Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:28

supertammy schreef:
Met het oog op de bloedspreiding: Weten jullie hoe je aan meer informatie kan komen van Duitse en Deense hengsten? Worden deze ook lineair gescoord en waar is dit terug te vinden?

Oldenburg brengt elk jaar een boek met verberungsprofielen/lineaire scores uit. Gratis en ook online beschikbaar voor leden. Als niet-lid heb ik voor het gedrukte exemplaar vorig jaar +- 20€ betaald.

https://oldenburger-pferde.com/de/zucht ... ratis.html

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:22

Bedankt SarahJ! :D Ik ga er één bestellen!

Wij zitten weer voor de buis Tolbert te kijken. De rijbak is nog steeds bevroren hier, dus er is verder toch weinig te doen.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:41

<Net de GP van Toto en Total eens herbekeken.
Wereldpaarden, zonder enige vorm van twijfel..

Maar minstens 10% te veel punten imo. Proeven met zo veel haperingen in, zo onvanzelfsprekend, met een Total die bijna in z'n eigen hals bijt...

Qua potentie enorm, maar die punten zijn gewoon écht te hoog.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:10

Onvanzelfsprekend en Total vind ik niet in 1 zin passen.
Het paard heeft zo veel zin en go, zo soepel en nog heel groen. Komt er inderdaad nog veel achter, maar zie dat maar eens te houden... maar dat komt er met meer kilometers echt wel goed. Ik zie er weinig die de oefeningen met zo veel gemak uitvoeren waardoor hij soms zelfs wat overmoedig lijkt te worden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:11

s0173957 schreef:

Maar minstens 10% te veel punten imo. Proeven met zo veel haperingen in, zo onvanzelfsprekend, met een Total die bijna in z'n eigen hals bijt...

Als je dat maar herkent en erkent. Dan zijn we al een heel end. ;) . De potentie. Daar gaat het mij om in de fokkerij.

Ze, en vooral Total, zijn van een andere orde.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:13

c_alsemgeest schreef:
Onvanzelfsprekend en Total vind ik niet in 1 zin passen.
Het paard heeft zo veel zin en go, zo soepel en nog heel groen. Komt er inderdaad nog veel achter, maar zie dat maar eens te houden... maar dat komt er met meer kilometers echt wel goed. Ik zie er weinig die de oefeningen met zo veel gemak uitvoeren waardoor hij soms zelfs wat overmoedig lijkt te worden.

Hij wordt imo niet fijn gereden;takt fouten, achter de loodlijn, scheef en veel spanning. :\
Dit mag toch niet beloond worden ? |(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:15

Ja kan, ik dacht dat je meer op het paard doelde. Dus dan begrijp ik wat je bedoelt.
Maar ik zie ook dat toch anders :P ik zie een ruiter die elk been weet te bedienen, hem er nog veel bij moet houden... omdat hij te graag wil.
Geef met een achterwiel aangedreven auto maar iets te veel gas terwijl je het voor probeert te remmen... dan trek je ook scheef :')
Je kan het ook laten lopen, maar ik denk dat het voor het paard beter zal zijn voor de toekomst dat je iemand hebt die hem nu nog wat af remt en bij zich houdt. Puur voor dat lijf wat zo veel van nature kan door bouw en souplesse. Dan zie je inderdaad wat scheef gaan, soms er achter... een takt fout waar total gas wilde geven en edward hem daar in remt.
Dus ik zie inderdaad wat je bedoeld, waar ik zie dat juist graag bij dit paard.

Maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:04

s0173957 schreef:

Talent en potentie zijn onbegrensd.
Over de rijderij ga ik het niet hebben....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:20

Ik geef geen kritiek op de ruiter, wel op de jury's die al die haperingen niet opmerken... die punten kloppen gewoon nie!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:46

jawel... punten zijn prima!! Maar als Belg kijk je er wat minder chauvinistisch naar.... Kijk eens hoe belachelijk hoog ze nationaal gp in duitsland of engeland durven te punten... Voor nog veel mindere proeven...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:48

Met dit soort paarden mogen de punten ook wel omhoog... Kwaliteit van zulke paarden leverd altijd puntje meer op... overal puntje meer is onderaan zo 8 prozent! De rijderij is niet perfect... maar je moet ergens beginnen en er gaat ook super veel gewoon heel erg goed...

