Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:30

Wat denken mensen van de hengst grey tonic hier?

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:52

Is dat niet al vaker voorbij gekomen?

Ik vind het niet echt wat, denk dat er betere Secret zonen zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 16:34

Elisa2 schreef:
Is dat niet al vaker voorbij gekomen?

Ik vind het niet echt wat, denk dat er betere Secret zonen zijn.

Zou kunnen, zag toevallig dat hij iets had gewonnen in Duitsland met een video. Ik vindt hem wel wat hebben qua lossigheid en gallop.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 18:15

Ik vind dat een hele goeie hengst uit een toplijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 18:18

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 19:53

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:46

Ik heb hem vorig jaar overwogen, maar kreeg geen contact met de hengstenhouder.

Vond hem op de oude beelden van vorig jaar aansprekender dan op deze recente beelden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:47

Hij heeft een hele grote galop maar blijft in beweging met zijn romp wel neerwaarts in alle gangen. Daarnaast vindt ik hem in draf achter traag. De lossigheid zie ik wel maar met dit is het niet zo mijn smaak.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 23:31

janderegelaa schreef:
Phonix schreef:

Nu op de juiste snelheid afspelen en dan heb je het echte beeld….

Nou inderdaad….. en ook met Elisa eens.

Ik snap echt niet dat mensen de ongunstige buitenlandse voorwaarden en verzendkosten willen aangaan voor zo’n soort hengst. Dan hebben we in Nederland toch betere staan?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 23:47

Ik vindt het gewoon interessant om hengsten te bespreken en aangezien hij een prijs in Verden won gisteren dacht ik dat het de vraag waard was.

Wat betreft het actherbeen ben ik met je eens Elisa. Wat ik vooral ziet in Nederland op dit moment is dat er weinig paarden die echt door het lijf loopt. Het is of een goed voorbeen, of sommige die een goede actherbeen hebt. Maar in de categorie goed los door het lichaam met een goede actherbeen en voorbeen vindt je weinig. Zeker als je met een goede karakter wilt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 08:18

Phonix schreef:
Wat ik vooral ziet in Nederland op dit moment is dat er weinig paarden die echt door het lijf loopt. Het is of een goed voorbeen, of sommige die een goede actherbeen hebt. Maar in de categorie goed los door het lichaam met een goede actherbeen en voorbeen vindt je weinig. Zeker als je met een goede karakter wilt.

Ben je gisteren in IJsselmuiden geweest op de hengstencompetitie?
Ik wel, en ik ben het niet met je eens. Daar liepen meerdere jonge hengsten uit Nederland met een fijn voorbeen én achterbeen en een goed lichaamsgebruik, en die waren fijn te rijden en werkwillig.

Dit soort uitspraken die je doet vind ik heel generaliserend en schrijft alle Nederlandse hengsten in één keer af. En dat kan als dat jou mening is, maar dan ben ik wel heel benieuwd waar die mening op is gebaseerd en wat je zelf allemaal bezoekt om (jonge) hengsten te bekijken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 08:50

carola schreef:
Phonix schreef:
Wat ik vooral ziet in Nederland op dit moment is dat er weinig paarden die echt door het lijf loopt. Het is of een goed voorbeen, of sommige die een goede actherbeen hebt. Maar in de categorie goed los door het lichaam met een goede actherbeen en voorbeen vindt je weinig. Zeker als je met een goede karakter wilt.

Ben je gisteren in IJsselmuiden geweest op de hengstencompetitie?
Ik wel, en ik ben het niet met je eens. Daar liepen meerdere jonge hengsten uit Nederland met een fijn voorbeen én achterbeen en een goed lichaamsgebruik, en die waren fijn te rijden en werkwillig.

Dit soort uitspraken die je doet vind ik heel generaliserend en schrijft alle Nederlandse hengsten in één keer af. En dat kan als dat jou mening is, maar dan ben ik wel heel benieuwd waar die mening op is gebaseerd en wat je zelf allemaal bezoekt om (jonge) hengsten te bekijken.

