JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:45

Heel veel sterkte, fokken kan mooi maar ook zo hard zijn… :knuffel:

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:10

Nou vorig jaar al bij verschillende bokkers en zit jaar ook.

Alleen lijkt het dit jaar heftiger.

Gowlan

Re: JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:11

Jeetje wat een update weer. Mega verdrietig zoiets. Echt een pechjaar ;(

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:22

Oh wat naar!! Heel veel sterkte!!! Vreselijk zoiets.. Inderdaad het denken dat het goed is gegaan en dan ineens toch niet… Bah!

Wel knappe foto’s van de heren <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:35

Heftig wellicht iets in het koppie? Epilepsie of iets vind haar hoofd ook vrij dik/grof tegenover haar lijf. (Waterhoofdje?) Sterkte was een mooi dier.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:53

Soms kan je nog zo je best doen, maar als de natuur niet meewerkt, sta je gewoon machteloos. Er zal vast een onderliggende reden zijn waarom dit veulentje het niet gehaald heeft, maar dat maakt het verlies er niet minder hard om. Zeker niet als je alles gedaan hebt om haar een kans te geven. Het blijft gewoon een rotsituatie.
Veel sterkte gewenst en probeer kracht te halen uit de gezonde veulens die er al zijn en die er hopelijk nog zullen komen.

Hier ben ik zelf ook volop aan het waken bij de volgende merries op mijn lijstje.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:41

He wat een verdrietig nieiws zeg :( Veel sterkte :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:43

Ach jeetje wat verdrietig verhaal. Heel erg veel sterkte. Dit is echt ruk!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:03

Ah heel veel sterkte, soms is het leven gewoon oneerlijk. Maar idd je hebt ze liever dan bij de geboorte levenloos als dat je toch hoop krijgt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 18:58

StalNollie, ik snap wat je ziet, toch was er geen sprake van waterhoofd of iets aan gehemelte ofzo… we zullen nooit precies weten hoe of wat maar zelf denk ik echt gewoon iets in de hersenen niet oke…

Vanessa, lieve woorden! Dankjewel en jij natuurlijk ook veel succes!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:14

Wat een naar bericht TS. Voor het veulen is dit wellicht het beste, maar het blijft verdrietig. Sterkte.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:15

Jeetje Linda , het zit jullie dit jaar niet mee.
Dat is echt de zure keerzijde van het fokken, de zorgen die erbij kunnen komen.
:(:)

linda2008 schreef:
Toch vind ik dat we haar enorm omhoog moeten helpen als we er waren… ze reageerde nauwelijks op aanraking en ik vind haar niet echt alert. Maargoed even de antistoffen controle afwachten enzo. Ik zoek veel op over dummy veulens en had al bedacht om de dierenarts te vragen om de Medigan Squeeze methode te gaan toepassen als ze bloed kwamen prikken. Maar helaas is ze vanmorgen dan toch overleden…
Wat het nu precies is, weet ik niet… ik ga ook geen sectie laten verrichten. ;( Wat een stom pech jaar!! ;(

Mocht dit ooit nog eens gebeuren , op de trailer ermee en door naar de kliniek.
Jipp was destijds ook zo , wel zonder de aanvallen maar ook niet willen/kunnen drinken of hele kleine beetjes. Veulens die niet of niet voldoende drinken en te weinig biest binnen krijgen kunnen enorm snel achteruit gaan. Daar hebben ze toen op de kliniek de waardes direct gecheckt en hoefde je niet af te wachten.
Ik heb er wel van geleerd dat ik bij veulens niet te lang ga aankijken of zelf aanmodderen als ze kwakkelen met een opstart. ( geen verwijt naar jullie hoor ! zo bedoel ik het in ieder geval niet :o )

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 22:44

Nou het is niet dat wij niet naar de kliniek wilde hoor, daar hebben we het met de dierenarts over gehad maar zuigreflex was goed en ze dronk gewoon goed. Antistoffen kunnen niet zo snel getest worden dus gelijk testen had geen zin… het enige wat ze op de kliniek zouden doen was iedere 2u laten drinken. Nouja dat konden wij zelf ook (of beter)…

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:50

Happinez is snap wat je zegt maar in deze waren de aanvallen er al alvorens er een tekort kon optreden.dus ik denk dat je de aanvallen en tekort aan antistoffen in deze los van elkaar moet zien en had geen meerwaarde gehad en had je vooral achter moeten komen waar de aanvallen door zouden komen. En bij zo'n jong dier en wat groter hoofdje(van wat ik kan oordelen op de foto)denk ik zelf echt iets in de hersens en dan is het beter zo (cru gezegd).
Je kan en moet niet alles willen redden. gelukkig oogt de merrie gezond en is zei er nog dat zou mijn meer pijn doen dan een veulen verliezen waar je stom gezegd nog niks mee opgebouwd hebt.

Het is gewoon sh*t.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:16

linda2008 schreef:
Nou het is niet dat wij niet naar de kliniek wilde hoor, daar hebben we het met de dierenarts over gehad maar zuigreflex was goed en ze dronk gewoon goed. Antistoffen kunnen niet zo snel getest worden dus gelijk testen had geen zin… het enige wat ze op de kliniek zouden doen was iedere 2u laten drinken. Nouja dat konden wij zelf ook (of beter)…

Dat weet ik, vandaar dat ik er ook bij zei dat het geen verwijt is.
Ik weet dat je het beste wil voor je dieren.

