Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:15

Afbeelding

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:29

Carri schreef:
s0173957 schreef:
<Net de GP van Toto en Total eens herbekeken.
Wereldpaarden, zonder enige vorm van twijfel..

Maar minstens 10% te veel punten imo. Proeven met zo veel haperingen in, zo onvanzelfsprekend, met een Total die bijna in z'n eigen hals bijt...

Qua potentie enorm, maar die punten zijn gewoon écht te hoog.

Talent en potentie zijn onbegrensd.
Over de rijderij ga ik het niet hebben....

Dat zou ik toejuichen. Na 2 pagina's gezeur en gedoe over de rijderij. Er is nog een topic, bij Nieuws. Inmiddels vechten ze daar ook tientallen pagina's lang elkaar de tent uit. Dit is een fokkerijforum en daar wordt nauwelijks een woord aan gewijd. Dat vind ik jammer. Wat kunnen deze 2 hengsten toevoegen aan de dressuurpaarden fokkerij. Toto heeft zich inmiddels wel bewezen. Wordt een waardige opvolger van zijn vader. Hij brengt met name instelling en rijdbaarheid. En n'g veel meer. De galop verbetert hij en nog belangrijker, de stap. Hét zorgenpunt bij de N.L. fokkerij.
En Total U.S, zelf WFFS positief en luchtzuiger, wat kan hij toevoegen en wat heeft hij inmiddels gebracht? Naast een paar aangewezen hengsten en een paar stermerries was zijn kinderschare nog niet echt imponerend te noemen. Zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Of moeten we toch nog wat verder kijken dan onze neus lang is? En bij de hengstenselectie iets meer verwachtingswaarde meenemen? Van een hengst waarvan ( voorlopig) geen grote aantallen nakomelingen te verwachten zijn?
Dat houd mij bezig. En of Ed nu een paar % te veel of te weinig krijgt????
Ik probeer ook het beeld van deze 2 hengsten vast te houden zoals ze in het verr.onderzoek liepen. Ze zijn, met of zonder Edward, al een fenomeen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:55

Toto z'n stap was idd gewoon heel goed.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:02

misterA schreef:
Carri schreef:

Ik probeer ook het beeld van deze 2 hengsten vast te houden zoals ze in het verr.onderzoek liepen. Ze zijn, met of zonder Edward, al een fenomeen.

Ik heb Toto jr bij de aanlevering gezien onder Marieke, echt knap wat die toen al liet zien, mn het schakelen in galop en hoe hij stapte.
Total US weet ik nog van dat hij maar 1 kant opging, en dat was bergop.

Qua nafok vind ik het ook twee heel verschillende hengsten. De eerste heeft zich ruim bewezen, de tweede gaat dat denk ik nooit doen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:05

misterA schreef:
Na 2 pagina's gezeur en gedoe over de rijderij. Er is nog een topic, bij Nieuws. Inmiddels vechten ze daar ook tientallen pagina's lang elkaar de tent uit. Dit is een fokkerijforum en daar wordt nauwelijks een woord aan gewijd. Dat vind ik jammer. Wat kunnen deze 2 hengsten toevoegen aan de dressuurpaarden fokkerij. Toto heeft zich inmiddels wel bewezen. Wordt een waardige opvolger van zijn vader. Hij brengt met name instelling en rijdbaarheid. En n'g veel meer. De galop verbetert hij en nog belangrijker, de stap. Hét zorgenpunt bij de N.L. fokkerij.
En Total U.S, zelf WFFS positief en luchtzuiger, wat kan hij toevoegen en wat heeft hij inmiddels gebracht? Naast een paar aangewezen hengsten en een paar stermerries was zijn kinderschare nog niet echt imponerend te noemen. Zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Of moeten we toch nog wat verder kijken dan onze neus lang is? En bij de hengstenselectie iets meer verwachtingswaarde meenemen? Van een hengst waarvan ( voorlopig) geen grote aantallen nakomelingen te verwachten zijn?