Omdat ik in het buitenland zit op dit moment heb ik de wedstrijd op clipmyhorse gevolgd. Dit jaar ben ik bij 5 hengestenshows, jumping, Den Bosch, de masters, Verden, Subli, Pavo, Lier geweest. Dus ja, ik zie genoeg.

Waar schrijf ik alle Nederlandse hengsten in één keer af? Je moet een beetje rustig aan doen met je aannames. Ik zeg dat ik het vooral ziet. Pjethro en Renzo vindt ik echt prachtige beesten, maar qua karakter? Nope.

Lamborghini US heb daar tegenover een top karakter, maar is vooral heel veel voorbeen en weinig achter. Extreme US komt het dichtste bij wat ik zoek in een paard, maar zou die graag onder een andere ruiter zien die hem echt durft aan te rijden.

Real dream is een fijne hengst. Maar die heb ik helaas niet zo veel me, en ik denk dat Lottie alles uit hem haalt wat mogelijk is. Wie er op zit heb ook extreem veel te zeggen op dit soort wedstrijden.

Maar aangezien jij er was, welke vond je dan heel fijn?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:05

Phonix schreef:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:17

Dat echt door het lijf lopen heeft ook heel veel te maken met hoe ze gereden worden, zo zag ik bijvoorbeeld bij Extreme tijdens de PAVO pas tijdens het halsstrekken dat hij door zijn lijf begon te lopen.

Ik vindt de Duitsers over het algemeen veel beter in paarden met lossigheid over de rug van achter naar voren rijden. Zag Jameson een paar jaar terug ook enorm verbeteren qua lossigheid onder de Duitse gastruiter.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 10:50

carola schreef:
Phonix schreef:

Ja? Ik zeg nog steeds niet “Er is geen enkele hengst…”. Ik zeg vooral, dat betekend wel dat er sommige zijn maar niet veel.

Maar welke vond jij fijn? Dit forum is bedoelt voor discussies, niet alleen een opinie en de rest mag er niet zijn..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 11:31

Ik denk dat jouw opinie niet klopt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:37

Dit forum is inderdaad bedoelt voor discussies, en daar doe ik al jaren graag en respectvol aan mee. En het is prima om het niet met elkaar eens te zijn. Maar door dit soort opmerkingen vind ik juist dat JIJ niet heel fijn en respectvol discussieert:

Phonix schreef:
Je moet een beetje rustig aan doen met je aannames.

Ik ben rustig, ik zie vooral wat jij schrijft en op welke toon. Daarom vraag ik wat je nou echt ziet en hoe je op jou mening komt.

Online kijken is niet hetzelfde als in het echt vind ik (dat is hier ook al meerdere malen besproken). Clipmyhorse is altijd heel goed in nét een ander paard in beeld nemen als er eentje begint te spoken of te draken. Daarom ga ik altijd graag live naar evenementen.

Jij komt op basis van een (zwaar vertraagd!!!) filmpje aan met de hengst Grey Tonic. Mijn antwoord is daarop dat er toch echt fijnere hengsten zijn in Nederland.

Ook denk ik zeker dat er in NL veeeeel meer fijne en goede paarden zijn dan ruiters, ik ben het dan ook met Elisa eens. Zeker Extreme zou beter tot zijn recht komen bij een andere ruiter denk ik.

En dan even mijn conclusies van gisteren (ik licht alleen even de hengsten toe die er in mijn ogen heel positief uitsprongen):
- Red Viper: wát een paard en waanzinnig voorgesteld door Dinja. Zwaar onder de indruk van die proef. Je hebt er wel een fijn merrietje bij nodig, want het is echt een buffel.
- Pitch Perfect: niet heel spectaculair gereden, maar heel correct en prettig paard.
- Power Edition: heel stoer en gaaf paard. Hier heb je ook een niet te grote / grove merrie voor nodig.
- Extreme: enorm veel lossigheid en kwaliteit.
- Real dream: heel correct en fijn paard.
- Royal Dynamic: ook heel fijn en correct paard.
- Magic McKee: nog wat groen, maar wat een kwaliteit! Erg fijne beweger.
- Radetsky; heel correct voorgesteld en heel prettig beeld om naar te kijken.
- Sarai; liep met losrijden heel fijn. Helaas in de proef op zijn tong gebeten.

