Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:57

CdC schreef:
Weten jullie hoe het zit?
We fokten dit jaar o.a. een fijn merrieveulen van een hengst die - zo stond het ook vermeld op de site van de hengstenhouder - in Oldenburg was goedgekeurd. De merrie (keur sport) is KWPN geregistreerd. Met deze hengst rekende ik op een register A papier voor het veulen. Een veulen dat echt bedoeld is om de lijn van de merrie voort te zetten (fokkerij).
Na de geboorte van het veulen heb ik haar bij het KWPN geregistreerd en (je voelt ‘em vast aankomen) toen zag ik direct dat ze in het B register was geplaatst.
Alle andere veulens van deze hengst (geboren in 2024) hebben wel een registratie in register A.
Maar omdat de hengst zijn test niet heeft gelopen (dat was niet vermeld en konden we dus ook niet weten) is hij niet definitief ggk en krijgen de veulens van dit jaar een register B.
Ik vraag me af hoe dit uit te leggen is. Dit roept toch een vreemd soort ongelijke behandeling op?
Met een veulen dat 3 maanden eerder is geboren (in 2024), kun je wel naar de keuring.
Tweede vraag: kan ik deze merrie als ze 3 wordt wel in Oldenburg registreren?

Als die hengst de Prüfung niet gelopen heeft komt ze in Buch II. Dat is ook een soort B register. Dat is het risico van een hele jonge hengst gebruiken.

koend

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 08:51

Hoe is de stand van zaken eigenlijk qua sportindex dressuur bij kwpn.
Het lijkt mij oorverdovend stil.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:45

Ik heb een hele gekke vraag.
Weet iemand iets over de ontwikkeling van het hoofd van een paard? En mogelijke afwijkingen? Onze 2 jarige had altijd een normale ontwikkeling. Vandaag waren we sinds 3 maanden weer wezen kijken in de opfok. Het viel ons op dat haar hoofd er wat bijzonder uitziet. Het hoofd en dan vooral haar neus is vrij fors en breed. De andere 2 jarige hadden een vrij smalle neus, die van ons niet. Ik heb foto’s, zou iemand mee kunnen kijken. Ze groeit en eet verder goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:29

Ik weet niet of ik het weet maar wil wel mee kijken hoor.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:35

Xritt schreef:
Ik heb een hele gekke vraag.
Weet iemand iets over de ontwikkeling van het hoofd van een paard? En mogelijke afwijkingen? Onze 2 jarige had altijd een normale ontwikkeling. Vandaag waren we sinds 3 maanden weer wezen kijken in de opfok. Het viel ons op dat haar hoofd er wat bijzonder uitziet. Het hoofd en dan vooral haar neus is vrij fors en breed. De andere 2 jarige hadden een vrij smalle neus, die van ons niet. Ik heb foto’s, zou iemand mee kunnen kijken. Ze groeit en eet verder goed.

Het kan wel dat als er weer tanden/kiezen doorkomen ze achter de neusgaten dat deel/rond de kaken wat voller/breder worden. Maar zo zonder beeld lastig inschatten of dat het kan zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:15

Hebben ze uitverkoop bij Van Uijtert? Er zijn echt al heel wat hengsten verkocht de afgelopen maanden.. Valt jullie dat ook niet op? Of is het gewoon toeval?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:25

Hij heeft naar mijn idee de laatste jaren heel (te) veel aan gehouden. Voor hun worden de kosten aan verzorging ook duurder, lijkt me. Al zullen ze veel van eigen land kunnen doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:39

denisesilver schreef:
Hij heeft naar mijn idee de laatste jaren heel (te) veel aan gehouden. Voor hun worden de kosten aan verzorging ook duurder, lijkt me. Al zullen ze veel van eigen land kunnen doen.

Heel veel minder dekkingen afgelopen jaar en het fiasco van een half miljoen kwijt aan een frauderende belegger telt ook mee denk ik.

Het kan sowieso geen kwaad om eens kritisch door je hengstenbestand heen te gaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:47

Het is ook niet raar dat er minder gedekt wordt met de veulenprijzen nu. Zal altijd wel op en af zijn in de fokkerij. En inderdaad, hij had wat hengsten staan waarvan je dacht mwah, die hoeft niet per se te blijven.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:13

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Heel veel minder dekkingen afgelopen jaar en het fiasco van een half miljoen kwijt aan een frauderende belegger telt ook mee denk .

