Een wat grotere update:
We hebben eigenlijk niks te klagen momenteel. Y’ur doet het super goed! Hij rent, speelt en vliegt hele dagen rond en ze staan al heerlijk een hele poos op de wei! Hij groeit als kool
Inmiddels meet hij een heuse 1.20 schoft
Een aantal weken geleden hebben we een hele heftige brand gehad bij onze buren. Die hebben (hadden) een grote zorgboerderij waar helaas echt een enorme brand heeft gewoed. Er was ook grote kans op overslaan naar ons, wat gelukkig niet is gebeurd. Maar we moesten vanwege de rookontwikkeling wel onze paarden weghalen van de brandweer.
Dat was even heel spannend.. want ja, ze waren water aan het pompen uit omliggende wateren. Wat dus betekende dat wij giga slangen over de oprit hadden liggen en niet meer met de auto’s weg konden.
Uiteindelijk zijn we lopend weg kunnen gaan, tussen de brandweerslangen en aanrijdende eenheden door, op 2 km afstand stond een goede vriendin klaar met de 2 paards trailer, hebben we ze op straat geladen en reed ze weg met de paarden. Zo kon ik weer terug voor volgende club.
Y’ur en Rosa als 1e. Dikke paniek in de kudde in de wei natuurlijk. Zooooveel brandweer en beweging overal. Om nog maar niet over de rook en brandlucht te beginnen. Maar gelukkig waren ze bereikbaar en kwamen ze om steun bij mij in de wei.
Dappere Y’ur, nog nooit op straat geweest verder dan de oprit. Samen met mama en mij op pad. Dravend aan de hand, over giga brandweerslangen en tussen brandweerauto’s door. Zo hup de trailer in. Alsof hij nooit anders deed
ik stond echt versteld van zijn dapperheid.
Daarna terug voor Noura, Celine en Makani tegelijk. Noura en Makani op de trailer wederom en met Celine verder aan de hand gelopen.

Zo trots op ze hoe ze dit hebben gedaan
want spanning hadden ze, flink. Ze waren allemaal zeiknat van het zweet en volledig uitgeteld.
Gelukkig voelen ze zich ook erg veilig bij onze vrienden (daar heeft Rosa eerst op pension gestaan en Noura is daar geboren) en konden ze opgelucht ademhalen en de nacht daar rustig samen doorbrengen

De volgende dag zijn we terug gelopen aan de hand, met de verwachting dat dat wel spanning zou geven, maar niks was minder waar. Wat een kudde
Wij hebben inderdaad momenteel een kudde van 5 aan huis, allen in ons eigen bezit. Celine doet het redelijk, verbloemt heel veel en hoewel ze soms een sprintje mee gaat in de wei, loopt ze helaas echt niet goed.
We zien aan veel kleine dingen dat ze verandert en minder happy is. We gaan overleggen of we een poosje op pijnstilling mogen om te zien of er gedragsverandering plaatsvind. Ik ben bang dat ze zich erg sterk houdt en stiekem meer pijn heeft dan ze laat zien. Haar been is ook zeer regelmatig erg gezwollen en warm..
Maar, we hebben ook een boel andere beestjes, iets met teveel ruimte hebben.
Dus sinds kort hebben we ook 2 fantastische schaapjes erbij

En Y’ur vind dit natuurlijk echt geweldig

Ze zijn wel een paar dagen van slag geweest van de brand en enorm uitgeput, maar alle rust is weer hersteld en is het weer een happy kudde.

Het verloop van Celine is dus nog altijd onzeker, maar we zijn ons er erg van bewust dat ze zeer waarschijnlijk niet heel lang meer bij ons zal zijn. Ik probeer altijd heel eerlijk te zijn naar mijn paarden en ik wil echt alles eraan doen om niet “te laat” te zijn. Pijnlijk is het wel, voor ons. En ik ben eigenlijk ook een beetje bang voor de resultaten op pijnstilling. Aan de andere kant kan dat wellicht ook rust geven, zie ik echt wat ik zie, of niet?
En ja, Y’ur gaat echt heel goed qua groei! Zeker loopt hij relatief gezien nog achter, maar hé, hij heeft de tijd en ik vind hem nu al fantastisch bijtrekken

Daarbij hebben we ook een leuk (en een beetje spannend) nieuwtje. We hebben met vele dierenartsen gesproken over deze dracht, over Y’ur en de risico’s, maar het hoge woord is eruit. Het meerendeel van de dierenartsen hebben geen twijfel dat dit iets genetisch is geweest of een grote kans op recidief. Dikke vette pech. Dus we gaan dit seizoen Rosa nogmaals laten insemineren met Yanour Hayati en als alles goed mag gaan verwachten wij volgend jaar een volle broer of zus van Y’ur!
Klein beetje spannend, maar we moeten het vertrouwen hebben dat het goed gaat komen. Risico voor Rosa is sowieso erg laag, die heeft geen “last” van een eventueel opnieuw dysmatuur veulen. Maar goed, de kans daarop is sowieso niet heel groot schatten de dierenartsen nu in. Dus we durven het wel aan inmiddels.
Rosa is een fantastische mama en nu Y’ur een beetje in model komt zien we wel precies het fokdoel wat we voor ogen hadden.
Van de week hebben we lekker wat regen gehad en dat gaf reden tot spelen volgens de kudde. Als Rosa nou ook nog ooit eens leert dat het dan wat gladder wordt
Tsja.. zelfs Rosa was erg up
Oh en Y’ur helpt graag mee aan schriktraining voor mama
(en de rest)
Ik ben vast nog 100 dingen vergeten, maar zo heb ik jullie wel weer even genoeg verveeld denk ik