Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:48

@elisa: Vond de nakomelingen van Indian Rock wel vriendelijke fijne nakomelingen geven, maar persoonlijk vond ik ze niet voldoende kwaliteit hebben om door te gaan naar verrichtingsonderzoek. De Totilas en Just Wimphof nakomelingen vond ik gemiddeld ook niet meest fantastisch.

@Ullaatje: Blijft wel ontzettend gaaf dat ie daar heeft gelopen! Hij is nog jong. Wie weet hoe die zich gaat ontwikkelend :)

@rex: Ben ook in de gaten aan het houden, maar bij ons op stal gaan we waarschijnlijk een thuiskeuring doen. Hebben er 4 daarvoor.

@supertammy: Ja. Was niet alleen van de merriehouders commentaar op, maar ook van hengstenhouders.

@carola: Same. Vond geweldig volgen zo online! Al mis ik wel de gezelligheid van de Brabanthallen. Vond dat de nakomelingen van Geniaal sowieso heel fijn waren. Vond één ervan geweldig, maar die werd niet doorverwezen omdat ze vonden dat hij te weinig sport in de merrielijn had. Had bijna het gevoel dat ze Helgstrand aan het boycotten waren.

@mistera: Gefeliciteerd! Geweldig zo'n resultaat. Zijn maar weinig inderdaad die dat ook kunnen zeggen!

@kimmie: Ze hadden iets over covid regels, maar verder niks over aangegeven.

Vond in ieder geval wel heel fijn volgen. KWPN heeft wel echt hun best gedaan om het allemaal te presenteren. Heb 4 dagen m'n laptop chronisch op KWPN TV aan gehad op mijn bureau naast mijn andere computer. Alleen vandaag kon ik weinig volgen. Een paar. Kjento viel mij positief op. Alleen zou hij echt beter mogen stappen. Kaygo vond ik werkelijk vreselijk naar te kijken, maar dat kwam denk ik ook meer door de manier van rijden. Zit nu te wachten tot de website wat verder up to date is met video's van vandaag zodat ik kan terug kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:27

kimmie1 schreef:
Waarom is Le Formidable teruggetrokken? die zou de aanlegtest ook lopen

Die heeft hij ook gelopen.

Lante

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:06

Gefeliciteerd mister A, bijzonder mooie prestatie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:18

Gefeliciteerd! @misterA

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:28

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:40

Ze hebben het woordje 'verrichtingsonderzoek' verward met 'aanlegtest'..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:26

kimmie1 schreef:
janderegelaa schreef:

Die heeft hij ook gelopen.

https://www.horses.nl/fokkerij/le-formi ... enkeuring/

Hoe moet ik dit lezen dan?

Is gewoon hengstencompetitie. Snap ook niet waarom ze het ineens aanlegtest noemen. Hij is toch al goedgekeurd in het verrichtingsonderzoek. Daar is zijn aanleg toch getest. KWPN neemt aparte beslissingen de laatste tijd.

Afbeelding

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:34

Competitie is wedstrijd en dat mag niet dus wrs daarom het woord “aanlegtest”

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:24

Jord schreef:
Competitie is wedstrijd en dat mag niet dus wrs daarom het woord “aanlegtest”

Ah....daarom werden ze ook niet geplaatst.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:08

Gefeliciteerd MisterA! Hopelijk krijgt hij een mooi traject!

Feanyth, wat vond je zo vreselijk aan Kaygo? Ik vond het een extreem goed paard, was aangenaam verrast. dacht dat hij samen met Kjento de hoogste punten zou hebben. Was oprecht verbaasd over zijn score.

Algemeen over de HK: heb alle dressuur en Gelderse hengsten gevolgd. Ben positief over de dressuurhengsten. Variatie en kwaliteit lijkt echt toe te nemen over de jaren. Paar jaar terug was bijna alles nog uit een Jazz nazaat.
Staan er best wat op mijn lijstje die ik wil volgen. Gevarieerd lijstje kunnen maken. JW en For Ferrero vielen ons positief op in de nafok. Duitse hengsten op oer-Hollandse merriestammen levert wat mij betreft mooie paarden op, dus dat past me wel op mijn merries.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:17

Mee eens, ik vond de JW's beter dan ik van te voren gedacht had maar achterbeen blijft wel een puntje. Aan de andere kant denk ik dat hij weleens hele fijne en complete gebruikspaarden kan geven. De FF's die door zijn vind ik fijn, wel een aantal gezien waar ik wat minder blij van werd. Beeld wbt zijn nafok is voor mij nog niet compleet.

Ik moet nog het ea terug kijken, Lantanas werd echt slecht gereden vond ik.

Feanyth: dat vond ik ook van de Indian Rocks, maar ik kan me wel voorstellen dat het beeld van de vader daar in een positieve doorslag heeft gegeven. Ben aangenaam verrast over wat hij liet zien ohz.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:11

@GJ9: Zoals ik al aangaf. Kan ook aan het rijden liggen. Vond het erg onrustig en rommelig. Opgeprikt waardoor de natuurlijke aanleg verdween en geforceerd leek. Dat gevoel werd naar mijn idee ook wel bevestigd met de cijfers die hij kreeg.

