Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:07

Wisselt een beetje per merrie (en hoe ver CL al afgebroken is), maar gemiddeld 2 tot 5 dagen na het spuiten.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:04

Mijn maiden is hengstig gespoten. Die is nu 8 dagen na het hengstigspuiten geïnsemineerd. Meestal gaat het idd wel sneller. Gemiddeld zit ik op dag 4 na hengstig spuiten dat er geïnsemineerd kan worden.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:03

Nou, de knoop is hier doorgehakt. Hasta de fjord was gisteren ook hengstig en we hebben haar naar de hengst gebracht. Een PRE.
Waarom een pre; sinds een vriendin van mij een pre heeft gekocht ben ik ontzettend fan, een heerlijk paard en nog heerlijkere gangen. Daarbij wil ik heel graag wat meer maat hebben. Hasta is relatief klein voor een fjord.
Mocht deze combinatie lukken dan hoop ik een prachtig hoogbenig licht wildkleur veulen met heerlijke gangen te ontmoeten waar ik hopelijk zelf mooie avonturen mee kan gaan beleven.

Afbeelding

Dolly is inmiddels 3 keer gedekt door Brian. Ik verwacht dat zij op het einde loopt en dan maar afwachten!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:29

Beide eieren gesprongen bij Rosa! Over 16 dagen controle *\o/*

Oh en we zijn ook met een 2e merrie bezig met dekken. Samen met een goede vriendin hebben we een cremello partbred arabiertje. Ook deze dame is van de week geïnsemineerd met dezelfde hengst. Die wordt morgen gescand om te zien of het ei eraf is :j

Ooh mooie hengst Pomski! *\o/*

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:37

Ik doe even een hele dikke ego, want onze merrie is STER geworden gisteren!
Ze stond er werkelijk op haar best voor denken we en ze liet zich op haar best zien aan de hand. Het is niet echt een paard dat enorm sjouwt aan de hand, in gebruik veel meer. Maar eindelijk gelukt...

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:45

Retlaw ik zag het! Gefeliciteerd! Mijn stb sport AAA merrie willen ze maar geen ster maken…
Jij uiteraard dubbel van genieten!

Loniejj super!! Nu afwachten. Ik duim voor je
Wat leuk zeg een cremello. Wordt het veulen dan Palomino of is er ook kans op valk?

Pomski gaaf! Leuk zo’n aparte combi. Wat voor kleur heeft de hengst? Pearl of perlino?

Myrthe jammer dat het niet zo snel werkt. Morgen weer scannen?

Claudia ahh nee wat balen. Net gemist. Ik zou hengstig spuiten denk ik. Tenzij je geen haast hebt natuurlijk. Hier valt de reactie altijd wel mee bij de merries die ik zie. Zilver hoef ik nooit te spuiten

Paintlover ah nee balen…

Crazyfunky ik zou alles scannen of ze er toch is. Spannend! Hopelijk mooi geovuleerd

Geen nieuws hier. Gister begrafenis gehad van de eigenaar van de hengst waar zilver dragend van is. Het was enorm zwaar. Het blijft toch anders nu. Ik had het zo graag allemaal met haar willen delen.
De dames gaan goed. 28e gaan we Zilver scannen op hartslag. Minthe is klaar, die moet pas weer in de herfst voor de laatste check

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:26

Muronia schreef:
Spannend crazy_funky! Hopelijk is het ei gewoon weg en is ze klaar!

Het is heel lang geleden dat ik 1 hengstig heb laten spuiten maar worden ze daar niet ook wat ziekig van? Ik zou dan uitkomen op 26 mei hengstig spuiten, maar ik heb 27 mei in de avond een menles gepland met haar. Zou dat eerlijk zijn / kunnen?

Ja hoor dat kan gewoon. En dan 28 mei scannen.
Ze gaan zweten na de spuit meer niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:32

Ik spuit vaak hengstig. Als de merrie een de nageboorte blijft staan of ik vind het nog te vroeg in het jaar . Spuit ik de merrie hengstig op dag 20 na de geboorte van het veulen. Ga dan op dag 22 scannen. En heb nu al 2 x gehad dat ik op dag 23 kan insimineren. Soms dag 25 nog een keer.
Maar zo al 2 merries dit jaar drachtig gekregen.