Veulens gaan gewoon heel snel achteruit dat is wat ik er meer mee bedoel te zeggen, bij Jipp hebben ze toen toch ook direct snachts bloed geprikt en bekeken in de kliniek.
Daarom wisten ze heel snel dat er tekorten van het een en ander ( en dat waren niet specifieke biest anti stoffen die hij miste ) , en toen hebben ze de merrie ook direct gecheckt. Bedoel er meer mee te zeggen dat ze vaak sneller kunnen handelen daar dan dat je thuis kan doordat ze de middelen hebben om soms in te kunnen of mogen grijpen.
Maar goed, links of rechtsom geeft het inderdaad nooit garantie dat je veulen weer thuis komt.

StalNollie schreef:
Happinez is snap wat je zegt maar in deze waren de aanvallen er al alvorens er een tekort kon optreden.dus ik denk dat je de aanvallen en tekort aan antistoffen in deze los van elkaar moet zien en had geen meerwaarde gehad en had je vooral achter moeten komen waar de aanvallen door zouden komen. En bij zo'n jong dier en wat groter hoofdje(van wat ik kan oordelen op de foto)denk ik zelf echt iets in de hersens en dan is het beter zo (cru gezegd).
Je kan en moet niet alles willen redden. gelukkig oogt de merrie gezond en is zei er nog dat zou mijn meer pijn doen dan een veulen verliezen waar je stom gezegd nog niks mee opgebouwd hebt.

Het is gewoon sh*t.

Dat weet je niet want je weet geen oorzaak.
Ik zie helemaal geen groter hoofdje op de foto's, ik zie gewoon een goed gebouwd mini veulen.
En zeker geen waterhoofdje of dergelijke wat je al eerder aanhaalde.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:19

Stille meelezer met ook wel wat ervaring met die kleintjes meldt zich.

Wij hebben dit wel nog meegemaakt.
Vooreerst met ons dummy veulen, die viel in het begin constant weg, en zeker wanneer je hem manipuleerde, dan viel hij flauw als een stokje.
Dit is volledig goedgekomen maar duurde wel een week of 2-3 naast de intensieve zorgen die hij dag en nacht kreeg van ons.

We hebben ook eens een gewone, vlotte geboorte gehad met een normaal veulen en groot was onze verbazing dat ze ineens ook wegviel en helemaal levensloos op de grond lag. Haar zijn we toen ook gaan masseren en wrijven tot er weer leven in kwam.
Dit lukte maar het gebeurde kort erna nog eens waardoor ook wij er niks gerust in waren.
Dit is gelukkig wel goedgekomen, maar kon dus slechter als ik TS Haar verhaal lees.

Het lijkt wel een soort status waarin ze ineens vergeten dat ze geboren zijn en gewoon stoppen met ademen.
Ik denk ook iets op dat moment in de hersenen.

Heel zuur dat het bij jou niet goed aflopen is TS, heel veel sterkte!
Het is echt niet evident, fokken, en al zeker niet met de kleintjes.
Soms wilt het gewoon niet ondanks de beste ogen en ervaring er bij.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:39

Ach wat vreselijk, zo'n prachtig popje. Sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:27

Het is gewoon heel naar dat het ondanks alle zorgen mis is gegaan. En soms is het dat dan ook.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:13

Laten we er vooral niet onderling over gaan discussiëren allemaal… het is super kl*te en wij hebben gedaan wat we konden. Helaas mocht het voor dit meisje niet zo zijn… ;(

Iedereen bedankt voor alle lieve reacties en tips, ik ga er van uit dat iedereen het goed bedoeld :j

Ik zou willen zeggen dat we ons maar weer moeten focussen op de volgende, maar er is nog geen volgende in zicht op korte termijn :P
Illusion zit op dag 329 maar doet echt nog helemaal niets met haar uier. En bucks (dag 324) heeft nog een torenhoge ph :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Wat rot dat dit is gebeurd, sterkte.

Ik herken het stukje weg vallen wel. Maar niet zo vaak. (Veulen is nu een gezonde 3 jarige) met een sterk karakter.

Direct na geboorte leek het goed duurde wat langer met staan en opeens viel ze helemaal weg. Als soort in slaap maar dan niet normaal. Opzich was ze toen snel bij en hebben we gelijk merrie gemolken toen flesje gegeven en begeleid naar uier merrie en toen is het gelukkig wel goed gegaan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Wat ontzettend sneu ze was prachtig, arm meisje. Dan denk je dat alles volgens het boekje gaat en dat dit. Je kan er niet inkijken, snap dat je geen sectie doet, kosten wegen niet op tegen de baten en het resultaat blijft hetzelfde. Sterkte in ieder geval.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:54

Mer, nou precies dat inderdaad.

Janine, nou moet ik wel zeggen dat dit niet gewoon wegvallen was… het waren echt een soort epileptische aanvallen… ging dan heel paniekerig rollen als een heftige koliekaanval en dan stuiptrekken en ondertussen liep ze letterlijk blauw aan…

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Hoe gaat het nu met de merrie?
Ontzettend verdrietig en heftig zeg. Blijkt maar weer dat het niet vanzelfsprekend is om een gezond veulentje naast een merrie te zien...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:04

Nymphie is echt nog wel wat verdrietig en last van haar uier. We hebben het veulen tot nu bij haar gelaten. Vanacht heeft ze het “begraven” in het stro dus nu is een mooi moment om ze te gaan scheiden. Ze heeft wel een extreem uier dus toch maar even niet op de wei maar eerst terug op de paddock :j

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01