Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:45

Ze is prachtig! Spijtig dat jullie haar niet kunnen behouden, maar jullie vinden ongetwijfeld een goed nieuw baasje voor haar. Sterkte!

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:00

Heel knap veulen! Jammer dat je de keuze moet maken maar zeker begrijpelijk.

Hier is ze al vaker bij de smid geweest omdat ze bij 1 voorvoetje een bokhoefje had. Iedere 2 weken laten doen en nu zie je bijna geen verschil meer met het andere voorvoetje. Denk dat als je er meteen bij bent het heel goed weg trekt en ze er later geen last van heeft. <3

Springen doet ze echt heel graag, we hebben in de paddock een biels liggen en ze geeft echt extra gas om er goed overheen te springen :=
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:14

Ik ga het steigeren gewoon tegen met niet bang te zijn en er direct op af te wandelen en het touw op mezelf te slaan, niet haar. Zodat ze 'shrikt'. Daarna doet ze het niet meer.

Gisteren met het oefenen ook. Ze is enorm voedsel gemotiveerd door die voederneid. Maar moment dat de zweep weg was werd ze opdringering, en werd het gevaarlijk met steigeren en een schop. Ik heb haar direct op haar plaats gezet.

Gewoon direct laten zien dat je niet bang bent. Doet veel :j en als ze iets goed doet, wordt ze daar dus voor beloond. Terug netjes rustig na zo gek te doen? Snoepje of krabbeltje.

Het is gewoon ervaring en hetzelfde hebben gezien bij iemand anders die me toen direct heeft verteld en laten zien hoe en wat je moet doen. :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 10:24

Kvikur wat een heerlijke spring in het veld (of nou ja, sneeuw in dit geval). Ik had ook eens een veulen dat graag sprong (ook over omheining ahum) en die vindt nu als volwassen paard springen nog steeds erg leuk.

Happy_Hippie jammer dat je die keuze moet maken, maar een goed gevoel bij mensen hebben scheelt echt heel veel!

Hier was de smid gisteren en het ging weer heel goed. Ze is echt het braafste puppy-paard dat ik tot nu toe heb gehad <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:59

Muronia over de omheining, dat is handig := wauw wat is ze groot! Altijd fijn als ze zo willen mee werken en braaf zijn. <3

Sentir inderdaad duidelijk en rustig zijn in zo'n situatie werkt het beste.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:19

@Muronia
Ik moet toegeven, op de ene draffoto lijkt ze idd een naarling _O-
Fijn dat ze ook al zo braaf is bij de hoefsmid!

@sentir
Ik ben bang dat ze geen bruine oortjes gaat houden.
Zou wel erg leuk zijn!
En stijgeren/testen is helaas iets wat in het begin wel gebeurd. Maar het is wel verstandig om het direct te kunnen corrigeren!

@toushie
Zelfies zijn toch gezellig, al helemaal met kusjes

@dais
Die groeit al mooi door
En hoeven nerd.. hoeven zijn zeeeeeerr belangrijk

@kvikur
Ahhh heerlijke sneeuwfotos.
Hoe gaat het qua herstel?

@happy_hippe
Soms is het besluit 1 te verkopen verstandig.
Hopelijk dat alles na de verkoop goed blijft gaan en dat ze maar mooi mag doorgroeien!

Hier gaat dahlia waarschijnlijk vandaag afgespeend worden.
Poppy is haar energie toch echt zelf nodig!
Poppy en dahlia staan nu even in de paddock van layka en iris.
En layka en iris dus in de paddock van dahlia en poppy.