Van de overige hengsten was ik wat minder onder de indruk. Dieptepunt vond ik Obsession die de hele proef met z'n bek open liep (vorig jaar niet gezien bij hem!) en Wendy Kuiken die op beide hengsten rijdt met een zeer slechte zit en pianohandjes.
Rocky Norel vond ik vrij klassiek qua type. Roebel wat hectisch in beweging.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 14:00

Ik denk dat jij mijn toon verkeerd geïnterpreteerd en heel snel op je tenen getrapt voelt.

Met Power Edition ben ik me eens. Die sprong voor mij er ook uit. Royal Dynamic vond ik sommige stukken niet meekomen achter, maar werd beter aan de einde van de proef. Secret USB denk ik dat beter tot zijn recht zou komen bij een andere ruiter. Vindt ik wel jammer omdat ik het een interessante hengst vindt behalve bepaalde lichamelijke aspecten. Als ik in Nederland was geweest, was ik er heen gegaan maar helaas kon dat deze keer niet. Ik zie ze wel in Den Bosch.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:52

Bij red viper viel zijn karakter mij ook positief op recent bij een clinic in Ermelo. Wat stapte die relax rond. Dinja liet meerdere keren haar beide teugels los omdat de microfoon het niet deed, hij sjokte net zo braaf zijn rondje terwijl zij met het kastje bezig was.
In het werk toonde hij daar ook fijn.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:59

Loulou; ja, zo was hij gisteren ook. Heel gelaten en rustig, maar in het werk wel aan. Dat lijkt mij echt een heel fijne hengst om mee te werken en qua karakter. De rijderij van Dinja is natuurlijk ook super, in mijn ogen de beste Nederlandse amazone. Zij kan echt het beste in elk paard naar boven halen.

Phonix; ik ga verder niet op jou in. Lees je eigen tekst eens terug en bedenk dan eens hoe dat over kan komen. Zinnen als "je moet eens even rustig doen" zijn gewoon niet heel vriendelijk en open te interpreteren.
Ik voel me ook zeker niet op mijn tenen getrapt, maar ik heb ervaring genoeg in de fokkerij en ik wil mijn mening altijd geven. Maar een beetje respectvol en vriendelijk met elkaar omgaan is dan wel de basis. Gelukkig waarderen de meeste anderen in dit forum mijn mening wel.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:59

