Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:31

misterA schreef:
Lante schreef:
Gefeliciteerd mister A, bijzonder mooie prestatie!

Lante, bedankt voor de felicitatie .En uiteraard alle anderen hier in dit topic .

Zelden heb ik het over mijn fokkerij. Ik probeer wel mijn ervaringen te delen.
Ruim 20 jaar geleden ben ik overgestapt van rundveefokkerij naar de paarden. Van een fokkerij met vooral ratio naar een fokkerij die veel meer gekenmerkt wordt door emotie. Ik probeer beide uitgangspunten te combineren en dat met veel passie.
Nu fok ik met de vierde generatie "eigen fok". Wat ik toen voor ogen had krijgt nu steeds meer gestalte. Fijne mensvriendelijke paarden. Waar je graag naar kijkt, aansprekend, met uitstraling. Die graag en zeer goed kunnen bewegen. Dat lukt , met vallen en opstaan. Om dat te bereiken moet je wel heel jong beginnen of heel oud worden. :D ;)
En goed kijken en luisteren. Twee weten nog steeds meer dan een. En dat gaat ook op voor dit topic. Vind ik.

Nog een paar maanden, de mooiste periode van het jaar. Dan worden de meeste veulens weer geboren. De eerste rapportcijfers of je het goed hebt gedaan. En dan moet je je hengstenkeuzes weer gemaakt hebben. Of je tweede keuze..of derde. Want het kan heel weerbarstig zijn.
Mijn ideaal? Nog eens een goedgekeurde hengst. Of nog eens een Nationale Merrie. In de kopgroep.
Het meest ultieme.......een deelnemer aan de O.S, of een NMK-Kampioen.

Dat zou gaaf zijn ja :) maar je bent al heel goed op weg voor iig wellicht binnenkort weer een ggk hengst en volgens mij lopen er ook al een aantal fokproducten goed in de sport. :j In ieder gevoel al genoeg om heel trots op te zijn. +:)+

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:20

Mijn merrie vind het wel leuk in de sneeuw
La primavera (le vivaldi x sunny boy)
Haar ga ik dit jaar waarschijnlijk met Nergo dekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:12

Leuk, is dit die nieuwe merrie van je? Ze lijkt zo vrij sjiek (beetje lastig met deken), Negro zal wel wat meer body gaan geven. Spannend weer!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:42

carola schreef:
Leuk, is dit die nieuwe merrie van je? Ze lijkt zo vrij sjiek (beetje lastig met deken), Negro zal wel wat meer body gaan geven. Spannend weer!

ja dit is mijn nieuwe merrie.
het is een lang gelijnde merrie met grote beweging.
Op stand romp neerwaarts en met bewegen zeer opwaarts.
Zoek een hengst met front en sneller achterbeen.
Vandaar dat ik waarschijnlijk voor Nergo ga

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:07

Lijkt me een fijne combi met Negro, leuk! Ze gedroeg zich zo te zien nog wel netjes :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:00

Ben je niet bang een wat kort voorbeen te krijgen met Negro?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:45

Suzanne F. schreef:
Ben je niet bang een wat kort voorbeen te krijgen met Negro?

Nee daar ben ik niet bang voor.
Haar hele familie hebben lange benen.
Dus dat zal wel goed komen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:46

Zijn hier binnenkort al veulens op komst?

Ik heb vorige week even contact gehad met de vorige eigenaar van onze merrie. Die gaf aan dat ze daar tijdens de dracht ook heftig was, daarna weer normaal. Ze hebben daar 2x een veulen van haar meegemaakt. Dat geeft de burger moed, aangezien ik er precies tot aan de dracht fijn mee kon rijden. Aan de andere kant een nadeel, want het is dus geen éénmalige actie en ik had gehoopt door te kunnen rijden. Gelukkig is het in de omgang altijd een makkelijk paard.

Nu kijk ik wel naar interessante hengsten, maar ik vraag me af of het zin heeft. Merrie is pas tegen juli uitgerekend en ik weet niet of het voor ons haalbaar is om er voor het einde van het seizoen weer een veulen in te krijgen. We moeten dan ook met merrie en veulen op pad...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:46

Dan wordt het idd al laat è... als ze dan niet van de eerste keer pakt zit je al helemaal in volgend seizoen.

Hier pas half april, ben er blij mee met die temperaturen van nu... veulens moeten buiten kunnen, van kleins af. Niet eerst 2 maanden op een stal omdat het te koud / nat is.
De voordelen van zo'n vroege veulens nemen bij mij echt de veel grotere nadelen niet weg.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 11-02-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:50

Ik moet er ook niet aan denken om zo'n vroeg veulen te hebben. Daar zijn wij niet op berekend. Maar juli is dan weer een tikkel overdreven. := Onze eigen schuld...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:29

_Lorette_ schreef:
Ik moet er ook niet aan denken om zo'n vroeg veulen te hebben. Daar zijn wij niet op berekend. Maar juli is dan weer een tikkel overdreven. := Onze eigen schuld...

Je wilde toch een predicaat er op rijden? Dan zou ik ze mooi een half jaar leeg laten en op trainen, winter paar wedstrijden starten en volgend jaar eind maart /begin april dekken. Dan is het risico op dracht groter en geeft je wat tijd voor de sport.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:59

Ik zou hem dan ook leeg laten als je er een predicaat op wilt rijden, anders word dat een lastig verhaal als ik je zo hoor.