Op die manier kan dahlia de paddock van iris en layka verkennen zonder opgejaagd te worden.
En zal straks dus dahlia,iris en layka met z'n 3en in 1 paddock. En poppy mag in haar eentje tijdelijk staan en hopelijk goed aansterken!
Ze geeft momenteel ondanks merriebrok erbij zo goed als geen melk meer aan dahlia. Dus het is goed zo

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:46

Helaas moet ik vermelden dat mijn twee jongens gister bruut hun beste vriend (de grote gele bal) vermoord hebben. Kom ik terug van buitenrit, ligt de bal in 8 flarden. Dus ook niet beetje vermoord gewoon uit elkaar gescheurd.
Afbeelding

Wel jammer, want ze konden echt leuk met de bal spelen.
Afbeelding
Afbeelding

Maar misschien deden ze dit en zei de bal toen poef:
Afbeelding

Vandaag maar een nieuwe bal halen :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:50

:') stout! :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:02

Whaha zo herkenbaar.. zo zijn hier al een stuk of 10 ballen gesneuveld.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:13

Vandaag ben ik een klein stukje wandelend van het erf geweest met het veulen en jaarling. ze waren allebei heel flink <3

Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:31

Hier net 2 draden gesneuveld omdat de kleine er tussendoor dook. Zucht...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:29

@Nimmy: :') toch deugnieten zijn het. Hopelijk is niemand gewond geraakt?

@Sanet: tijd voor een betonnen bal ? :)) hopelijk gaat de nieuwe bal net iets langer mee.

@Hagelslag: afspenen is altijd spannend. Hopelijk kan Poppy snel terug aansterken van Dahlia.

Ondertussen door elke dag voetjes uitkrabben, hebben we geleerd dat enkele times een voetje geven is. Mss beetje perongeluk geleerd omdat mn ander paardje gewoon een knip van de vingers nodig heeft of een vragend tikje op het been.

En gisteren nog eens bekapt. Gewoon rasp erover en straal wat opgekuisd. En gewoon wat liggen prutsen aan dr voet voor een net iets langere tijd dan andere keren. Ze doet het keurig. Ik blijf alleen hopen dat ze groeit, het is een blijvende angst hier voor mij. (Al weet ik dat ze wel degelijk gaat groeien. :') )

En ze weet ondertussen goed genoeg in welke zakken in mn jas mogenlijks snoepjes kunnen zitten. Ze krijgt er alleen tijdens training en en als ik wegga. Een klein vitalbix snoepje kan geen kwaad denk ik dan, anders krijgt ze gewoon een wortel maar die heb ik momenteel niet meer. Maar denk niet dat ze er over gaat klagen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:07

@
Sanet RIP bal -O- _O-
Ze hebben dus wel echt lol gehad _O-

@dais
Knappert <3

@nimmy
Ohhh ik blijf trauma houden aan draden -O-
Ik vond het doodeng om dahlia bij iris en layka te laten ivm de draden.
Door iris een echt trauma gekregen.

@sentir
Fijn dat bekappen goed gaat!
En soms ben je idd toch een beloning nodig.
Hier krijgen ze de sulbi mineralenbrok als lekkertje.

Tot dusver is het samen voegen goed gegaan.
Maar dahlia is best timide momenteel :(:)
Iris wil dolgraag spelen en dahlia durft net niet.
Dahlia loopt tot dusver ook nog veel in haar eentje door de paddock.
Nachts ligt ze vaak samen met iris op stal te snurken.
Savonds vaak in der eentje.... echt kudde is het nog niet.
Maarja dat kun je verwachten.

Qua afspenen ging het echt zoooo soepel.
Echt geen drama niks niet.
Poppy vind het echt allemaal wel prima en welletjes.
Oké dahlia denkt af en toe wel ohh mammyyyy help mij of ik wil melk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een filmpje dat iris wil spelen en dahlia nog niet

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:42

Afbeelding
Zucht....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:50

_O- _O-
Das toch leuk

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:00

:D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:11

Boef.

Hier weer gevaccineerd vandaag. Wat gepruttel maar verder braaf.

Ze is wat schichtiger/kopschuw momenteel. Leeftijd? Weer? Fase?
Zal wel weer bijtrekken.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:25

Hagelslag, lief dat je het vraagt! Met mijn kaak gaat het gelukkig heel goed. Mijn oog was wat minder goed nieuwe vorige week vrijdag, de oogdruk is maar 2 en dat moet tussen de 10 en 22 zijn. Het is nu de komende 2 weken hopen dat het goed geneest zodat mijn eigen oog erin kan blijven zitten anders moet ik een kunstoog :n
Fijn dat het samenvoegen goed is gegaan! Kan ze op eigen benen gaan staan.

