Against the odds, onze Y’ur!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Re: Against the odds, onze Y’ur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:28

Hij is zo leuk, ik lig ook zo vaak dubbel, samen met met vriend om zijn avonturen op Insta. Hij is geweldig. En komt echt goed bij he. Zo klein als hij was

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:47

Oh, wat een mooi moment :j

Samen in dromenland :Z

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 17:54

Een wat grotere update:
We hebben eigenlijk niks te klagen momenteel. Y’ur doet het super goed! Hij rent, speelt en vliegt hele dagen rond en ze staan al heerlijk een hele poos op de wei! Hij groeit als kool *\o/*
Inmiddels meet hij een heuse 1.20 schoft *\%/*

Een aantal weken geleden hebben we een hele heftige brand gehad bij onze buren. Die hebben (hadden) een grote zorgboerderij waar helaas echt een enorme brand heeft gewoed. Er was ook grote kans op overslaan naar ons, wat gelukkig niet is gebeurd. Maar we moesten vanwege de rookontwikkeling wel onze paarden weghalen van de brandweer.
Dat was even heel spannend.. want ja, ze waren water aan het pompen uit omliggende wateren. Wat dus betekende dat wij giga slangen over de oprit hadden liggen en niet meer met de auto’s weg konden.
Uiteindelijk zijn we lopend weg kunnen gaan, tussen de brandweerslangen en aanrijdende eenheden door, op 2 km afstand stond een goede vriendin klaar met de 2 paards trailer, hebben we ze op straat geladen en reed ze weg met de paarden. Zo kon ik weer terug voor volgende club.
Y’ur en Rosa als 1e. Dikke paniek in de kudde in de wei natuurlijk. Zooooveel brandweer en beweging overal. Om nog maar niet over de rook en brandlucht te beginnen. Maar gelukkig waren ze bereikbaar en kwamen ze om steun bij mij in de wei.
Dappere Y’ur, nog nooit op straat geweest verder dan de oprit. Samen met mama en mij op pad. Dravend aan de hand, over giga brandweerslangen en tussen brandweerauto’s door. Zo hup de trailer in. Alsof hij nooit anders deed :+: <3 ik stond echt versteld van zijn dapperheid.

Daarna terug voor Noura, Celine en Makani tegelijk. Noura en Makani op de trailer wederom en met Celine verder aan de hand gelopen.

Afbeelding

Zo trots op ze hoe ze dit hebben gedaan <3 want spanning hadden ze, flink. Ze waren allemaal zeiknat van het zweet en volledig uitgeteld.
Gelukkig voelen ze zich ook erg veilig bij onze vrienden (daar heeft Rosa eerst op pension gestaan en Noura is daar geboren) en konden ze opgelucht ademhalen en de nacht daar rustig samen doorbrengen

Afbeelding

De volgende dag zijn we terug gelopen aan de hand, met de verwachting dat dat wel spanning zou geven, maar niks was minder waar. Wat een kudde <3

Wij hebben inderdaad momenteel een kudde van 5 aan huis, allen in ons eigen bezit. Celine doet het redelijk, verbloemt heel veel en hoewel ze soms een sprintje mee gaat in de wei, loopt ze helaas echt niet goed.
We zien aan veel kleine dingen dat ze verandert en minder happy is. We gaan overleggen of we een poosje op pijnstilling mogen om te zien of er gedragsverandering plaatsvind. Ik ben bang dat ze zich erg sterk houdt en stiekem meer pijn heeft dan ze laat zien. Haar been is ook zeer regelmatig erg gezwollen en warm.. -O-

Maar, we hebben ook een boel andere beestjes, iets met teveel ruimte hebben.
Dus sinds kort hebben we ook 2 fantastische schaapjes erbij <3

Afbeelding

En Y’ur vind dit natuurlijk echt geweldig *\o/*
Afbeelding

Ze zijn wel een paar dagen van slag geweest van de brand en enorm uitgeput, maar alle rust is weer hersteld en is het weer een happy kudde.

Afbeelding

Het verloop van Celine is dus nog altijd onzeker, maar we zijn ons er erg van bewust dat ze zeer waarschijnlijk niet heel lang meer bij ons zal zijn. Ik probeer altijd heel eerlijk te zijn naar mijn paarden en ik wil echt alles eraan doen om niet “te laat” te zijn. Pijnlijk is het wel, voor ons. En ik ben eigenlijk ook een beetje bang voor de resultaten op pijnstilling. Aan de andere kant kan dat wellicht ook rust geven, zie ik echt wat ik zie, of niet?