Daar dacht ik ook al aan ja..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:56

Dat is toch normaal zaken doen?
One Million bv, die bracht wel echt z'n geld op met dekkingen maar als je dan zo'n absurd Amerikaans bod krijgt dan zou je gek zijn als je niet verkocht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:27

s0173957 schreef:
One Million bv, die bracht wel echt z'n geld op met dekkingen maar als je dan zo'n absurd Amerikaans bod krijgt dan zou je gek zijn als je niet verkocht.

Ik weet niet wat het bod was..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:12

s0173957 schreef:

Die Amerikanen hebben volgens mij een heel groot budget als je ziet welke hengsten ze afgelopen tijd gekocht hebben. Volgens mij met het oog op de Olympische spelen.

Ik heb ook geen idee wat ze voor One Million betaald hebben.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:12

Ik ook niet, maar je weet wel dat dat minstens 7 cijfertjes waren... en tegen dat ze dat bij elkaar gedekt hebben...

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:28

Inderdaad ja.. van wat ik ervan zie is hij op een mooie plek terecht gekomen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:11

Hij heeft nu 3 hengsten verkocht het afgelopen jaar toch? One Million, Livius en Miami Turfhorst.
Elk jaar komen er ook weer nieuwe goedgekeurde hengsten bij, dus ik vind het heel logisch dat er op een gegeven moment oudere hengsten die tegenvallen qua nafok (One Million) of aantal dekkingen (Livius / Miami) worden verkocht voor de sport.
Het is toch een bedrijf wat gerund moet worden, en ik vind het logisch dat niet elke hengst daar tot en met zijn pensioen kan blijven zoals échte stempelhengsten zoals Bordeaux en Vivaldi. Ik denk dat het heel gezond is dat een hengstenhouder weer doorgaat naar een nieuwere, jongere generatie en niet 10 jaar blijft leuren met hengsten die het eigenlijk net niet zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:22

Snap dat wel maar ze gingen nogal vlak achter elkaar. King Karim is van de week ook vertrokken en nog een springhengst van Brouwer. Vandaar dat het nogal opviel dat in korte tijd zoveel hengsten weggingen..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:23

carola schreef:
Hij heeft nu 3 hengsten verkocht het afgelopen jaar toch? One Million, Livius en Miami Turfhorst.
Elk jaar komen er ook weer nieuwe goedgekeurde hengsten bij, dus ik vind het heel logisch dat er op een gegeven moment oudere hengsten die tegenvallen qua nafok (One Million) of aantal dekkingen (Livius / Miami) worden verkocht voor de sport.
Het is toch een bedrijf wat gerund moet worden, en ik vind het logisch dat niet elke hengst daar tot en met zijn pensioen kan blijven zoals échte stempelhengsten zoals Bordeaux en Vivaldi. Ik denk dat het heel gezond is dat een hengstenhouder weer doorgaat naar een nieuwere, jongere generatie en niet 10 jaar blijft leuren met hengsten die het eigenlijk net niet zijn.

Vind jij One Million tegenvallen qua nafok Carola? Ik weet het niet hoor, heb er wel een paar mooie van gezien maar jij ziet er veel meer dan ik.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:24

Tja, het dekseizoen is weer over en de nieuwe lichting hengsten is in training voor de hengstenkeuring. Volgens mij zie je dit elk jaar wel toch? Dat er hengsten verkocht worden?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:25

janderegelaa schreef:
carola schreef:

Vind jij One Million tegenvallen qua nafok Carola? Ik weet het niet hoor, heb er wel een paar mooie van gezien maar jij ziet er veel meer dan ik.

Ja nogal. Heel wisselend en hij verbeterde de merrie echt niet altijd. Ik heb er echt heel veel hele 'gewone' van gezien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:34

Ah kijk. Die foto op zijn website is natuurlijk ook echt een trekker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:34

kiko schreef:
Snap dat wel maar ze gingen nogal vlak achter elkaar. King Karim is van de week ook vertrokken en nog een springhengst van Brouwer. Vandaar dat het nogal opviel dat in korte tijd zoveel hengsten weggingen..

King Karim snap ik wel. 10 jaar, Z2 en 45 nakomelingen in al die dekjaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:42

Ik denk alleen maar verstandig dat hij kritisch kijkt en in het geval van One Million een goed bod niet weigert.

De rest van de hengsten die verkocht zijn waren niet zo populair.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:48

Wat denkt mensen over de nakomelingen van Sarai L? Ik wil met een secret zoon fokken volgende jaar. Moet alleen kiezen welke.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:55

Phonix schreef:
Wat denkt mensen over de nakomelingen van Sarai L? Ik wil met een secret zoon fokken volgende jaar. Moet alleen kiezen welke.

Secret Lover is ook een optie.