Gaan vanavond even scannen met proxi . Het is nog wat vroeg in de veulenhengstigheid maar morgen avond komt slecht uit en ik wil ff weten hoe ze eruit ziet. Of ze goed schoon is of dat we toch beter kunnen wachten en ook op 20 dgn hengstig spuiten.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:50

Pomski, oeh wat leuk zeg! Hopelijk komt er de combi uit die je wenst!

Lonniejj, whoehoe! *\o/* heb je een foto van die andere merrie? Leuk hoor!

Retlaw, gefeliciteerd! **\O/**

Baudyh, kan maar beter te vroeg dan te laat zijn :D

Nou Shenay heeft mooi dr eisprong gehad! Alleen dus wel 2 eitjes dus op dag 14/15 gaan we scannen op 2ling. Ze had ook wat vocht dus krijgt wat gespoten daarvoor.
Noor en hyflyn gescand maar nog niets. Donderdag weer.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:14

Wat spannend al die nieuwe veulentjes en leuk om de verhaal daar naar toe van iedereen te lezen!!

Hier onze Daily diamond merrie vanavond gedekt met so you can dance. Da kwam gelukkig uiteindelijk toch thuis.
Was wel een drama. Gisteren heen naar kliniek om te scannen ging keurig met veulen aan de voet. Vandaag drama om beide op de trailer te krijgen. Veulen wou niet mee, en ze is al zo groot met haar 2 maanden dat vasthouden en erin lopen een uitdaging is. Zo sterk al!! Merrie raakte gestresst omdat veulen niet mee kwam en uiteindelijk wou merrie ook niet meer mee. Wat begrijpelijk is.. ik hoop maar dat ze er niks aan over houden. Hebben echt niet met geweld gedaan en probeerde rustig te blijven maar T leverde genoeg stress voor ze op voor allebei. Geen leuk gezicht .. dus na een tijd ook gestopt.

Dinsdag controle .. hopelijk hebben de meiden dan meer zin ❤️

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:38

Nou dat te vroeg viel gelukkig mee. We moeten dinsdag insimineren en woensdag weer scannen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:53

Crazy_funky kijk aan, dubbele kansen. Ik duim voor je op 1 mooi vruchtje straks!

Kel106 vervelend dat het laden niet goed ging. Ik zou dat wel snel weer gaan oefenen maar dan zonder druk dat je ergens op tijd moet zijn. Even weer positieve ervaring van proberen te maken.

Baudyh kijk toch goed getimed. Loopt allemaal lekker bij jou, zou mooi zijn als deze ook in 1x pakt.

Ik neig er naar om haar dan toch hengstig te laten spuiten de 26ste. Ik laat met diepvries insemineren en ik reken erop dat we sowieso wel 2, misschien 3 rondes nodig gaan hebben daarvoor. Dan komen we wel heel erg laat te zitten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:10

Ik heb echt goede ervaringen met hengstig spuiten.

Ja het gaat zeker lekker dit jaar.
Ik moet zeggen dat ik ze dit jaar anders ben gaan voeren maar ja of dat het nou is.
Ik word er wel blij van in elk geval

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:36

Hier net Odilia drachtig gescand *\o/*

Baudyh. Kijk mooi. Voor welke hengst hebben jullie deze keer gekozen?

Muronia. Snap ik wel. Zeker omdat ze nu niet hengstig toont. Ze kunnen zweten en even niet lekker voelen. Maar volgens mij ligt dit ook aan het middel wat ze gebruiken. Meestal scannen vanaf 3 dagen. Sommige zijn pas hengstig op dag 5. En je hebt altijd nog merries die er niet aan meewerken :') en nog een keer gespoten moet

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:50

Gefeliciteerd AM_Horses!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:53

Gefeliciteerd!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:04

Gefeliciteerd !

Mijn merrie haar veulen hengstigheid was rond de 13/14 dagen.

Normaal is deze rond de 8 a 10 dagen toch?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:43

Pomski spannend! Ben benieuwd hoe die combinatie gaat uitpakken!

Lonniejj spannend! Welkom op de wachtbank!

Retlaw, gefeliciteerd met het sterpredicaat! *\o/*

Kabayo, wat verdrietig. Nogmaals veel sterkte :knuffel:

Crazy_funky spannend hoor! Hopelijk over 2 weken gewoon 1 mooi vruchtje.