En ja, Y’ur gaat echt heel goed qua groei! Zeker loopt hij relatief gezien nog achter, maar hé, hij heeft de tijd en ik vind hem nu al fantastisch bijtrekken *\o/*
Afbeelding

Daarbij hebben we ook een leuk (en een beetje spannend) nieuwtje. We hebben met vele dierenartsen gesproken over deze dracht, over Y’ur en de risico’s, maar het hoge woord is eruit. Het meerendeel van de dierenartsen hebben geen twijfel dat dit iets genetisch is geweest of een grote kans op recidief. Dikke vette pech. Dus we gaan dit seizoen Rosa nogmaals laten insemineren met Yanour Hayati en als alles goed mag gaan verwachten wij volgend jaar een volle broer of zus van Y’ur! <3
Klein beetje spannend, maar we moeten het vertrouwen hebben dat het goed gaat komen. Risico voor Rosa is sowieso erg laag, die heeft geen “last” van een eventueel opnieuw dysmatuur veulen. Maar goed, de kans daarop is sowieso niet heel groot schatten de dierenartsen nu in. Dus we durven het wel aan inmiddels.
Rosa is een fantastische mama en nu Y’ur een beetje in model komt zien we wel precies het fokdoel wat we voor ogen hadden.

Van de week hebben we lekker wat regen gehad en dat gaf reden tot spelen volgens de kudde. Als Rosa nou ook nog ooit eens leert dat het dan wat gladder wordt -O-

Tsja.. zelfs Rosa was erg up :')

Oh en Y’ur helpt graag mee aan schriktraining voor mama :j :') (en de rest)

Ik ben vast nog 100 dingen vergeten, maar zo heb ik jullie wel weer even genoeg verveeld denk ik :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:29

Tsjongejonge, dan sta je toch wel even serieuze angsten uit lijkt me. Wat een rookwolken op die foto!
Wat fijn dat jullie vriendin voor jullie klaarstond en dat de paarden ondanks de stress wilden meelopen en zich lieten laden, en dat jullie fijne plekje ongeschonden is gebleven.

Nog zo'n mooie rooie boef fokken, jij durft :D
Straks heb je twee van die stuntpiloten die je hart op scherp houden, en dan mama ook nog met haar geglibber bij het racen!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:40

Pffff, wat een verhaal! Ontzettend fijn dat de paarden zo braaf waren en dat het voor jullie geen grote problemen heeft gezorgd.

Nu ben ik verliefd op jullie schaapjes <3

Wat leuk een nieuw toekomstig veulentje!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:05

Oh die brand, daar heb ik over gelezen. Gelukkig zijn jullie weer veilig nu.
Y’ur is gewoon een heerlijk dier en wat leuk dat hij een broertje of zusje krijgt!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:12

Y'ur heeft er dus een letterlijke 'vuurdoop' op zitten ...

Gelukkig zijn ze allemaal braaf gebleven, ondanks hun spanning.
En ook gelukkig dat de brand niet overgeslagen is naar jullie !!

Mooi filmpje, met Y'ur aan de leiding :D
De buurpaarden staan er zo te zien braaf naar te kijken (zijn zo'n rondracend gezelschap waarschijnlijk al gewend ;) ).

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:08

Aaaahhhh. Je hebt een Shaun en Shirley. Wat een dotjes.
En wat een baas is Y’ur ook he. Echt een mannetje vol van vertrouwen en lekker zeker. Het was wel even een heel spannend moment voor jullie.
Hoop ook dat de medicatie voor Celine aanslaat. Duim heel hard

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:14

Jeee wat spannend met die brand zeg! Wat knap dat ze allemaal zo braaf te laden waren.

Whahaha dat race filmpje. Volg de plumeau!! Y’ur aan de leiding hoor van het hele stel. Dat kon niet missen. Wat een donderstraal is het.

Oh en die schaapjes <3

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:25

Welk ras schapen is het eigenlijk ?
Ze zijn echt wel enorm mooi en superschattig <3 Een soort van levende knuffeldieren.

En vergat ik het in mijn vorige post nog te zeggen : alvast succes en geluk gewenst met de nakende zwangerschap van Rosa !
Ik kan me goed inbeelden dat jullie nog zo'n evenbeeld van Y'ur op stal willen :j
Hopelijk is Rosa dit keer een 'normale' zwangerschap gegund !!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 15:12

Nou zijn vuurdoop kan je het wel noemen inderdaad!
We zijn inderdaad erg opgelucht dat het allemaal goed is afgelopen, ook dat alle mensen en dieren bij de buren oké zijn.