Waarom een hengstencompetitie en wat voegt het toe?
Ik bekijk het eigenlijk uitsluitend met het oog op mijn toekomstige hengstenkeuzes. Meestal via het schermpje omdat ik gewoon niet meer in de gelegenheid ben om er fysiek bij te zijn. "Vroeger" waren het echt nog evenementen. In Roosendaal bijv. was de rijbaan en kantine vol kerstversieringen. Ook de deelname was veel groter en de publieke belangstelling. Het lijkt blijkbaar ondoenlijk om als organisatie een continu rooster met vaste data en locaties vast te leggen.
Wat voor waarde heeft voor mij nog de hengstencompetitie? Uiteraard is het zinvol om de progressie in de sport van de hengsten te kunnen volgen. Maar dan zou je ze op oudere leeftijd en op een veel hoger niveau willen zien. De klasse L is net in het v.o. onder objectieve omstandigheden getest en beoordeeld. Daaraan hecht ik veel waarde. In de h.c. zie je slechts een beperkte groep hengsten terug met de eigen ruiter of amazone. Opvallend is, en dat al jaren achtereen, dat de vrijwel altijd de hoogst scorende combinaties afkomstig zijn van hengstenhouderijen met het allerbeste management. Met de topruiters van ons land. Het gaat imo niet meer om de aanleg maar meer om de sport zelf. Zie ook de jury's. Ook bij de 4 jarigen. Als je wat beter kijkt dan zie je nog steeds een stukje bewegingsaanleg, rijdbaarheid en instelling. Daar gaat het mij vooral om.
Wat waren mijn indrukken?
Het bevestigt bij de meeste deelnemers zo ongeveer het beeld wat ik al had na het v.o. Helaas zitten we nog steeds in de proefperiode van alleen een verslagje en geen cijfers. Dan kan je ook meteen zien wat de KWPN- commissies en juryleden van te zeggen hebben over hun hun eerdere bevindingen. Hopelijk is dit de laatste jaargang.
Extreme geeft wat hij zelf ook laat zien. Fijne intelligente en meewerkende paarden met fijne bewegingen. Ik verwacht het zelfde beeld als wat ik eerder zag bij Krack C en Vivaldi. Als ze het verrichtingsonderzoek halen dan slagen ze vrijwel allemaal. De 2 zoons van Dynamic Dream vond ik zeker interessant om te gebruiken maar ik loop dan tegen hetzelfde probleem aan als met Extreme, de bloedvoering, soms al ingeteeld op Vivaldi /Krack C . Daarnaast is enige terughoudendheid t.o.v. DD wel op zijn plaats vanwege mijn eerdere opmerking. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede zoon van Glamourdale, ondanks hun hoge scores kunnen ze me niet overtuigen. Datzelfde zie ik ook bij de Kjento'ds , hoewel hijzelf wel toppers kan geven. De zonen van Toto kunnen me niet bekoren. Met een vrij lage fokwaarde Sport vraag ik me af waarom er weer 5 naar D.B. gaan. In middels zijn er 4 of 5? zoons van Sir Donnerhall bij het KWPN ggk, waar zijn ze gebleven??? Dinja laat zeker een heel mooi beeld zien met Red V. maar ik heb zo nog mn twijfels over mijn eerdere stelling...wat is genetisch en wat is de invloed van de omgevingsfactoren.
Vol verwachting kijk ik uit naar de komende jaargang. Jonge hengsten met veelal een wat vrijere bloedvoering.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:15

Ik vind het fijne van de HC dat je de hengsten uit dezelfde jaargang bij elkaar een zelfde proef ziet lopen. Dan hoef je niet her en der interessante hengsten op te gaan zoeken, maar zie je ze gewoon op een plek op dezelfde dag bij elkaar. De punten ed heb ik nooit zo van belang gevonden. Ik vind de ruiters van de paarden die niet bij de grote mannen staan ook vaak fijner voorgesteld worden :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:21

De winnaar is niet per definitie de beste hengst inderdaad, ik vind het wel fijn om de ontwikkelingen te zien. Sommige waarderen zich op in training en qua ontwikkeling en anderen worden juist wat minder..inderdaad ook wel veel afhankelijk van wie er op zit.

Ik blijft het zelf interessant vinden om ze te zien los als 2,5 jarige en dan bij het VO en dan later in de sport. Wel opvallend dat Sarai alweer uitgesloten is met bloed in zijn mond, is niet de eerste keer.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:17

Phonix schreef:

Ik heb er mee gedekt dit jaar, tot 2x toe geen sperma kunnen krijgen op het moment dat ik het nodig had (en ik had hier van te voren over gebeld! toen werd me verzekerd dat het wel goed zou komen)... Er is ontzettend veel mee gefokt wat ik begreep van de hengstenhouder. Gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt.

Verzendkosten waren even duur als dat ik een hengst uit NL had gekozen en het verstuurd had moeten worden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:21

XMaaiike schreef:
Phonix schreef:

Ik heb er mee gedekt dit jaar, tot 2x toe geen sperma kunnen krijgen op het moment dat ik het nodig had (en ik had hier van te voren over gebeld! toen werd me verzekerd dat het wel goed zou komen)... Er is ontzettend veel mee gefokt wat ik begreep van de hengstenhouder. Gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt.

Verzendkosten waren even duur als dat ik een hengst uit NL had gekozen en het verstuurd had moeten worden.

Dankjewel voor de informatie! Ben benieuwd naar je veulen volgende jaar :)