Kel, wat vervelend dat het niet lukte om merrie en veulen te laten. Dat is niet fijn. Hopelijk volgende keer beter.

Baudy spannend hoor! Morgen dus ook lekker het wachtbankje op.

Muronia, snap ik wel hoor. Ik zou dan ook gewoon hengstig gaan spuiten.

Mijn merrie ga ik vanmiddah weer ophalen. Wij zitten dus ook weer op het wachtbankje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:43

Gefeliciteerd Annet, altijd mooi als het weer lukt.

Wij hebben nu voor secret USB gekozen.

Nee pas op het bankje als het ei weg is hè

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:35

Gefeliciteerd AM_Horses!

Gefeliciteerd met sterpredicaat Retlaw

Pomski leuke combinatie, benieuwd wat daar uit gaat komen!

Baudyh mooie hengst!

Hier morgen(middag) weer insemineren... die verdomde merrie van mij is een snelle maar ovuleert dus met "kleine" eitjes :x

Ze doet nu al 3 rondes het zelfde.... van 3,1cm naar 3,7cm in 1 dag en dan ovuleert ze. Dus die haalt wss net de 4cm. En tot nu toe dus ook steeds op dezelfde kant (rechts).

Ach ja, ik ga gewoon maar weer hopen dat ze deze aankomende ronde gewoon pakt want anders nog 1 poging en dan is het klaar voor dit seizoen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:50

Crazyfunky wat fijn op het wachtbankje. Lange wachten kan beginnen. Vind dat altijd de langste dagen die er zijn :+ Jammer dat de andere 2 nog niks doen

Baudyh oh ja dat kan ook. Ik spuit eigenlijk nooit hengstig. Dan wacht ik op de eerste normale hengstigheid. Ik heb het volgens mij uit m’n hoofd 1x in de veulen hengstigheid geprobeerd, maar dat doe ik niet weer. Vind dat toch wel erg snel.
Snelle merrie heb je! Maar scheelt weer in scan kosten haha! Succes morgen. Secret usb is erg mooi :j

Amhorses gefeliciteerd! Ik zag dat de dames (onbedoeld) gezellig samen stonden haha! Heerlijk

Paintlover Ojee. Dat lijkt mij wel lastig. Hier wel eitjes van 5 tot 5.5. Dan is 3 tot 4 wel klein. Nahja, als je het maar weet. Dat scheelt de helft. Je wil niet nog in juni proberen? Evt andere hengst? Dan heb je nogsteeds een mei veulen

Myrthe dankjewel :* Lekker dat de merrie weer naar huis kan. Daar kijk ik altijd het meeste naar uit

Janine klopt, 10 dagen is normaal. Eerder wil mijn dierenarts toch niet komen. Die zegt dat het eerder geen nut heeft

Claudia ik denk wel een goede zet. Helemaal als je denkt meerdere rondes nodig te hebben. Het is zomaar juli

Kel106 gave hengst! Vind hem erg mooi. Hopelijk lukt het! Balen dat het laden zo moeizaam ging.

Vergeten jullie niet het modje van de openingspost een pb te sturen om je drachtige merrie door te geven? Het is nu wel heel leeg nog

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:51

Hengstig spuiten etc hoef ik niet over na te denken. Doet inseminstiestation allemaal voor mij. :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:01

Gefeliciteerd met de drachten.
Komt mooi op gang!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:02

@kabayo: heb ook wel n kleine merrie, mss scheelt dat ook wel.... haar moeder deed ongeveer hetzelfde dus echt verbazen doet t me niet

Als ze deze ronde niet pakt gaan we nog voor een 3e ronde, dan is het al Juni ;) ben nog aan het twijfelen om evt begin Juli nog te doen maar dan word t een laat veulen en dan zit ik wss beetje in de knoei met opfok (ga ik navragen als ze deze ronde dus niet pakt).

Andere hengst gaat m niet worden, heb mn dekgeld al betaald en de andere hengst die hun hebben staan is geen optie voor mij want die geeft sw1 of sw7 door en de mijne is sw1 dus kans op een wit veulen en die wil ik liever niet :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:05

En dan te bedenken dat ik nog moet beginnen zelfs :')