Ja och, die schaapjes hè <3 het zijn Wallizer Schwarznase schaapjes. <3

Helaas hebben we bij Celine niet het nieuws wat we willen vertellen. Ze is de laatste dagen snel achteruit gegaan met heel fors kreupelheid (en een heel dik been) en veel pijn. Ze staat continue op high alert en wordt hierdoor zelfs gevaarlijk en heb ik -echt tot grote schrik- een enorme trap van haar gekregen op een zeer onverwacht moment. Ze stond toen op meloxicam om te helpen met de kreupelheid.
Hier zijn we echt heel erg van geschrokken en zien we haar echt met snelle stappen achteruit gaan. Overleg gehad met de dierenarts over onze bevindingen en helaas hebben we nog maar 1 eerlijke optie voor haar. En dat is inslapen.. ze staat nu op de Bute om te bevestigen dat ze echt pijn heeft.
Die bevestiging hebben we inmiddels heel duidelijk ervaren. Celine is weer zacht, lief en tolereert weer haar kuddemaatjes, iets wat toch de laatste tijd erin is geslopen dat ze dat niet meer tolereerde (wegjagen, afzonderen, nors gedrag). Vandaag stonden ze weer als vanouds met z’n 5en uit de bak hooi te eten (terwijl ze allemaal apart kunnen staan). Ze zoekt weer contact met ons en kroelt de hele dag door met ons en de andere paarden.
En dit heeft ons vermoeden echt duidelijk bevestigd. Ze heeft teveel pijn en “gewoon” als grasmaaier op de wei is te belastend.
Dus dan komen we echt tot de enorm pijnlijke, verdrietige beslissing dat inslapen onze enige optie is en dat we haar ook geen mooie zomer meer kunnen geven, want dat zou echt alleen voor ons zijn en niet in haar belang.
Dus begin van de week hebben we een overleg met de dierenarts, maar alles neigt ernaar dat we afscheid moeten gaan nemen van onze prachtige, grijze dame ;(
En man.. wat doet dat zeer ;(

Dus voor nu maar veel afleiding zoeken en genieten van de kudde zoals ze zijn.
En gelukkig heb je dan zo’n rotzakkie als Y’ur staan. Geen tijd voor verdriet, want hallooo :')

Afbeelding

De regen van gister was maar stom, maar de slobber zat tot op z’n voorhoofd _/-\o_ :')
Afbeelding

Vandaag gelukkig weer prachtig weer

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren weer met de knul op pad geweest
Afbeelding

Lekker rollen in de wei:

Samen met zus Noura <3

Hij heeft van de week fantastisch geholpen bij de hoefsmid :') :j

Oh en hij vind het maar stom dat die vliegenkap van mama is :') :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:22

Haha, hij zal mama wel eens even vasthouden!

Wat een onwijs kl0te nieuws van Celine zeg... :knuffel:
Maar als ze echt zo heftig pijn heeft is het wel de enige eerlijke optie.
Ben je gewond geraakt toen ze uithaalde, of liep het met een sisser af?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:25

Wat een schrik met die brand zeg !! Voor je buren verschrikkelijk ook :(:)
Maar wel een bevestiging voor jullie dat jullie je groepje paarden jullie echt vertrouwen zeg <3 wat stoer van ze allemaal

Heel veel sterkte met het komende afscheid, houden van is ook loslaten maar wat kan dat verdomd pijn doen :(:)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:28

Een moeilijke maar dappere beslissing. Heel veel sterkte :knuffel:

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:28

Wat een nare update over jullie Celine :(
Heel veel sterkte met het afscheid Y;(
Ik kan me voorstellen dat de afleiding die die kleine dondersteen jullie geeft dan heel welkom is.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:28

Wat een verdrietig nieuws over Celine. Heel veel sterkte. Heb je niets overgehouden van die klap?

Wat een heerlijk ventje is die Y'ur. Het is toch ook echt een clown <3

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:36

Wat een naar nieuws TS. Sterkte de komende tijd.

meijboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:10

Heel veel sterkte de komende tijd

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:32

Wat verdrietig, heel veel sterkte..

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 18:26

Bedankt voor alle lieve berichtjes over Celine :+:

Buiten een mooie, blauwe hoef op de binnenzijde van mijn bovenbeen ben ik er heel goed vanaf gekomen gelukkig %)

Spoiler:
Afbeelding

Y’ur doet het nog altijd goed. En is nog altijd een rotzak :')
De warmte kan hij inmiddels feilloos aan en heeft hij volledige regulatie nu met zijn lichaamstemperatuur *\o/* *\o/* zo ontzettend fijn!

Hij en Makani beginnen echt maatjes te worden en trekken veel samen op :))
Afbeelding

Onverminderd stout :')
Afbeelding

En van de week is hij mee op pad geweest en heeft hij kennis gemaakt met wat andere paarden. Dat vond meneer charmeur wel wat!

Afbeelding

Samen een momentje met tante Celine ;( :+:

Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:34

Het blijft altijd een feestje om die knaptoet voorbij te zien komen.

Vroegah had Frummel voor mij dit effect, die bleef je volgen.
Y'ur is er ook zo een <3

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:35

Oef daar heb je inderdaad geluk mee gehad. En eens dat als ze deed nooit eerder deed, dat dit een duidelijk teken is. Hopelijk valt de pijn mee.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:43

Wat naar voor Celine maar gelukkig is jullie monstertje er om jullie af te leiden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:59

Wat ontzettend droevig dat je Celine binnenkort moet laten gaan, maar jullie nemen de juiste beslissing en denkt aan haar.
Y’ur blijft echt een boef he. Wat is eigenlijk jullie bedoeling met hem, ga je hem tzt laten ruinen? En rijden jullie ook wel eens op de dames?
En ben benieuwd wat Rosa er dit keer weer van gaat maken als ze drachtig is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:01

Met die mestboy!! :D

Wat een speels ding is het toch.