelige maag dan de ander.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:03

Ik neem aan dat ze een bepaalde stressgevoeligheid kunnen vererven, niet zozeer het luchtzuigen an sich. Maar goed, dat is natuurlijk oorzaak - gevolg. *edit: je bent me voor, Kahlua

Verder heb ik helaas de proeven van Total en Toto niet gezien, ook Indian Rock niet zien lopen, dus daar zou ik me eerst in moeten verdiepen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:36

[***] schreef:
Als 3 jarige vond ik het een hele stoere en nu hij onder het zadel zoveel inzet toont zou ik hem best eens willen gebruiken, ook omdat hij mooi gefokt is met Vivaldi/Cabochon erachter
Maar WFFS, 2000 euro dekgeld, luchtzuigen?, moederlijn waar ik weinig over kan vinden, karakter van Apache waar ik eigenlijk ver weg van wil blijven. Ik moet nog even overtuigd worden. Heb op zich wel merries waar hij goed bij zou kunnen passen qua type en karakter.

Ik had indian Rock ook op mijn lijstje voor de charmeur merrie maar om al deze punten die jij noemt Janne, gaat hij het voor mij niet worden. Ik heb voor mijn ravel merrie Mclaren op het lijstje, mijn merrie is een echte powerhouse dus ik hoop met deze hengst wat souplesse en lossigheid toe te gaan voegen. Voor mijn charmeur merrie heb ik lowlands in gedachte maar hier ben ik nog niet over uit.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:35

Luchtzuigen is dan niet erfelijk maar er zijn wel een aantal hengsten die het doen en ook door geven aan hun veulens ik ken heel veel 007 die luchtzuigen en van Totilas ook een aantal. En zelf ook van Toto jr die zuigen.
Jammer dat daar niet meer onderzoek naar gedaan wordt.
En wat ik zelf mee gemaakt heb is dat ze van jongs af aan luchtzuigen maar dat in de opfok niet zo opvalt.
En de moeder bijvoorbeeld een luchtzuiger is en het veulen dan weer niet en ook andersom dat het veulen is gaan zuigen en moeder niet.
Komt het dan van de hengst af waarom een veulen gaat zuigen of is het gewoon dat deze paarden gaan luchtzuigen omdat ze veel gevoeliger zijn voor stress binnenvetters en snel last krijgen van hun maag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:53

Dat laatste volgens mij, er zit vaak een bepaald karakter in.

Volgens mij als je de hengsten volgt vanaf de 1e bezichtiging dan zie je ze zonder ruiter, dan als zadelmakke 3 jarige met eigen ruiter, verrichtingsruiter, stalruiters en daarna pas echt de profs. Op die manier vind ik het in ieder geval makkelijk te beoordelen wat natuurlijke aanleg is en er altijd al ingezeten heeft en er uit gehaald wordt met de juiste ruiter. Of soms worden ze juist slechter door een ruiter..maar goed, ik heb dan ook een rijtechnische achtergrond. Wellicht maakt dat het makkelijker.

Ik vind de ontwikkeling ohz wel belangrijk om te volgen in ieder geval. Daar zie je inderdaad ook of ze het karakter hebben om door te gaan. Misschien wel een van de belangrijkste dingen voor een sportpaard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:55

paardje2013 schreef:
[***] schreef:

Ik had indian Rock ook op mijn lijstje voor de charmeur merrie maar om al deze punten die jij noemt Janne, gaat hij het voor mij niet worden. Ik heb voor mijn ravel merrie Mclaren op het lijstje, mijn merrie is een echte powerhouse dus ik hoop met deze hengst wat souplesse en lossigheid toe te gaan voegen. Voor mijn charmeur merrie heb ik lowlands in gedachte maar hier ben ik nog niet over uit.

Er is een hele fijne Indian Rock x Wynton aangewezen, wellicht interessant om in de gaten te houden? Deze hengst sprong er voor mij echt uit qua lichaamsgebruik aan de longe.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:15

Ga hem even opzoeken Elisa

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:22

[***] schreef:

Niet specifiek over lucht zuigen of andere stalgebreken.. maar slechte xrays... ocd... de ongezonde bovenlijnen... neurologische problemen... slechte karakters... Zodra een hengst meer dan gemiddeld dekt komen er vanzelf verhalen... Er is niemand die het turft... bewijs komt er dan nooit!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:29

Charmeur: 1309 KWPN geregistreerde nakomelingen
Vivaldi: 1197 KWPN geregistreerde nakomelingen

Beide uit een Jazz moeder, toch hoor je héél andere verhalen over de karakters van de nakomelingen. Je kunt inderdaad wel zeggen dat er over elke hengst wel verhalen zijn, maar juist bij de veeldekkers is er meestal wel een bepaalde trend zichtbaar.

Phenyo2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:48

Ik meld mij ook aan in deze groep. Ben me aan het oriënteren voor een hengst voor mijn eigen merrie (Tuschinski x Contango) voor dit jaar. Vorig jaar een veulen van Glamourdale gefokt. Ben dus een 'hobby fokker' de bedoeling is dat de veulens ook bij mij blijven. Dus ik lees graag mee over de ervaringen van anderen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:34

JeanneV schreef:
[***] schreef:

Niet specifiek over lucht zuigen of andere stalgebreken.. maar slechte xrays... ocd... de ongezonde bovenlijnen... neurologische problemen... slechte karakters... Zodra een hengst meer dan gemiddeld dekt komen er vanzelf verhalen... Er is niemand die het turft... bewijs komt er dan nooit!

