Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:49

mirjamalvaro schreef:
misterA schreef:
Over WFFS, ik ben een sterk voorstander van het niet meer goedkeuren van dragers. Wat er nu is kan gewoon z'n deklicentie behouden. Een stamboek dient leidend te zijn, voorop lopen met het elimineren van erfelijke aandoeningen, zeker die levensbedreigend en óf sterk het dierenwelzijn beïnvloeden. WFFS komt gelukkig nog weinig voor in onze populatie , het kan nu nog vrij eenvoudig teruggedrongen worden. Het is ook uitzetten van een beleid met het oog op evt. volgende ontdekkingen. Om heel eerlijk te zijn, ik gebruik ook geen WFFS dragers, behalve ...stel dat Total weer beschikbaar komt, wie weet???

Ben ik het eigenlijk wel mee eens, waarom niet direct zo'n ziekte de kop indrukken. Hengsten zat die dit gen niet dragen. :o

Omdat je de ziekte de kop niet indrukt. Dat doe je alleen als je de merrie’s die drager zijn ook een fokverbod geeft.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:55

splenius schreef:
nu zijn we er vroeg bij

Nee dus, het zit al heel erg lang in de populatie. Dat het pas recent naar voren is gekomen laat wel zien dat het probleem vrij beperkt is. Oké, je zult maar net de fokker zijn waar een veulen met wffs ter wereld komt, maar op de hele populatie gezien is het een beperkt probleem.

Er is eenvoudig op te testen en vermijden van drager x drager voorkomt niet-levensvatbare veulens. Het is wel goed dat stamboeken verplicht moeten aangeven of een hengst drager is, dan kan elke fokker zijn/haar eigen keuze maken. Ik denk als we het aantal nakomelingen uit 2017 en 2020 van drager hengsten naast elkaar gaan leggen dat duidelijk zal worden hoe de doorsnee fokker er over denkt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:01

Ik vind het een lastige.. Ik denk dat je de merries moet testen en daarop je hengstenkeuzes baseren.
Er zijn zoveel goede paarden met wffs, het is zo zonde om ze te laten staan. Het zal je beste fokmerrie maar net zijn.. Wat doe je dan?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:05

Rex_Rolfo schreef:
splenius schreef:
nu zijn we er vroeg bij

Nee dus, het zit al heel erg lang in de populatie. Dat het pas recent naar voren is gekomen laat wel zien dat het probleem vrij beperkt is. Oké, je zult maar net de fokker zijn waar een veulen met wffs ter wereld komt, maar op de hele populatie gezien is het een beperkt probleem.

Er is eenvoudig op te testen en vermijden van drager x drager voorkomt niet-levensvatbare veulens. Het is wel goed dat stamboeken verplicht moeten aangeven of een hengst drager is, dan kan elke fokker zijn/haar eigen keuze maken. Ik denk als we het aantal nakomelingen uit 2017 en 2020 van drager hengsten naast elkaar gaan leggen dat duidelijk zal worden hoe de doorsnee fokker er over denkt.

Er vroeg bij is misschien niet correct geformuleerd.
Ik bedoelde we weten het nu dat het bestaat en daar kunnen we wat aan doen.
Als je een merrie hebt als drager weet je nu dat je geen hengst moet uit kiezen die drager is.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:07

Eigenlijk is het vrij simpel. Al je de WFFS positieve hengsten niet meer in de fokkerij toelaat dan worden er op vrij korte termijn géén WFFS veulens meer geboren. Alle merries testen is vrijwel niet mogelijk. En al helemaal niet om ze dan ook een fokverbod op te leggen. Daarbij komt nog dat een hengst een veel groter spoor (van ellende) na kan laten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:08

Vulina schreef:
Ik vind het een lastige.. Ik denk dat je de merries moet testen en daarop je hengstenkeuzes baseren.
Er zijn zoveel goede paarden met wffs, het is zo zonde om ze te laten staan. Het zal je beste fokmerrie maar net zijn.. Wat doe je dan?

Dat moet je gewoon aan de fokker overlaten.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:09

Ik weet van verschillende fokkers die dit jaar een veulen hadden van Jovian.
Weer terug gedekt hebben omdat het goede veulens waren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:11

splenius schreef:

Ik gebruik hem aankomend jaar ook weer. Veulen van dit jaar is echt een top beweger. Ik doe hem wel alleen bij een vrij geteste merrie.

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:13

Indian Rock en Total US zijn voor mij ook te goed om te laten staan op WFFS..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:20

misterA schreef:
s0173957 schreef:
Das echt het kind met het badwater weggooien...

Zeer inhoudelijke reactie, dank je wel. *\o/*

Ff getast, maar m'n neus staat er nog aan :(:)

Als je hengsten met topkwaliteit niet meer gaat toelaten owv iets dat 3 jaar geleden NIEMAND kende en waar amper gevallen van bekend zijn, da's toch gewoon overdreven.

De echte aandoening is perfect vermijdbaar, als je toch nog zo'n veulen hebt ben je een imo een idioot...