@Elisa: Dat zou heel goed kunnen. Indian heeft zelf een hele mooie indruk achter gelaten. Hij is heel mooi aan het ontwikkelen en laat al veel mogelijkheden zien. Ondanks dat ik zijn nakomelingen niet zo snel als dekhengsten zou zien, denk ik wel dat het hele fijne gebruikspaarden zijn met een goed karakter. Is ook veel waard.

Vond dat de FF x Charmeur zich heel goed liet zien. Bleek ook wel gezien hij geprimeerd is. De FF x Osmium vind ik een imponerend paard. Echt al veel paard voor zijn leeftijd. De FF x De Niro vond ik vooral een heel fijn gebruikspaard. Denk dat ie onder het zadel heel fijn gaat zijn, ben alleen bang dat ie voor de fok wat souplesse in de lendenen mist.

Denk ook dat de JW's fijne gebruikspaarden geeft. Uiteindelijk hebben we die ook nog nodig. Misschien nog wel meer dan de extremen die maar een handje vol ruiters en amazones kunnen rijden. We heten nu eenmaal niet allemaal Gal, Werth of Dujardin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:32

Ja die souplesse in de lendenen mistte ik bij meer FF nakomelingen terwijl ik juist verwacht had dat hij dat door zou geven.

De Indian Rock x Wynton viel me bij het longeren wel enorm positief op, zat sowieso veel verschil tussen hengsten los en aan de longe soms. Mooie aanvulling.

Kaygo werd 2 jaar geleden ook al heel erg afgestraft in de HC op de rijderij kan ik me herinneren, ik vind het geen verkeerd paard.

Fijne complete gebruikspaarden met een goed karakter zijn misschien wel het allerbelangrijkste, wat dat betreft vind ik ook echt dat ze beter keuren nu dan een aantal jaar geleden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:48

Mee eens Elisa! Ik heb altijd Geldersen gekozen omdat ik een fijn gebruikspaard wilde, maar bij de dressuurpaarden wordt de keuze steeds groter.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:24

Lante schreef:
Gefeliciteerd mister A, bijzonder mooie prestatie!

Lante, bedankt voor de felicitatie .En uiteraard alle anderen hier in dit topic .

Zelden heb ik het over mijn fokkerij. Ik probeer wel mijn ervaringen te delen.
Ruim 20 jaar geleden ben ik overgestapt van rundveefokkerij naar de paarden. Van een fokkerij met vooral ratio naar een fokkerij die veel meer gekenmerkt wordt door emotie. Ik probeer beide uitgangspunten te combineren en dat met veel passie.
Nu fok ik met de vierde generatie "eigen fok". Wat ik toen voor ogen had krijgt nu steeds meer gestalte. Fijne mensvriendelijke paarden. Waar je graag naar kijkt, aansprekend, met uitstraling. Die graag en zeer goed kunnen bewegen. Dat lukt , met vallen en opstaan. Om dat te bereiken moet je wel heel jong beginnen of heel oud worden. :D ;)
En goed kijken en luisteren. Twee weten nog steeds meer dan een. En dat gaat ook op voor dit topic. Vind ik.

Nog een paar maanden, de mooiste periode van het jaar. Dan worden de meeste veulens weer geboren. De eerste rapportcijfers of je het goed hebt gedaan. En dan moet je je hengstenkeuzes weer gemaakt hebben. Of je tweede keuze..of derde. Want het kan heel weerbarstig zijn.
Mijn ideaal? Nog eens een goedgekeurde hengst. Of nog eens een Nationale Merrie. In de kopgroep.
Het meest ultieme.......een deelnemer aan de O.S, of een NMK-Kampioen.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:12

Wat ontzettend knap misterA.

Lijkt mij heel bijzonder om zo je eigen fok te zien presteren. Kan er alleen maar van dromen.

De komende tijd wordt spannend. Voor mijn huidige merrie gaat het de eerste keer zijn. Hopelijk pakt ze makkelijk. Stalgenoot gaat haar Apache x Whinny Jackson elite merrie laten dekken door Bordeaux. Had afgelopen jaar een veulen van Livius. Was niet helemaal de bedoeling. Ze wou in eerste instantie geloof ik Just Wimphof, maar die pakte niet. Laatste moment Livius op advies van Van Uytert en toen in 1x.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:21

Van Livius heb ik al vaker gehoord dat hij een heel goede spermakwaliteit heeft. Bij een merrie hier ook in 1x raak en hij is ook bij mij aangeraden bij een probleemmerrie van een klant.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:35

hoop dan dat bordeaux weer wat beter bevrucht, dat was een tijd ook niet zo best

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:39

Mijn merrie werd ook heel makkelijk drachtig van Livius. Maar is haar eerste veulen, en moeder was ook altijd heel makkelijk drachtig, dus weet niet of ze van een andere hengst lastiger gepakt zou hebben.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:04

fokfanaat schreef:
hoop dan dat bordeaux weer wat beter bevrucht, dat was een tijd ook niet zo best

Ik verwacht dit jaar 1, was in 1x drachtig..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:08

misschien kwam het toen ook wel doordat hij toen zoveel dekte en hij schijnt niet zo veel sperma te hebben

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:23

Over sperma kwaliteit gesproken

Afbeelding

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:14

_O-

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:19

Vulina schreef:
fokfanaat schreef:

Ik verwacht dit jaar 1, was in 1x drachtig..

Geluk gehad!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:20

Wij checken altijd het sperma, was prima ;)