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:14

JeanneV schreef:
jawel... punten zijn prima!! Maar als Belg kijk je er wat minder chauvinistisch naar.... Kijk eens hoe belachelijk hoog ze nationaal gp in duitsland of engeland durven te punten... Voor nog veel mindere proeven...

Onzin. Deze proef had nooit zo gepunt mogen worden!
Bij een 'amateur' waren deze punten nooit niet gegeven.

De proeven in Duitsland of Engeland hebben hier niks mee te maken, dat staat er volledig los van.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 04:23

Valt me op dat nu het over Totilas gaat er ineens mensen in het topic reageren die dat normaal nooit doen.

Een amateur krijgt idd die punten niet, omdat ze niet op zulke paarden rijden en ze niet zo voor elkaar hebben. Ongeacht of het nog beter kan, want zo lang ze geen 100% rijden zijn er nog zat verbeterpunten.

Heeft deels met talent te maken dat ze zulke punten krijgen, maar ook het talent van de ruiter om het paard optimaal voor te stellen. Als Total of Toto als driejarige waren gecastreerd en door een amateur opgeleid waren, dan hadden ze idd geen 80% gekregen. Dan hadden ze namelijk een veel mindere opleiding gehad.

Daarbij hebben die paarden ook gewoon veel minder kilometers op concours gelopen dan die paarden die al een triljoen proefjes hebben moeten lopen, voordat ze op dat niveau zijn. Paarden missen nog routine en dat is idd te zien.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:51

Maar dat is het net, ze worden nog niet optimaal voorgesteld.
Of ik dan Belg, Nederlander of Kazak ben maakt toch niks uit?

Een passage waarbij de achterbenen gelijk omhoog wippen, galopappuyementen die slingeren, hoofd-hals houding die nog zeer te wensen over laat... dat zijn fundamentele zaken die er voor zorgen dat die punten (nog) niet kunnen.

Dat de paarden tóp zijn zal ik niet ontkennen, dat de proeven top zijn ontken ik wel!!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:03

Iedereen heeft toch wel eens een proef gereden waarvoor ze eigenlijk over gewaardeerd werden door de jury? Vind dat nou niet zo spannend :+

Dat is nou een jurysport. Het is geen exacte wetenschap. Heb zelf wel eens 12% verschil gehad tussen 2 jurys in een kür.

Als je daar niet tegen kan moet je gaan springen _O-

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:17

mavantos schreef:
Als je daar niet tegen kan moet je gaan springen _O-

Wat voor een dooddoener is dat nu... zo sla je elke discussie over dressuur-jurering dood.

We moeten het niet eens zijn, maar als je zo een 'discussie' wilt voeren moet je imo niet op een forum zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:24

hij krijgt gewoon al punten voor belofte, voor kwaliteit van beweging en paard. In een ander veld zal het meer op proef zelf gepunt worden, nu zit er ook nog wat chavinisme bij.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:08

s0173957 schreef:
Of ik dan Belg, Nederlander of Kazak ben maakt toch niks uit?l!!

Dat maakt alles uit! Nederlandse jury leden zullen een opkomende Nederlandse top combinatie altijd hoger waarderen... Je kunt wel doen alsof alleen de proef beoordeeld word... maar je weet zelf ook dat er bij een jury sport veel meer mee speelt. In Engeland krijgt Dujardin ook belachelijk hoge punten voor proeven die het lang niet waard zijn... en dat denk je van de punten op het Duits kampioenschap? Als Nederlander ben ik blij dat dit in Nederland gebeurd.... In het buitenland lezen ze ook die scores... Denk je echt dat hij volgende maand op Indoor Brabant 75 % krijgt als hij nu nationaal 68 % scoort??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:33

Total met zijn debuut heeft het erg goed gedaan denk ik, inderdaad zou de aanleuning fraaier kunnen en zijn er nog genoeg verbeterpuntjes. (dat lijkt me normaal bij een debuut) Zijn talent is ongekend.

Toto vond ik niet fijn om naar te kijken, teveel druk, grof, teveel tactfouten en een scheef en ongelukkig paard. Super talent dat wel, maar op de rijderij zeker te hoog gepunt.