Misschien is het het dat een (groot)deel van de mensen in dit topic, het aan het hart gaat dat zo'n goed paard zo bedroevend wordt gereden ? :(:)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 15-02-21 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:07

Ik ben het met je eens MisterA. Het zijn discussies waar we nooit uitkomen. Ik zou Toto heel graag gebruiken. Hij stapt super en zou verder ook mooi bij onze merrie passen. Het feit dat het diepvries is houdt ons nog tegen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:00

Dekgeld Indian Rock 2000,- da's behoorlijk.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:13

Die heeft zichzelf ook goed geprofileerd in z'n HK optreden, ruige bok!

Hebben mensen hier al ervaren hoe zijn nakomelingen onder het zadel zijn?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:14

fokfanaat schreef:

Geen concurrentie meer van paps ...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:32

Dat is fors! Maar hij heeft zich ook echt goed gepresenteerd.

En de discussie over Toto en Total kan beter in dat andere topic worden gehouden, hier gaat het toch om de fokkerij ipv rijderij. En fokken met Toto en Total valt niet zo mee dit jaar denk ik qua beschikbaarheid.

Zijn er nog mensen die aan het bieden zijn geweest op de fokmerrie-veiling? Ik heb ernstig op mijn handen moeten zitten!

Mijn merrie drupt nog steeds rustig melk door, maar het veulen zit er nog steeds mooi in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:06

misterA schreef:
Dat zou ik toejuichen. Na 2 pagina's gezeur en gedoe over de rijderij. Er is nog een topic, bij Nieuws. Inmiddels vechten ze daar ook tientallen pagina's lang elkaar de tent uit. Dit is een fokkerijforum en daar wordt nauwelijks een woord aan gewijd. Dat vind ik jammer. Wat kunnen deze 2 hengsten toevoegen aan de dressuurpaarden fokkerij. Toto heeft zich inmiddels wel bewezen. Wordt een waardige opvolger van zijn vader. Hij brengt met name instelling en rijdbaarheid. En n'g veel meer. De galop verbetert hij en nog belangrijker, de stap. Hét zorgenpunt bij de N.L. fokkerij.

En stiekem misschien wel de best fokkende krijgt de minste aandacht...of zelfs geen...Trafalgar. Geen idee waarom.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:16

KahluaB schreef:
[ [url=m/yJQFTJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals Mister A net al treffend zei, laten we ons hier focussen op fokkerij en niet op rijderij. Daar is een ander topic voor.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:33

Rex_Rolfo schreef:
fokfanaat schreef:

Geen concurrentie meer van paps ...

:D :D En dus ook geen inkomsten meer ....

Wat ik hiervoor al opmerkte over die twee puntjes van Total U.S, gaat ook op voor I.Rock

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:01

Het NRPS krijgt 4 Trafalgars op de keuring vrijdag Mark ;) waarvan 3 uit dezelfde moederlijn, dus zet je laptop maar aan ;)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:36

janderegelaa schreef:
KahluaB schreef:
[ [url=m/yJQFTJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals Mister A net al treffend zei, laten we ons hier focussen op fokkerij en niet op rijderij. Daar is een ander topic voor.

Daar ben ik het niet mee eens. :n
Fokkerij is ook sport ,het een kan niet zonder het ander.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:39

Fokkerij is letten op de potentie van het paard, want dat fok je door. Niet de rijderij van de ruiter/amazone.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:15

fokfanaat schreef:

Ja dat is het maar waarom niet. Fokkers willen hem dus dan kan je toch proberen.
Hij was toch WFFS daar hoor je niemand meer over.
Ik vind die aangewezen premiehengst. Die dus nog niet eens is goedgekeurd en al 1250 excl kost eigenlijk veel erger. Maar goed iedereen moet het zelf weten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:15

In mijn ogen geeft de sport een beeld van wat er uit een hengst gehaald kan worden en hoe deze zich ontwikkeld in de zwaardere dressuur. Dat is ook iets wat ze door kunnen fokken ;-), stukje bewerkbaarheid, hardheid, talent voor sluiten e.d. Daar heeft Indian Rock me positief mee verrast.