En ik heb een merrie die half maart uitgerekend is, maar nu al met een vol uier staat en aan het harsen is. Ik ben bang dat die dus wel eerder gaat komen, en ik hoop echt dat ie het nog een weekje volhoud tot de ergste kou weer weg is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:37

Ik weet niet of ik er zelf nog mee ga rijden na dit veulen, dat is nog ver weg. In 2020 kwam het toevallig zo uit, omdat ze nog leeg was en ik ruimte had. De merrie is van mijn moeder en die heeft helemaal geen wensen wat training betreft. De wens voor een predicaat komt vanuit mij, omdat het bijna onverantwoord voelt naar de buitenwereld om te fokken met een merrie zonder predicaten (tenzij het veulen voor eigen gebruik is). Als ik het niet doe, dan gebeurt het wellicht niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:24

Dat is wel heel vroeg Carola, heb je nog laten testen op placenta ontsteking?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:40

carola schreef:
Ik zou hem dan ook leeg laten als je er een predicaat op wilt rijden, anders word dat een lastig verhaal als ik je zo hoor.

En ik heb een merrie die half maart uitgerekend is, maar nu al met een vol uier staat en aan het harsen is. Ik ben bang dat die dus wel eerder gaat komen, en ik hoop echt dat ie het nog een weekje volhoud tot de ergste kou weer weg is.

Nog een weekje is nog te kort eigenlijk... Niet verrekend qua datum?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:00

carola schreef:

Nou dat lijkt me niet goed. Dan heb je je of verrekend qua datum of er is iets mis. Dit is echt wel flink te vroeg.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:15

Wij hebben er 1 staan die is nu een jaar drachtig :+

Niet van ons zelf, staat bij ons om veulen te krijgen. Is een oudere merrie, veearts had gezegd “bij eerste goede hengstigheid meteen beginnen”..

Nja, dat was dus in 1 x raak :7

Wij hebben gelukkig een binnenbak dus als het veulen komt kan het in ieder geval de benen strekken. Maar echt ideaal is het niet..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:48

Ik heb die merrie in september drachtig gekocht. Volgens de verkoper was ze direct drachtig in de veulenhengstigheid (en vorige veulen was van april 2020, dus dat klopt wel). Dus verrekend kan helaas niet. Volgens de verkoper is ze altijd (weken) te vroeg.

Er zijn geen aanwijzingen voor een placentitis. Geen uitvloeiing, niet ziek en echo is normaal.

Vorig jaar heb ik ook een (andere) merrie gehad die een jaar drachtig is geweest.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:17

Oehhh dat is best spannend Dan met een aangekochte merrie,
Maar een maand in deze kou is niet een heel prettig idee.

Wij hebben besloten mijn Oscar aan te houden
De verkoop wil totaal niet, allemaal verkeerde mensen ervoor, bizarre ervaringen met kopers ed.
Dat gunnen we deze lieve merrie niet
We willen haar laten dekken.
Ze heeft best mooi vrij bloed, dus de hengst wil ik ook vrij hebben.
Mss willen jullie eens mee denken
Oscar x Ronaldo x Rex magna
Merrie is ster sport ( zzz ) d-oc 1.72 hoog

Verbeter punten
- mag meer bergop bewegen
- makkelijk schakelen en sluiten
- gelijke voeten
- zou fijn zijn als het een makkelijk karakter heeft om haar sterke punt te behouden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:24

Ja, dat is inderdaad toch spannender met een nieuwe, aangekochte merrie dan met merries die hier al jaren staan en die je dus meer 'kent'. De dierenarts die bij haar de drachtigheidsbegeleiding heeft gedaan staat prima bekend, maar toch, ik hoop niet dat ie toch een tweeling ofzo heeft gemist.

Heb je foto's van je Oscar merrie Ullaatje?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:51

carola schreef:
Ik heb die merrie in september drachtig gekocht. Volgens de verkoper was ze direct drachtig in de veulenhengstigheid (en vorige veulen was van april 2020, dus dat klopt wel). Dus verrekend kan helaas niet. Volgens de verkoper is ze altijd (weken) te vroeg.

Er zijn geen aanwijzingen voor een placentitis. Geen uitvloeiing, niet ziek en echo is normaal.

Vorig jaar heb ik ook een (andere) merrie gehad die een jaar drachtig is geweest.

Veulens kunnen prima met 10 maanden komen en als die merrie volgens de verkoper altijd weken te vroeg is zou ik me niet zo druk maken eerlijk gezegd....Zou wel even kijken voor een veulendekentje met deze pestkou.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:55

Afbeelding

Afbeelding

Even voor het beeld
Ze zijn niet geweldig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:58

Het is dat ik geen 2e kan betalen, ik vind haar leuk, ullaatje!

Ik kijk echt weer uit naar alle verhalen en foto's van de veulens hier. Hopelijk wachten de meeste nog even tot de ergste koude weg is

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:05

janderegelaa; inderdaad, er kan veel variatie zitten in merries. Ik wacht het gewoon rustig af en we zullen het wel zien. Warmtelampen hebben we ook al klaar liggen. Maar goed, hopelijk blijft ie nog even zitten en komt ie wanneer het wat beter weer is.

Ullaatje; lijkt me een leuke merrie maar moeilijk om haar zo te beoordelen. Ik ben benieuwd naar mooie standfoto's. Nu is het even een schot voor open boeg zonder goede standfoto's, maar Furst Jazz of Hermes schieten nu door mijn hoofd heen. Sluiten makkelijk en bewegen bergop.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:19

janderegelaa schreef:
carola schreef:

Veulens kunnen prima met 10 maanden komen en als die merrie volgens de verkoper altijd weken te vroeg is zou ik me niet zo druk maken eerlijk gezegd....Zou wel even kijken voor een veulendekentje met deze pestkou.

En vooral biest in de vriezer.