Maar goed, het is een jurysport en er speelt inderdaad veel meer mee qua psychologie.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:50

Het valt me tegen dat hier, in dit topic - dat misschien het meest ervaren dressuurmensen heeft van heel bokt - zo het krom jureren goedgepraat wordt!
Potentie jureren in plaats van de neergezette proef hoort enkel thuis in een aanlegtest.
Chauvinistisch jureren is alleen de grote vorm van eigen club voortrekken, eigen vrienden extra punten geven ... met andere woorden oneerlijk jureren. Dit is moordend voor de dressuursport, zoiets kan je nooit goedpraten.

Die paarden en die ruiters zijn megatalenten en in begrijp dat de druk voor die dekhengsten torenhoog is, elk optreden wordt door jan en alleman met een vergrootglas bekeken. En eigenlijk moeten zij ook de tijd krijgen om te groeien, te leren...

Maar de jury moet daar boven staan, gewoon de neergezette proef punten. Dan is het nog moeilijk genoeg.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:22

fokfanaat schreef:
hij krijgt gewoon al punten voor belofte, voor kwaliteit van beweging en paard. In een ander veld zal het meer op proef zelf gepunt worden, nu zit er ook nog wat chavinisme bij.

Voor belofte moet je bij de PAVO of ander talenten wedstrijd zijn toch..
Ik vind dit niet kunnen en een slecht voorbeeld voor de dressuur ,want zo wil je het niet.
* Edit ,ik zie dat Koend hierboven al hetzelfde schreef.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:47

mavantos schreef:
Valt me op dat nu het over Totilas gaat er ineens mensen in het topic reageren die dat normaal nooit doen.

Oh, je mag alleen reageren als je dat ook vaker doet? Wat een vriendelijkheid }:0

Het filmpje met Edward Gal is alles behalve een fijn beeld om naar te kijken. Als een amateur zo aan het rijden is, dan zou de wereld te klein zijn.

Ik zeg helemaal niks over de kwaliteiten van dit paard of van Edward. Het gaat puur om deze video, waar het beeld alles behalve prettig is om naar te kijken.

Lachwekkend hoe sommige mensen die goed praten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:12

verstijnen schreef:
mavantos schreef:

Oh, je mag alleen reageren als je dat ook vaker doet? Wat een vriendelijkheid }:0

Het filmpje met Edward Gal is alles behalve een fijn beeld om naar te kijken. Als een amateur zo aan het rijden is, dan zou de wereld te klein zijn.

Ik zeg helemaal niks over de kwaliteiten van dit paard of van Edward. Het gaat puur om deze video, waar het beeld alles behalve prettig is om naar te kijken.

Lachwekkend hoe sommige mensen die goed praten.

De score die gegeven wordt is grotendeels het resultaat van de dingen die goed gaan. En dat is heel veel. Daarom is het maar goed dat het grootste gedeelte van Bokt geen jury is. Er wordt hier bijna alleen maar gekeken naar wat er niet goed ging. En daar komt dan het commentaar op. Hij had toch ook geen 100% score, dus hij is wel degelijk erop afgerekend.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:36

janderegelaa schreef:
De score die gegeven wordt is grotendeels het resultaat van de dingen die goed gaan. En dat is heel veel. Daarom is het maar goed dat het grootste gedeelte van Bokt geen jury is. Er wordt hier bijna alleen maar gekeken naar wat er niet goed ging. En daar komt dan het commentaar op. Hij had toch ook geen 100% score, dus hij is wel degelijk erop afgerekend.

_/-\o_

En bovendien zal hij voor de dingen die goed gingen enorme punten hebben gekregen, omdat hij hierin ongekende kwaliteit heeft laten ziet.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:10

Wanneer je als amateur,je paard gedurende de proef regelmatig scheef loopt en takt fouten heeft, rijd je niet eens (en terecht)een winstpunt en dat is dan landelijk niveau.
Op nationaal niveau,is het scala der ausbildung nog belangrijker en dient een paard en ruiter dat zeker te beheersen.
Dit was toch ook geen talenten wedstijd? Want ja ,dan waren hoge punten wel deels terecht geweest..(al valt daar ook over te discussiëren)