Mee eens, de "verhalen" komen vanzelf wel bovendrijven en soms kan het erg fijn zijn aangezien ze bij het kwpn allemaal standaard een super karakter hebben enzo. O:)

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:36

Moest weer even teruglezen. Had vorige week een kleine operatie. Dus even bij moeten komen na een kleine complicatie.

Over de vruchtbaarheid van Livius hoor ik meer. Zelf vind ik hem niet zo indrukwekkend, maar bevrucht makkelijk en hij heeft wel een heel mooi veulenrapport.

Hoop voor stalgenoot dat Bordeaux snel pakt. Denk dat het een mooie combinatie is. De merrie is mega hoogbenig/modern. Super snel in de benen, altijd berg op en stopt nooit. Ze is wel groot. 1,74m hoog. Vind wel dat ze wat meer bot op de benen kan gebruiken.

@splenius: Niet heel makkelijk te oordelen met de deken op, maar lijkt me een leuke fijn gebouwde merrie. Kan mij wel voorstellen dat je voor Negro zou kiezen.

@Lorette: Lastig dat ze nu zo vervelend is. Andere kant. De gemiddelde zwangere vrouw wordt vaak toch ook wel getypeerd als een bitch voor de man :') . Persoonlijk zou ik haar leeg laten dit jaar. Ze geeft wel heel laat. Dan moet je wel echt zeker van zijn dat ze in 1x pakt.

@s017: Dat is een mooie periode om te beginnen inderdaad. Ga zelf wel vroeg starten dit jaar met risico op vroeg veulen, maar dat komt vooral doordat ik nog niet weet hoe mijn merrie pakt.

@carola: Hopelijk houdt je merrie het vol.

@Ullaatje: Leuke merrie. Wat mij heel erg opvalt bij Oscar is dat hij veel is gecombineerd met Cabochon bloed.

Heb de proeven van Gal ook gezien. Vind Toto mega op zijn vader lijken. Total is duidelijk een ander type paard. Vind vooral twee paarden met een mega hoeveelheid potentie (waarbij Toto werkelijk een fantastische stap laat/liet zien). Over het rijden probeer ik niet te veel te oordelen. Heb jaren fijn les gehad van Gal en ik denk dat hij met deze twee niet de makkelijkste paarden heeft. Total weet soms niet waar hij het zoeken moet. Paard heeft zo mega veel go dat ik heel goed snap dat Gal de rem er regelmatig bij pakt. Ben zeker eens dat de percentages te hoog waren, maar ik ben geen jury.
Beide hengsten zijn jong en onervaren. Ben benieuwd hoe ze zullen zijn als ze twee jaar verder zijn als ze meer kilometers weg hebben. Ben wel bang dat de spelen voor Gal nu te vroeg komt. Andere kant, ze zullen een mooie leeftijd hebben bij de volgende spelen.

Gezien de top 3 bestaat uit Totilas nakomelingen geeft wel aan dat Totilas de juiste instelling voor de GP meegeeft. Wel blijf ik erbij dat ik vind dat Totilas alleen goed combineert met ongeveer de beste merries die we hebben. Een iets mindere merrie lijkt hij niet te verbeteren. Een goed vaderdier doet dat wel. Wat mij wel opvalt is dat Toto super lijkt te combineren met Rubiquil. Ook bij ons op stal staat er een Toto x Rubiquil. De moeder is niet zo bijzonder. Wel een top instelling onder het zadel, maar haar nakomeling is fantastisch. Denk zelfs dat ze probleemloos elite zou kunnen worden.

Wat betreft hoe Total US fokt is nog vroeg om te beoordelen.
Nu heb ik wel zo mijn mening wat betreft het gebruik van een WFFS-positief geteste hengst en hengsten die bijvoorbeeld luchtzuigen. Beide zijn genetisch erfelijk en naar mijn idee niet gewenst. Daarom heb ik bijvoorbeeld mijn merrie WFFS laten testen. Als ze een drager was geweest had ik nooit aan gedacht om te gaan fokken met haar.

Hoe geweldig ik dus Indian Rock vind en hoe fijn zijn nakomelingen lijken te zijn. Zelf zal ik geen gebruik van hem maken vanwege het feit dat hij een drager is.

@bauduh: Alle geprimeerde dressuurhengsten zijn die prijs volgens mij. De andere aangewezen hengsten zijn goedkoper.

@carola: Ik ook. Zaten interessante merries tussen!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:23

KahluaB schreef:
Wanneer je als amateur,je paard gedurende de proef regelmatig scheef loopt en takt fouten heeft, rijd je niet eens (en terecht)een winstpunt en dat is dan landelijk niveau.
Op nationaal niveau,is het scala der ausbildung nog belangrijker en dient een paard en ruiter dat zeker te beheersen.
Dit was toch ook geen talenten wedstijd? Want ja ,dan waren hoge punten wel deels terecht geweest..(al valt daar ook over te discussiëren)

Helemaal mee eens!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:48

Ik zie maar één correcte oplossing. Toto en Total moeten door een echte amateur gereden worden. Edward, bel me even wil je.

:D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:59

Rex_Rolfo schreef:
Ik zie maar één correcte oplossing. Toto en Total moeten door een echte amateur gereden worden. Edward, bel me even wil je.

:D

Jij de een en ik de ander? :D