Ik was gisteren weer langs mijn eigen paardjes geweest. Ze is aardig gegroeid! Echt nog een heel klein beetje en ze is even groot als haar moeder. Moeder is 1.45, ze had zich aardig vies gemaakt. :=
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:47

@thioro
Hopelijk slechts een korte fase qua kopschuw/schichtig.
Dat is soms zo vervelend als ze dat zijn.
Oké, te knuffelig kan ook vervelend zijn _O-

@kvikur
Och jeetje, hopelijk dat het inderdaad komende 2 week nog wat hersteld!
Volgens mij is zo'n ongeluk en de restschade "accepteren" echt niet makkelijk!
Wel fijn dat je even langs je eigen paarden bent geweest!
En hoe smeriger, hoe tevredener is mijn mening altijd :Y) Ik geniet gewoon als onze paarden heerlijk heb en liggen paneren <3

Afbeelding
Hier stonden troela en troela vanmiddag kont aan kont te "eten".
Kort erop wou iris ouwehoeren, dahlia ging wel eben tegen haar grote zus steigeren om vervolgens als een bangepoeperd weg te rennen omdat iris dacht joehooeeeeeee spelen _O-
Dat was dan toch even net wat te veel zei dahlia _O-

Ik moet iris toch af en toe even uit mijn ruimte laten gaan en een stapje terug laten zetten.
Als beide dames aandacht willen, dan staat iris eigenlijk net te dichtbij en probeert mij iets te veel te claimen.
En ik wil toch wel dat ze niet met haar voorhoeven op mijn tenen wil staan _O-
Dus elke x iris een stapje achteruit laten doen, zodat ze merkt dat ze beide aandacht kunnen krijgen.

Dahlia is nog wel wat timide, maar komt gelukkig ondanks het afspenen een beetje uit haar schulp inmiddels.
En poppy vind het alsnog allemaal dikke prima... die eet mooi haar buikje rond :Y)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:33

@kvikur, Oei dat is niet fijn! Hopelijk verbetert het de komende weken. Wel lekker om even je eigen paardjes te knuffelen.

@thioro, komt vast weer goed met schichtig/ schuw zijn. Kan ze een keer ergens van geschrokken zijn?

@hagelslag, te knuffelig is inderdaad niet altijd handig, goed om gelijk grenzen te stellen.

Hier vooral voor de duivel niet bang en super bijdehand... (Ok dit karakter maakt dat ze mag blijven, vinden we stiekem best leuk)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:59

Nee denk niet dat ze geschrokken is. Maar ikzelf ben laatste tijd grote mopperkont met modderploeteren en beesten die liever de stoelendans doen dan elk hun eigen bak eten.
En veulens die dan met mestvorken of kruiwagens aan de haal gaan is er net te veel aan :') .

Zodra ik door heb dat ik teveel loop te mopperen en me anders opstel is ze gelijk weer aanhalig. Alleen het hoofd blijft voorlopig een dingetje.

Paarden en spiegelen :+ .

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:21

Owh dus het is gewoon verklaarbaar :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:36

Thioro heel herkenbaar. Hier kunnen ze ook niet van de kruiwagen afblijven en de mestboy. Ze lopen altijd in een treintje achter mij aan :-)

Maroesjka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:28

Beetje laat maar ik wil me ook nog melden. In juni 2024 hebben we een schitterend hengsten veulen gekregen van onze nrps merrie Prada. Inmiddels is Raf verhuisd naar de opfok. De bedoeling is dat we hem met 3 jaar terug halen en dan gaat onze dochter langzaam aan met hem aan de gang. We hopen dat hij de 148 aan gaat tikken.
Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 07:16

Mooi veulen maroesjka75, ik zie dat hij een lekkere scheut new forest bloed heeft. Lijkt me een knap degelijk diertje voor de toekomst.

Wat een leuke foto's komen er voorbij, ik moet ook nog weer eens uit de meeleesmodus en eens foto's van de mijne maken. Ze zijn lekker wollig en vies. Ze slapen graag op het plein in de poep ipv in de zandpaddock waar de oudere slapen. Geen idee wat dat is maar dat doen alle veulens elk jaar.