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:22

Vulina schreef:
splenius schreef:

Ik gebruik hem aankomend jaar ook weer. Veulen van dit jaar is echt een top beweger. Ik doe hem wel alleen bij een vrij geteste merrie.

Ja de veulens die ik van hem gezien heb bewogen zeer sterk en ook nog een fijn karakter.
Als ik niet merries had met Jazz bloed had ik hem ook zeker niet laten staan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:25

Hengsten zoals Amor, Roemer, Don Schufro, ik dacht Weltmeyer ook... die hebben zo enorm veel goeds gedaan.
Die toen laten staan owv WFFS, wat voor invloed zou dat gehad hebben op de paarden nu...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:13

janderegelaa schreef:
Omdat je de ziekte de kop niet indrukt. Dat doe je alleen als je de merrie’s die drager zijn ook een fokverbod geeft.

Klopt dat je om de ziekte 100% de kop in te drukken, je ook de merries zou moeten uitsluiten. Alleen is de impact van een drager merrie ten opzichte van een populaire drager hengst, op voortzetting van de aandoening in de totale populatie wel echt te verwaarlozen.

Als alle drager hengsten niet meer goedgekeurd zou worden, zou je de afwijking in circa 2 generaties vrijwel geheel teruggedrongen hebben.

In de tijd dat Amor, Roemer etc populair waren, was het gen nog niet bekend. Je kunt niet acteren naar wat je niet weet, maar nu weten we het wel. En je weet niet hoe de populatie er nu uit had gezien als die hengsten niet gebruikt waren. Anders, maar misschien helemaal niet slechter.

Ik vind het in ieder geval wel tegenstrijdig dat een hengst wel wordt afgekeurd bv op OCD die maar voor een percentage erfelijk is en heel wisselend in zijn verschijningsvorm. En dan zo'n monogene afwijking, die 100% verantwoordelijk is voor een dodelijke afloop, dat een hengst daar wel mee wordt goedgekeurd voor het stamboek. Dat is pure commercie, daar zit in mijn ogen geen beleid met het belang voor de populatie op de eerste plaats achter. Ik vind het persoonlijk ook best verdacht, dat Apache, die op dat moment de nr 1 gebruikte KWPN dressuurhengst was, aan het begin van het dekseizoen negatief getest was...en aan het eind van het dekseizoen, als duveltje uit een doosje...toch positief. En ja ze hebben het redelijk netjes opgelost voor de doodgeboren veulens, maar commercieel gezien was het nog steeds rete interessant om dat dekseizoen nog even vol mee te pakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:24

Het zou mij interessant lijken om genoom selectie te kunnen doen op genen die rugproblemen veroorzaken. De laatste 10-15 jaar zijn de Kissing Spines diagnoses en de SI klachten enorm toegenomen. Daar moet ook iets aan ten grondslag liggen genetisch gezien. Ik weet dat veel fokkers niet in de zogenaamde evenwichtsmodellen geloven maar ik moet wel zeggen dat ik steeds meer paarden zie met blessures aan hoefbandjes enzo door een verkeerde bewegingsafloop die vaak weer uit de rug komt. Paarden die dus niet in balans zijn en uit compensatie zichzelf blesseren. Of door rugproblemen maar ook door verkeerde beenstanden etc.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:40

oji schreef:
janderegelaa schreef:

Klopt dat je om de ziekte 100% de kop in te drukken, je ook de merries zou moeten uitsluiten. Alleen is de impact van een drager merrie ten opzichte van een populaire drager hengst, op voortzetting van de aandoening in de totale populatie wel echt te verwaarlozen.

Als alle drager hengsten niet meer goedgekeurd zou worden, zou je de afwijking in circa 2 generaties vrijwel geheel teruggedrongen hebben.

In de tijd dat Amor, Roemer etc populair waren, was het gen nog niet bekend. Je kunt niet acteren naar wat je niet weet, maar nu weten we het wel. En je weet niet hoe de populatie er nu uit had gezien als die hengsten niet gebruikt waren. Anders, maar misschien helemaal niet slechter.

Ik vind het in ieder geval wel tegenstrijdig dat een hengst wel wordt afgekeurd bv op OCD die maar voor een percentage erfelijk is en heel wisselend in zijn verschijningsvorm. En dan zo'n monogene afwijking, die 100% verantwoordelijk is voor een dodelijke afloop, dat een hengst daar wel mee wordt goedgekeurd voor het stamboek. Dat is pure commercie, daar zit in mijn ogen geen beleid met het belang voor de populatie op de eerste plaats achter. Ik vind het persoonlijk ook best verdacht, dat Apache, die op dat moment de nr 1 gebruikte KWPN dressuurhengst was, aan het begin van het dekseizoen negatief getest was...en aan het eind van het dekseizoen, als duveltje uit een doosje...toch positief. En ja ze hebben het redelijk netjes opgelost voor de doodgeboren veulens, maar commercieel gezien was het nog steeds rete interessant om dat dekseizoen nog even vol mee te pakken.