Ik zou Trafalgar niet de best fokkende Totilas zoon noemen, in ieder geval..als ze aandacht voor de hengst willen kan deze ook beter gaan starten.

De tijd gaat het uitwijzen welke het beste gaat fokken, Toto heeft zich inderdaad al behoorlijk bewezen. Totals zijn laatbloeiers, heel ander type paard. Kan best dat deze kwaliteiten pas boven komen in de sport, ik weet het nog niet. Ik ben benieuwd in ieder geval. Geldt ook voor Trafalgar en Governor.

Carola, ik zag wel wat aansprekende merries voorbij komen maar over het algemeen waren de prijzen niet super hoog.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-02-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:18

Ik moet zeggen dat ik het ook jammer vind dat het hier ook weer naar boven komt. Zoals Vulina zegt, de ruiter krijg/fok je er niet bij. Ik vind het enorm leerzaam om hier te lezen wat nu echt de goede punten van paarden zijn en het talent, zonder weer te beginnen over het wel of niet goed rijden.

Ik vond misterA zijn post dus heel boeiend. :j want ik ben een leek en vind het lastig om te zien wat een hengst zelf kan brengen als ze bij zulke ruiters staan. Maar jonge hengsten vind ik ook lastig, dus ik lees hier mee om te leren en niet om een discussie over het rijden te lezen, want dat heeft weinig te maken met de hengst voor de fokkerij.

Behalve het dan wel of niet beschikbaar zijn dit jaar.

*kruipt weer terug onder steen, want inhoudelijk heb ik niks te vertellen*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:18

carola schreef:
Zijn er nog mensen die aan het bieden zijn geweest op de fokmerrie-veiling? Ik heb ernstig op mijn handen moeten zitten!

Mee eens, maar wij willen juist minder merries dus .....

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:39

Elisa2 schreef:
In mijn ogen geeft de sport een beeld van wat er uit een hengst gehaald kan worden

Precies ja, met een bepaalde ruiter. Die je er dus niet bij krijgt. Een ruiter kan dingen toevoegen aan de hengst, maar natuurlijk talent heeft een hengst van nature. Het eerste zal een veulen niet mee krijgen, het 2de wel.
Geef Edward een vergeten hengst, en hij wordt weer in de picture gereden en dus gebruikt voor de fokkerij. Terwijl de nakomelingen niet zullen veranderen omdat Edward hem rijdt.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 16-02-21 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:47

Je kunt pas echt weten hoe goed een paard is als je erop zit en je de gp in de ring rijd.... het willen laten rijden... iedere dag weer tot het uiterste gaan... dat is een belangrijke kwaliteit!! je hebt heel veel paarden die de gp fysiek makkelijk kunnen voor super hoge scores... maar het laten zitten als de zweep weggelegd word. Natuurlijke aanleg.. ja! het laatste zit er alleen niet in...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:48

KahluaB schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. :n
Fokkerij is ook sport ,het een kan niet zonder het ander.

Dat is iedereen vast wel met je eens!! Alleen de intelligentie van de opmerkingen stijgt in de regel niet als het woord Totilas voorbij komt! Eigenlijk bloed irritant...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:57

JeanneV schreef:
Je kunt pas echt weten hoe goed een paard is als je erop zit en je de gp in de ring rijd....

Rijdt, als we het dan toch over intelligentie hebben.. (waarom altijd zo onaardig?? Aardig doen is gratis)

Niet iedere hengst krijgt de kans om met een top ruiter in de GP te raken, dus zul je niet naar de rijderij moeten kijken, maar ook naar de natuurlijke aanleg.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:00

Ik wil hier nog een ding zeggen wat de rijderij betreft..
De reden warom ik, en anderen hier op terug komen; het gaat me echt aan het hart hoe de paarden door sommige ruiters gereden worden . Ik word daar boos en verdrietig tegelijk van.
Zo vind ik de dressuur niet meer mooi, maar lelijk.

* edit: door zulke ruiters vind ik dus dat natuurlijke aanleg niet meer goed te beoordelen is..