Het probleem is alleen dat het inderdaad maar een paar hengsten zijn en duizenden merrie's die je moet controleren en daar ook weer de nakomelingen van. Ik denk dat heel veel merrie's drager zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:44

Ongeveer 8% van de hengsten is drager. Zou dat bij de merries zoveel anders zijn? Ik vind dat er meer onderzoek en meer openheid moet komen. Met name welke hengsten drager zijn. Lang niet vamn alle hengsten weten we dat. Vooral van oudere hengsten weten we dat niet. Ze hebben via hun dochters soms nog veel invloed in de fokkerij. Daarmee kunnen fokkers veel gerichter onderzoek doen bij hun merries. Zo verdenk ik bijv. Montecristo ook . Weet het vrijwel zeker.
Laatst bijgewerkt door misterA op 24-12-19 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:47

Suzanne F. schreef:
Het zou mij interessant lijken om genoom selectie te kunnen doen op genen die rugproblemen veroorzaken. De laatste 10-15 jaar zijn de Kissing Spines diagnoses en de SI klachten enorm toegenomen. Daar moet ook iets aan ten grondslag liggen genetisch gezien. Ik weet dat veel fokkers niet in de zogenaamde evenwichtsmodellen geloven maar ik moet wel zeggen dat ik steeds meer paarden zie met blessures aan hoefbandjes enzo door een verkeerde bewegingsafloop die vaak weer uit de rug komt. Paarden die dus niet in balans zijn en uit compensatie zichzelf blesseren. Of door rugproblemen maar ook door verkeerde beenstanden etc.

De laatste 10-15 jaar is de gemiddelde ruiter ook 10 tot 15 kg (of meer) zwaarder geworden.
Zou dat ook geen uitwerking op de rug, si-gewrichten en de balans kunnen hebben?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:52

Ik ben het geheel eens met oji. Er was anders gefokt. ( Ik moet er niet aan denken dat bijv. Ferro, Flemmingh, of Nimmerdor, om er maar een paar te noemen, drager zouden zijn geweest. De ellende was niet meer te overzien.) Behalve dan de suggestie wat Apache betreft. Niemand wist sowieso niet welke hengsten verdacht waren. Zeker Apache niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:15

misterA schreef:
Ongeveer 8% van de hengsten is drager. Zou dat bij de merries zoveel anders zijn? Ik vind dat er meer onderzoek en meer openheid moet komen. Met name welke hengsten drager zijn. Lang niet vamn alle hengsten weten we dat. Vooral van oudere hengsten weten we dat niet. Ze hebben via hun dochters soms nog veel invloed in de fokkerij. Daarmee kunnen fokkers veel gerichter onderzoek doen bij hun merries. Zo verdenk ik bijv. Montecristo ook . Weet het vrijwel zeker.

Natuurlijk hebben lang niet alle dochters het maar je moet ze wel allemaal controleren. Van Apache en Guardian zijn dat er al 530 samen.

Maar merrie’s uitsluiten van de fokkerij geeft niet alleen weinig veulentjes maar ook een enorme economische schade. En dat moet je wel meewegen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:24

Om het écht uit te sluiten, stop te zetten, moeten zowel wffs merries als hengsten uitgesloten worden, ook de hengsten die het nu hebben.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:51

Suzanne F. schreef:

Ik denk dat KS en rugproblemen niet alleen een foktechnisch probleem is,maar zeker ook rijtechnisch.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:00

Quasi alles waar de laatste jaren op geselecteerd is (grote maar bloedmooie paarden met een klein hoofdje) is bewezen gerelateerd aan ongelijkheid in de voeten.
Zowel stokmaat, percentage volbloed als hoofdlengte zijn (statistisch bewezen!) gecorreleerd aan ongelijke voeten.
En ongelijke voeten komen verder van ongelijkheid in het lijf.
En ongelijkheid in het lijf zorgt automatisch voor blessures.

We fokken met z'n allen richting ongezonde beesten... en ja, ook ik selecteer bewust op stokmaat.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:41

KahluaB schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik denk dat KS en rugproblemen niet alleen een foktechnisch probleem is,maar zeker ook rijtechnisch.

Eens...... en daarnaast ging het gros van de paarden 'vroeger' niet op de hals en rug foto's, en wisten we nauwelijks van het bestaan.
Ik denk zelf dat het gros van KS constateringen prima te managen zijn, en problemen inderdaad veroorzaakt worden door (rijtechnisch) management.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:04

s0173957 schreef:
Quasi alles waar de laatste jaren op geselecteerd is (grote maar bloedmooie paarden met een klein hoofdje) is bewezen gerelateerd aan ongelijkheid in de voeten.
Zowel stokmaat, percentage volbloed als hoofdlengte zijn (statistisch bewezen!) gecorreleerd aan ongelijke voeten.
En ongelijke voeten komen verder van ongelijkheid in het lijf.
En ongelijkheid in het lijf zorgt automatisch voor blessures.

We fokken met z'n allen richting ongezonde beesten...

Speak for yourself

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:43

Je haalt net het stuk waar ik dat doe weg uit de quote...